Een tweedehands wagen kopen

Waar een tweedehands auto te kopen, is voor mij toch ook een stuk afhankelijk van wat voor auto je wenst aan te kopen.

Ik heb zelf in 2018 een Mazda 3 van 2016 gekocht met een kleine 40k op de teller. Dit met alle vertrouwen bij een particulier.

Het is een auto/motor die bekend staat om betrouwbaar te zijn en het (beperkt nodige) onderhoud was gewoon gedaan.

Wat win je in zo'n geval bij het kopen bij een garage, handelaar,... Tov een particulier? Garantie voor een tweedehandswagen is in de praktijk meestal slechts één jaar. Wat is de kans dat je op één jaar tijd grote stukken hebt? Zeker wetende dat de premium om de auto daar aan te kopen ipv bij een particulier enkele duizenden euro's is...

Bepaalde (duurdere) modellen van auto's zullen soms minder snel particulier te vinden zijn en is percentueel gezien de meerkost bij de handelaar/garage wat kleiner, dus ik schrijf het ook zeker niet af.

Koop ofwel gewoon een benzine of ga direct voor EV.

Phev heeft beide systemen en heb je mijn inziens 50% meer kans op onkosten tegenover een full EV of gewoon benzine.

Ook altijd meestal partikulier gekocht,als je weet te kijken naar de belangrijkste onderdelen van een auto en mee gaat testrijden dan sluit je al veel uit.

Mijn laatste aankoop als EV heb ik uitzonderlijk wel bij een officiele dealer gekocht omdat dit toch totaal nieuw terrein was en er moest maar iets aan zijn. "ondertussen wel 2 jaar ver en niets aan voorgekomen, buiten een platte 12v batterij die ik toen zelf met een booster gaan deppaneren ben, En dag erna zelf een nieuwe geplaatst voor de gemoedsrust"

Hyundai Kona/Kia Niro EV vind je toch al rond de 20k? Dat zou toch mijn voorkeur weg dragen.

Dat zijn idd twee modellen die ik al op de shortlist gezet had.
Een merk waar ik niet veel van wist en dat me met de zoektocht opvalt is MG. Dacht eerst Brits, maar blijkt eigenlijk chinees te zijn.
Vooral interessant omdat die een break hebben de MG5.

Dat zijn idd twee modellen die ik al op de shortlist gezet had.
Een merk waar ik niet veel van wist en dat me met de zoektocht opvalt is MG. Dacht eerst Brits, maar blijkt eigenlijk chinees te zijn.
Vooral interessant omdat die een break hebben de MG5.
Dat was origineel Brits, maar toen dat failliet ging, hebben Chinezen de merknaam gekocht. Los daarvan denk ik dat de Chinezen op EV-vlak niet meer moeten onder doen voor de andere merken, maar economisch gezien zou ik Europees kopen.

Ik wilde eigenlijk vooral reageren op een andere vraag die je had, een site waar je kan zien welke motoren er problemen hebben. In de praktijk is het nog steeds het makkelijkst om als je iets op het oog hebt te zoeken naar "2016 Kangoo 1.2tce known issues". Voor het gemak even je eigen auto als voorbeeld genomen.
Je gaat zelden een motor tegenkomen die geen resultaten toont, maar je kan er wel al iets uit afleiden. Als je massaal problemen met bijvoorbeeld distributie ziet passeren, is dat een red flag.

Als je beslist om toch weer voor een brandstofmotor te gaan, zie ik eigenlijk weinig graten in het door jezelf al vermelde Dacia. Qua betrouwbaarheid zijn die absoluut niet verkeerd en prijs/kwaliteit wordt het moeilijk te evenaren. Ze hebben ook een EV, maar die is wel gericht op rond de kerk rijden door zeer lage performance en laag bereik.

Je leest vaak dat 100k km zo wat de grens is voor bv distributieriem, banden,... tegelijk lees ik dat bv vervangen distributieriem 500-1000euro kan kosten. Klopt dat? Want dan valt die kost nog wel mee ivm het gewicht dat "de mensen" er aan lijken te geven.
Goh wij hebben 10 tal camionette's rondrijden op het werk, allen al rond de 200.000 km, en nog in geen enkel van die camionette's (fiat, VW, dacia) hebben we de distributieriem vervangen hoor aan 100.000 km. ook nog geen problemen gehad.
Die doen meestal autosnelweg, geen idee of dit een verschil maakt.

Goh wij hebben 10 tal camionette's rondrijden op het werk, allen al rond de 200.000 km, en nog in geen enkel van die camionette's (fiat, VW, dacia) hebben we de distributieriem vervangen hoor aan 100.000 km. ook nog geen problemen gehad.
Die doen meestal autosnelweg, geen idee of dit een verschil maakt.
100.000km is nog iets van vroeger. Tegenwoordig mag je daar gerust een stuk bij doen, maar 200.000 zou ik wel niet riskeren, maar dat is een risico die je werkgever neemt.
Naast km's is de manier waarop je rijdt en leeftijd ook van belang. Ik kan me wel inbeelden dat continue snelweg minder belastend is voor zo'n riem dan vaker in hoge toeren getrokken worden, @nestorius had daar een tijdje geleden eens een betere uitleg over gegeven.
Een riem vervangen kost wel wat, maar hem niet vervangen kost nog meer. En als je het bekijkt per gereden km valt het uiteindelijk best wel mee. Mijn boekje (Volvo 5cil) zegt 180.000 of 10 jaar, maar ik heb dat op 150.000km gedaan (8 jaar denk ik), kostte mij omgerekend nog geen cent per km. Bij vriendin (Fiat 500 1.2) staat er dan weer 120.000km of 6 jaar in het boekje, ze komt nooit aan die km's dus gewoon op 6 jaar gedaan, maar die kost minder dan de helft van de mijne door dat het een heel makkelijke auto is om aan te werken. Zij zat omgerekend op een cent per 2km. Daar moet je dat echt voor laten imo.
Vorige maand ketting van oldtimer laten vervangen, was pijnlijker qua kost terwijl er veel zijn die denken dat dat onderhoudsvrij is. :unsure:

Vorige maand ketting van oldtimer laten vervangen, was pijnlijker qua kost terwijl er veel zijn die denken dat dat onderhoudsvrij is. :unsure:
Een ketting moet normaal niet vervangen worden, al zijn er veel modellen waar dat door slecht design (te lichte ketting) toch moet gebeuren. Een ketting vervangen is duur, ook omdat er vanuit wordt gegaan dat die niet vervangen hoeft te worden en dus vaak niet goed toegankelijk is, maar je hoort wel wanneer deze stilletjes aan vervangen moet worden door geratel bij koude motor. Een distributieriem moet preventief vervangen worden want als je dat niet doet, springt die zonder waarschuwing vooraf en loopt je motor in de soep.

Ik heb liever een motor met (degelijke) distributieketting alleszins.

Een oldtimer vind ik ook een geval apart omdat die al een stuk langer meegaat dan een gemiddelde auto.

Een ketting moet normaal niet vervangen worden, al zijn er veel modellen waar dat door slecht design (te lichte ketting) toch moet gebeuren. Een ketting vervangen is duur, ook omdat er vanuit wordt gegaan dat die niet vervangen hoeft te worden en dus vaak niet goed toegankelijk is, maar je hoort wel wanneer deze stilletjes aan vervangen moet worden door geratel bij koude motor. Een distributieriem moet preventief vervangen worden want als je dat niet doet, springt die zonder waarschuwing vooraf en loopt je motor in de soep.

Ik heb liever een motor met (degelijke) distributieketting alleszins.

Een oldtimer vind ik ook een geval apart omdat die al een stuk langer meegaat dan een gemiddelde auto.
Ja, een ketting verkies ik ook boven een riem, maar een ketting is ook niet onderhoudsvrij (spanners bv). Auto is ook wel al 39 jaar, je kan niet verwachten dat er oneindige levensduur op zit.
Mercedes heeft nog modellen met ketting gehad die problemen gaven, BMW ook dacht ik. Dus het is niet onfeilbaar.

Dat was origineel Brits, maar toen dat failliet ging, hebben Chinezen de merknaam gekocht. Los daarvan denk ik dat de Chinezen op EV-vlak niet meer moeten onder doen voor de andere merken, maar economisch gezien zou ik Europees kopen.
Ja, ik zit met een intern conflict op dat vlak. Aan de ene kant wil ik niet chinees kopen: zowel niet uit principe alsook de kans dat er binnen nu en vijf jaar grote geopolitieke spanningen komen tussen Europa en China en het onmogelijk wordt om nog deftige service en vervangonderdelen te krijgen. Dat de technologie ok is twijfel ik niet aan.

Aan de andere kant heb ik een lichte hekel aan de SUV vormfactor en wil ik ook wel mijn geld geven aan het automerk dat rationeel genoeg is om een betaalbare elektrische break op de markt te brengen.

Ja, ik zit met een intern conflict op dat vlak. Aan de ene kant wil ik niet chinees kopen: zowel niet uit principe alsook de kans dat er binnen nu en vijf jaar grote geopolitieke spanningen komen tussen Europa en China en het onmogelijk wordt om nog deftige service en vervangonderdelen te krijgen. Dat de technologie ok is twijfel ik niet aan.

