Edelmetalen - beleggen / investeren in goud, zilver, platina, ...

In de jog groep met 60ers en 70ers waar er in de 2y dat ik er loop nog nooit iets verteld is over iets van beleggingen was het al weken geleuter over zilver (en goud). The usual 'centrale banken', 'grote partijen', 'inflatie' bladiebla.

Gisteren familiefeest en de 70 jarige nonkel van Groen signatuur die notoir conservatief is qua beleggingen en het schijt heeft aan kapitalisme was om de 10 minuten over zilver bezig tegen jan en alleman. "Het is 30% gezakt, zotjes e, bladiebladiebla".

Het is vorige week ongeveer elke dag in het nieuws geweest, zelfs op de random VRT, niet zo echt een beleggingszender. "Zeg eens, Michael, wat is er nu aan de hand".

Dus het lijkt me wel redelijk "Talk of The Town" (geweest) te zijn...

Los daarvan is al die manipulatie en "de banken hebben grote posities" gepalaver... gepalaver. Niet meer niet minder. In alle lijstjes komt altijd JPM en Fidelity en whatever naar boven. Ja, duh, omdat die a) broker zijn voor jan en alleman, b) fondsen hebben waar dat allemaal inzit. Ze zullen wel wat prop trading doen, maar dat zal niet de grote manipulatie zijn die altijd beweerd wordt.

Ik werk zelf voor een US multi-national. Op datum X krijgen we bonussen in aandelen en stock purchase plan aankopen uitbetaald. Elk jaar ongeveer zelfde datum. Lo and behold, elk jaar 2 weken later een notification van de intermediary die alles regelt dat ze 0.5% positie increase hebben (ahja, duh, je kunt als employee niet kiezen, daar komen gewoon op 1 dag in 10k accounts een sloef aandelen toe van bedrijf Y). Elke keer reddit vol met geleuter over wat er aan de hand is. Kzal het zeggen, Walter, niks nougatbollen.

En de hamvraag blijft "Wie heeft er wat aan dat de markt hoog of laag staat ?" JPM, RobinHood, Comex etc. Wat kan het die sjarels nu schelen of het hoog of laag staat ? Zolang er veel handel is en hun comissie binnen stroomt, all fine. Je zou zelfs denken dat hoger beter is wegens % van iets groot is meer dan % van iets klein. Ze hebben er uiteraard alle baat bij dat a) koper en verkoper solvabel blijven, b) dat ze geen residuen op hun eigen boeken krijgen indien koper en/of koper insolvabel zijn en c) stating the obvious-gerelateerd aan b)-dat ze geen accidenten met marge accounts meemaken. Dus als er na een paraboolvlucht van retail investors paar brokers de vloer zien wegvallen en de marge vereisten optrekken, ja, dan lijkt me dat normaal. Als daarmee de bubble ploft, ja, dan lijkt het me net een justificatie van de marge te verhogen.

Als de broker voor mij de marge verhoogt, 0 probleem. Ik koop niet strucuteel op de poef. De weinige keren dat ik op de poef koop, is omdat ik weet dat er 1d of 2d cash binnenkomt van links of rechts en het auto OK komt. Of ik moet munten wisselen en de broker laat het enkel toe tussen X en Y. Als de marge verplichtingen je problemen geven, dan was je toch obviously over-stretched ?

Verwacht je dat een broker je blijft margin geven zodat je kunt buying frenzy op de poef doen en dan als het misloopt het marge gat dichtfietst. Sorry koper, de verkoper is niet solvabel, we zullen het wel uit onze eigen pot bijvullen ?

Of hadden we verwacht dat de zilverprijs ging blijven stijgen aan hetzelfde tempo ? van 20 naar 100 op een half jaar en dan naar 1000 nog eens een halfjaar later ?
Ik denk dat je in de jog groep met 60ers en 70ers volgende week zult horen dat zilver terug aan het stijgen is, en dat het nu weer terug hoger zal gaan. Iedereen opnieuw inkopen maar aan 90$ na het verkocht te hebben aan 75$.

Of hadden we verwacht dat de zilverprijs ging blijven stijgen aan hetzelfde tempo ? van 20 naar 100 op een half jaar en dan naar 1000 nog eens een halfjaar later ?
Zeker niet en ik heb dat ook nergens beweerd.

Ben hier alleen begonnen met mijn verhaal over de VS, $, Comex en COT/CFTC af te steken omdat iemand beweerde dat de stijging van de edelmetaalprijzen allemaal speculatie was en iemand anders wat uitleg vroeg. Iedereen neemt er van mee wat hij/zij wil en ben je niet akkoord, ook goed.

Voor de rest boeit het mij vrij weinig waar goud en zilver vanavond, morgen of volgende week staan. Maar dat we de toppen nog niet hebben gezien, daar ben ik wel vrij zeker van.

Zeker niet en ik heb dat ook nergens beweerd.

Ben hier alleen begonnen met mijn verhaal over de VS, $, Comex en COT/CFTC af te steken omdat iemand beweerde dat de stijging van de edelmetaalprijzen allemaal speculatie was en iemand anders wat uitleg vroeg. Iedereen neemt er van mee wat hij/zij wil en ben je niet akkoord, ook goed.

Voor de rest boeit het mij vrij weinig waar goud en zilver vanavond, morgen of volgende week staan. Maar dat we de toppen nog niet hebben gezien, daar ben ik wel vrij zeker van.

Dachten de Hunt bros ook....

