Hier is de kogel door de kerk. We gaan naar Chiemsee deze zomer. Vorige week een uitnodiging gekregen voor een weekend bij een familielid van mijn vrouw in de periode dat we normaal ongeveer zouden vertrekken. Daardoor zitten we al redelijk zuidelijk en was de vrouw toch overhaald om van daar door te rijden en nog eens richting de alpen te gaan.
Komende maanden nog eens wat zoeken voor uitstappen, maar ziet er wel goed gelegen uit. Klein uurtje van Salzburg en München, Schliersee dat ik al enkele jaren eens wil zien, Berchtesgaden. Dus als er mensen zijn met uitstappen die de moeite zijn in die streek, altijd welkom.
Vorig jaar twee weken Beierse alpen gedaan, waarvan één week aan de Chiemsee.
Prachtige streek met een leuke variatie aan natuurschoon. Highlights voor ons waren:
  • Kampenwand met nog old school kabelbaan en mooie wandelroutes boven
  • Bootje huren op de Chiemsee, de eilanden bezoeken (vooral Herreninsel) met de ferry is zeker ook de moeite
  • In Wendelstein is nog een echte tandradbaan naar de top van de berg
  • Verscholen in de bossen heb je een wandelpad naar de Frillensee, vooral het meer zelf is echt de moeite
Verder enorm fan van de Duitse keuken in de berghutten, stevige porties en verfrissende pinten.

hier aant denken om met het hemelvaart weekend es naar COCHEM te gaan,

chatGPT:
De Kastelenroute nabij Cochem
  • Reichsburg Cochem (Cochem): Begin je dag bij dit imposante kasteel dat boven de stad uittorent. Het biedt een prachtig uitzicht over de Moezel en heeft dagelijks rondleidingen.
  • Burg Metternich (Beilstein): Rijd stroomopwaarts naar Beilstein, ook wel de 'Doornroosje van de Moezel' genoemd. De ruïne van Burg Metternich biedt een van de mooiste panoramische uitzichten over de beroemde bocht in de rivier.
  • Burg Eltz (Wierschem): Dit kasteel ligt in een zijdal verscholen in het bos en wordt vaak beschouwd als het mooiste van Duitsland. Het is nooit vernietigd en nog steeds in bezit van de oorspronkelijke familie.
  • Burg Thurant (Alken): Een unieke burcht met twee markante torens, gebouwd op de resten van een Romeins castrum. Het kasteel is omringd door wijngaarden en ademt een authentieke middeleeuwse sfeer uit

Iemand die streek al es gedaan? is het gezellig wandelen, met veel horeca gelegenheden? Kan je er makkelijk je auto kwijt?
en zijn die kastelen makkelijk te bezoeken, of vereist het nogal wat klim werk?

chatGPT:
  • Reichsburg Cochem(Cochem): Begin je dag bij dit imposante kasteel dat boven de stad uittorent. Het biedt een prachtig uitzicht over de Moezel en heeft dagelijks rondleidingen.
  • Burg Metternich (Beilstein): Rijd stroomopwaarts naar Beilstein, ook wel de 'Doornroosje van de Moezel' genoemd. De ruïne van Burg Metternich biedt een van de mooiste panoramische uitzichten over de beroemde bocht in de rivier.
  • Burg Eltz(Wierschem): Dit kasteel ligt in een zijdal verscholen in het bos en wordt vaak beschouwd als het mooiste van Duitsland. Het is nooit vernietigd en nog steeds in bezit van de oorspronkelijke familie.
  • Burg Thurant (Alken): Een unieke burcht met twee markante torens, gebouwd op de resten van een Romeins castrum. Het kasteel is omringd door wijngaarden en ademt een authentieke middeleeuwse sfeer uit

Iemand die streek al es gedaan? is het gezellig wandelen, met veel horeca gelegenheden? Kan je er makkelijk je auto kwijt?

Ik ga u daar misschien tegenkomen, ook aan 't denken in die richting.
Enfin 'denken', al een (annuleerbaar) hotel bij Trier geboekt, en was beetje aan 't zien om daar in de buurt wat te gaan bezoeken. Op een 3daagse in het middelbaar na daar nog nooit echt geweest. Heb wel kinderen die niet graag in de auto zitten of van hotel wisselen dus vandaar 1 hotel geboekt.

Maar ik volg dus voor de tips.

