Zijn er hier mensen die het oosten van Duitsland al gedaan hebben en zeggen van "X is een bezoekje waard" of "daar is een mooie omgeving"?
Ben zo stilaan aan het kijken voor volgende zomer. Vrouw wil niets met veel bergen hebben dus het zuiden is grotendeels uitgesloten. En dan kan je nog meer gaan uitsluiten want met heuvels als de Moezel zal ze ook al rap zagen). Ikzelf wil vooral rust en natuur. Ik zit beetje met een gedacht in het hoofd om er een soort roadtrip over een week of 2 van te maken waar we dan paar dagen op onze tussenstop blijven. Starten met buurt van Kassel dan ergens naar Berlijn, vervolgens de noordelijke staat van Mecklenburg Vorpommern (Eiland Rügen lijkt mij wel wat), dan eventueel Brandenburg en ergens eindigen met Dresden of Leipzig. Wat weer al wat heuvelachtiger is maar dan heeft iedereen er wat aangehad. Dus als er mensen zijn die in die Bundesländer tips hebben, altijd welkom.

Zijn er hier mensen die het oosten van Duitsland al gedaan hebben en zeggen van "X is een bezoekje waard" of "daar is een mooie omgeving"?
Ben zo stilaan aan het kijken voor volgende zomer. Vrouw wil niets met veel bergen hebben dus het zuiden is grotendeels uitgesloten. En dan kan je nog meer gaan uitsluiten want met heuvels als de Moezel zal ze ook al rap zagen). Ikzelf wil vooral rust en natuur. Ik zit beetje met een gedacht in het hoofd om er een soort roadtrip over een week of 2 van te maken waar we dan paar dagen op onze tussenstop blijven. Starten met buurt van Kassel dan ergens naar Berlijn, vervolgens de noordelijke staat van Mecklenburg Vorpommern (Eiland Rügen lijkt mij wel wat), dan eventueel Brandenburg en ergens eindigen met Dresden of Leipzig. Wat weer al wat heuvelachtiger is maar dan heeft iedereen er wat aangehad. Dus als er mensen zijn die in die Bundesländer tips hebben, altijd welkom.
Dresden is zeker de moeite. En vlakbij Saksisch Zwitserland met de Basteibrug, toerist hotspot maar mooie omgeving om te wandelen ook.

Wij zouden volgend jaar rond eind augustus begin september naar Rheinland Pfalz willen trekken voor een kleine twee weken. De exacte regio weten we nog niet, maar waarschijnlijk wel twee verschillende huisjes om zo veel mogelijk afwisseling te hebben.
Zijn er zaken die we absoluut moeten gezien/gedaan hebben?
Er gaan twee honden mee, dus grote steden en musea etc vallen dan wel al af.

Nog tips of zaken die je kan aanraden? Wij gaan er in maart een weekje heen.
We verbleven net buiten Koblenz. Twee zaken die ik wel zou aanraden:

- Deutsches Eck. vond ik wel de moeite om eens te passeren. Je kan daar met een kabellift dan naar boven.
- Burg Eltz, kasteel. Echt wel mooi om te zien en interessant.

Onderweg naar Leipzig en voorlopig alleen maar 2 vaksautostrade gehad met veel vrachtwagens, soms vlot soms vertraging.

Onderweg naar Leipzig en voorlopig alleen maar 2 vaksautostrade gehad met veel vrachtwagens, soms vlot soms vertraging.
Wij zijn vrijdag opgereden tot omgeving Kassel, dat was miserie. Ruhrgebied een en al file. Ook wel omdat vrijdagnamiddag de dag is dat de werkende Duitser terug vanuit de stad naar zijn eigen woonplaats terug trekt. Pas na Dortmund konden we eens door duwen maar ook 2 vaksbaan dus geregeld eens in de ankers voor vrachtwagen.
Dag erna was echt leuk rijden. 2 korte stukken Noord-Zuid Autobahn gedaan en die waren ook wel zeer druk (vakantieuittocht ofwel richting het Noorden aan zee ofwel richting het zuiden naar de alpen), maar zodra het oostelijk ging kon je wel vlot doorrijden met stukken waar je je praktisch alleen waande.

Edit: trouwens dat Sächsische dialect is geniaal. Die zingen zoals bij ons de Limburgers. Maar ze spreken wel een pak sneller:rofl:. Mijn vrouw heeft bij momenten ook moeite om het te verstaan.

Laatst bewerkt:
Wij zijn vrijdag opgereden tot omgeving Kassel, dat was miserie. Ruhrgebied een en al file. Ook wel omdat vrijdagnamiddag de dag is dat de werkende Duitser terug vanuit de stad naar zijn eigen woonplaats terug trekt. Pas na Dortmund konden we eens door duwen maar ook 2 vaksbaan dus geregeld eens in de ankers voor vrachtwagen.
Dag erna was echt leuk rijden. 2 korte stukken Noord-Zuid Autobahn gedaan en die waren ook wel zeer druk (vakantieuittocht ofwel richting het Noorden aan zee ofwel richting het zuiden naar de alpen), maar zodra het oostelijk ging kon je wel vlot doorrijden met stukken waar je je praktisch alleen waande.

Edit: trouwens dat Sächsische dialect is geniaal. Die zingen zoals bij ons de Limburgers. Maar ze spreken wel een pak sneller:rofl:. Mijn vrouw heeft bij momenten ook moeite om het te verstaan.

Eerst nog een stop gedaan in Dortmund, maar precies meer een studenten stad.

Vanaf Kassel idd vlotter verkeer, maar heb het stuur afgegeven en een uur geslapen. Zoon ook nog geslapen, nu boodschappen doen en naar het app.

Morgen Leipzig gaan bekijken.

Wij zijn tijdens onze vakantie een dag naar Aachen geweest. Leuke stad! Niet te vergelijken met bv. Keulen, maar toch zeker de moeite waard om te bezoeken. Het marktplein, een bloemenwinkel met zeer mooie voordeur en verschillende beelden sprongen in het oog.

Enkele foto's in spoiler voor de liefhebbers!
20250618_153054.jpg

20250618_134646.jpg

20250618_145255.jpg

20250618_145246.jpg

Ook zijn we naar Monschau geweest. Erg mooi en authentiek stadje om te zien, maar véél te toeristisch imo; dat is standaard een afknapper bij mij. Ik voel me dan ook niet meteen geroepen er nog eens naartoe te gaan, maar dat neemt natuurlijk nog altijd niet weg dat het zeker de moeite waard was. Ik vind dat je het kunt vergelijken met Brugge, maar dan (nog) kleiner.
Monschau vanop een berg
20250616_141702.jpg

Een burcht
20250616_154444.jpg

20250616_154125.jpg

Meer in het centrum
20250616_122335.jpg

20250616_124112.jpg

Wij zijn tijdens onze vakantie een dag naar Aachen geweest. Leuke stad! Niet te vergelijken met bv. Keulen, maar toch zeker de moeite waard om te bezoeken. Het marktplein, een bloemenwinkel met zeer mooie voordeur en verschillende beelden sprongen in het oog.

Enkele foto's in spoiler voor de liefhebbers!

