Een nieuwe keuken

Soms kom je toch eens toevallig op het nieuwe 9lives uit jaren nadat je er niet veel meer met te maken hebt. Nog enkele bekende namen hier, damn.

Toch eens heel dit topic gelezen, gezien je weinig info kan vinden over welke keukenbouwer je voor welke prijs in het zak is aan het zetten. Beetje raar dat testaankoop hier niet al te veel artikelen rond heeft. Bon, ben gaan kijken voor een nieuwe keuken, want mijn huidige was een renovatiekeuken die uit elkaar aan het vallen is...

Achtergrondinfo;
L-vormige keuken met keukeneiland. Keukeneiland nu is ongeveer 4m², het nieuwe gaat minder diep zijn, maar er komt aan de andere kant een laminaatblad dat hoger ligt van ongeveer 2m² bij, dat dan ook verder gaat dan het blad, met kastjes onder. 1 deel van de L-vorm gaat dan met onder en bovenkasten zijn, met dan een werkblad op en een spatwand van hetzelfde werkblad.

Aantal kasten;
- 6 hoge kasten grond tot plafond, met 3 deuren elks. (2.6M hoog, 60 breed, 60 diep, waarvan 1 met binnenschuiven
- 4 onderkasten 60 breed 60 diep
- 4 bovenkasten 60 breed, 40 diep, ledstrip onder
- Kasten zouden laminaat op de meubelplaat zijn
- 3.2m aan kast aan beide kanten van het eiland, waarvan aan de niet-kookzijde een variatie van 20,40 en 60 diep

Werkblad;
- Ongeveer 8m² dekton
- Ongeveer 2m² laminaathout

Whirlpool machines;
- Diepvries & koelkast 180cm
- Oven + combi (microgolf)oven
- Vaatwas
- Dampkap en inductiekookplaat hebben we al

We zijn eerst bij DSM gaan kijken, nog voor het idee om iets "fancier" te gaan met het eetstuk, dus meer een laminaatblad geplakt op het stenen blad en daar krukken bij, die dan iets over het stenen blad doorloopt en op de grond stopt. Ook zonder spatwand aan de L-vorm. Heel vriendelijke verkoper, trok ons volledig mee in de hype, kwam wel met een offerte van 36k naar ons, was heel opdringerig om te tekenen... zei van als ik de tekening vandaag nog maak, teken je dan? Toch gezegd dat we er een weekje over gaan laten gaan. De render was ook vrij basic, kwam veel fletser over dan op het 2D plan. Hij wou ons ook geen dekton verkopen, zei dat normale keramiek beter is, en goedkoper. Ik zou er niet van verschieten dat die offerte ten noorden van 40K gaat als we die gelijkstellen met wat we bij Ixina zijn bekomen qua ontwerp.

Bij Ixina in feite dezelfde kwaliteit van keuken gevonden, de verkoper was meer oprecht in mijn ogen, bij het tekenen ter plaatse ook gewoon meegedacht en tot ons eindplaatje gekomen nu. Dekton heeft hij ook afgeraden omdat die bijna dubbel zo duur is als keramiek, maar toch in de offerte gestoken. (En ook véél meer ervan in het ontwerk gestoken, gezien we nu ook de spatwand in dekton hebben gevraagd.) De offerte kwam all in op 24K. Bijna [edit]2/3 van DSM...

Sommige zaken die in het tekenprogramma zaten bij Ixina waren trouwens exact hetzelfde als wat we bij DSM zagen, dus vermoedelijk ook via dezelfde leveranciers. Dus bij DSM de stekker eruit getrokken. Ik had sowieso al een beetje het gevoel van een haai die zijn win van de dag wilt halen bij DSM, ondanks hij wel een vlotte en vriendelijke man was. (Sales.. :fingerguns_r:)

Zijn er nog mensen die Dekton over andere keramiek zouden prefereren?

Laatst bewerkt:
Dekton is mij ook afgeraden, omdat het echt kapotspat als je daar tegen botst met een kookpot oid.
Qua hitte-, zuur- en krasbestendigheid is het natuurlijk wel top.

"Deftige" keramiek kost ongeveer evenveel als Dekton hoor, toch bij de leveranciers waar ik 5j geleden ging kijken.

Mocht ik opnieuw mogen kiezen koos ik terrazzo

"Deftige" keramiek kost ongeveer evenveel als Dekton hoor, toch bij de leveranciers waar ik 5j geleden ging kijken.
Nog steeds gelijkaardig inderdaad. Als je keramiek 'voor de goedkoop' neemt krijg je ofwel minder kwalitatief materiaal of vergelijk je met pokkedure speciale marmer :biglaugh:

Ik blijf al die verhalen toch speciaal vinden hoor. On the spot offertes van 36k uitwerken, pushen om te tekenen, bij een concurrent 'hetzelfde' voor een derde minder, ... Wat een circus, waarom mensen (met een mooi budget, wat @Satkan in dit geval wel heeft) zo'n winkels nog maar overwegen ga ik toch nooit begrijpen.

