Een nieuwe keuken

Soms kom je toch eens toevallig op het nieuwe 9lives uit jaren nadat je er niet veel meer met te maken hebt. Nog enkele bekende namen hier, damn.

Toch eens heel dit topic gelezen, gezien je weinig info kan vinden over welke keukenbouwer je voor welke prijs in het zak is aan het zetten. Beetje raar dat testaankoop hier niet al te veel artikelen rond heeft. Bon, ben gaan kijken voor een nieuwe keuken, want mijn huidige was een renovatiekeuken die uit elkaar aan het vallen is...

Achtergrondinfo;
L-vormige keuken met keukeneiland. Keukeneiland nu is ongeveer 4m², het nieuwe gaat minder diep zijn, maar er komt aan de andere kant een laminaatblad dat hoger ligt van ongeveer 2m² bij, dat dan ook verder gaat dan het blad, met kastjes onder. 1 deel van de L-vorm gaat dan met onder en bovenkasten zijn, met dan een werkblad op en een spatwand van hetzelfde werkblad.

Aantal kasten;
- 6 hoge kasten grond tot plafond, met 3 deuren elks. (2.6M hoog, 60 breed, 60 diep, waarvan 1 met binnenschuiven
- 4 onderkasten 60 breed 60 diep
- 4 bovenkasten 60 breed, 40 diep, ledstrip onder
- Kasten zouden laminaat op de meubelplaat zijn
- 3.2m aan kast aan beide kanten van het eiland, waarvan aan de niet-kookzijde een variatie van 20,40 en 60 diep

Werkblad;
- Ongeveer 8m² dekton
- Ongeveer 2m² laminaathout

Whirlpool machines;
- Diepvries & koelkast 180cm
- Oven + combi (microgolf)oven
- Vaatwas
- Dampkap en inductiekookplaat hebben we al

We zijn eerst bij DSM gaan kijken, nog voor het idee om iets "fancier" te gaan met het eetstuk, dus meer een laminaatblad geplakt op het stenen blad en daar krukken bij, die dan iets over het stenen blad doorloopt en op de grond stopt. Ook zonder spatwand aan de L-vorm. Heel vriendelijke verkoper, trok ons volledig mee in de hype, kwam wel met een offerte van 36k naar ons, was heel opdringerig om te tekenen... zei van als ik de tekening vandaag nog maak, teken je dan? Toch gezegd dat we er een weekje over gaan laten gaan. De render was ook vrij basic, kwam veel fletser over dan op het 2D plan. Hij wou ons ook geen dekton verkopen, zei dat normale keramiek beter is, en goedkoper. Ik zou er niet van verschieten dat die offerte ten noorden van 40K gaat als we die gelijkstellen met wat we bij Ixina zijn bekomen qua ontwerp.

Bij Ixina in feite dezelfde kwaliteit van keuken gevonden, de verkoper was meer oprecht in mijn ogen, bij het tekenen ter plaatse ook gewoon meegedacht en tot ons eindplaatje gekomen nu. Dekton heeft hij ook afgeraden omdat die bijna dubbel zo duur is als keramiek, maar toch in de offerte gestoken. (En ook véél meer ervan in het ontwerk gestoken, gezien we nu ook de spatwand in dekton hebben gevraagd.) De offerte kwam all in op 24K. Bijna [edit]2/3 van DSM...

Sommige zaken die in het tekenprogramma zaten bij Ixina waren trouwens exact hetzelfde als wat we bij DSM zagen, dus vermoedelijk ook via dezelfde leveranciers. Dus bij DSM de stekker eruit getrokken. Ik had sowieso al een beetje het gevoel van een haai die zijn win van de dag wilt halen bij DSM, ondanks hij wel een vlotte en vriendelijke man was. (Sales.. :fingerguns_r:)

Zijn er nog mensen die Dekton over andere keramiek zouden prefereren?
Wij hebben dekton, ook als vloerbekleding. Super blij mee.

Trouwens..waarom met zo'n budget voor een keuken naar een keuken-keten gaan? Ga naar een lokale schrijnwerker? Als je interesse hebt, pm me maar. Kan enkele high-end schrijnwerkers doorsturen 😉.

Ik heb een Ikea keuken, laten plaatsen. Van de kwaliteit ben ik zeer tevreden, evenals van de plaatsing. Het was echter een lijdensweg om alle onderdelen thuis te ontvangen. Ik heb dat hier al es beschreven. Uiteindelijk stemt de keuken niet 100% overeen met de plannen en was ze (muv de toestellen) gratis. Volgens de installateurs was het altijd miserie met de levering, al was het nu extreem. Zelf ophalen dus
Ikea is zeker goed hoor, maar idd die thuisleveringfirma deugd niet.
Ik ben heel content van Ikea.

Over lokale schrijnwerkers en keukenbouwers niets anders dan lof, zo kan ik TAES Keukens in Tienen vlak aan de Carrefour aanraden, heb hier een keuken laten maken en is echt aan te raden, als ik later een ander laat zetten ga ik zeker daar is langsgaan.
Stielmannen.

Wij hebben dekton, ook als vloerbekleding. Super blij mee.

Trouwens..waarom met zo'n budget voor een keuken naar een keuken-keten gaan? Ga naar een lokale schrijnwerker? Als je interesse hebt, pm me maar. Kan enkele high-end schrijnwerkers doorsturen 😉.
Nu niet om de BG’er uit te hangen, maar 30-40k kan je toch geen high-end keuken noemen? Dat is een mooi budget voor een zeer degelijke keuken, dat wel.

Ik heb weet van fornuizen die alleen al dat budget zouden kosten als we over high end praten :p

Nu niet om de BG’er uit te hangen, maar 30-40k kan je toch geen high-end keuken noemen? Dat is een mooi budget voor een zeer degelijke keuken, dat wel.

Ik heb weet van fornuizen die alleen al dat budget zouden kosten als we over high end praten :p
Nee klopt, maar voor 30-40k krijg je meer value for money bij een lokale schrijwerker dan bij een keten 😉. Onze keuken is 52k en was 70k bij een keten. En bij de keten konden ze geen kasthoge houten pivoterende deur maken zonder het met een zichtbare metalen lat te versterken (deur van 1,4m op 2,7m)

Vraag ivm keukentoestel, indien het hier mag.

We hebben paar jaar een miele 7743e, normaal defrost deze automatisch, ik vind in de handleiding ook niet ivm handmatige defrost.

Nu is de achterkant echter aan het aanvriezen en kan ik enkel het ijs ´wegkrabben´ met een mesje.
Ook installateur gemaild maar misschien heeft iemand hier een idee hoe dit op te lossen buiten stekker uit en paar dagen wachten...

Vraag ivm keukentoestel, indien het hier mag.

We hebben paar jaar een miele 7743e, normaal defrost deze automatisch, ik vind in de handleiding ook niet ivm handmatige defrost.

Nu is de achterkant echter aan het aanvriezen en kan ik enkel het ijs ´wegkrabben´ met een mesje.
Ook installateur gemaild maar misschien heeft iemand hier een idee hoe dit op te lossen buiten stekker uit en paar dagen wachten...
Er zit niets anders op dan eens volledig te laten ontdooien, dat moet je toch om de x aantal tijd best eens doen.
Als het probleem terugkomt is wellicht de temperatuursensor kapot of gebruik je het verkeerd.
Hopelijk garantie?

Hier gelijkaardig combo model van 2017, van een ander merk, mogen wegsmijten, sensor en printplaat zelf nog vervangen, helaas, dat was het ook niet, dus maar meteen een nieuwe gekocht, van Samsung.

Ahja, dat het echt BG prijzen zijn :tongue: .
Keukens van 70k, jongens toch.
Idd, hier in 2017 maar 8K voor een hyperuitgeruste appartementskeuken, kende wel de verkoper maar dan nog... Ik zou nooit meer dan 30K kunnen uitgeven voor een keuken...

Laatst bewerkt:
Ahja, dat het echt BG prijzen zijn :tongue: .
Keukens van 70k, jongens toch.
We hebben het over een eiland van 4-4,5m lang op 1,2m breedte en een tafel van 3m die er in het verlengde aan zit. En dan nog inbouwkasten in de keuken die plafondhoog zijn met ingebouwde LED-verlichting in de nis. Ons apparatuur alleen is 15k€. Bora, Miele,...

We hebben het over een eiland van 4-4,5m lang op 1,2m breedte en een tafel van 3m die er in het verlengde aan zit. En dan nog inbouwkasten in de keuken die plafondhoog zijn met ingebouwde LED-verlichting in de nis. Ons apparatuur alleen is 15k€. Bora, Miele,...
Ik denk niet dat zijn bedoeling was om aan te kaarten dat het veel geld is voor zijn definitie van een keuken, maar eerder dat dat dat budgetten zijn waarvoor de meeste mensen proberen een totaalverbouwing voor te doen.

Ieder zijn ding en budget natuurlijk. Het zal uiteraard zeer knap zijn.

Ik denk niet dat zijn bedoeling was om aan te kaarten dat het veel geld is voor zijn definitie van een keuken, maar eerder dat dat dat budgetten zijn waarvoor de meeste mensen proberen een totaalverbouwing voor te doen.

Ieder zijn ding en budget natuurlijk. Het zal uiteraard zeer knap zijn.
Dat die prijzen ongelofelijk zijn lol
70k voor een keuken is toch best stevig?
Klopt, dit zijn gigantische budgetten hoor. Maar het is ook een giga keuken. Prijs per vierkante meter zal waarschijnlijk (ongeveer) even duur zijn als de meeste normale keukens zijn. Hadden wij een eiland van 2m op 1m en geen plafondhoge kasten en geen tafel in het verlengde, dan waren zijn ook rond 20-25k gestrand denk ik.
In onze woning paste het concept van een kleinere/normalere keuken niet. Wij moesten 12 meter overbruggen of hadden anders veel te veel open ruimte naast de living die al ruim voldoende was. En tbh, 1/2de van de kasten staat na een jaar nog steeds leeg hoor.

Dat die prijzen ongelofelijk zijn lol
70k voor een keuken is toch best stevig?
Idd, voor 60k heeft onze schrijnwerker alle binnenschrijnwerk gedaan, dus inclusief keuken. En dan zie je hier constant mensen lameren over de ROI van een geothermische warmptepomp of een batterij. Waar is de ROI bij een keuken van 70k?

Ik heb voor 25K heel mijn zolderverdieping gedaan (met parket). 🫣 (Wel veel zelf gedaan).

Onze keuken is er een van 30K. Met Graniet werkblad, spatwand en keukeneiland. Volledig uitgerust met toestellen van Aeg.
Ene van eggo (door de vorige eigenaars gekozen). Tbh hier en daar ziet ge het er wel aan.

Idd, voor 60k heeft onze schrijnwerker alle binnenschrijnwerk gedaan, dus inclusief keuken. En dan zie je hier constant mensen lameren over de ROI van een geothermische warmptepomp of een batterij. Waar is de ROI bij een keuken van 70k?
Voor een keuken tel ik niet in ROI, ik zie dat als een luxeproduct aangezien ik heel graag kook.

Zal hier ook wel tegen de 70k eindigen als alles af is. Maar dat is dan met allerlei onnodige opties, zoals afrondingen en van die zaken.

M'n ma heeft enkele jaren geleden na 18~20 jaar haar 'landelijke' keuken laten herschilderen, een mooie opfrissing die zorgt dat het er moderner uitziet. Heeft toch ook wat gekost, 5K.

Maar 20-70K uitgeven aan een keuken, ook al kook je graag... Dan ga ik gewoon iedere dag op restaurant als ik me zoiets kan permiteren.
Of zoals m'n pa, 5 dagen op 7 een kok in dienst. Kost niet veel in Afrika. 😆

Tja het zou natuurlijk ook sneu zijn als je een kleine keuken van 20k in een villa van 1000m2 bewoonbaar plaatst. Dat ziet er ook niet uit. Dusja langs de ene kant wel te verstaan.

Hierboven 'we moesten wel een grote keuken plaatsen om de ruimte voller te krijgen'.
Oh, luxeproblemen 😛

Terug
Bovenaan