Ik ben er ook wel in geïnteresseerd maar voornamelijk omdat ik in de bouw actief ben.
Mijn verhaal in het kort; 1e huis gekocht voor 270.000 eigen kapitaal. 200.000 geleend om er in te pompen (renovatie) dus totale projectkost met voor het gemak 14% kosten voor schrijven (want vaak zal het 2e,... pand zijn) = 507.800. Nu het klaar is eens laten schatten en makelaar zet het op 610.000. Dat is een zeer mooie meerwaarde als hij die verkoopprijs zou waarmaken.
Gevoelsmatig zou ik dat pand in portfolio houden, want de geschatte verhuurprijs hier is 1850 en de lening afbetalen is maar 1000 per maand.
Dat geeft een mooie positieve cashflow, en laat ons nog de waarde van het pand 3% per jaar mee indexeren. Dan kom je na 20 jaar op +- 1.100.000 waarde van het huis en +-250.000 vrije cashflow uit de huur - lening - soms eens kleine kosten -... = 1.350.000.
Stel dat ik dat pand gewoon in de verkoop gooi, 610.000 voor vang, mijn totaal geleend kapitaal van 200.000 aftrek = vrije cashflow van 410.000
Gooi dat 20 jaar op de beurs aan 8% rendement (brave keuze?) en je zit aan 1.900.000 waarde na 20 jaar.
Puur cijfermatig zou ik dus moeten verkopen en de beurs op, maar toch zegt mijn buikgevoel om het in verhuur te houden.
Als je kijkt naar afgelopen 20 jaar zijn huizen ook veel meer gestegen in waarde dan de indexatie die we nu doorrekenen op vastgoed en het wordt alleen maar schaarster. Als je wat met die parameters begint te spelen ziet het er ook snel anders uit. Bvb beursrendement naar 6% en het draait al breakeven met dat verhuurd huis. Doe daar een substantieel zwaardere indexatie op het huis bij en je draait met vastgoed vlot boven dat beursrendement.
Ik overweeg wel na enkele jaren het alsnog te verkopen, de woning is dan niet afgeleefd, EPC A, stuk lening afbetaald door huurder.
Ik zou dat kapitaal dan als inleg gebruiken voor een appartementsblok die ik zelf wil ontwikkelen of verbouwen