Ook zijn we naar Monschau geweest. Erg mooi en authentiek stadje om te zien, maar véél te toeristisch imo; dat is standaard een afknapper bij mij. Ik voel me dan ook niet meteen geroepen er nog eens naartoe te gaan, maar dat neemt natuurlijk nog altijd niet weg dat het zeker de moeite waard was. Ik vind dat je het kunt vergelijken met Brugge, maar dan (nog) kleiner.
Monschau heeft precies spinnen import uit Australië?🥲

Sinds gisterenavond terug uit Duitsland na bijna 2 weken in Bayern te vertoeven met onze hond. O.a. naar Kehlsteinhaus gewandeld, Eibsee, Königssee, Chiemsee, Zugspitze gedaan. Ook naar de sterfplaats van Ludwig II geweest. Bijna alles heel toeristisch, buiten de wandeling naar het Kehlsteinhaus, de sterfplaats van Ludwig II en den kermis in een lokaal dorpje (Marktschellenberg) - lees authentieke Oktoberfest vibes, maar dan met bijna 99% locals. Een beetje onrespectvol om het zo te stellen, maar ze vierden er duidelijk hun cultuur.

Ondanks de vele toeristen op de bezienswaardigheden werd dit nooit echt als storend ervaren. Dit met uitzondering van de Partnachklamm.

We verbleven in Schonau en in Partenkirchen.

Sinds gisterenavond terug uit Duitsland na bijna 2 weken in Bayern te vertoeven met onze hond. O.a. naar Kehlsteinhaus gewandeld, Eibsee, Königssee, Chiemsee, Zugspitze gedaan. Ook naar de sterfplaats van Ludwig II geweest. Bijna alles heel toeristisch, buiten de wandeling naar het Kehlsteinhaus, de sterfplaats van Ludwig II en den kermis in een lokaal dorpje (Marktschellenberg) - lees authentieke Oktoberfest vibes, maar dan met bijna 99% locals. Een beetje onrespectvol om het zo te stellen, maar ze vierden er duidelijk hun cultuur.

Ondanks de vele toeristen op de bezienswaardigheden werd dit nooit echt als storend ervaren. Dit met uitzondering van de Partnachklamm.

We verbleven in Schonau en in Partenkirchen.
Duitsers zijn heel trots op hun cultuur. Waar vrij grote regionale verschillen in zitten, maar wel altijd de eigen regio eerst. Bv in bieren is het beste bier dat van de eigen stad/regio en de rest is niet goed. Ze zijn op de eerste plaats van Beieren, en pas dan Duitser. En voor Beieren is dat nog iets heviger dan voor de rest van Duitsland gezien Beieren zo een beetje het Bundesland is dat uit de band springt.

Waarschijnlijk ook veel in de traditionele dirndl en lederhosen? Wij hebben dat vorig jaar in het zwarte woud gezien en het jaar ervoor in Beieren en dat is iets dat in het zuiden en Oostenrijk echt nog gedaan wordt voor dorpsfeesten.

2 weken geleden voor het werk naar het noorden van Berlijn moeten rijden, was heel vermoeiend maar ik besefte weeral wat een fantastisch mooi land Duitsland is.
Ik had een paar jaar geleden bijna 3 weken door Duitsland gereisd en was toen zwaar onder de indruk. De residentie van Wurzburg bv, voorheen nog nooit van gehoord maar gewoonweg adembenemend. Fantastische cultuur, mooie natuur en de keuken is ook niet slecht. Precies nog eens wat plannen maken.

Voila, reis zit erop. Terugrit vlotjes en hoffelijker chauffeurs dan hier in België.

Leipzig viel mee, maar Dresden leuker.
Veel dingen in saksisch zwitserland toch beetje vergane glorie, wel mooie dingen gezien. Weer iets om af te vinken.

Oja en meestal wel goed gegeten, rond de 60 euro voor 3 personen, hoofdgerecht en drank.
Niet altijd kindergerecht beschikbaar, maar de schnitzels gingen vlot binnen 👍

Duitsers zijn heel trots op hun cultuur. Waar vrij grote regionale verschillen in zitten, maar wel altijd de eigen regio eerst. Bv in bieren is het beste bier dat van de eigen stad/regio en de rest is niet goed. Ze zijn op de eerste plaats van Beieren, en pas dan Duitser. En voor Beieren is dat nog iets heviger dan voor de rest van Duitsland gezien Beieren zo een beetje het Bundesland is dat uit de band springt.

