Duitser (?) wil m'n tweedehands auto kopen: scam?

vp1407

New member
M'n auto staat sinds een week te koop op autoscout24 (recente gezinswagen, weinig km, vraagprijs 27.000€).

Nu ben ik via imessage gecontacteerd door een Duitser (zegt hij - ik kan alleen z'n email zien dat wel Duits klinkt en eindigt op "@hotmail.Com"), ik vroeg voor telefonisch contact maar was niet mogelijk volgens de man aangezien hij voor het werk in het buitenland zit en daar strikte regels zijn (kan me nog wel iets inbeelden, bv op een boot en slecht moment). De man stelt wat additionele vragen over de wagen (of ik eerste eigenaar ben, krasjes, ...), vraagt wat extra foto's waarna hij een realistisch bod doet. Voor mij is het bedrag ok. Hij vroeg verder om m'n postcode waarmee hij bij transportbedrijf een prijs gevraagd heeft (zegt hij).

Nu vraagt hij m'n rekening nummer om het bedrag over te schrijven waarna hij de wagen zou laten ophalen.

Doet me natuurlijk wat twijfelen of ik gescamd word...

Kan ik iets fout doen door m'n rekening nummer te delen? Indien hij effectief het bedrag overschrijft en daarna een firma de wagen op komt halen, kan ik dan nog gescamd worden en het bedrag terug van m'n rekening verdwijnen?

Alvast bedankt om even mee na te denken.

Lijkt mij toch serieus fishy. Geen telefonisch contact wegens "in het buitenland voor het werk" is een klassieker.
Een transportbedrijf laten komen, zonder zelf eens te komen zien => klassieker.

9/10 gaat dat "transportbedrijf" u contacteren eens je akkoord gaat met de verkoop. Zij gaan dan zeggen dat jij als verzender die kosten moet betalen en die "koper" gaat verklaren dat hij dat terug zal betalen. Jij betaalt (ik zeg maar iets) €500 euro aan het "transportbedrijf" en je hoort nooit nog iemand.

Laat ik u eens een paar gouden tips geven i.v.m. online adverteren voor tweedehandsverkopen:

- als ze u contacteren in een andere taal dan het NL ==> 99,99% SCAM
- als ze het product dat verkocht wordt willen laten ophalen door een koerier ==> 99,99% SCAM
- als ze op een andere wijze willen betalen dan met harde cash in de hand (aan de deur) ==> 99,99% SCAM

trek er uw conclusies uit zou ik zeggen.

Dag Remake & Chilliewillie88,

Dank voor antwoorden. Jullie bevestigen wat ik al vreesde.

Koper stuurde net wat pushy vraagtekens nadat ik 1,5u niet antwoordde dus dat is voor mij de laatste bevestiging. Ik stuur hem een berichtje & blokkeer z'n nummer. Heeft qua gegevens ook enkel m'n gsm nummer & postcode dus kan hij niet veel mee.

Zat nog wat vast met oude gedachte dat er niet veel kan gebeuren indien ik eerst het geld op m'n rekening heb staan, het transport firma voorbeeld van Remake had ik bijvoorbeeld niet aan gedacht.

Prettige dag verder allemaal!

Laat ik u eens een paar gouden tips geven i.v.m. online adverteren voor tweedehandsverkopen:

- als ze het product dat verkocht wordt willen laten ophalen door een koerier ==> 99,99% SCAM
- als ze op een andere wijze willen betalen dan met harde cash in de hand (aan de deur) ==> 99,99% SCAM

99,99 vind ik wel veel want draai het om en wij zijn wel de personen die voor 2de hands wagens vaak zelf richting het buitenland kijken.
Zou ook niet plezant zijn als je een duitser contacteert en dat hij alleen maar denkt ‘bah een belg die geen duits kan die mij hier komt scammen’.
Ik ken iemand die in noorwegen een auto gekocht heeft zonder die zelf te gaan bekijken en via een transporteur alles geregeld.

Het is niet allemaal slecht maar wel veel, ga ik ook niet ontkennen.
Maar goed, als ze al niet willen bellen en rare uitvluchten vinden dan gaan er wel belletjes rinkelen.

Voor zover ik kan zien, ga je uw geld hebben voordat ze de auto komen ophalen. Geef heel duidelijk aan dat de transportkosten voor zijn rekening zijn en kijk wat het wordt?

Voor zover ik kan zien, ga je uw geld hebben voordat ze de auto komen ophalen. Geef heel duidelijk aan dat de transportkosten voor zijn rekening zijn en kijk wat het wordt?
Transportfirma komt dan toe, "het is cash betalen bij afhalen voor het transport". Zelfde gedoe. Te veel red flags om uw vertrouwen te stellen in een random stranger op het internet.

Dus iemand die 27000 euro niet in cash wil betalen is volgens jou 99,99% scam?

99,99 vind ik wel veel want draai het om en wij zijn wel de personen die voor 2de hands wagens vaak zelf richting het buitenland kijken.
Zou ook niet plezant zijn als je een duitser contacteert en dat hij alleen maar denkt ‘bah een belg die geen duits kan die mij hier komt scammen’.
Ik ken iemand die in noorwegen een auto gekocht heeft zonder die zelf te gaan bekijken en via een transporteur alles geregeld.

Het is niet allemaal slecht maar wel veel, ga ik ook niet ontkennen.
Maar goed, als ze al niet willen bellen en rare uitvluchten vinden dan gaan er wel belletjes rinkelen.
Ja die iemand die jij kent is dan die 0,01% die de regel bevestigd :)
Dus iemand die 27000 euro niet in cash wil betalen is volgens jou 99,99% scam?

Ja. Toch wanneer dit in combinatie is met de eerdere punten die ik aanhaal.

Je moet niet op mijn oordeel vertrouwen hoor. Ik weet alleen dat ze mij op die manier niet liggen zullen hebben. :-)

Je moet niet op mijn oordeel vertrouwen hoor. Ik weet alleen dat ze mij op die manier niet liggen zullen hebben. :-)
En waarom is 27000 op voorhand overschrijven niet goed?

Je moet niet op mijn oordeel vertrouwen hoor. Ik weet alleen dat ze mij op die manier niet liggen zullen hebben. :)
Iemand die met 27000 euro cash in briefjes van 500 euro aan mijn deur staat, ik zou er precies toch ook niet gerust in zijn. Ik dacht zelfs dat dat wettelijk niet mag zo'n bedrag in cash. Ik zou in zo'n geval toch kiezen om samen naar de bank te gaan of overschrijving vooraf.

Iemand die met 27000 euro cash in briefjes van 500 euro aan mijn deur staat, ik zou er precies toch ook niet gerust in zijn. Ik dacht zelfs dat dat wettelijk niet mag zo'n bedrag in cash. Ik zou in zo'n geval toch kiezen om samen naar de bank te gaan of overschrijving vooraf.
Particulier naar particulier mag wel dacht ik. Je moet wel de verkoopsovereenkomst kunnen voorleggen als er controle komt waarom je zoveel in 1x gaat storten.
Ik zou voor zo'n bedrag vooral inzitten met vals geld.

En waarom is 27000 op voorhand overschrijven niet goed?
  1. Scammer met controle over iemand anders zijn rekening schrijft 27k over naar jou.
  2. Jij geeft auto en papieren mee met koerier.
  3. Bank en politie laten weten dat die 27k gestolen.
  4. Bank recupereert geld en stort het terug naar rechtmatige eigenaar.
  5. Jij bent 27k en auto kwijt.

1. Bank recupereert geld en stort het terug naar rechtmatige eigenaar.
Kan de bank dat dan zomaar? Ik dacht dat dat enkel in zeer uitzonderlijke gevallen kon (denk aan de bank die een overschrijving dubbel uitgevoerd heeft of iets dergelijks. En dan bedoel ik de bank zelf, niet de klant die dat 2x gedaan heeft).

1. Scammer met controle over iemand anders zijn rekening schrijft 27k over naar jou.
  2. Jij geeft auto en papieren mee met koerier.
  3. Bank en politie laten weten dat die 27k gestolen.
  4. Bank recupereert geld en stort het terug naar rechtmatige eigenaar.
  5. Jij bent 27k en auto kwijt.
Een bank kan verzekerd zijn tegen fraude, maar als jij iets verkocht hebt, gaat dat geld niet terug van uw rekening gaan.

Zou het helpen om dat op rekening A te laten zetten en dan direct over te schrijven naar rekening B bij een andere bank?
Kunnen ze het dan nog komen halen bij u?

Tuurlijk wel, ik heb zo al verschillende auto's verkocht.

Is toch echt zeer onwaarschijnlijk hoor. Dat wil ook zeggen dat de koper dat bedrag al een tijd voor het ophaalmoment heeft overgeschreven. Zonder te weten of hij zelf ook niet gescamd wordt want hij heeft niet kunnen verifiëren of er daadwerkelijk ook een auto is. Anders is wanneer een koper ter plaatse de overschrijving kan uitvoeren EN dat bedrag meteen ontvangen wordt op de rekening van de koper, dat impliceert natuurlijk dat de koper of een derde partij in naam en voor rekening van de koper ter plaatse komt. Ik kan mij voorstellen dat men export wrakken van 1.000 a 3.000 euro misschien nog durft aan te kopen zonder te zien, al is dat het type koper bij uitstek dat de aankoop cash zal afhandelen en daarvoor dus ter plaatse komt.

Ik zou daar heel ver van weg blijven want het is een recept voor miserie.

Terug
Bovenaan