Een succesvolle carrière: kwestie van geluk, talent of inzet?

Hoe werkt dat stigmatiserend? Er is nog nergens iemand in deze thread gestigmatiseerd?

Op basis van deze statistiek/feiten mensen anders gaan behandelen OMDAT ze statistisch minder kans hebben. Dat zou inderdaad enorm fout zijn.

De voorbeelden gebruiken concrete voorbeelden hoe je pech of geluk kunt hebben zonder zelfs echte namen te geven, dat zou inderdaad ook stigmatiserend kunnen zijn.

Ik vind dat je alles hier enorm opblaast en dingen ziet die er niet staan.
Is bijna een vorm van 'woke' zijn precies. We mogen dit niet bespreken want we zouden iemand kunnen kwetsen.

Of je nu enkel fictieve voorbeelden geeft (Bilal, Geoffrey en Dieter) of reële (het verhaal van enkele posters), wanneer je per individu gaat oordelen of deze of gene nu meer of minder geluk heeft gehad in het al dan niet succesvol zijn dan een ander en dus situaties gaat vergelijken, dan is de kans heel groot dat je dat niet doet op basis van alle info en je oordeel dus een vooroordeel wordt. En dan kan het best wel zijn dat je stigmatiseert.

"Bilal is straatveger, dat zal wel zijn omdat hij uit Molenbeek komt en ongeletterde ouders heeft die hem niet stimuleerden en hij in een moeilijk milieu is opgegroeid".
"Bilal is manager, amai, en die komt uit Molenbeek, die zal het wel zwaar hebben gehad, chapeau dat die daar geraakt is vanuit zo een milieu, dat is toch wel straffer dan wat Geoffrey heeft gedaan".
"Geoffrey is manager, ja, niet moeilijk hé, zijn ouders zijn advocaat in Latem, zo kan ik het ook natuurlijk".
"Geoffrey is straatveger, amai, die zijn ouders zijn advocaat, waar is het met die foutgelopen zeg".

Allemaal vooroordelen, allemaal stigma's, allemaal onnodig imo. En dan mag je nu opnieuw gaan zeggen dat dit hier niet voorvalt, enerzijds ben ik het daar al niet mee eens, anderzijds komt het irl wel voor, dat kan denk ik toch niemand ontkennen.

Ik zie echt niet goed wat ik daar zo vreemd of verkeerd mee zeg, zeker gezien ik het voor de rest helemaal eens ben met de statistieken en het gebruik daarvan om oplossingen voor ongelijkheid te zoeken én het feit dat ik erken dat geluk een heel grote factor in al dan niet succesvol zijn is. Maar ik zie gewoon het nut er niet van om individuen, al dan niet fictief, te gaan vergelijken.

Mijn vader heeft ooit een paar weken gewerkt op de domeinen van Solvay (met die vele kastelen erin), denk wel dat de mensen daar aanwezig bovengemiddelde contacten, kansen … zullen gekregen hebben en dat die verre van altijd in verband zullen gestaan hebben met capaciteiten of talent. Maar ik denk ook dat niemand hier dat zal betwisten.

Het is gewoon een feit, zo zit de wereld grotendeels in elkaar …. dat was vroeger zo, dat is nu nog zo - net zoals de kans dat ik trouw met de dochter van een Notaris gewoon immens klein is … maar mss is de kans vandaag wel groter vandaag dan vroeger.

Wat is dat voor zever.
Beste @Five-seveN , kan je mij eens vertellen wat jij aan het doen was op 17 april 2018 om kwart na 6 's avonds?
Nee want dat weet ik niet meer en dat kan je ook niet verwachten van een mens.
***Moved***

Haha, het ironische is dat -van de werkgever- mijn CV altijd de historiek moet bevatten van de laatste 5 jaar anders zagen ze daarover.

Als ik dan op interview moet, dan vraagt de klant ALTIJD detailvragen over 1 of meerdere projecten, die ik dan 4-5 jaar geleden gedaan heb, en als ik dan zeg dat ik mij dat nog amper herinner (zelfs de grote lijnen niet meer of amper), dan kijken ze mij verbaasd aan, alsof ik van een andere planeet kom. :tongue:

Op een dag was ik dat beu en stonden er alleen nog maar de zaken in, van de laatste 3 jaar. Dan kreeg ik dus doodleuk de vraag van de (toekomstige) klant wat ik daarvoor gedaan had want dat ze dit niet terug vonden op mijn CV. :unsure:

Oh boy, dat is hier aan het escaleren... Zelf vind ik niet dat Stungunner iets verkeerd heeft gezegd of de verkeerde toon heeft gebruikt. 🤷🏼

Het is natuurlijk een onderwerp waar heel wat mensen zich persoonlijk tot aangesproken voelen he. Iemand die succesvol is wil niet horen dat het eigenlijk vooral geluk was en iemand die onsuccesvol is is wil niet horen dat het eigenlijk vooral zijn eigen schuld was.