Waarschijnlijk ook veel in de traditionele dirndl en lederhosen? Wij hebben dat vorig jaar in het zwarte woud gezien en het jaar ervoor in Beieren en dat is iets dat in het zuiden en Oostenrijk echt nog gedaan wordt voor dorpsfeesten.
Klopt. Ook nog heel vaak lokale brouwerijen met hun eigen pils.

Heel veel mensen inderdaad in dirndl en lederhosen op de kermis.

Ons verblijf in de Sächsische Schweiz zit er ook weer op. Nu nog enkele dagen bij de familie verblijven half weg voor we terug richting België komen.

De regio zelf: zeer mooie streek. Uitstekend voor wandelen en fietsen. (Ook de rit ernaar toe was toch weer een andere openbaring. Eerste keer door Thüringen en Saksen-Anhalt en Saksen gereden en toch ook weer een bevestiging hoe mooi en hoe leuk het is om Duitsland door te rijden. Daar lukt het mij nog om ontspannen rond te rijden.)

De mensen waren ook wel vriendelijk, maar ik had toch een gevoel dat er wel een verschil was met het Westen qua persoonlijkheid en mentaliteit. Ook in de dorpen en steden zie je dat aan de bebouwing. Er zijn mooie gerestaureerde of zelfs nieuwe en moderne huizen, maar ook oude sovjet-achtige huizen (toppunt daarvan: een minigolf in een oud Sovjet theatergebouw met een wc waar enkel een douchegordijn het zicht afsloot hoe je op de pot zat). In de echt kleine dorpen kon je je ergens ver in het Oostblok wanen. Veel nostalgie naar vroegere tijden ook heb ik de indruk: veel mensen die nog met Trabant of Wartburg rondrijden, als 2e wagen dan meestal. Bv ook op het plaatselijke speelplein: er was een schaakbord met zo grote stukken, een pingpongtafel met paletjes en balletjes en een voetbalveldje waar altijd een bal op lag. Voor mij toch wel iets dat ik mij in het Westen moeilijk kan voorstellen dat dat hier allemaal mooi zou blijven liggen. Vorig jaar in het zwarte woud was er zo een soortgelijke minigolf maar daar mocht je eerst nog uw clubs of balletjes gaan zoeken omdat er weer iemand streken mee uitgehaald had. In dat opzicht leek die DDR tijd er toch nog wat in te zitten op een positieve manier.
Keuken is ook weer iets meer oost-europees maar toch een aantal goede zaken gegeten naast de verplichte currywurst en schnitzels. En voor de bieren gevreesd dat ik enkel het grote merk Radeberger daar zou vinden maar dat viel ook heel goed mee. Maar op 1 plek tegengekomen en de rest waren vooral kleinere regionale brouwerijen die zeker geen slecht bier produceerden en stuk beter zijn dan Radeberger. Vorig jaar in het zwarte woud had ik eigenlijk minder variatie.