Aan de andere kant heb ik een lichte hekel aan de SUV vormfactor en wil ik ook wel mijn geld geven aan het automerk dat rationeel genoeg is om een betaalbare elektrische break op de markt te brengen.
Volledig akkoord met zowel je China-idee als je SUV-mening, heel jammere evolutie dat breaks, zelfs met brandstofmotor, in een betaalbaar segment bijna verdwenen zijn. Ik had hier onlangs de Toyota Corolla break nog voorgesteld aan iemand anders, dan blijf je ook weg van de Chinezen en zit je met een heel betrouwbare auto, maar dat begint ook al bij 30.000 euro, een bedrag dat niet iedereen liggen heeft.

Dacia heeft zo te zien ook enkel maar stadswagens en SUV's meer, vroeger hadden die nog een soort break-bestelwagen achtig iets. Voor de schoonheid moest je dat niet kopen, maar was wel een goedkopere en handige auto. Jong tweedehands zal je die wel nog vinden denk ik.

Volledig akkoord met zowel je China-idee als je SUV-mening, heel jammere evolutie dat breaks, zelfs met brandstofmotor, in een betaalbaar segment bijna verdwenen zijn. Ik had hier onlangs de Toyota Corolla break nog voorgesteld aan iemand anders, dan blijf je ook weg van de Chinezen en zit je met een heel betrouwbare auto, maar dat begint ook al bij 30.000 euro, een bedrag dat niet iedereen liggen heeft.

Dacia heeft zo te zien ook enkel maar stadswagens en SUV's meer, vroeger hadden die nog een soort break-bestelwagen achtig iets. Voor de schoonheid moest je dat niet kopen, maar was wel een goedkopere en handige auto. Jong tweedehands zal je die wel nog vinden denk ik.
Ze hadden zowel een bestelwagen achtig type (de dokker) als een grote monovolume (de lodgy). Ik denk dat die nu allebei vervangen zijn door de Jogger. Wat ook de auto is waar ik geïnteresseerd in ben.

Ze hadden zowel een bestelwagen achtig type (de dokker) als een grote monovolume (de lodgy). Ik denk dat die nu allebei vervangen zijn door de Jogger. Wat ook de auto is waar ik geïnteresseerd in ben.
Aha, was idd die lodgy waar ik het over had, wist niet dat die nu de Jogger was. Op hun site staat die tussen de Duster en de Bigster, dus ik dacht even dat dat ook een SUV was. :laugh:
Maar mijn schoonbroer rijdt daar mee rond, opvallend ruime auto eigenlijk.

Wat win je in zo'n geval bij het kopen bij een garage, handelaar,... Tov een particulier?
Geen idee, ik denk gewoon dat ik te weinig vertrouwen heb in mezelf om zo een grote aankoop te doen bij een particulier. Hoe weet ik dat ik geen kat in een zak koop? Zuiver wantrouwen dus.

Bij een garage of handelaar heb je recht op (2 jaar) garantie , bij een particulier niet . ;)

(Europese wetgeving dacht ik , ze moeten 2 jaar geven . ;) )

Tweedehands is maar 1 jaar als verkoper dat in het contract opneemt.
Ik heb als jobstudent in een garage gewerkt en daar zeiden ze me indertijd dat het eigenlijk maar 6 maanden is, tenzij je kan aantonen dat het gebrek al aanwezig was wanneer je de auto kocht.

Net even opgezocht en lijkt ook te kloppen:

Dus veel waarde heeft die garantie imo niet. 6 maanden garantie is bijna niets in een autoleven.

Kwestie van deze thread nieuw leven in te blazen:

Volkswagen (benzinemotor) van bouwjaar 2011 met minder dan 60 000km. Zouden jullie die gezien de leeftijd laten staan? Of is dat net interessant gezien het beperkte aantal kilometers?

Kwestie van deze thread nieuw leven in te blazen:

Volkswagen (benzinemotor) van bouwjaar 2011 met minder dan 60 000km. Zouden jullie die gezien de leeftijd laten staan? Of is dat net interessant gezien het beperkte aantal kilometers?
Welke motor juist?
1.4 TSI kan last hebben van distributieketting die uitrekt, hoog olieverbruik en problemen bij de turbo.
1.2 TSI kan ook last hebben van de turbo, ketting minder naar het schijnt.
1.6 zonder turbo is meestal betrouwbaar.
2.0 TSI/TFSI zijn redelijk betrouwbaar, mogelijk wel problemen met de zuigerveren.

Moeilijk zo te advies te geven zonder de historiek van de wagen te kennen.
Bekijk het onderhoudsboekje eens om te zien wat het verloop van de kilometers is over de jaren.
Weinig kilometers is niet per se slecht, maar mogelijk wel als het altijd korte ritjes waren. Minder erg bij een 1.2 of 1.4 die sneller warmt wordt dan een 2.0.
Andere delen (ophanging, interieur) hebben natuurlijk minder afgezien, hoewel rubbers verouderen natuurlijk.
Kan interessant zijn mits er geen rare dingen zijn.

Terug
Bovenaan