Eerste hulp bij snurken

Als ik het zo lees, gok ik toch vooral op de positie op de rug. Al zo'n "worst" geprobeerd? Mijn vrouw had die tijdens de zwangerschap en gebruikt die nu (13 jaar later) nog altijd :D. Of een speciaal kussen voor zijslapers. Die zijn dan nogal ongemakkelijk om op te liggen als je op je rug komt, dus da's misschien voldoende om je in je slaap terug richting zijkant te loodsen?

Als ik het zo lees, gok ik toch vooral op de positie op de rug. Al zo'n "worst" geprobeerd? Mijn vrouw had die tijdens de zwangerschap en gebruikt die nu (13 jaar later) nog altijd :D. Of een speciaal kussen voor zijslapers. Die zijn dan nogal ongemakkelijk om op te liggen als je op je rug komt, dus da's misschien voldoende om je in je slaap terug richting zijkant te loodsen?

Zo'n zwangerschapskussen ga ik eens proberen. Mijn kinesist had dat ook als eens aangeraden om de druk op mijn onderrug te verlichten. Win-win!

Al eens van matras verandert? Qua fitness, doe je iets van oefeningen waar je rug bij getrained word of ter ondersteuning van(buikspieroefeningen bvb).

Indien mogelijk, al eens apart bed en kamer proberen om uw partner te sparen. Ik woel in de zomer als een idioot en word soms wakker aan het ander eindstuk met mijn hoofd.. terwijl mijn vrouw vermoedelijk een moderne vampier is. Slaapt onbeweegelijk als een lijk. Bij aankoop van ons huis de luxe van aparte kamers gekregen en sindsdien beide pakken beter af.

wij hebben dit ook, maar als dat voorvalt gaat mijn vrouw gewoon in de logeerkamer verder slapen.

verder zie ik niet hoe dit nefast is voor je relatie? als je af en toe es naar de logeerkamer trekt.... zolang je maar niet tijdens de seks snurkt :D dat zou wel raar zijn.

Ik heb ook een afdakske voor mijn gerief, maar heb een neusoperatie gedaan waardoor ik plots terug veel vrijer kan ademen door mijn neus, daarvoor was dat altijd half en half, en als mijn neus beetje verstopt was kon ik er helemaal niet door ademen.

Ik heb ook slaapkliniek gedaan, net te weinig om een slaapbeugel terugbetaald te krijgen, maar de kwaliteit van slapen is echt fenomenaal verbeterd. Ge moest 15 apneus hebben en ik had er 12.

Ik heb wel nog geen 2de slaapkliniek gedaan om het verschil te testen. Maar ik merk dat ik veel meer wakker ben gedurende de dag. Kostprijs was 1000 euro, maar well worth it. Praat er eens over met uwe huisarts mss? Ik heb alle reacties in het topic nog niet doorlopen, maar slaapkwaliteit is pakken beter nu

Betreffende mijn gewicht: hoewel ik een gezonde vetmassa heb ben ik als fanatieke fitnesser met ~100kg best wel zwaar voor 1.90m. Naar wat ik lees kan dit een beperkt effect hebben op snurken, maar zal dit gewoonlijk niet de belangrijkste factor zijn. Tenzij je disproportioneel veel spiermassa rond de nek hebt, wat bij mij toch niet echt het geval is denk ik.
Lol no offence, 100kg bij 1m90 is ecto.

Ik ben destijds naar de huisarts gegaan omdat ik mijn vrouw wakker hield met mijn gesnurk. Ik kreeg dan wat duwen, draaide mij eens en draaide dan na een tijdje terug. Ik sport veel, maar snoep ook veel dus sta wel wat te zwaar.
Via de huisarts doorverwezen naar de NKO-arts. Die adviseerde een slaaponderzoek. Om dat te krijgen moest ik eerst langs de longarts. Nadat de longarts mij onderzocht had kon ik een slaaptest laten doen. Resultaat van dat onderzoek: “bent u vaak vermoeid doorheen de dag, mijnheer? U stopt gemiddeld 27 keer per uur met slapen en dat is een zeer duidelijk geval van slaapapneu.” Toppunt is dat ik eigenlijk nooit echt vermoeidheid doorheen de dag ervoer.
Bon, terug naar de NKO: 3 mogelijkheden: een CPAP-toestel, een MRA-beugel of een operatie waarbij ze eventueel amandelen weghalen of een aanpassing aan mijn gehemelte doen.
No way dat ik dat toestel wilde, dus optie beugel leek het beste. Die kon wel alleen maar gemaakt worden als ik effectief minder snurkte al ze mijn kaak naar voren bracht (want dat is wat zo een beugel in essentie doet: je onderkaak naar voren duwen waardoor je luchtpijp/keel een andere vorm krijgt zodat de lucht beter doorstroomt). Opnieuw een opname overdag: gewoon slaap simuleren in de OK. Onder narcose gebracht om te slapen en ondertussen met een camera in mijn keel kijken wat er gebeurde als ik snurkte en ze mijn kaak manipuleerden. De resultaten waren positief.
Dan mocht ik naar de kaakarts om zo een beugel te laten maken. Een 3-tal bezoekjes en opmetingen later had ik eindelijk een beugel. Dat ding kost meer dan 700 euro, maar omdat ik meer dan 15 keer per uur stop met ademen ‘s nacht, volledig terugbetaald.
Na een paar maanden moest ik thuis nog eens allerhande meetapparatuur bevestigen zodat ze konden zien of het effectief resultaat opleverde en dat was ook het geval.
De dokter zei wel dat het een groot verschil had voor de apneus maar geen garantie gaf op per se minder snurken. Mijn vrouw bevestigt dit. Ik maak nog steeds lawaai met de beugel, maar geen keiluid gesnurk meer. Zij omschrijft het als “zacht belletjes blazen”.
Het hele proces heeft iets meer dan een jaar geduurd, rekenend vanaf ik naar de huisarts gegaan ben.

