Dresscode bruiloft 18-jarige: wie sponsort?

Als je als 18j wordt uitgenodigd als +1 op een bruiloft met dresscode in pak (dat je niet hebt)..

• Gezien de +1 ivm de leeftijd zou een bijdrage niet gek zijn.

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .

June

Active member
Graag jullie mening over het volgende:

Zoon (18) is door een klasgenoot uitgenodigd voor de bruiloft van zijn broer (of zus). Vriend en zoon zijn al jaren goede vrienden en vriend mocht een +1 meenemen (en aangezien er geen vriendinnetje in het spel is..).

Bruidspaar wil dat ze in pak gekleed gaan. Zoon heeft geen pak (dat is ook niet echt gangbaar in onze omgeving met deze leeftijd). Een pak is te ouwelijk voor een 18 jarige.

Wij zijn al gaan kijken maar hebben niets in zijn maat kunnen vinden. Ons budget is niet zo groot en daarom zijn we gaan kijken naar een hip pak dat eventueel door een kledingmaker goed passend gemaakt kon worden. Hij wilde een pak met een mooi tshirt en hippe witte sneakers. Dat zou dan wel iets zijn wat hij vaker wil dragen. Maarja lastige maat en misschien ook niet het jaargetijde voor die “look”.

Toen de datum van de bruiloft eerst wekenlang vaag was (over 2 weken), toen werd verplaatst en daarna opeens werd afgelast zijn we gestopt met zoeken. Ik was eigenlijk wel een beetje opgelucht na alle drama. Maar nu sinds een week weet hij dat de bruiloft alsnog begin december (volgende week) is. Pfffft.

Nu gaat hij vandaag met deze vriend shoppen voor een pak (met bruidspaar), in winkel. Ik snap als ze het pak van de vriend wel betalen en voor zoon niet. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Vriend stelde wel voor om bij te dragen aan het pak voor zoon. Als je naar de prijzen in de winkel kijkt icm zijn budget zou dat wel helpen. Anders had hij hoe dan ook geen pak gekocht. Als een heel pak niet in zijn budget past, koopt hij een hip, goed jasje en wil hij een chino erbij kopen.

Zoon zal er niet om vragen maar als het hem opnieuw voorgesteld, kan hij dat gebaar aannemen? Wat zou gangbaar zijn? Ik wil voorkomen dat zoon voor een prijzig pak kiest omdat de tijd nu voor het bruidspaar dringt en dat hij maar een keer draagt omdat het niet echt zijn smaak is.

Laatst bewerkt:
Nette schoenen met een mooie jeans broek en een hemdje is ook mooi. Koop gewoon een blazer ofzo. Dan zijt ge mooi genoeg aan.

Nette schoenen met een mooie jeans broek en een hemdje is ook mooi. Koop gewoon een blazer ofzo. Dan zijt ge mooi genoeg aan.

Ben ik mee eens. Op mijn eigen bruiloft hadden we geen kledingvoorschrift.
Maar een spijkerbroek mag niet. Expliciet gezegd.

Graag jullie mening over het volgende:

Bruidspaar wil dat ze in pak gekleed gaan. Zoon heeft geen pak (dat is ook niet echt gangbaar in onze omgeving met deze leeftijd). Een pak is te ouwelijk voor een 18 jarige.

een kostuum is helemaal niet "te ouwelijk" voor een 18 jarige. hij is volwassen, hij kan volwassen kleren dragen.
dat het financieel een hap uit uw budget is, kan ik snappen. maar zo'n kostuum gaat wel een tijdje mee, en er komen in de volgende jaren nog wel momenten om dat te dragen. als het niet op maat moet, koop gewoon een kostuum op Zalando oid. daar heb je al 1 voor 50 euro of zo.

maar een kostuum is gewoon een must-have in een mannen-warderobe, naar mijn persoonlijke mening.

Chino en blazer lijkt me ok gezien een jeans dat niet is. Maar ik zou het absurd vinden dat een koppel bijlegt voor een pak voor een +1 van iemand. Een pak komt trouwens toch nog eens van pas en lijkt me ook geen zotte kost. Zoals @marcel zegt is dat nu ook geen absurd kledingsstuk, tenzij je verwacht dat het volgend jaar al niet meer past.

Misschien is huren een oplossing?
Jezus man. Hoe belangrijk sommige mensen zichzelf kunnen voelen.
Je moet niet naar een trouw gaan als je je niet zo formeel wil kleden als gevraagd hé. We zijn hier in België (of Nederland) al compleet niet formeel, een beetje moeite mag nog zeker.

Ik vind de 2de optie van de poll eerder "zichzelf belangrijk vinden".

Laatst bewerkt:
Jezus man. Hoe belangrijk sommige mensen zichzelf kunnen voelen.
Ja, ik snap je. Vandaar ook dat ik zeg (ook vanwege veranderde datum en aflasting hele huwelijk) dat het wat dramatisch overkomt, zeg maar. Maar zoon vindt het geweldig en dat is het belangrijkste.

Je moet niet naar een trouw gaan als je je niet zo formeel wil kleden als gevraagd hé. We zijn hier in België al compleet niet formeel, een beetje moeite mag nog zeker.
vind ik ook wel. het is dat koppel hun belangrijkste dag in hun leven (allez, voorlopig dan), kost bakken van geld. dan mag je toch een beetje rekening houden met hun wensen?

vind ik ook wel. het is dat koppel hun belangrijkste dag in hun leven (allez, voorlopig dan), kost bakken van geld. dan mag je toch een beetje rekening houden met hun wensen?
Ook mee eens. Maar een beetje rekening houden met de leeftijd en situatie (scholier) zou fijn zijn.

een kostuum is helemaal niet "te ouwelijk" voor een 18 jarige. hij is volwassen, hij kan volwassen kleren dragen.
dat het financieel een hap uit uw budget is, kan ik snappen. maar zo'n kostuum gaat wel een tijdje mee, en er komen in de volgende jaren nog wel momenten om dat te dragen. als het niet op maat moet, koop gewoon een kostuum op Zalando oid. daar heb je al 1 voor 50 euro of zo.
Hij is net een spijker: lang en ultra dun. Een pak in de kleinste herenmaat is nog veel te groot. Hij zal eerder maat 40 hebben, denk ik. Niet te vinden. Hoe lang past hem dit nog? Heel veel in de lengte groeien zal hij niet maar wel in de breedte.

Zoals hier eerder gezegd, mooie schoenen, chino broek met wit hemd en blazer erover, chique genoeg en kleren die hij nog genoeg zal kunnen gebruiken. Hangt er ook een beetje van af wat nu precies de connectie is tussen de partner en het bruidspaar. Is zij de beste vriendin en getuige van de bruid, dan is dat al iets anders dan een verre nicht bvb...

Belangrijkste dag? En dan achter twee jaar uit elkaar en dan de volgende.
Ga dan gewoon niet naar het feest? Als het koppel wil dat je in kostuum gaat, heb je nog steeds de keuzevrijheid om ofwel een kostuum te dragen, ofwel thuis te blijven. Zo verzuurd zeg...

Is een kostuum huren geen optie?
Dat is totaal niet gangbaar tenzij je een rokkostuum of een smoking nodig hebt, dàt is wel te vinden. Of dat ook in een hele kleine maat kan, weet ik ook niet. Een gewoon pak huren, dat is heel lastig te vinden. Ik heb alle rokkostuum en smokingverhuur in de regio al afgebeld.

Ik verzuurd? Dat koppel is verzuurd in dit geval.
Je conclusie die je bij een trouw maakt is => Na 2j uit elkaar en dan een ander. Naast het feit dat "slechts" iets meer dan de helft van de huwelijken in een scheiding resulteert is de gemiddelde duur van het huwelijk bij die scheidingen ongeveer 15j. Je bent met andere woorden enorm hard aan het overdrijven in het negatieve van de situatie, conclusie kan perfect zijn dat je verzuurd bent.

Zijn er 18 jarige meisjes aanwezig?

Indien ja zal de 18 jarige met plezier zelf bijleggen, indien niet who cares
Vast wel maar die worden nogal beschermd, denk ik (als maagd het huwelijk in).

Zoon heeft een colbert gekocht. Moeten nog een Chino, mooi kwaliteits t-shirt en sneakers eronder zoeken & naar de kledingmaker. Allemaal binnen een week. Wat een stress.

Bij 'Jules' heb je voor 120 euro een mooi en kwalitatief kostuum. Sneakers onder een kostuum zijn al algemeen aanvaard (als ze proper zijn).
Bovendien kan je als man dat kostuum vervolgens voor vrijwel élk chiquer feest opnieuw dragen, is inderdaad toch wel een must in je garderobe.

Terug
Bovenaan