Heel mooie/toffe streek, 10 jaar geleden eens geweest en drietal jaar geleden nogmaals. Toen een weekend in november, goed te doen qua aantal toeristen/parking etc, was ook zonnig dat weekend, maar wel vroeg donker. Bij Bernkastel-Kuel iets gaan eten (burg landshut, prachtig uitzicht). Overnacht in Urzig (in zo'n typisch pensioen/wijnhuis), daarna Traben trachbach (boeddha museum bezocht, Geilerlay hangbrug, Eltz kasteel, reichsburg in Cochem. Dat wandelwerk naar het kasteel in Cochem/Eltz viel heel goed mee.

Ik ga u daar misschien tegenkomen, ook aan 't denken in die richting.
Enfin 'denken', al een (annuleerbaar) hotel bij Trier geboekt, en was beetje aan 't zien om daar in de buurt wat te gaan bezoeken. Op een 3daagse in het middelbaar na daar nog nooit echt geweest. Heb wel kinderen die niet graag in de auto zitten of van hotel wisselen dus vandaar 1 hotel geboekt.

Maar ik volg dus voor de tips.
Trier stond ook in mijn gedachten, maar na wat google maps foto's te bekijken, toch afgehaakt, tis altijd hetzelfde kasteel dat je ziet (wel een hele mooie), maar veel anders niet echt te zien daar.
Cochem ligt imo dan net iets centralers als je vooral wandelingen naar die kastelen wil.

Maar goed, tis een denk piste. nog niet echt in die streek geweest.

Ik heb pas recent geboekt en vond niet meer direct veel andere hotels met kamers van 4 aan redelijke prijzen. Bepaalde hotels gingen naar 600 euro per nacht, vind ik wat gortig voor een snelle trip. In Trier wel nog iets deftig gevonden. Je kan daar ook wat shoppen enzo, gaat de dochter leuk vinden. 't Is dus half citytrip, half Moesel bezoeken. Moet wat evenwicht vinden.

Wij gaan deze zomer naar Oostenrijk. Heen rijden we via Nurnberg (2 nachten). Nadien gaan we nog door naar ergens tussen Colmar en Strasbourg.

Ik zou tussen Oostenrijk en Frankrijk nog 2 nachten in het zwarte woud willen slapen. Iemand die daar een leuke/speciale accomodatie kent? Is voor 2 volwassenen en 4 kinderen (14/12/3/1), dus liefst 3 slaapkamers.

Ik heb pas recent geboekt en vond niet meer direct veel andere hotels met kamers van 4 aan redelijke prijzen. Bepaalde hotels gingen naar 600 euro per nacht, vind ik wat gortig voor een snelle trip. In Trier wel nog iets deftig gevonden. Je kan daar ook wat shoppen enzo, gaat de dochter leuk vinden. 't Is dus half citytrip, half Moesel bezoeken. Moet wat evenwicht vinden.
klopt , best prijzig. wij hebben zojuist het laatste hotel vast kunnen leggen aan 120 euro per nacht, de eerstvolgende int centrum waren dan al meteen bijna maal 3 :o
wel cochem centrum.
misschien wel es naar koblenz en trier, maar weet nog niet of ik die met de auto of trein ga doen dan van daaruit. wellicht zelfs maar 1 van de 2. tis vooral voor de natuur dat ik zou gaan. ja wie weet kom je me tegen, als ik een zwarta MAGA pet aan heb, elon musk edition, ben ik het :rofl:

het weerbericht ziet er alvast niet fameus uit hé voor het verlengde weekend..

mja hotel is reeds betaald, we hebben alvast al naar de bib geweest om gezelschapspelletjes , en zullen veel in de horeca moeten zitten vrees ik :D

amper 11 graden zeg. ik ga zelfs mijn winterjas moeten mee doen.

het weerbericht ziet er alvast niet fameus uit hé voor het verlengde weekend..

mja hotel is reeds betaald, we hebben alvast al naar de bib geweest om gezelschapspelletjes , en zullen veel in de horeca moeten zitten vrees ik :D

amper 11 graden zeg. ik ga zelfs mijn winterjas moeten mee doen.

Ben geswitcht naar een Landal (ik boek mijn hotels altijd annuleerbaar), dankzij de ervaring van Avondland hier.