Het is natuurlijk een onderwerp waar heel wat mensen zich persoonlijk tot aangesproken voelen he. Iemand die succesvol is wil niet horen dat het eigenlijk vooral geluk was en iemand die onsuccesvol is is wil niet horen dat het eigenlijk vooral zijn eigen schuld was.
Misschien omdat die personen niet graag verteld worden door andere mensen wat nu nét de bepalende factor is geweest in hun leven om te geraken waar ze geraakt zijn.

Of het nu het carrièrepad is of iets anders, niemand hoort graag van een totaal onbekende persoon even hoe die persoon zijn/haar leven in elkaar zit... Lijkt me wiedes.

Dat tweede is ook niet echt het geval denk ik?

Maar dat eerste is iets wat je wel meer ziet in de maatschappij, er zijn heel wat mensen die moeite hebben met zelfreflectie. Is ook wel echt niet gemakkelijk als je dat 'grondig' doet. Want dan moet je van jezelf kunnen erkennen dat je soms al lange tijd 'fout' denkt doordat je bv. Een foute aanname gemaakt hebt en daarop verder gegaan bent.

Daarnaast zijn er sommige zaken qua geluk die 'normaal' lijken en daardoor niet als geluk aanzien worden. Als iedereen in uw directe omgeving hetzelfde geluk heeft, dan zal dat niet zo opvallen. (Dat is gelijk 'rijke' mensen die 'arm' zijn relatief tov. Hun buurt zich heel wat minder rijk voelen omdat hun beeld gewoon anders is.)

Dat zal zeker in vele gevallen zo zijn, maar ik vind dat dat hier op BG wel meevalt eigenlijk, ik denk dat de gemiddelde poster intelligent genoeg is of genoeg zelfkennis heeft om bepaalde verwezenlijkingen ook wel te kunnen plaatsen in een groter idee dat het niet enkel en alleen door hem of haarzelf komt.

Voor mezelf geldt dat overigens ook, ongeacht of ik überhaupt succesvol zou zijn in de ogen van bepaalde mensen.

Op het eerste zicht, de pro's:

Geboren in een blank gezin in een rijke regio binnen Europa, met bijhorend kwalitatief (basis)onderwijs, faciliteiten,...
Best wel vermogende ouders met een goede, zelfstandige job. Opgegroeid in een heel mooi huis met alle comfort.
Opgegroeid zonder materieel iets tekort te komen, vaak gereisd, vaak op restaurant, dus een bepaalde cultuur en gewenning aan een soort volwassen wereld in de opvoeding meegekregen.
Ouders die niet zelf hebben gestudeerd (vader heeft zelfs geen diploma middelbaar, moeder is gestopt met hogere studies na 2 jaar), maar wel intelligent en belezen genoeg waren om bepaalde inzichten mee te geven.

Daar tegenover:

Een vader die totaal geen interesse had in wat ik deed op school- of sportgebied en er gewoon vaak niet was en eigenlijk neerkeek op mij.
Een moeder met een alcoholprobleem vanaf mijn 16 jaar.
Geen controle op schoolwerk door de ouders wegens geen tijd en niet vaak thuis.
Altijd als laatste opgehaald op de basisschool, zelfs nadat de school reeds dicht was.
Ouders vaak in het buitenland en dus weinig controle thuis op sommige momenten, zelfs tijdens examenperiodes.

Dat zijn maar enkele zaken uiteraard, en de pro's hebben mij uiteraard een groot voordeel gegeven tov andere mensen die op dat gebied minder geluk hadden.

Maar wat ik hier enkel trachtte aan te tonen of op te merken, was dat wanneer mensen zich enkel baseren op het eerste, de pro's, de zaken die ook duidelijk zichtbaar zijn, dit een vertekend beeld kan geven. Maar goed, blijkbaar wordt dat hier niet echt aanvaard...

Terug
Bovenaan