Belangrijkste zaken van wat we gedaan hebben:
- Veel gewandeld, waar het dus echt wel een mooie streek voor is. 2x praktisch oog in oog gestaan met een vos.
- Dresden in combinatie met de zoo van Dresden. Mooie leuke stad, even sfeer opgesnoven in het centrum maar het kort gehouden want zo iets met kinderen heb je zelf ook niet veel aan vind ik. En historisch kan je die moeilijk noemen gezien alles max 80 jaar oud is.
- DDR-museum in Pirna: ook hier weer heel veel plaatselijke nostalgie. Een grote verzameling van items uit de tijd van de DDR, van loonbrieven en paspoort over oude conservenblikken en flessen drank en speelgoed tot Trabant. Voor mij als kind van midden jaren 80 heeft die tijd iets mysterieus met Stasi etc, maar ook omdat ik het nooit echt gekend heb. Er was jammer genoeg vrij weinig uitleg over de DDR specifiek en meer een verzameling van items die uit die jaren stammen. Waarbij het toch ook wel zelf een stukje nostalgie was om dan te zien dat ikzelf met bepaalde stukken speelgoed ook gespeeld heb en bepaalde zaken ook zelf herken zoals een type telefoon of wekker van bij mijn grootouders.
- Königstein en de vestiging: heel grote vestiging met een grote geschiedenis met verschillende belangrijke rollen van de middeleeuwen tot WO1 en 2 en de koude oorlog. Indrukwekkend gebouw waar we uiteindelijk gezien iets te laat toegekomen zijn om het echt op het gemak te kunnen zien.
- Bad Schandau: heel leuk stadje, met een oude lift langsheen de rotswand. Gelegen aan de Elbe had ik wel goede vibes, die ik enkele jaren geleden ook had in Bregenz aan de Bodensee, zei het dan kleiner en pak rustiger.
Ook een dag daar beneden in het centrum de tram genomen naar boven naar een waterval. Die uiteindelijk door de droogte maar een zielig stroompje was, de wandeling erachter was wel een stukje mooier. Om daarna terug de tram naar beneden te nemen.
- Eisenbahnwelt: mini treintjes baan voor een van de kinderen die zot is van treinen. Meer voor de kinderen want voor de rest was dat niet zoveel.
- Bastei: dé toeristische attractie die je moet gezien hebben in de sächsische Schweiz. Niet voor ons want zo zijn wij niet. We zoeken express beetje de minder drukke activiteiten op (ook een beetje waarom we graag naar Duitsland gaan dat sowieso al een minder druk vakantie land is), maar hier terecht gekomen door de bovenstaande Eisenbahnwelt die daar vlakbij ligt. Dan ook maar ongepland de rugzak gepakt, de overzet over de elbe genomen en naar boven gewandeld maar eigenlijk een toeristtrap. Het is in al die jaren de eerste keer dat ik op dezelfde plek massa's Aziaten en Indiërs in Duitsland zie, ik was precies in Brugge. Dus dat wil al wat zeggen over hoe een toeristische attractie dat wel is. En uiteindelijk toch niet veel meer dan wat je op een andere heuvel ook kan zien zonder al dat volk in uw weg.

Ook leuk, financieel dan toch: praktisch overal een goedkoper familieticket in plaats van altijd de volle pot te betalen voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Zie je soms nog wel in Duitsland, maar ginds toch zeer frequent tegengekomen.

Minpunt: heel veel flitspalen in saksen. Precies het Vlaanderen van Duitsland. Praktisch elk boerengat heeft er een flitspaal staan. Altijd schoon op de snelheid gelet. 1x kwam ik uit de andere richting het dorp van ons verblijf ingereden en ik moest vanuit zone 50 bergop wegacceleren en iets te snel doorgeduwd in een zone 30 (dat ook praktisch elk dorp daar had). Stond net een mobiele flitser. Zal een serieuze zijn gezien ik denk tegen de normale 50 zat. Had ik uit de gewoonlijke richting gekomen, dan was ik al langer in die zone 30 en hij zou mij niet gehad hebben, maar ja ik had maar beter moeten opletten. Even dom moment en pijnlijk geld zal dat worden.

Ga ik terug gaan? Ik weet het niet. Zeker niet de eerste 5 jaar. Erna misschien, maar heb wel het gevoel het gezien te hebben.

Laatst bewerkt:
Zal hier ook een verslagje van onze 10daagse noteren:

Eerste stop was Leipzig vanuit het waasland, was wel een drukke rit, naar mijn gevoel.
Onderweg wel eens gestopt in Dortmund voor middageten en dan het voetbalstadion bezocht.

Dan Leipzig, op zich geen verkeerde stad, maar had er geen klik mee.
Bezocht: centrum + völkerschlachtdenkmal, wat wel indrukwekkend was.

