Dresscode op het werk

Bij ons is er geen dresscode, maar beetje common sense kan wel geen kwaad natuurlijk :p In de zomer zou ik wel eens met een korte broek durven afkomen (als het écht te warm is), maar trainingspak heb ik er toch nog nooit zien dragen.

Als ik sporadisch eens mee ga naar een klant draag ik wel steeds een hemd en deftige broek. Maar een kostuum no way.

Valt me wel op dat de dresscode voor vrouwen steeds losser is, er ook meer wordt getolereerd.
Vrouwen lopen vaker in vrijetijdskleding rond op de werkvloer.

geklede broek + hemd in mijn afdeling. Kostuum dragen sommige seniors nog (ook omdat ze het graag aandoen). Ikzelf enkel als ik klanten zie.

Er is er in het gebouw ook ene van de vakbond die op sandalen naar het werk komt maar zijn voeten stinken wel hard.
Soms stap je een wc-kotje of de lift in en weet je dat die daar 1min ervoor ook was 🤢🤮

Ik heb dus nooit begrepen waarom op sommige plaatsen een korte broek niet mag. Er bestaan toch ook deftige shorts?
Als het buiten 30-35 graden is en ik zou van mijn werkgever geen korte broek mogen aandoen, zou ik zeggen salut en de kost.

Even een hypothese. Stel er is een dresscode op je werk en dit is ook opgenomen in je contract.
Door COVID werk je echter 100% van thuis uit.

Je baas eist plots dat je je camera aanschakelt zodat hij kan controleren of je je aan de dresscode houdt.
Mag hij/zij dit eisen? En twee, stel dat je dan in een korte broek en T-shirt achter je PC zit, mag hij/zij je dan ontslaan wegens een inbreuk op de dresscode?
Ja en ja.

Hij kan wel geen 8 uur enkel daarom eisen dat je een camera laat aanstaan.

Voor een inbreuk op dresscode als je met niemand contact hebt, zal hij wel al serieuze argumenten moeten gebruiken om een kennelijk onredelijk ontslag (met vergoeding) te vermijden.

Tegenwoordig eerder spender bij de women secret homewear collection :p (zeker de harry potter reeks:love:).

Toen ik 10 jaar geleden begon te werken was er in onze sector een strikte dresscode: business/kostuum waarbij van mannen zelf een das werd geëist. Collega’s werden erop aangesproken als ze geen das droegen, zelf op kantoor want er kon elk moment een klant binnenstappen. Vandaag is het enorm versoepeld. Een jeans met een deftig hemd/pul en deftige schoenen kan op kantoor. Ik ben enkel nog business gekleed voor een klantenmeeting, prospect of presentatie, rest eerder business casual. Je merkt dat de mensen van mijn generatie en ouder wel nog relatief business gekleed zijn, de meeste oudere mannen dragen vaak nog dagelijks een kostuum, zij zijn dan ook de eerste om vandaag hun webcam niet aan te zetten :p.

Ik heb een dik jaar op project gezeten bij VF Europe. Die moment was ik weer helemaal into mijn Vans-periode. Ik nam deel aan C-level meetings in jeans, Lee/Wrangler houthakkershemdje/pul en een trendy paar Vans. Zelf als ik voor hun moest travelen was mijn koffer enkel geladen met streetwear.

Ik draag meestal business casual. Veterschoenen (Clarks), geklede jeansbroek (meestal Hugo Boss) en een hemd (ik ben fan van Stijn Helsen). Kostuum vind ik overkill en het moet nog comfortabel zitten.

Zoveel jaar geleden wel eens meegemaakt dat iemand die net was afgestudeerd van unief een halve dag op kantoor kwam en daarna naar één of andere vergadering van de scouts moest. Die had er dus niks beter op gevonden om in scoutskostuum naar HQ van een grootbank te komen. Het gaf casual Friday wel een nieuwe definitie...

Sommige mannen zie ik ook met sandalen binnenkom 's zomers (zelfs nog met kousen aan -_-) en korte broek en dat vind ik toch net wat te casual.

Bij ons ist eigenlijk gewoon '' kom niet binnen met gerafelde broeken of zo '', voor de rest hebben wij t-shirt/pulleke van de zaak en zo goed als iedereen in jeans, veiligheidsschoenen wel verplicht.

Kostuum kan ik niet tegen, eigenlijk is geklede broek + gekleed hemd al vervelend voor mij, en al helemaal in combo met van die echte herenschoenen, blij dat ik niet in zo een sector zit.

Vroeger deed ik nog regelmatig een kostuum aan (hoewel dat bij ons nu ook weer niet echt verplicht is ofzo). Maar gezien dat ik hier nu meer dan 15 kostuums in de kast heb hangen waar geen enkel mij nog van past is het iets minder formeel 🤷‍♂️

Bij ons geen officiële dresscode op het werk, je ziet dan ook vanalles. Sommigen dragen altijd een maatpak of mantelpak, maar deze zijn echt in de minderheid. De meesten komen gewoon casual (deftige broek of jeans, trui, T-shirt, blouse). Heel af en toe zie je eens iemand in een metal T-shirt rondhuppelen of in een training. Maar meestal zie je anderen dan ook wel effe raar kijken.

Ik ga zelf ook gewoon altijd casual. Zou echt niet ergens willen werken waar ik dagelijks in een mantelpakje en op hoge hakken moet komen opdraven. Als ik in een meeting heb met klanten, dan ben ik uiteraard wel altijd wat meer opgekleed.

Toen ik 10 jaar geleden begon te werken was er in onze sector een strikte dresscode: business/kostuum waarbij van mannen zelf een das werd geëist. Collega’s werden erop aangesproken als ze geen das droegen, zelf op kantoor want er kon elk moment een klant binnenstappen.
ik herinner me nog altijd een post van jou waarbij je nét begon te werken en gaan shoppen was voor 10 outfits ofzo, alles samen voor een héél groot kostenplaatje. Ik vond dat *nogal* overdreven.

Blij dat je er nu vanaf bent?

Hier hebben wij allemaal werkkleren gekregen met logo's van de firma.
Bij klanten moeten we deze dragen. op kantoor maakt het niet zo uit.

Ik zie hier veel termen verschijnen als "casual", "business casual", "smart casual", ...

Zijn dat eigenlijk algemene termen of verschilt de definitie daarvan gigantisch per sector?

Als ik zoek op casual, staat daar bij wiki vrijetijdskledij, maar niks meer. Ik veronderstel dat slippers en topje met blote navel niet echt geapprecieerd worden in bedrijven waar je "casual" mag gekleed gaan.

Vroeger vloog je naar huis als je in de zomer met een short aankwam, maar dat is van voor mijn tijd. Ik ben altijd in short komen werken in de zomer en buiten eens een opmerking van iemand van de oude garde nooit last van gehad. Ook vaak in hoodie komen werken en niemand ligt daar wakker van. Ik doe administratie en heb alleen telefonisch contact met de klanten dus verder maakt het voor mij niet uit wat ik of iemand anders draag. Zolang je anderen niet bewust schoffeert maakt het op zich niet uit.

Ik was hier aan het lezen en dacht hetzelfde als @JPV . Ik heb geen idee wat die termen allemaal willen zeggen :)

Bij ons is er alleszins geen dresscode, maar je ziet wel dat mensen zich gewoon ander kleden afhankelijk van in welke afdeling ze werken.
Er is een groot verschil tussen wat je zit in het callcenter, daar komen ze in de zomer effectief op teenslippers en halve strand kledij. Marketing en Netwerk&IT loopt wat gelijk, dat is wat deftiger. Fatsoenlijke broek met polo of hemd, maar evengoed ook T-shirts. Nooit korte broeken. Voor de vrouwen is komen daar ook deftige rokken en kleedjes bij.
Sales zit dan weer iets strakker gekleed. Kostuums zie je eigenlijk niet veel, wel bij het hoger management, maar zeker niet constant.

Voor thuiswerk zit ik altijd in mijn jogging en T-shirt. T- shirt zie je de meeste wel doen. Sommige doen wel eens een hemd of polo aan. Wat ze onderaan hebben, geen idee.

Dresscodes op het werk zijn m.i. niet meer van deze tijd. "Business casual" en dergelijke is voor mij te vertalen als: "doe wat je wil maar overdrijf niet" :D Zelf draag ik 90% van de tijd wat ik gewoon in het weekend draag: sneakers, jeans, een hemdje/polo en trui. Af en toe eens geklede schoenen en een blazer.

Jeans, t-shirts, sneakers, zijn bij ons al een tijdje geen taboe meer. Onder onze Nederlands GM 6 jaar geleden mocht het niet, al dwong men dat niet echt af.

Terug
Bovenaan