'nog niet' uiteraard open-ended en altijd correct. Binnen 1y, 10y, 50y. Ooit gaan we erover gaan. Wanneer, dat is de vraag.

Als je fysiek goud hebt/koopt waar is eigenlijk de beste/veiligste plaats om het terug te verkopen, want met een goudstaaf van een kg bv loop je niet zomaar even naar wat winkeltjes in Antwerpen.

Als je fysiek goud hebt/koopt waar is eigenlijk de beste/veiligste plaats om het terug te verkopen, want met een goudstaaf van een kg bv loop je niet zomaar even naar wat winkeltjes in Antwerpen.
Ik denk dat je zoiets ook verzekerd kunt laten ophalen? Heb zelf dat probleem niet, allocated.

Precies veel angst rond Zilver?
De parablosche stijging van de zilverprijs was gewoonweg niet houdbaar. Nu correctie en afwachten of het bodemt en vervolgens herstelt of dat het verder doorzakt. Angst op zich is niet slecht, en momenteel mogelijk zelfs gezond.

Volatiliteit is normaal bij bodemvorming na dergelijke price action, daarna wellicht tradingrange.
Chinezen zijn ook aan het shorten
4900 goud en 76 zilver zijn nog altijd prijzen waar de mijnbouwers tot voor kort alleen maar durfden van dromen
Barrick in Q4 $1,6 mrd FCT, en gemiddelde verkoopprijs zal in Q1 nog een stuk hoger liggen

Benieuwd of de bodems van na de sell-off van begin februari gaan houden.
Zilver toen intraday naar 64 en goud naar 4400
Maar de echte koopjes zitten nu in de mijnaandelen imho.

Benieuwd of de bodems van na de sell-off van begin februari gaan houden.
Zilver toen intraday naar 64 en goud naar 4400
Maar de echte koopjes zitten nu in de mijnaandelen imho.
Als zilver en goud terug opveren zeker ja. De grootste winsten in de mijnaandelen kwamen in het verleden na een sell off zoals deze.

Mijnaandelen hebben het goed gedaan maar 5500 goud en 120 zilver werden bijlange nooit ingeprijsd. Naar beneden toe is dat hefboomeffect er nu wel, dit terwijl de energiekost van de majors grotendeels gehedged is bij de meesten zelfs tot 2027. Dus de price action lijkt me fel overdreven.
Ook streaming en royalty plays en de developers en explorers worden mee in het putje gezogen

Met fysiek Goud, is het deels timing en geluk en buikgevoel.

Ik heb 100 gram goud aangekocht in februari 2023 voor een aankoopprijs van 5800 euro.
Is nu ongeveer 12.000 euro waard.

In september 2023, een stap verder gegaan en 250 gram Goud gekocht voor een aankoopprijs van 14.500 euro. Is nu ongeveer 31.000 euro waard.

Ik verkoop niet, en ik koop zeker niet bij. Ik heb goud gekocht, toen niemand er een reet om gaf... aankoop facturen liggen hier in mijn kast lol

De reden dat ik toen kocht? Ik had een artikel gelezen in een Duitse krant, dat centrale banken in diverse landen, Turkije, India, Rusland ect... een record aankoop deden in Goud (meer dan in de jaren 70) de Russische invasie in Oekraine speelde ook een rol.

Toen deed het belletje rinkelen.

In de Belgische media werd hier niets over verteld...

Laatst bewerkt:
Waar kan je dat fysiek goud verkopen? Heb je geen schrik dat iemand dat ooit steelt? I mean… €30.000

Waar kan je dat fysiek goud verkopen? Heb je geen schrik dat iemand dat ooit steelt? I mean… €30.000
Schrik niet echt. Kunt ge perfect verkopen bij een erkend goud handelaar.
Debielen zoals Goudwisselkantoor vermijden als de pest, zijn sjoemelaars.

Maar handelaars die effectief erkend zijn en een reputatie hebben. Zoals Argentor in Antwerpen. Heb ik bij hun destijds gekocht. Voor een groot bedrag best met afspraak werken.

In theorie kan je bij elke erkende goudhandelaar ter wereld, uw goud verkopen, aan internationaal vast gelegde prijzen. Goudhandelaars nemen wel aankoop en verkoop premie in hun zak. Praktischer en makkelijker om in eigen land te verkopen of kopen.

Laatst bewerkt:
Zoals ik zag bij vorige mails. Ziin er veel wantoenstanden bij Goudwisselkantoor...

Er is zijn veel goudhandelaars die niet volgens de regels werken. Je kan NOOIT onderhandelen over de aankoop of verkoopprijs van Goud. De prijzen staan internationaal vast.

Bij Goudhandelaars betaal je wel iets meer bij de aankoopprijs en verkoopprijs, maar dit is klein. Ze nemen een stukje premie. Die Goudhandelaars moeten er ook ergens aan verdienen. Een stom voorbeeld. 100 gram ter waarde van 12.000 euro, koop je aan voor 12.100 euro. Dit is normaal.

Maar 100 gram Goud met een internationale waarde van 12.000 euro. En de Goudhandelaar bied maar 10.000 euro aan... dit is gesjoemel.

De internationale prijzen kan je perfect terugvinden. Goudhandelaars werken wel met een aankoop en verkooppremie, maar dit is miniem. Goud koop je voor de lange termijn.

Je kan ook met Goud ETFs werken
Of investeren in Goudmijnaandelen. Maar rechtstreeks fysiek goud aankopen en bezitten moet via een goudhandelaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan