Ik vraag me af of deze causaliteit wel klopt. Een groot deel van de Duitse recessie heeft te maken met duurdere energieprijzen. Het zijn niet hernieuwbare energiebronnen die een pak duurder geworden zijn de laatste paar jaar, maar de import van gas. Ik denk dat de investeringen die Duitsland in het verleden gemaakt heeft in hernieuwbare energie de klap eerder verzachten dan dat ze die versterken.Omdat Trump volop op economische groei wilt inzetten en niet op dure investeringen met at-best een indirecte milieu-opbrengst op lange termijn. Inzetten op zonnepanelen, windmolens, groene energie, ... kost allemaal geld en het leidt tot minder CO-2 uitstoot, maar je boost er je economie niet direct mee. Kijk nu bijv. naar Duitsland, daar zijn duizelingwekkende bedragen geïnvesteerd in groene energie en het land staat er vandaag economisch slechter voor dan in de voorbije decennia.
Feit blijft: Hernieuwbare energie toevoegen aan je grid is vandaag de goedkoopste manier om de kostprijs van je totale energiesysteem omlaag te halen. Dat zal waar blijven tot we aan 80-85% hernieuwbaar raken waarna de systeemkosten om de laatste 15% te overbruggen exponentieel omhoog gaan doordat de noodzaak om intermittency op te lossen ineens de dominante factor in de kostprijs wordt.
Die logica is in Amerika juist hetzelfde. Daarom zie je ook zoveel MAGA-plakaten op huizen waar zonnepanelen op het dak liggen. Republikeinen hebben doorgaans niks tegen hernieuwbare energie; Die is nu eenmaal extreem goedkoop. Zelfs als je totaal niet geinteresseerd bent in klimaat en je puur enkel en alleen naar economsche redenen kijkt, zou het eigenlijk een no-brainer moeten zijn om op termijn zeker 40-50% van je elektriciteit met zon en wind op te wekken. Dat zie je ook als je naar de staten kijkt: Republikeinse staten investeren eveneens in hernieuwbare energie.
Daarom ben ik niet zo bezorgd dat de Republikeinen de energietransitie de komende 4 jaar gaan tegenhouden. De investeringen die Europese landen in de jaren '00 en '10 om hernieuwbare energie op te schalen hebben voor zodanige kostendalingen gezorgd dat hernieuwbaar eigenlijk incontournable geworden is en de ontwikkelingslanden die op COP29 zeuren om geld zouden eigenlijk al behoorlijk dankbaar moeten zin
Ik ben wél bezorgd als er een irrationele houding tegen hernieuwbare energie zou ontstaan vanuit de rechterzijde die zelfs ingaat tegen de meest voor de hand liggende economische logica.