Kwam zelfs iets goedkoper uit. Is iets meer verwijderd van Trier maar op rijafstand om er een dag door te brengen en ook een goeie uitvalsbasis + voor de kinderen iets meer te doen, zeker als we binnen moeten zitten met het weer.

chatGPT:
  • Reichsburg Cochem(Cochem): Begin je dag bij dit imposante kasteel dat boven de stad uittorent. Het biedt een prachtig uitzicht over de Moezel en heeft dagelijks rondleidingen.
  • Burg Eltz(Wierschem): Dit kasteel ligt in een zijdal verscholen in het bos en wordt vaak beschouwd als het mooiste van Duitsland. Het is nooit vernietigd en nog steeds in bezit van de oorspronkelijke familie.

Heel mooie streek. Burg Eltz is gemakkelijk te bereiken na een mooie wandeling. Als je er rustig wil rondwandelen ga je best rond openingstijd. De kastelen in Beilstein, Cochem en Bernkastel vragen een beetje klimwerk maar dat is doenbaar en de kastelen zijn mooi onderhouden en bieden prachtige uitzichten.

Ik vond het aangenaam rondrijden en gezellig vertoeven.

We hebben Burg Eltz niet meer kunnen doen wegens tijdsgebrek.

wel die van beilstein (metternich) en die van cochem zelf.

inderdaad leuke ,rustige streek.
we hebben ook die bankbunker bezocht waar ze in de koude oorlog zoveel miljoenen aan duitse marken hebben opgeslagen wegens vrees voor valsmunterij.
hier had ik nog nooit van gehoord.
Dus ze maakten de bevolking wijs dat het voor hen was, die bunker, als er iets zou gebeuren. in werkelijkheid lag daar een gigantische hoop aan cash geld :crazy:

overall: een leuk verlengd weekend. rustig, geen drukke steden toestanden zoals we eigenlijk meestal wél doen.
enkel spijtig dat we geen fietsen mee hadden, prachtig om langs die moezel te kunnen fietsen, al was het niet zo'n top temperatuur daarvoor.
en van onze kust naar daar toch bijna 5 uur enkele rit, voor mij is dat echt al het maximum hoor om met de auto te doen.

Laatst bewerkt:
Deze zomer rijden we naar Zweden met kinderen. Onderweg een overnachting iets voor Hamburg. Bedoeling is om dan via de Fehmarnbelt naar Denemarken te rijden (ferry Puttgarden - Rodby) en dan verder via de Oresund naar Zweden.

Hamburg is een notoir hellhole qua files en de eeuwigdurende baustelle zijn ook altijd een filefeestje. Met drie kinderen op de achterbank wil ik die maximaal vermijden. Qua vertrekuur 's morgens zijn we wel wat flexibel, dus vroeg ik mij af wat het ideale moment is om de doortocht door Hamburg te doen? Ik herinner mij een tiental jaar terug een doortocht in de voormiddag met geen kat op de baan, ik denk na de ochtendspits en voor de grote meute vakantiegangers maar weet het niet meer zeker, en zou graag dat scenario herhalen.

Gaat over een weekdag begin augustus.

Deze zomer rijden we naar Zweden met kinderen. Onderweg een overnachting iets voor Hamburg. Bedoeling is om dan via de Fehmarnbelt naar Denemarken te rijden (ferry Puttgarden - Rodby) en dan verder via de Oresund naar Zweden.

Hamburg is een notoir hellhole qua files en de eeuwigdurende baustelle zijn ook altijd een filefeestje. Met drie kinderen op de achterbank wil ik die maximaal vermijden. Qua vertrekuur 's morgens zijn we wel wat flexibel, dus vroeg ik mij af wat het ideale moment is om de doortocht door Hamburg te doen? Ik herinner mij een tiental jaar terug een doortocht in de voormiddag met geen kat op de baan, ik denk na de ochtendspits en voor de grote meute vakantiegangers maar weet het niet meer zeker, en zou graag dat scenario herhalen.

Gaat over een weekdag begin augustus.
Welke weekdag? Geen ervaring met Hamburg specifiek maar ik ga spreken uit mijn ervaring met Duitsland in het algemeen. Dat is dat rijden op vooral maandagen en vrijdagen te mijden zijn. Zeker de maandag voormiddag en vooral de vrijdagnamiddag. In Duitsland is het dikwijls al eens gedaan dat men in de week dichtbij het werk overnacht en in het weekend naar huis trekt (ik had een Duitse collega die zo elke week 400km enkel deed) en dat maakt die momenten wel wat drukker. Ik vind persoonlijk de dinsdag of de donderdag het aangenaamst rijden.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan