Eerste keer tegelen: tegels uitgebroken, maar nu?

utolor.

Well-known member
We zijn onze toiletruimte en badkamer aan het opfrissen. Origineel was het de bedoeling om de originele tegelvloer voorlopig nog te laten liggen, maar we kwamen toevallig mooie vloertegels tegen in de Makro (RIP) tegen een mooi prijsje, dus hebben we ze maar meegenomen. Ondanks dat iedereen ons aanraadde om de nieuwe tegels op de oude tegels te leggen wegens de makkelijkste oplossing, was ik eigenwijs en vond ik dat niet de beste oplossing (ben nogal perfectionistisch) en heb ik de oude tegels nu uitgebroken.

Het resultaat kan je hieronder zien:

Zoals je kan zien, blijft de tegellijm grotendeels zitten. Ik heb geprobeerd het met een boorhamer te verwijderen, maar dan maak ik putten in de chape. Als ik de tegels op de tegellijm leg, lijken de tegels waterpas te liggen. Het probleem is wel dat de tegels dan gelijk met de dorpel komen, dus als er nog nieuwe lijm bovenop de oude lijm komt, gaan deze er waarschijnlijk 1mm bovenuit steken. Dat zal uiteindelijk geen problemen geven voor de deur, want die heeft 2mm speling en gaat bij de toiletruimte zelfs naar buiten open (bij badkamer naar binnen), maar het is toch mooier dat ze gelijk komen te liggen of de dorpel zelfs iets hoger ligt.

Ik hoor/lees verschillende mogelijke oplossingen, maar ik weet niet wat het properste zal zijn en relatief eenvoudig te doen is door een doe-het-zelver zonder tegelervaring. Wat is de beste oplossing volgens jullie?

- De lijm toch gewoon laten zitten en daarop tegelen.
- De lijm met een boorhamer verwijderen (heb ik reeds geleend van iemand en dus momenteel in bezit) en daarna egalisé gebruiken (iemand zei me dat dit een nogal duur product is) om alles terug vlak te maken.
- Een betonrasp gebruiken om de tegellijm te verwijderen (moet ik nog wel huren/kopen dan en zou ook niet goedkoop zijn).
- Eventueel een andere oplossing?

Ik wil vooral een mooi eindresultaat, maar ik kies wel liefst voor een optie die niet te moeilijk is gezien ik nog nooit eerder getegeld heb.

Thx!

Met de behangstomer en dan afsteken met plamuurmes?
Er zijn ook van die lijmweekmiddelen die de lijm afbreken, waarna hij ook afgeschraapt kan worden. Zelf geen ervaring mee.

Zoals hierboven kan je proberen met chemische verwijderaars en als dat niet lukt, zou ik een slijpschijf met diamant (kom-)schijf gebruiken.

Maar dit gaat veel stof maken, alle deurgaten afplakken met plastiek en stofmasker en gesloten veiligheidbril aandoen.

Met de behangstomer en dan afsteken met plamuurmes?
Zou lijm op basis van cement zo snel lossen? Ik kan wel eens rondvragen of iemand zo'n behangstomer heeft om te proberen. Lijkt me alleszins het minst kwaad te kunnen.
Er zijn ook van die lijmweekmiddelen die de lijm afbreken, waarna hij ook afgeschraapt kan worden. Zelf geen ervaring mee.
Zoals hierboven kan je proberen met chemische verwijderaars
Zoiets dus?

Ik vraag me wel af of zoiets de chape dan ook niet gaat beschadigen/oplossen. Lijkt me ook moeilijk om dan middel volledig te verwijderen uit de chape achteraf en je wil natuurlijk wel dat de nieuwe lijm goed pakt...

als dat niet lukt, zou ik een slijpschijf met diamant (kom-)schijf gebruiken.

