Early Access Feature: Train Life: A Railway Simulator

RailCowGirl, dat is het YouTube-kanaal dat ik gedurende een tijd regelmatig bekeek. Het is een kanaal van een treinmachinist die haar ritten door het prachtige landschap van Noorwegen streamt. Het was ongeveer de periode dat ik zelf niet wist welke richting mijn leven moest uitgaan en op dat moment leek treinmachinist me wel wat. Tot ik de eigenschappen las waarover je moest beschikken. Een logische maar belangrijke vaardigheid is dat je in staat moet zijn om je gedurende lange tijd te concentreren. Aangezien mijn gedachten soms al mijlenver weg zijn terwijl ik de straat nog niet uit ben, heb ik die plannen maar opgeborgen. Dat dit een juist besluit was, is ook getoetst door de Early Access-versie van Train Life: A Railway Simulator.

Een voordeel van simulators is dat de titel je meestal al direct een prima idee geeft van waar de game om draait. In deze game ben je dus een treinmachinist en tegelijk ook uitbater van een treinbedrijf in Duitsland. Je hoofdopdracht bestaat vooral uit het rijden zelf. Echt moeilijk kan je dit niet noemen. Je hebt een hendel om gas te geven en een hendel om te remmen. Deze zijn beide per tien percent in te stellen en ze kunnen ook gelijktijdig aanstaan. Geen idee of het de juiste werkwijze was, maar ik liet bijvoorbeeld deze rem gedeeltelijk opstaan omdat ik anders telkens net boven de maximum toegelaten snelheid kwam en met de rem erbij was het wel goed. Ik heb in ieder geval geen rook uit mijn remmen zien komen, dus het moet wel aanvaardbaar zijn geweest.

TrainLife-001.jpg

Leg alvast een goed boek klaar

Verder beschik je ook nog over een noodstop, maar deze gebruik je best niet want hierdoor ontstaat er schade aan je trein en dat kost je geld. Schade repareren gebeurt in een depot en dat is tevens de plek waar je kan bijtanken indien je met een diesellocomotief rijdt of passagierswagons kan toevoegen of wegnemen. Bovendien is dat de plaats waar je je locomotief kan keren indien je terug naar de andere kant moet. Met de juiste kant uitgaan had ik trouwens regelmatig problemen omdat visueel niet altijd wordt aangegeven welke richting je uit moet. Dus ik heb wel enkele ritten gehad die ik voor een groot stuk achterstevoren heb afgelegd en waar mijn wagons met vracht voor mijn neus in plaats van achter mijn rug bengelden. Niet dat het veel uitmaakt want een locomotief kan net zo snel in beide richtingen en eigenlijk vond ik het nog toffer om de vracht al te zien afbuigen bij bochten en wissels. Zo zag je nog eens iets gebeuren.

De goede kant staat in het groen, de slechte kant in het rood, dus dat is maximum een keer op de knop duwen.

Het grootste probleem voor mij was dat er tijdens het rijden niet veel gebeurt. Je haalt niemand in, je hebt geen smalle weggetjes waar je je draaicirkel moet inschatten, je moet niet manoeuvreren om je vracht achterwaarts ergens tussen te parkeren en in dit spel kwam ik zelf geen andere treinen tegen. De eerste nadelen zijn logisch want je zit op het spoor, maar het maakt het in mijn ogen wat saai. Je hebt wel wat wissels die je moet bedienen, maar daar moet je niet voor gestudeerd hebben. De goede kant staat in het groen, de slechte kant in het rood, dus dat is hoogstens een keer op 'q' duwen. Voor de rest is het enkel de snelheid in het oog houden, alhoewel ik ook zonder schrammen tegen honderd door een bocht ben gegaan waar je maar veertig mocht en dat dan nog achterwaarts. Het is tijdens het rijden dat ik ontdekt heb dat deze game bevestigt wat ik al wist: als er niet veel gebeurt, dan is mijn concentratie weg. Dat maakte dan wel, dat de momenten waar ik wel moest ingrijpen, gewoon genegeerd werden en me zelfs geld kostten.

TrainLife-002.jpg

Niet alle bugs plakken tegen de voorruit

Soms moet je wel extra taken verrichten. Als je een station nadert, moet je namelijk contact opnemen met dat station om toestemming te vragen om het te mogen passeren. Doe je dit niet krijg je een boete en een kwade mededeling dat je het station zo snel mogelijk moet verlaten. De toestemming is trouwens niet eeuwigdurend. Na verloop van tijd zal je melding krijgen dat je goedkeuring om te passeren verlopen is en moet je eraan denken om op de terugweg weer contact met hen op te nemen. Ook je contracten ga je via radiocommunicatie moeten aanvragen. Nu ja, radiocommunicatie. Zogezegd dan, want uiteindelijk is het door middel van een tekstmenu’tje. Het had leuker geweest indien hier ook werkelijk gebruik was gemaakt van gesproken communicatie.

Het mag dan wel Early Access zijn, maar in mijn ogen is dat geen excuus voor een hoopje bugs en andere onvolmaaktheden.

Zo mankeert er nog wel wat meer aan deze game. Je kan upgrades uitvoeren in het depot, alleen staat er geen uitleg bij wat deze upgrades voor je doen en of ze het geld waard zijn. Je kan tevens gewoon aan de verkeerde kant rijden, want andere treinen kom je toch niet tegen en het wordt niet afgestraft. Buiten dat zijn er nog redelijk wat bugs: af en toe val je door de wereld, NPC’s en infrastructuur staan fout gepositioneerd, de frame rate valt regelmatig terug, enzovoort. Het mag dan wel Early Access zijn, maar in mijn ogen is dat geen excuus voor een hoopje bugs en andere onvolmaaktheden. Hou het dan nog even in bèta.

Conclusie

Op zich bevat deze treinsimulator alles wat je ervan kan verwachten. Je verzorgt contracten voor vracht of passagiers en brengt het van punt a naar punt b. De geluiden zijn goed te noemen, grafisch is het ook wel in orde. Maar er is ook nog werk aan. Er zijn te veel bugs en zaken die niet kloppen. Voor mensen met weinig concentratievermogen is dit geen ideale game, want er valt gewoon te weinig te doen: wat rapper, wat trager, knopje voor naar links, knopje voor naar rechts. Ben je echter een treinliefhebber dan ga je ervan genieten. Ben je op zoek naar een spel waarbij je kan relaxen, dan is dit ook best te pruimen. Maar de ontwikkelaars geven aan nog zes tot tien maanden in Early Acces te zullen zijn. Misschien is dat ook de periode dat je je geld nog best even op zak houdt, alhoewel het geen duur spel is.

Pro

• Uitgebreide map
  • Geluidseffecten
  • Internetradio

Con

• Bugs
  • Eentonig

Over

Beschikbaar vanaf

31 augustus 2021

Gespeeld op

1. PC