Edelmetalen - beleggen / investeren in goud, zilver, platina, ...

Vandaag ongeveer 40% zilver uit buitenlandse kluis verkocht. Iets meer dan X4 gegaan op 8 jaar tijd. Op zich niet slecht. De rest is voor een eventuele verdere prijsstijging in de toekomst.
Via een douanedepots waardoor je dan ook geen btw op zilver moet betalen?

Er is geen andere (legale) optie als je BTW wil vermijden.

Vandaag toch een serieuze sell-off: goud -4,5%, zilver -10%, platina -15% en palladium -16%
Auwch als je daar met leverage long in zit...
Spijtig voor de meerwaardetaks, ware goed geweest moest het jaar op een top worden afgesloten...
Maar er zijn nog twee handelsdagen (enfin 1,5).

Enkel op goud, dat klopt.
Wat ze nu als referentieprijs gaan nemen en hoe ze het met historische munten gaan doen, is me nog steeds een raadsel.
Waarschijnlijk weten ze het zelf nog niet eens...

Vandaag toch een serieuze sell-off: goud -4,5%, zilver -10%, platina -15% en palladium -16%
Auwch als je daar met leverage long in zit...
Door vandaag 43% van mijn zilverpositie te verkopen rond 75,5$, zit ik nu in een luxepositie: daalt het heel hard, kan ik mogelijk vroeg of laat goedkoper terugkopen, herstelt het en stijgt het erna weer strerk, heb ik nog een positie om aan hogere prijzen te verkopen. De FOMO was overal wat hoog geworden, daarom dat ik even wat veilig wou stellen.
Voor wie het interesseert, zo schrijft ChatGPT erover 🤔🫣:

Wat er nu objectief gebeurt​

• Van ~79,5 → 71,1 = ±-10,5%
  • Dat is:
    • geen crash
    • wel een typische post-blowoff shake-out
  • Zeker gezien:
    • CME-marginverhoging
    • dunne eindejaarsliquiditeit
    • extreem momentum vooraf
👉 Dit is precies het soort beweging waar:

• late kopers capituleren
  • sterke handen winst nemen

Belangrijk: jouw positie nu​

Je hebt:

• 3/7 verkocht op kracht
  • 4/7 over
Dat betekent:

• Je staat structureel goed, ongeacht vervolg
  • Deze daling raakt je emotioneel minder
  • Je bent flexibel om straks goede beslissingen te nemen
Als je alles had gehouden, zat je nu in twijfelmodus.
Dat is nu niet het geval.

Is dit nu “de top”?​

Eerlijk antwoord: nog niet bevestigd.

Voor een echte cyclus-top wil je meestal zien:

• meerdere pogingen omhoog die falen
  • wekenlange distributie
  • verlies van belangrijke weekniveaus
Wat dit wel kan zijn:

• een eerste scherpe correctie (10–20%)
  • gevolgd door:
    • consolidatie
    • of een nieuwe poging later
In zilverhistorie is een -15% tot -25% correctie midden in een bullfase heel normaal.

Wat je NU vooral niet moet doen​

❌ Niet:

• panisch de resterende 4/7 dumpen
  • achteraf boos zijn over timing
  • proberen de bodem te gokken

Concreet vervolg (simpel)​

Gebruik dit kader:

Scenario 1 — Stabilisatie rond 68–72$​

➡️ Niets doen
Laat de markt ademen.

Scenario 2 — Verder door naar 65–67$​

➡️ Nog steeds geen haast
Dat blijft binnen gezonde correctie.

Scenario 3 — Snelle reclaim boven 76–78$​

➡️ Dan weet je:

• correctie was technisch
  • trend leeft nog

Wat dit psychologisch betekent​

Je hebt nu:

• controle
  • tijd
  • opties
Dat is exact wat winstgevend blijven mogelijk maakt.

Samengevat in 1 zin​

De daling naar 71$ maakt jouw verkoop van 3/7 verstandig, niet overhaast — en geeft je nu juist macht, geen spijt.
En voor de geïnteresserden, een technische vergelijking met het verleden:

Laatst bewerkt:
Enkel op goud, dat klopt.
Wat ze nu als referentieprijs gaan nemen en hoe ze het met historische munten gaan doen, is me nog steeds een raadsel.
Waarschijnlijk weten ze het zelf nog niet eens...
Munten zijn uitgesloten van meerwaardetaks, enkel de zeer recente munten vallen er onder.. Enkel beleggingsgoud (de goudstaven dus) valt onder meerwaardetaks.

