Een nieuw schooljaar: advies en ervaringen van ouders

Gines

Active member
Hier moet de oudste (2,5 jaar) maandag voor de 1e keer naar school maar ik heb 0 informatie. De infomoment werd gepland op een vrijdag om 10u 's morgens, alsof mensen niet moeten gaan werken...

Daarnaast een mail gekregen om een smartschool account aan te maken want alle info gaat daarop komen, maar ik krijg maar geen bevestigingsmail om mijn account te bevestigen, dus al een goed begin van het jaar.

Maandag dus naar school met 0 info, ik weet niet wie zijn juf is, hoeveel kinderen er in zijn klas gaan zitten en of we iets moeten meebrengen naar school. Ach ja, we zullen wel zien, ik kijk er wel naar uit, eindelijk wat rust thuis. Enige wat ik weet is dat ze dinsdag al een pedagogische studiedag hebben lol

Allé maandag eerste leerjaar.
Beetje gemengde gevoelens zowel bij ons als bij hem.

De klassen zijn gesplitst en hij heeft zijn vriendjes er niet meer bij en paar stoute kinderen zei hij.

Hier moet de oudste (2,5 jaar) maandag voor de 1e keer naar school maar ik heb 0 informatie. De infomoment werd gepland op een vrijdag om 10u 's morgens, alsof mensen niet moeten gaan werken...

Daarnaast een mail gekregen om een smartschool account aan te maken want alle info gaat daarop komen, maar ik krijg maar geen bevestigingsmail om mijn account te bevestigen, dus al een goed begin van het jaar.

Maandag dus naar school met 0 info, ik weet niet wie zijn juf is, hoeveel kinderen er in zijn klas gaan zitten en of we iets moeten meebrengen naar school. Ach ja, we zullen wel zien, ik kijk er wel naar uit, eindelijk wat rust thuis. Enige wat ik weet is dat ze dinsdag al een pedagogische studiedag hebben lol
Hier bij ons 1 mail met een pdf voor de allereerste schooldag. Weinig info maar eenmaal ter plaats ging dat wel. Communicatie gebeurt via papier dat in de boekentas gestoken wordt

Allé maandag eerste leerjaar.
Beetje gemengde gevoelens zowel bij ons als bij hem.

De klassen zijn gesplitst en hij heeft zijn vriendjes er niet meer bij en paar stoute kinderen zei hij.
Dito hier, moet een bank delen met een stout meisje. Gelukkig maar tot de herfst vakantie.

En nu al faalangst van ik ga het niet kunnen 🫣

Dat is nu inderdaad geen top communicatie van de school, maar je kan zelf ook proberen om hen te contacteren?!

En als de oudste voor het eerst naar school gaat lijkt het me toch ook de moeite om daar verlof voor te nemen

Morgen begint het schooljaar. Welke boeken of cursussen heb ik nodig? Geeeeen idee. Secretariaat begin vorige week al gemaild (waren pas dan opnieuw actief) zonder antwoord. Dus net als vorig jaar zal dat aan de leerlingen vragen worden (hetgeen echt wel stom overkomt) en bestellen in de hoop dat het geen maand achterblijft. Gelukkig hebben we wel een lange uitleg gekregen over de plannen voor de scholengroep tot 2035, als ik dat óók niet had gekregen was ik helemaal de weg kwijt…

Morgen begint het schooljaar. Welke boeken of cursussen heb ik nodig? Geeeeen idee. Secretariaat begin vorige week al gemaild (waren pas dan opnieuw actief) zonder antwoord. Dus net als vorig jaar zal dat aan de leerlingen vragen worden (hetgeen echt wel stom overkomt) en bestellen in de hoop dat het geen maand achterblijft. Gelukkig hebben we wel een lange uitleg gekregen over de plannen voor de scholengroep tot 2035, als ik dat óók niet had gekregen was ik helemaal de weg kwijt…
Dit is niet als ouder, btw, dit is als de leerkracht. De lln hebben al hun gerief al.

Maandag eerste middelbaar. Ik zag gisteren nog allerhande FB herinneringen van een klein ventje met een grote boekentas en ik zei toen al dat het te snel ging. Nu stuur ik een halve beer naar school, keiveel haar op allerhande plaatsen en zelfs een beginnende snor… Waar is mijn baby naartoe???

Moet wel zeggen, info en smartschool voor de oudste was zeer precies, goed op tijd en hun gespreksmomenten goed gekozen (vrijdagavond na 16u45). Er is wel geen studie of opvang op die school, dus om 16u30 ten laatste moet elke leerling de deur uit zijn. Dat lijkt mij voor heel veel ouders toch moeilijk. Er is weliswaar een bus, maar dat zou betekenen pas om 18u30 thuis of ‘s morgens om 6u28 al aan die bushalte moeten zijn.

Voor de jongste blijft de schoolorganisatie chaos. Wie, waar, wanneer… Ruik het maar.

Hier was het vorig jaar de juf die steeds last-minute vroeg om redelijk specifieke items mee te geven tegen de dag erna. School zelf valt redelijk goed mee.

School pluskind zorgde hier wel voor ergernis. Woensdag werd een lijst meegegeven met benodigd materiaal (derde leerjaar) oa rekenmachine, balpennen, fluo's, geodriehoek, mappen,... Op zich geen zeer grote kost maar ze moeten het voorzien dus het is het principe. Weet ook zeker dat enkele gezinnen die centen niet goed kunnen missen. Maar als je daar van je neus gaat maken ben je natuurlijk de klager.

Woensdag werd een lijst meegegeven met benodigd materiaal (derde leerjaar) oa rekenmachine, balpennen, fluo's, geodriehoek, mappen,... Op zich geen zeer grote kost maar ze moeten het voorzien dus het is het principe. Weet ook zeker dat enkele gezinnen die centen niet goed kunnen missen. Maar als je daar van je neus gaat maken ben je natuurlijk de klager.
Terecht van daarover te klagen, in de lagere school moet de school alles zelf voorzien, ze krijgen daar centen voor.

Hier naar het eerste leerjaar en ook nog niets van info :)

Weinig probleem mee, dat is teken dat ze er ook op het gemak gaan inkomen :)

Dat is nu inderdaad geen top communicatie van de school, maar je kan zelf ook proberen om hen te contacteren?!

En als de oudste voor het eerst naar school gaat lijkt het me toch ook de moeite om daar verlof voor te nemen
We kregen de mail om ons te registreren pas vorige woensdag, maar ga hen daarover deze week nog contacteren. Blijkbaar ben ik niet de enige met problemen als ik rondvroeg.

En ik ga nu echt geen verlof nemen voor een infomoment van een uur die ze evengoed via mail konden sturen, ik kon zelfs niet wegens reeds vastgelegde meetings. En het was enkel voor de instapklas dat ze een infosessie tijdens de werkuren gaven, voor het 1e tot 3e kleuterklas was dit allemaal na 18u, terwijl ik zou denken dat het voor de instapklas juist het belangrijkste is omdat dit de 1e keer voor die ouders is. Nu goed, ik zie morgen wel, we trekken ons plan wel.

Ah echt, is dat zo? In theorie moet je dus niks voorzien voor kinderen uit de lagere school buiten een boekentas en eten?

Enigste dat ze hier aanraadde was een extra vulpen voor thuis, op’t school krijgen ze er 1 maar die blijft op’t school liggen (bij ons toch) en dan kunnen ze thuis oefenen met hun eigen vulpen.

En ik ga nu echt geen verlof nemen voor een infomoment van een uur die ze evengoed via mail konden sturen, ik kon zelfs niet wegens reeds vastgelegde meetings. En het was enkel voor de instapklas dat ze een infosessie tijdens de werkuren gaven, voor het 1e tot 3e kleuterklas was dit allemaal na 18u, terwijl ik zou denken dat het voor de instapklas juist het belangrijkste is omdat dit de 1e keer voor die ouders is. Nu goed, ik zie morgen wel, we trekken ons plan wel.
Zou het kunnen dat het een infomoment voor de ouders samen met een kennismaking met de klas voor de kleuters zelf was? Dat zou kunnen verklaren dat het overdag georganiseerd werd.

En hoe was het hier deze morgen voor alle papa's en mama's die hun kleintje de 1ste keer naar school moesten brengen?
Hier was er plots een opstoot van wind in mijn ogen, denk een noordoosten wind, mijn dochter had er precies minder last van, heel speciale windvlaag wel :sneaky:

Eerste schooldag én verjaardag. Dus afgezet met 24 raketijsjes in een koeltas. Eerst toch wat verlegen en achter mij verschuilend, maar na een paar minuten ontdooide ze toch en mocht ik gaan. Gelukkig geen traantjes.

Terug
Bovenaan