Wij hebben cheap laminaat (paar honderd euro voor eiland en (spat)wand) en dat ziet er na 5j nog uit als de eerste dag, als je er echt op zit te kijken zie je hier en daar een krasje. En dat voor een keuken waar zo goed als elke dag vers gekookt wordt. Idem bij mijn schoonouders, na 25n zie je daar al wat duidelijker eens een kras maar als dat je stoort kan je voor geen geld al eens een nieuw blad plaatsen. Dus voor die krasbestendigheid, zuurbestendighed, hittebestendigheid, kan je slechter af zijn.

Mijn ouders hebben een of ander natuursteen blad en daar is het altijd miserie als er een citroen in het spel is, je moet dat om de zoveel tijd blijkbaar behandelen met het een of het ander en het kost een veelvoud.

Voor de look&feel, dat snap ik dan wel. Onze eerlijke keukenbouwer zei ook: als je laminaat niet mis vindt qua looks is dat zeker een OK materiaal.

Ik zou in elk geval geen whirlpool meer kopen
Keuken Is bijna 4 jaar oud.

- Afwasmachine is vaak niet proper genoeg.
- Oven, pyrolyse heeft nooit gewerkt, oven viel volledog uit toen hij nog in garantie was, technieker kwam rade aan om het gewoon niet te gebruiken.
Ondertussen is het onderdte verwarmingselement ook al vervangen geweest
- frigo deed plots niets meer, controller van 110€ ook reeds vervangen.

Wij hebben cheap laminaat (paar honderd euro voor eiland en (spat)wand) en dat ziet er na 5j nog uit als de eerste dag, als je er echt op zit te kijken zie je hier en daar een krasje. En dat voor een keuken waar zo goed als elke dag vers gekookt wordt. Idem bij mijn schoonouders, na 25n zie je daar al wat duidelijker eens een kras maar als dat je stoort kan je voor geen geld al eens een nieuw blad plaatsen. Dus voor die krasbestendigheid, zuurbestendighed, hittebestendigheid, kan je slechter af zijn.

Mijn ouders hebben een of ander natuursteen blad en daar is het altijd miserie als er een citroen in het spel is, je moet dat om de zoveel tijd blijkbaar behandelen met het een of het ander en het kost een veelvoud.

Voor de look&feel, dat snap ik dan wel. Onze eerlijke keukenbouwer zei ook: als je laminaat niet mis vindt qua looks is dat zeker een OK materiaal.
Voor krassen valt het inderdaad mee maar onze laminaat is na 10 jaar wel al wat verkleurd op sommige plaatsen.

Voor krassen valt het inderdaad mee maar onze laminaat is na 10 jaar wel al wat verkleurd op sommige plaatsen.
Staat die volop in de zon of zo? Die van ons heeft toch ook al wat koffie, tomatensaus, citroen e.d. te verduren gekregen en is nog vlekkeloos. En ik vond ons werkblad echt belachelijk goedkoop. Dat was iirc 200 euro voor 3 platen. In onze vorige huurwoning lag de laminaat er 10j en nog geen verkleuring (was een Ikea keuken), bij mijn schoonouders ook niet na 25j maar dat is een ander tijdperk en andere kwaliteit misschien.

Staat die volop in de zon of zo? Die van ons heeft toch ook al wat koffie, tomatensaus, citroen e.d. te verduren gekregen en is nog vlekkeloos. En ik vond ons werkblad echt belachelijk goedkoop. Dat was iirc 200 euro voor 3 platen. In onze vorige huurwoning lag de laminaat er 10j en nog geen verkleuring (was een Ikea keuken), bij mijn schoonouders ook niet na 25j maar dat is een ander tijdperk en andere kwaliteit misschien.
Ja sommige stukken krijgen wel wat zon te verduren. Maar nu ik er op let is het wel meestal de rand, dit is denk ik geen laminaat maar een ander soort plastiek. Het helpt ook niet dat het werkblad een licht effen kleur is.

Qua keramiek, dekton en dergelijke hebben we toch dekton gekozen omdat het van dat soort genomen omdat het één van de sterkste in zijn soort is. De schrik zit er inderdaad in om stukken eruit te zien springen, maar dan neem ik liever ééntje die gekend is om dat minder voor te hebben. Het is ook gewoon om de look van het hele huis te upgraden, je kijkt via de living recht uit op de wand van dekton waar dan een led in zit, we weten dat we daar in feite veel geld leggen voor wat looks. Ook eens gaan kijken bij de stenenslijper, op aanraden van de keukenverkoper, en toch helemaal onze zin gevonden!