Munten zijn uitgesloten van meerwaardetaks, enkel de zeer recente munten vallen er onder.. Enkel beleggingsgoud (de goudstaven dus) valt onder meerwaardetaks.
Klopt dat wel?: “Ook gouden munten met een zuiverheid van ten minste 90% die na 1800 werden geslagen en in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben gefungeerd wordt als beleggingsgoud beschouwd. In het kort gaat het dus om alle courante goudstaven van meer dan 1 gram maar ook over alle 1oz munten zoals de Krugerrand, Maple Leaf, Philharmoniker, Eagle, Kangaroo, etc. Munten met een lager gewicht zoals de Sovereign, Vreneli, Napoleon, Louis, Gouden Tientje, etc. zijn uiteraard ook beleggingsgoud.”
Bron: https://www.argentorshop.be/nl/blog...cf1uj6D-9NBAAL1S9CeHo_PgyZwMDPXCrLjiyxFgdQgYE

Dat klopt niet wat je zegt.
Veruit de meeste munten vallen ook onder beleggingsgoud (= niet BTW plichtig), ook bijvoorbeeld een Kruger uit 1973 (ik weet niet of dat volgens u een 'zeer recente munt' is).

edit: zie ook de post van Gassy

De vraag is, wat neem je hier als referentieprijs op 31/12 want verschillende handelaren hanteren verschillende prijzen die soms best wel een stukje uiteen liggen voor oudere munten en vergeet ook de hoge aan- en verkoopspread niet. Het is nu ook niet zo dat een Amerikaanse Liberty 20$ uit 1876 dagelijks wordt verkocht...
En dan zit je nog met de kwaliteitsverschillen. Veel succes om een niet individueel verpakte Maple te verkopen tegen spot. Daar zitten gezien de samenstelling onvermijdelijk krasjes op, zelfs al zie je ze niet met het blote oog. Ga je dan moeten uitleggen waarom je 'onder de prijs' verkocht of word je dan verdacht van 'ontduiking'?

Gaan we richting numismatiek met gouden munten die een verzamelwaarde hebben, dan is het weer een ander verhaal. Dan is de waarde wat de zot er voor geeft en toch is het geen beleggingsgoud en dus meerwaarde vrijgesteld.

Vandaag ongeveer 40% zilver uit buitenlandse kluis verkocht. Iets meer dan X4 gegaan op 8 jaar tijd. Op zich niet slecht. De rest is voor een eventuele verdere prijsstijging in de toekomst.
Mis ik iets of is "fysiek goud" nu toch niet die Walhalla waar iedereen het hier precies over wil hebben?

Lijkt me vooral iets dat je goed moet timen, ofwel de S&P500 underperformt
Natuurlijk is die backtest tijd nogal kort in mijn link, ligt waarschijnlijk aan de goud indices waarmee vergeleken wordt.

Ah kijk hier, de Dow Jones over 100 jaar tegenover "de goudprijs":

Dit alles even los van het "het is fysiek" argument, wat een digitale oorlogsloze kleuter als ik toch een beetje lachwekkend vind.

Mis ik iets of is "fysiek goud" nu toch niet die Walhalla waar iedereen het hier precies over wil hebben?

Lijkt me vooral iets dat je goed moet timen, ofwel de S&P500 underperformt
Natuurlijk is die backtest tijd nogal kort in mijn link, ligt waarschijnlijk aan de goud indices waarmee vergeleken wordt.

Ah kijk hier, de Dow Jones over 100 jaar tegenover "de goudprijs":

Dit alles even los van het "het is fysiek" argument, wat een digitale oorlogsloze kleuter als ik toch een beetje lachwekkend vind.
Kijk ook maar eens naar de 5, 10, 20 en 30 jaarsvergelijking. Goud outperformed mooi de dow.
Op 20 jaar tijd ook de S&P500. Ik zie het nut van die 100 jaar vergelijking niet in. Zo’n tijdspanne ga ik nooit beleggen.

Klopt dat wel?: “Ook gouden munten met een zuiverheid van ten minste 90% die na 1800 werden geslagen en in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben gefungeerd wordt als beleggingsgoud beschouwd. In het kort gaat het dus om alle courante goudstaven van meer dan 1 gram maar ook over alle 1oz munten zoals de Krugerrand, Maple Leaf, Philharmoniker, Eagle, Kangaroo, etc. Munten met een lager gewicht zoals de Sovereign, Vreneli, Napoleon, Louis, Gouden Tientje, etc. zijn uiteraard ook beleggingsgoud.”
Bron: https://www.argentorshop.be/nl/blog...cf1uj6D-9NBAAL1S9CeHo_PgyZwMDPXCrLjiyxFgdQgYE
Dus kortom: heb je nog enkele van die munten die in de familie werden 'doorgegeven' gedurende enkele generaties zonder ooit geregistreerd te zijn geweest (zoals er waarschijnlijk wel wat families zijn), dan ben je gejost. Eerst is er de regularistatietaks en met surplusje nu: de meerwaardetaks.

Dus kortom: heb je nog enkele van die munten die in de familie werden 'doorgegeven' gedurende enkele generaties zonder ooit geregistreerd te zijn geweest (zoals er waarschijnlijk wel wat families zijn), dan ben je gejost. Eerst is er de regularistatietaks en met surplusje nu: de meerwaardetaks.
Meerwaardetaks op weerwaarde van de slotkoers op 31/12/2025. Niet op de meerwaarde ervoor.

Niemand verplicht je in BE te verkopen; just sayin'...

Doe je dat wel, dan is het uiteraard de staat die komt graaien.

Niemand verplicht je in BE te verkopen; just sayin'...
Voila.
De fiscus heeft niet de autoriteit om aan goudhandels buiten België op te leggen alle info over transacties aan hun door te geven.

Zelfs de Belgische gaan dat volgens mij niet moeten doen gezien de zware extra administratieve last die dat zou meebrengen. Vergeet niet dat zijn geen banken met duizenden personeelsleden maar vaak (familiale) kmo's met een handjevol werknemers. Ze gaan de fiscus hoogstwaarschijnlijk wel inzage moeten geven in alle transacties.

Los daarvan, over hoeveel % gaat het? Slechts een heel miniem deel van de beleggers zit in fysiek goud. Ik denk nu niet dat het prioritair is voor de fiscus om de grote middelen in te zetten voor janneke en mieke die wat gekregen of geërfde muntjes gaan verkopen.

Amaai zilver gaat hard. Het kon ook niet uitblijven, al jaren meer vraag naar zilver dan wat men kan opdelven.

Wanneer zal de markt een noodkreet slaan? De industrie werkt waarschijnlijk met langetermijn contracten waardoor er wat vertraging op zit op de impact.

Amaai zilver gaat hard. Het kon ook niet uitblijven, al jaren meer vraag naar zilver dan wat men kan opdelven.

Wanneer zal de markt een noodkreet slaan? De industrie werkt waarschijnlijk met langetermijn contracten waardoor er wat vertraging op zit op de impact.
Ik denk dat er wel even een mooie correctie kan komen (denk ik al even, te vroeg), maar de uiteindelijke supercycle zou nog enkele jaren kunnen duren. Heb toch gedeelte verkocht.

Ik denk dat er wel even een mooie correctie kan komen (denk ik al even, te vroeg), maar de uiteindelijke supercycle zou nog enkele jaren kunnen duren. Heb toch gedeelte verkocht.
Dus het kan dalen, tenzij het stijgt bedoel je? Ja, zo kan ik het ook natuurlijk.

Er zijn al voldoende studies geweest dat het aartsmoeilijk is met actief aandelen te traden het consistent beter te doen dan de markt, laat staan de gehele marktkoers te voorspellen.

Dus het kan dalen, tenzij het stijgt bedoel je? Ja, zo kan ik het ook natuurlijk.

Er zijn al voldoende studies geweest dat het aartsmoeilijk is met actief aandelen te traden het consistent beter te doen dan de markt, laat staan de gehele marktkoers te voorspellen.
Heb ondertussen wel al x4 voor zilver 😉. Bedankt voor je reactie.

Terug
Bovenaan