Maar dit gaat veel stof maken, alle deurgaten afplakken met plastiek en stofmasker en gesloten veiligheidbril aandoen.
Dat stof is idd iets waar ik tegenop zie, maar er zouden er zijn waar je een stofzuiger op kan zetten. Dan zou ik sowieso zo'n variant gebruiken.
Zoiets: https://www.amazon.nl/-/en/FANZTOOL-Concrete-concrete-grinding-extractor/dp/B07Q3N69QL

Zou lijm op basis van cement zo snel lossen? Ik kan wel eens rondvragen of iemand zo'n behangstomer heeft om te proberen. Lijkt me alleszins het minst kwaad te kunnen.
Nee zeker niet. Als het al lukt (elke lijm is anders) wordt dat een werkske van geduldige aard.

Cement tegellijm verwijderen​

Er zijn twee eenvoudige methoden die u hier kunt proberen: warm water en stomen. Dit zou voldoende moeten zijn om sommige soorten tegellijm te verwijderen, maar voor hardnekkige materialen kan het gebruik van commerciële tegellijmverwijderaars nodig zijn. Welke tegellijm voor vloertegels het beste werkt? Als je besluit om in de winkel gekochte producten te proberen, zoek dan naar een citroenzuur gebaseerd product. Voor een krachtig product werkt de Alabastine vloerlijmverwijderaar het beste. Deze soort zijn minder schadelijk en hebben tijdens gebruik minder ventilatie nodig. Voor de oplossing in dit artikel heb je warm water, een schone doek, beschermende lakens, schrapers en beschermende uitrusting nodig. Afhankelijk van de staat van de muur nadat u de tegellijm heeft verwijderd, kan het zijn dat u deze moet laten afschuimen. Dit om een vlak oppervlak voor de nieuwe tegels te garanderen. In enkele gevallen, als de mortel bijzonder sterk is, kan het het beste zijn om de muur opnieuw te laten storten.

Tegellijm verwijderen van tegels met warm water​

Zorg ervoor dat u wat plastic hoezen of oude lakens op jouw vloer legt om deze te beschermen tegen het gevallen residu. Dompel een doek in een kom met warm water. Het water moet zo heet aanvoelen als je aankan, aangezien je de doek er handmatig in moet dompelen. Doordrenk de lijm met de doek. Dit maakt het los, waardoor het gemakkelijker wordt om van de muur te halen. Het kan zijn dat u de doek een tijdje moet laten zitten om hem te laten werken. Zodra de mortel zacht is geworden, schraapt u deze weg met een schraper of een behangstomer. Herhaal het proces totdat alle tegellijm is verwijderd. Verwijder het residu van de vloer. Dit zou gemakkelijk moeten zijn als u beschermende lakens heeft neergelegd. Pak ze gewoon op en gooi het residu weg. Veeg eventueel op de vloer resterende lijm op.

Oude tegellijm verwijderen met een behangafstomer​

Werk bij gebruik van een stomer in kleine gebieden om te voorkomen dat de lijm weer uithardt. Geduld staat centraal bij het verwijderen van oude tegellijm. Volg deze stappen om het proces gemakkelijker te maken: Leg opnieuw wat beschermende vellen neer om het gevallen residu te verzamelen. Gebruik de behangafstomer om de lijm op te warmen. Beweeg het gereedschap langzaam rond en probeer niet te lang over een plek te zweven. Als het zacht wordt, kan je de tegellijm verwijderen door het eraf te schrapen. Herhaal het proces totdat je alle lijm heeft verwijderd. Neem de tijd om het te verwijderen, want overhaast werken levert mogelijk niet het gewenste resultaat op. Wees extra voorzichtig als je de stoommethode op een gipsplaatwand gebruikt. Laat de stomer niet langer dan 20 seconden op dezelfde plek staan, anders kan het gips wegblazen.

1)Ik vraag me wel af of zoiets de chape dan ook niet gaat beschadigen/oplossen. Lijkt me ook moeilijk om dan middel volledig te verwijderen uit de chape achteraf en je wil natuurlijk wel dat de nieuwe lijm goed pakt...

2)Dat stof is idd iets waar ik tegenop zie, maar er zouden er zijn waar je een stofzuiger op kan zetten. Dan zou ik sowieso zo'n variant gebruiken.
Zoiets: https://www.amazon.nl/-/en/FANZTOOL-Concrete-concrete-grinding-extractor/dp/B07Q3N69QL
1) chape zal dit normaal gezien niet beschadigen maar de resten die achterblijven mogen idd je nieuwe lijm niet aantasten.

2) als je het budget ervoor hebt zou je idd beter voor ééntje met afzuiging gaan maar je gaat nog wat stof hebben, dus maatregelen nemen blijft nodig.
Ik had zo afgelopen jaar begonnen aan de trap schuren met afzuiging, zelfs met gesloten deuren kroop het stof tot in de keuken, living en slaapkamers op de 3 verdiepen. Als ik de resterende 3 trappen moet schuren laat ik mij niet meer vangen en plak alles toe.

Nee zeker niet. Als het al lukt (elke lijm is anders) wordt dat een werkske van geduldige aard.
Laat dit nu net iets zijn dat ik niet heb. :tongue:

1) chape zal dit normaal gezien niet beschadigen maar de resten die achterblijven mogen idd je nieuwe lijm niet aantasten.

2) als je het budget ervoor hebt zou je idd beter voor ééntje met afzuiging gaan maar je gaat nog wat stof hebben, dus maatregelen nemen blijft nodig.
Ik had zo afgelopen jaar begonnen aan de trap schuren met afzuiging, zelfs met gesloten deuren kroop het stof tot in de keuken, living en slaapkamers op de 3 verdiepen. Als ik de resterende 3 trappen moet schuren laat ik mij niet meer vangen en plak alles toe.
Ik denk toch dat ik voor optie 2 ga kiezen dan. Dat is een optie die sowieso zal werken en dan zit je niet met die chemische producten. Moet dan wel zien dat ik iets van stofmasker ga halen, want ben daar normaal nogal laks in. Die betonfrees van Amazon heeft goede reviews m.b.t. het verwijderen van tegellijm, zelfs de lichtste variant van 1500W. Aangezien ik deze binnenkort nog nodig heb in de badkamer (ben eerst de toiletruimte aan het doen om te zien of het resultaat wel degelijk zal zijn), zal dat alleszins goedkoper uitkomen dan huren en dan heb ik zo'n apparaat ineens liggen voor de toekomst ook.

Merci voor de tips!

Ik veronderstel dat egalisé niet nodig is daarna en je de minieme eventuele hoogteverschillen kan opvangen met nieuwe tegellijm?

Ik veronderstel dat egalisé niet nodig is daarna en je de minieme eventuele hoogteverschillen kan opvangen met nieuwe tegellijm?
Egalisé zal niet nodig zijn.
Ik ga hier ook in het voorjaar heel de badkamer doen maar met de muurtegels heb ik het geluk dat ze op gyproc staan. Dus de gyproc gaat eruit en er komt nieuwe tegen.

Gemakkelijkste is met de boorhamer (platte beitel) uitbreken, zo schuin mogelijk om zo min mogelijk putten in de chape te krijgen. Ik zou wel een lichte boorhamer gebruiken, desnoods manueel met een platte beitel. Als je niet teveel putten hebt in de chape kan je dan hierop lijmen zonder egaliseren.
Al de andere oplossingen zijn echt kakwerken en ga je u beklagen :)

Het gaat idd niet over de oppervlakte, is helemaal niet groot. Als ik de tegels er nu opleg, liggen ze meteen vlak en waterpas. Als het vol putten zit heb in schrik dat het tegelen een pak moeilijker zal zijn. Heb idd een stukje gedaan in het begin zoals jullie zeggen (platte beitel en zo schuin mogelijk), maar zonder putten te maken in de chape krijg je dat hier niet klaar.

Jullie hebben daarna allemaal meteen getegeld zonder de putten op te vullen of het terug waterpas te maken?

Laatst bewerkt:
Het gaat idd niet over de oppervlakte, is helemaal niet groot. Als ik de tegels er nu opleg, liggen ze meteen vlak en waterpas. Als het vol putten zit heb in schrik dat het tegelen een pak moeilijker zal zijn. Heb idd een stukje gedaan in het begin zoals jullie zeggen (platte beitel en zo schuin mogelijk), maar zonder putten te maken in de chape krijg je dat hier niet klaar.

Jullie hebben daarna allemaal meteen getegeld zonder de putten op te vullen of het terug waterpas te maken?
Hangt er van af hoeveel putten en hoe diep. Als de putten niet diep zijn en maar 10% van het oppervlak zijn dan kan je gewoon hierop tegelen, heb je meer putten dan vlakke chape dan lukt dit uiteraard niet.

Hangt er van af hoeveel putten en hoe diep. Als de putten niet diep zijn en maar 10% van het oppervlak zijn dan kan je gewoon hierop tegelen, heb je meer putten dan vlakke chape dan lukt dit uiteraard niet.
Dat laatste zal hoogstwaarschijnlijk het geval zijn, aangezien er met de tegellijm altijd chape mee afkwam als ik de boorhamer gebruikte.
Ik ga straks nog eens met de boorhamer proberen, maar als er terug altijd chape mee afkomt bestel ik vanavond die betonfrees.

Net nog wat met de boorhamer gewerkt en het is een maanlandschap aan het worden. :p
Heb dus maar de betonfrees besteld in de hoop die nog in het weekend te ontvangen.

Ik heb hier een paar tegels vervangen en heb me zo een heel brede beitel gekocht en dan met de hamer. Dat ging.... redelijk....
https://www.tegelgereedschapshop.nl/rubi-tegelbeitel-250-x-60-mm

maar aangezien het al een maanlandschap geworden is :D
Zoiets heb ik ook geprobeerd, maar daar komt de tegellijm niet mee los. De tegels kwamen er ook amper mee los, daarom dat ik snel overgeschakeld ben op een boorhamer. Als ik het hier zo lees, is bij ons precies sterke lijm gebruikt. :unsure:

Zoiets heb ik ook geprobeerd, maar daar komt de tegellijm niet mee los. De tegels kwamen er ook amper mee los, daarom dat ik snel overgeschakeld ben op een boorhamer. Als ik het hier zo lees, is bij ons precies sterke lijm gebruikt. :unsure:
ik had die tegels eerst kapotgebroken en dan de lijm in een volgende fase verwijderd. Beide samen zal mss iets teveel zijn.

ik had die tegels eerst kapotgebroken en dan de lijm in een volgende fase verwijderd. Beide samen zal mss iets teveel zijn.
Ben idd ook zo begonnen. Eerst een tegel stuk geslagen, dan met de beitel de stukjes eruit beitelen en zo deed ik 1 tegel per kwartier gezien de kleine stukjes die er altijd maar afkwamen. Daar had ik het geduld niet voor, dus ben ik overgeschakeld op een boorhamer. Daarmee kwamen de tegels er redelijk eenvoudig af, maar de lijm kwam er niet mee af.

Als ik dan met de boorhamer schuin op de lijm begon, voelde de chape alles behalve vlak aan. Dus lijkt me geen goede ondergrond om op te gaan tegelen. Ik hoop dat ik nog niet teveel chape beschadigd heb nu. Worst case zal ik toch moeten egaliseren, maar ik ga eerst proberen zonder.

Bij mijn appartement in de tijd heb ik het met een multitool gedaan : https://www.blackanddecker.be/product/mt300ka-qs/300w-oscillerende-multitool

Veel werk maar ging nog wel relatief snel (hele badkamer inclusief muren en vloer in keuken/berging).
Spijtig dat ik dit nu pas lees, want die is niet duur en kon ik gewoon in de Hubo gaan halen (nu in korting zelfs).
Lijkt me toch een apparaatje dat het zou kunnen lossnijden. Kan het natuurlijk altijd gaan halen om te proberen en als het lukt kan ik die betonfrees terugsturen.

Terug
Bovenaan