Momenteel zitten we met laminaat, oude, goedkope laminaat van 2 keukens die uit een ander huis zijn getrokken en opnieuw in elkaar zijn gezet en aan elkaar geplakt om een eiland te vormen. En eigenlijk ziet dat er ook heel goed uit.

We dachten ook aan eventjes aan natuursteen, maar blijkbaar is dan je brandverzekering hoger?

Qua whirlpool: we hebben eigenlijk zo goed als enkel whirlpool in huis, ook wasmachine en droogkast, en dat werkt allemaal al jaar en dag, dus waarom niet hé.

Hier gewoon keramisch blad genomen bij de steenkapper. Al meer dan 10 jaar keramisch blad en nog nooit iets eruit geketst ofzo.. en wij hebben zware rvs pannen en een onderbouw spoelbak. Lijkt me echt een overroepen nadeel te zijn.

Dekton is trouwens een merk, geen materiaal dacht ik?

Hier gewoon keramisch blad genomen bij de steenkapper. Al meer dan 10 jaar keramisch blad en nog nooit iets eruit geketst ofzo.. en wij hebben zware rvs pannen en een onderbouw spoelbak. Lijkt me echt een overroepen nadeel te zijn.

Dekton is trouwens een merk, geen materiaal dacht ik?
Grotendeels, er zit blijkbaar wel wat variatie op de mengeling die ze gebruiken.

Vandaag eens gaan kijken in IKEA om ideeen op te doen.
Droomkeuken gevonden en zelfs niet zo duur (17k).

Wat zijn de addertjes? Minderwaardige afwerking?

Also, wie heeft er ervaring met inductiekookplaat met ingebouwde afzuiging?
Krijg je dat zelf wat handig weggewerkt?

Qua whirlpool: we hebben eigenlijk zo goed als enkel whirlpool in huis, ook wasmachine en droogkast, en dat werkt allemaal al jaar en dag, dus waarom niet hé.
Ik ben, in alle eerlijkheid, absoluut niet te vinden voor Whirlpool.

In ons vorig huis alles stelselmatig mogen vervangen op een termijn van +/-5j.
Net buiten garantie (2 j) eerst de vaatwas kapot. Een jaar later microgolfoven, dan de oven die plots naar +300 graden opklom (terwijl die uit stond btw, display werkte ook niet door de enorme hitte). Zekering mogen uitleggen en gelukkig op het moment zelf aanwezig. Denk dat we daar wel aan een huisbrand ontsnapt zijn.

Inbouwijskast enkele maanden of een jaar later de geest gegeven. Diepvrieskast die we los gekocht hadden voor in de berging heeft het na een 5tal jaar ook opgegeven. Dan de kookplaat die plots kuren kreeg en af en toe tijdens het koken er mee ophield. Gewoon uit, zonder meer. Terug inschakelen en ok. Na de zoveelste frustratie die eruit gegooid en vervangen door Siemens. Ondertussen ook de dampkap vervangen met Siemens (ok die werkte nog, maar had het ermee gehad).

Nee, die rommel komt hier niet meer binnen.

Nu is alles in ons nieuwe keuken AEG. Tbh ook niet 100% mijn ding. Gaat ook stelselmatig vervangen worden door Bosch of Siemens.

Laatst bewerkt:

IKEA keukens zijn gewoon goed. Vrienden van ons hebben er 8 jaar geleden in hun nieuwbouw ene gezet. (wel met toestellen van Bosch).

Keukenbouwers zoals eggo, keukenbouwer, DSM etc hanteren gigantische winstmarges en kopen eigenlijk alles zelf in. Ik denk dat enkel Dovy alles zelf maakt.

In ons vorig huis hadden we een dressing van Ikea gezet en na 15j begon er wel wat slijtage zichtbaar te worden. (De plastic strips op de uiteinden die begonnen te lossen)
In ons nieuw huis ook gewoon een nieuwe en grotere dressing gestoken van Ikea voor 2000-3000€.

Ik heb geen idee van de kwaliteit maar let er wel op dat de installatie niet inbegrepen is dus da’s wel nog een extra kost.

Ik heb een Ikea keuken, laten plaatsen. Van de kwaliteit ben ik zeer tevreden, evenals van de plaatsing. Het was echter een lijdensweg om alle onderdelen thuis te ontvangen. Ik heb dat hier al es beschreven. Uiteindelijk stemt de keuken niet 100% overeen met de plannen en was ze (muv de toestellen) gratis. Volgens de installateurs was het altijd miserie met de levering, al was het nu extreem. Zelf ophalen dus

Terug
Bovenaan