Eerste RGB build

Beste forumleden,

Na veel "gewone" strakke & soms saaie PC's gebouwd te hebben heb ik eigenlijk eens zin gekregen om een full rgb build te maken. Eigenlijk ben ik geïnspireerd geraakt door de rgb chalenge van linus tech tips.

Mijn huidige config is nu denk ik een jaar of 2 oud.
- Ryzen 7 2700
- ASUS ROG STRIX X470-F gaming
- MSI RTX3080 suprim X ==> die heb ik nog maar recent
- Corsair iCue H115i RGB pro XT ==> ook nog maar recent aangekocht
- 32 GB corsair vengeance 2666
- Een stuk of 3 SSD's voor games & OS op te zetten maar da's ni belangrijk.
- NZXT H700 case
- Corsair HX750 platinum

Ik had zitten denken aan de corsair iCue 5000X rgb, omdat daar al heel wat zaken voor geïnstalleerd zijn.

Nu mits ik toch een andere case ga kopen. Is het interessant om ook mobo & CPU te upgraden?
Ik gebruik het systeem dus vooral om te gamen, sporadisch thuiswerk & photoshop panorama's te maken. Dit zijn dan wel meestal tussen de 30 & de 50 foto's, dus min 32GB. Ook voor sporadisch eens een vm op te starten maar daar hebbek andere systemen voor.

Voor het geheugen had ik aan deze gedacht.
Dit is nu wel de 64GB variant maar is ook beschikbaar in 32GB.
Moest het een nieuw systeem worden zou ik de CPU koeler & de videokaart hergebruiken, maar dan de fans op de CPU koeler vervangen omdat dit geen rgb fans zijn.
Ik zou ook de voeding vervangen door een zwaarder model gezien de videokaart bij het gamen al bijna 350W slurpt.

Indien toch een andere mobo & CPU liefst dan 1 van MSI want ik heb proberen de commander suite van asus te installeren & da ging al ni...
Ik zou liefst vanaf niet teveel RGB programma's op de achtergrond draaien hebben, daarom dat ik redelijk wat van corsair gekozen heb. Kan iemand me trouwens goede fans aanraden ter vervanging van deze op de waterkoeler? Liefst van corsair.

Het systeem moet, liefst, zo stil mogelijk zijn.
Met die nzxt kast moet ik zeggen da ge daar bijna niets van hoort & daar draaien toch ook een stuk of 6 120mm fans in.

Als iemand nog suggesties heeft laat weten, budget maakt ni echt uit maar moet ook weer ni overdreven zijn.

Mvg,
M-H

Openrgb is wel een aanrader. Niet dat het 100% feilloos werkt maar als hij alle systemen vindt is het met een muisklik alle kleuren tegelijk aanpassen.
Hier werken asus 3080 rtx, gigabyte mobo, gskill trident, antec casefans, corsair gaming toetsenbord, razer muis en fractal waterkoeling toch redelijk simultaan. Ik zeg redelijk want ik heb de openrgb nodig voor casefans, mobo, toetsenbord, muis en processorkoeling en dan de armory crate van asus voor de GPU en ram. (ram werkt wel op beide programmas)

Laatst bewerkt:
Daarmee dak het zit te overwegen om alsek van case ga veranderen het mobo & de CPU ook mee te veranderen, kzou ne 3900 of ne 5900 ryzen 9 overwegen maar qua moederbord ben ik er nog niet uit, ik ben nogal fan van asus moederborden maar kzou het liefst niet teveel verschillende merken hebben voor heel het rgb gebeuren. Maar kzal eens proberen wat zwarten voorstelt. Eens openrgb afhalen & kijken hoe alles daarmee gaat. Als da goed werkt met mijn huidig asus moederbord zal het denk ik ook wel werken met andere.

Kmoet zeggen doom eternal op 1080 alles op ultra nightmare draait super goe, meer dan 200 fps, maar Horizen zero dawn haal ik geen 144 fps alles op max settings.

Mss een 1440p monitor kopen? Je hebt een 3080 :)
Als het budget er is uiteraard.
Da zal er misschien wel van komen maar momenteel hebbek geen plaats voor 3 schermen te plaatsen. Kheb momenteel 1 144Hz scherm & kmoet zeggen kverkies toch liever een 1080 op hogere fps dan 1440p op 60Hz gewoon omda 144 Hz leuker werkt. Moestek eigenlijk nog ne andere monitor kopen is het sowieso minimun ne 144Hz.

Da zal er misschien wel van komen maar momenteel hebbek geen plaats voor 3 schermen te plaatsen. Kheb momenteel 1 144Hz scherm & kmoet zeggen kverkies toch liever een 1080 op hogere fps dan 1440p op 60Hz gewoon omda 144 Hz leuker werkt. Moestek eigenlijk nog ne andere monitor kopen is het sowieso minimun ne 144Hz.
De voet ziet er niet uit maar ik heb die G34 van gigabyte.
Cheap met goei specs.
https://tweakers.net/pricewatch/1596610/gigabyte-g34wqc-zwart/specificaties/

Laatst bewerkt:
De voet ziet er niet uit maar ik heb die G34 van gigabite.
Cheap met goei specs.
https://tweakers.net/pricewatch/1596610/gigabyte-g34wqc-zwart/specificaties/
Die voet stoort mij nu ni. Kzal die in het achterhoofd houden, valt idd wel nog mee van prijs voor die specs.

Heb trouwens ook eens die openrgb geprobeerd & heb eigenlijk alles werkende gekregen. Voorlopig enkel wa basic zaken maar alles werkt.
alles wordt ook schoon gedetecteerd uitgezonder mijn toetsenbord maar da zal misschien zijn omda het een vast kleur is.

Ondertussen heb ik de corsair icue 5000X gekocht + de voeding van 1000W.
Ook nog even bij vermelden dat ik die commander module van corsair niet werkende krijg op open rgb. De software detecteert het wel maar als ik er voorbeeld een kleur aan wil toekennen doet die niets. De kleur op de fans verdwijnt.
Die heb ik dan moeten gebruiken via de icue software van corsair. De rest van de zaken zoals het moederbord, grafische kaart & muis worden wel goed aangestuurd. Nuja 2 programma's gebruiken is nog beter dan er 4 of 5 nodig te hebben :).

Nu ga ik ook nog de CPU & RAM upgraden & ben ik eigenlijk aan het twijfelen tussen de Ryzen 7 3800X, ryzen 7 5800X of de ryzen 9 3900X.
Volgens hetgeen ik al gehoord heb zouden de cpu's enorm afhankelijk zijn van geheugen snelheid & zeker de 5000 - reeks.
Mijn moederbord ondersteunt maar tot 3466MHz & ik zou van plan zijn een set van 3200MHz quad kit te kopen.
Volgens hetgeen ik wat heb opgezocht zou die ryzen 7 5800X beter presteren in hetgeen ik eigenlijk wil doen eigenlijk vooral voor te gamen & wat photoshop enzo maar nu ik gehoord heb dat vooral bij het gamen de memory speed cruciaal is zit ik eigenlijk een beetje te twijfelen of ik toch niet die 3800X of 3900X zou nemen.

Iemand die hier wat duidelijkheid kan brengen?

Terug
Bovenaan