Ik heb ook een afdakske voor mijn gerief, maar heb een neusoperatie gedaan waardoor ik plots terug veel vrijer kan ademen door mijn neus, daarvoor was dat altijd half en half, en als mijn neus beetje verstopt was kon ik er helemaal niet door ademen.

Ik heb ook slaapkliniek gedaan, net te weinig om een slaapbeugel terugbetaald te krijgen, maar de kwaliteit van slapen is echt fenomenaal verbeterd. Ge moest 15 apneus hebben en ik had er 12.

Ik heb wel nog geen 2de slaapkliniek gedaan om het verschil te testen. Maar ik merk dat ik veel meer wakker ben gedurende de dag. Kostprijs was 1000 euro, maar well worth it. Praat er eens over met uwe huisarts mss? Ik heb alle reacties in het topic nog niet doorlopen, maar slaapkwaliteit is pakken beter nu
Ik heb geen afdakske maar heb ook wel (2 keer zelfs op 15 jaar tijd) een neusoperatie laten doen.
Ook steeds last van neus die dicht zat, gaan slapen met open neus en opstaan met droge mond en neus die dicht zat.
Na de operatie véél verbeterd.

Slaapkliniek had als resultaat 7 apneus bij mij. Veel te weinig om terugbetaald te worden maar voor mij wel genoeg om er last van te hebben.

Een niet-terugbetaling zou een BG-er er toch niet van weerhouden om zich toch een CPAP aan te schaffen zeker?
Voor slechts schamele grijpstuivers een substantiële slaap- (& dus ook levens)kwaliteitsverbetering -> no-brainer.

Als ge met een beugelke geholpen zijt zou ik echt wel dat aanraden hoor, cpap zal wss nog beter werken, maar ik ben blij dat dit ook wel zijn ding doet voor mij...

Is in principe voor 5 jaar goed, maar je moet wel rekening houden dat het basically uw onderkaak naar voren brengt, nu ben ik dat gewoon geraakt maar ge voelt da wel lichtjes sochtends. Ge moet dat in principe ook wel meenemen bij een tandarts bezoek.

Dat maken/laten meten was wel high tech. Zo'n 3D scanner en op 2 mins waren de volledige set tanden gescand... Deed me denken aan recente aliens films, lol. Maar 1000 euro voor 5 jaar, ok is wat geld, maar ge kunt gene prijs plakken op betere nachtrust imo

Een niet-terugbetaling zou een BG-er er toch niet van weerhouden om zich toch een CPAP aan te schaffen zeker?
Voor slechts schamele grijpstuivers een substantiële slaap- (& dus ook levens)kwaliteitsverbetering -> no-brainer.
Maar wie zegt dat het effectief helpt? Niet iedereen is hier goed mee + ook het ongemak van met een masker te moeten slapen.
Je hebt dan ook nog eens veel verschillende modellen.
Testen via de ziekenkas kan ook zelfs niet want ook daarvoor moet je minstens 15 apneus per uur hebben.

Idd testen moet je al kosten voor maken, ik zou ook is willen weten of zo ne cpap nog meer verschil zou uitmaken, maar idd, is wel een hassle om daarmee te slapen, meenemen enzo

Lol no offence, 100kg bij 1m90 is ecto.

Ook no offence, maar jij weet duidelijk niet wat de eigenschappen van een ectomorph zijn. Enkel de lengte van mijn armen en benen zijn eigenschappen van ectomorfie waaraan ik voldoe. En misschien ook wel een van nature wat dunnere nek, wat eigenlijk positief is voor mijn snurken.
Dat maken/laten meten was wel high tech. Zo'n 3D scanner en op 2 mins waren de volledige set tanden gescand... Deed me denken aan recente aliens films, lol. Maar 1000 euro voor 5 jaar, ok is wat geld, maar ge kunt gene prijs plakken op betere nachtrust imo

Blij te lezen dat het effectief werkt. Jammer dat zo'n beugel niet levenslang meegaat wel. Dan is 1000 euro een no-brainer. Voor 5 jaar vind ik het zo net op het randje. Enfin, de realiteit is dat ik moet stoppen met snurken, dus eigenlijk weinig keuze.

Ik vraag me wel af of zo'n beugel die niet op maat gemaakt is ook werkt. Maar als je dan ziet dat dat rond de 50 euro kost weet je eigenlijk het antwoord al.

Ook no offence, maar jij weet duidelijk niet wat de eigenschappen van een ectomorph zijn.
Tzal wel vergissing met endo zijn zeker?

Blij te lezen dat het effectief werkt. Jammer dat zo'n beugel niet levenslang meegaat wel. Dan is 1000 euro een no-brainer. Voor 5 jaar vind ik het zo net op het randje. Enfin, de realiteit is dat ik moet stoppen met snurken, dus eigenlijk weinig keuze.

Ik vraag me wel af of zo'n beugel die niet op maat gemaakt is ook werkt. Maar als je dan ziet dat dat rond de 50 euro kost weet je eigenlijk het antwoord al.
Ik denk dat zo'n beugel wel best de vorm van je tanden volgt, anders vervormen je tanden (zo'n ding dat op de verkeerde plaatsen duwt 8u per dag kan redelijk wat schade doen).
Tenzij je zoiets kunt laten vervormen met hitte tot het past ofzo?

Hoe begin je daar allemaal aan?
Ik snurk ook regelmatig, niet super hard zegt mijn vrouw, maar wel genoeg voor haar om niet in slaap te vallen (als ze voor me slaapt heeft ze er geen last van).

Ik heb wel heel veel last van verstopte neus...

Is dat gewoon naar het ziekenhuis bellen en een slaaponderzoek vragen?

Hoe begin je daar allemaal aan?
Ik snurk ook regelmatig, niet super hard zegt mijn vrouw, maar wel genoeg voor haar om niet in slaap te vallen (als ze voor me slaapt heeft ze er geen last van).

Ik heb wel heel veel last van verstopte neus...

Is dat gewoon naar het ziekenhuis bellen en een slaaponderzoek vragen?
Huisarts, begin met dat eventueel, eens een slaapkliniek doen, maar dacht dat je moet worden doorverwezen, dusja, huisarts

Ik heb voor de operatie ook een scan laten doen van mijn neus...

Voor je neus kan je gewoon direct een afspraak maken met een NKO arts, had ik ook gedaan.

Ik heb alleszins, zonder doorverwijzing, rechtstreeks naar (de slaapafdeling van) het ziekenhuis gebeld om een slaaponderzoek te boeken.

Ik dacht toch om terugbetaald te zijn dat je voor het slaaponderzoek moest door de huisarts zijn doorverwezen

Trouwens 1 slaaponderzoek per jaar w terugbetaald, zo zei mijn nko waar ik nu bij ga

Al ietske ondernomen ondertussen? En ja een gebit veranderd over de tijd wel, maar bij mij was dat dus uitgemeten met speciaal device, en dus echt op maat.

Ik zou echt geen standaard beugel tje nemen hoor, je slaapt daar 7 a 8 uur mee in de mond. Maar je kan vooral vrijer ademen, en nog beter icm een evt neusoperatie, dat is ook ergens een voorwaarde opdar het geheel tip top werkt...

En na 5 jaar zal ik wel staan springen om een nieuwe denk ik ze. Alhoewel ik de consignes volg, kuisen met de tabletten voor kunstgebitten, verkleurt het nu al een beetje, je moet het sowieso wel onderhouden, dat doe ik met een dedicated tandenborstel en dus met die bruistabletten. Soit ik kan het maar enkel aanraden, en nogmaals slaap is kostbaar.

Ik heb dus het volledige traject gedaan via de kno, neus scan laten nemen, slaapkliniek, operatie, en daarna de beugel, zal wel wat gekost hebben, maar als je weet dat je veel minder zonder lucht valt bij het slapen is het mij dat meer dan waard... Ik heb dus nog niet de follow up slaapkliniek gedaan, ik zou het eigenlijk wel kunnen nu want was maart vorig jaar. Dus in principe kan ik nieuw terugbetaald onderzoek laten doen om te zien wat er nu precies beter is tov vroeger

Terug
Bovenaan