Dag erna naar Dresden geweest, toch meer mijn ding.
Het koninklijk paleis bezocht en de kathedraal, de muuurschildering ook heel speciaal. Een lekker ijsje gegeten en een leuke kaaswinkel gezien.

Erna dan doorgereden naar ons hoofdverblijf voor de reis: Konigstein. Puur gekozen op logies, maar bleek uiteindelijk centraal voor onze daguitstappen.

Dagelijks een wandeling gedaan, wel 2 dagen regen gehad ( dan onze plannen wel gewijzigd).
Bezocht:
- Vestung Konigstein: zie hierboven, de moeite om te doen
- Bad Schandau / Wehlen dorpen langs de Elbe waar je kunt wandelen
- Bastei: toch maar gedaan vanwege het toeristische, maar niet zo speciaal
- Verschillende wandelen tussen de rotsen ( felsentor / Pfaffenstein / waterval bad schandau)
- In Pirna schloss Pillnitz bezocht
- Dag over de grens naar Hrensko - Pravcicka Brana, allemaal dode bomen vanwege bosbrand paar jaar terug.

Om dan op de terugweg nog een nachtje in Kassel te slapen om Herkules te zien ( enkel water naar beneden op woensdag en zondag ).

Opmerkingen:
In de voormiddag meestal de beste periode om hotspots te bezoeken, vanaf 12.00 kwam toch de massa naar boven.
Boodschappen in Duitsland nog altijd wat goedkoper icm statiegeld plastic. Elke dag toch een pintje aan 90 cent gedronken...
Helft van de reis zelf gekookt en de helft gaan eten, meestal goed gegeten, een enkele keer toch iets minder.

Blij om het gezien te hebben, maar denk niet dat ik er nog terug kom. Soms nog wat verloederde gebouwen gezien, plaatsen met die wat TLC zouden kunnen gebruiken.

Vergeet uw kleingeld niet voor naar Duitsland te gaan, was terug even wennen.

Zou graag een volgende keer toch terug meer richting zuiden gaan, de kanten van Munchen / de bergen tegen Oostenrijk.

Bijlagen

• xxx.jpg
    xxx.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 18
  • xx.jpg
    xx.jpg
    2 MB · Weergaven: 24
  • x.jpg
    x.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 18
God domme, daar heb ik niet naar gekeken. De Herkules. We zijn niet ver van Kassel en we hadden die waterspelen ook nog eens willen zien. Voor vandaag wat anders van entertainment gezocht met de kinderen, maar hadden we dus ook nog kunnen doen.

Voor volgend jaar zou ik ook graag richting München, Schliersee, Tegernsee of zelfs helemaal het hoekje Berchtesgaden in willen gaan. De vrouw wil het liever echt plat deze keer. Ze heeft al een artikel doorgestuurd met oa Sylt, Spreewald en nog wat platte omgevingen in Nedersaksen waar ik zoiets van heb: ja die polders kan ik even goed hier in België of in Nederland ook naartoe rijden. Spreewald zou mij misschien wel kunnen bekoren maar ik vrees dat ik het beetje saai ga vinden qua landschap. Ik denk dat we nog een goede discussie daarvoor zullen hebben.

Hier is de kogel door de kerk. We gaan naar Chiemsee deze zomer. Vorige week een uitnodiging gekregen voor een weekend bij een familielid van mijn vrouw in de periode dat we normaal ongeveer zouden vertrekken. Daardoor zitten we al redelijk zuidelijk en was de vrouw toch overhaald om van daar door te rijden en nog eens richting de alpen te gaan.
Komende maanden nog eens wat zoeken voor uitstappen, maar ziet er wel goed gelegen uit. Klein uurtje van Salzburg en München, Schliersee dat ik al enkele jaren eens wil zien, Berchtesgaden. Dus als er mensen zijn met uitstappen die de moeite zijn in die streek, altijd welkom.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan