Eindtermen verworpen door Grondwettelijk Hof

JorisBlack

Well-known member
Geen idee of hier een topic voor is, maar:

‘Onze onderwijskwaliteit daalt al 20 jaar, blijkt uit elke peiling en onderzoek. Er móet íets veranderen en eindtermen zijn het enige instrument van de overheid om de lat hoger te leggen’, reageert de minister.
Wat een onzin. Betere leerkrachten aantrekken door het beroep opnieuw interessanter te maken, dat moeten ze doen. Niet zeggen "ja deze vakjes moet je afvinken" want dat gaat juist niks doen aan het niveau.
Dat die mens nog altijd minister van onderwijs is, ik kan er niet bij...

Deze week 3 dagen cursus gaan volgen voor ADR. (verplicht om de 5 jaar)

Op zich al belachelijk, want dat heb ik niet nodig.
Heb wel een specificatie nodig, maar je moet eerste de basis volgen voor je die kunt volgen.
....en het eerste wat ze op de specificatie zeggen: vergeet alles wat je in de basis geleerd hebt.

Dan zit je daar tussen allemaal truckers die het niet (willen) snappen.

Voor diegenen die het kennen, de basis ADR is OPEN BOEK examen!
Niks moeilijk aan, gewoon opzoeken en overschrijven.

Komen we aan de berekeningen voor het samenladen.
Simpel: factor x aantal.
Dus bv: 5 colli van 5 kg van dit product (met factor 3)
Berekening: 5x5 x 3.

Kerel naast mij: ik snap dat niet
Lesgever: legt dat nog eens uit
Kerel: ja, maar ik heb BSO gedaan en nooit hogere wiskunde gehad

Dude WTF.
En net vandaag worden de eindtermen afgeschoten na klacht van Boefie omdat de eindtermen de lat hoger leggen, dus ook voor wiskunde, ook in BSO :rofl:

Edit: Topic afgesplitst uit Beste werk fratsen/verhalen

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee of hier een topic voor is, maar:

Wat een onzin. Betere leerkrachten aantrekken door het beroep opnieuw interessanter te maken, dat moeten ze doen. Niet zeggen "ja deze vakjes moet je afvinken" want dat gaat juist niks doen aan het niveau.
Dat die mens nog altijd minister van onderwijs is, ik kan er niet bij...
Wat Vlaanderen doet, doet het beter 🤣

Geen onzin vertellen. Is niet daarom afgeschoten
Off-topic maar daar komt het in wezen wel op neer.
Strafste is dat de katholieke koepel daar dus zelf mee in overleg zit, goedkeurd en achteraf hun kar keren puur omdat er geen cd&v minister meer is.

En dat doen ze wel vaker zoals met dat TADD verhaal.

Het enige wat boefie wil is 💰

Nee, daar komt het volgens het narratief dat je blindelings volgt op neer. Ik betwijfel sterk of je ooit al eindtermen gezien hebt.
Heb jij dan, net zoals ik, inside information van mensen die werken/werkten voor de katholieke koepel?

Heb jij dan, net zoals ik, inside information van mensen die werken/werkten voor de katholieke koepel?
nee. Maar ik weet ook niet welke inside info je nodig zou hebben om te weten dat de klacht gewoon in het verzoekschrift stond en die klacht daar niet over ging.

Dat jij van :" de eindtermen worden zo strak en overladen vol gedefinieerd dat scholen zelf geen eigen accenten meer erin kunnen steken zoals de grondwet toelaat" maakt dat de klacht enkel zou zijn dat de lat hoger gelegd wordt, is het verdraaien in een narratief waar ik over sprak.

Raad van state had hier trouwens eerder al voor gewaarschuwd

nee. Maar ik weet ook niet welke inside info je nodig zou hebben om te weten dat de klacht gewoon in het verzoekschrift stond en die klacht daar niet over ging.

Dat jij van :" de eindtermen worden zo strak en overladen vol gedefinieerd dat scholen zelf geen eigen accenten meer erin kunnen steken zoals de grondwet toelaat" maakt dat de klacht enkel zou zijn dat de lat hoger gelegd wordt, is het verdraaien in een narratief waar ik over sprak.

Raad van state had hier trouwens eerder al voor gewaarschuwd
Het 'wat' staat er in, niet het 'hoe'
Dus scholen kunnen perfect kiezen hoe.

Enige manier om iets te doen aan de lat is de wat verhogen (en ze zijn langer gemaakt om controle te vereenvoudigen). En het is niet dat die wat door alleen politiekers is vastgelegd he.

Idem TADD: ze zaten erbij, keurden het goed en nu komen ze af 'jama daar zitten hiaten in'
Hiaten die toen door de duikbetaalde 'adviseurs' van de koepel gekend waren maar weggelachen werden.

De algemene tendens binnen de katholieke koepel is het afkeuren van alles wat van bepaalde andere partijen komt, ongeacht de inhoud

Laatst bewerkt:
Het 'wat' staat er in, niet het 'hoe'
Dus scholen kunnen perfect kiezen hoe.

Enige manier om iets te doen aan de lat is de wat verhogen (en ze zijn langer gemaakt om controle te vereenvoudigen). En het is niet dat die wat door alleen politiekers is vastgelegd he.

Ik weet niet waarom je het artikel hier plaatst, maar dit artikel gaat over de eindtermen van de eerste graad (minder eindtermen daar, wel duidelijker). Daar is geen protest tegen geweest van het katholiek onderwijs en bij mijn weten ook niet van de OKO. Logisch, want die eerste graad is ook op zich al algemener.
SomeDude zei:
Idem TADD: ze zaten erbij, keurden het goed en nu komen ze af 'jama daar zitten hiaten in'
Hiaten die toen door de duikbetaalde 'adviseurs' van de koepel gekend waren maar weggelachen werden.

De algemene tendens binnen de katholieke koepel is het afkeuren van alles wat van bepaalde andere partijen komt, ongeacht de inhoud
Sinds 1992 is er nog maar 1 keer een CD&V minister van onderwijs geweest, beetje vreemd dat ze nu pas plots alles zouden counteren wat er gebeurt onder een niet-CD&V minister ;).

Je kan het er niet mee eens zijn (ik ben ook niet met alles eens, maar dit artikel verklaart wel duidelijk dat er problemen zijn).

En als men nu al de problemen niet mag benoemen omdat ze vorige keer een minister hadden in de regering en nu niet, dat moet je wel eens uitleggen...

Ik weet niet waarom je het artikel hier plaatst, maar dit artikel gaat over de eindtermen van de eerste graad (minder eindtermen daar, wel duidelijker). Daar is geen protest tegen geweest van het katholiek onderwijs en bij mijn weten ook niet van de OKO. Logisch, want die eerste graad is ook op zich al algemener.

Sinds 1992 is er nog maar 1 keer een CD&V minister van onderwijs geweest, beetje vreemd dat ze nu pas plots alles zouden counteren wat er gebeurt onder een niet-CD&V minister ;).

Je kan het er niet mee eens zijn (ik ben ook niet met alles eens, maar dit artikel verklaart wel duidelijk dat er problemen zijn).

En als men nu al de problemen niet mag benoemen omdat ze vorige keer een minister hadden in de regering en nu niet, dat moet je wel eens uitleggen...
'In haar arrest oordeelde het Grondwettelijk Hof dat de nieuwe eindtermen voor het tweede tot het zesde middelbaar' -> tweede middelbaar is toch nog altijd 1e graad?
Daarnaast zijn de andere ook op deze manier tot stand gekomen, in overleg.

Maar tegenwoordig moet je als je werkzaam bent bij de katholieke koepel dus met de ingestelheid 'voorstellen van andere partij X keuren we defacto af' naar onderhandelingstafels ook al is dat een goed voorstel en als het van partij Y kwam zouden ze het wel goedkeuren.

'De grondwettelijke vrijheid van onderwijs houdt in dat de overheid niet alle onderwijstijd mag bezetten: er moet voldoende ruimte blijven voor scholen en leraren om eigen accenten te leggen. Met de nieuwe eindtermen is het evenwicht tussen wat de overheid vraagt en scholen zelf kunnen doen, helemaal zoek.'
Aangezien de overheid GEEN maximaal aantal uren oplegt kunnen scholen dus weldegelijk extra dingen doen buiten dat absolute minimum. Maarja dan willen ze meer geld zeker, terwijl ze mss eerst eens in eigen boezem kunnen kijken en niet op 4 scholen in straal van 1km bepaalde richtingen geven waar 2-3 lln zitten...

Het algemene niveau daalt en toch wordt er evenveel uren lesgegeven als in mijn tijd. Dus mss moeten ze eens kijken hoe het komt dat op evenveel uur er dan minder leerstof gegeven wordt...

Griet Mathieu, directeur provinciaal ond., stelde in commissie ond dat probleem van uitgebreid aantal eindtermen algemene vorming ten koste van de specifieke technologische & technische vormingscomponent, vooral gevolg is van aso-isering van het s.o.(dr Boeve & co)

En die site, die dat die content opstelt mogen ze ook eens terug naar school sturen. Onleesbare images toevoegen heeft echt geen meerwaarde

Laatst bewerkt:
Wat Vlaanderen doet, doet het beter 🤣

Nu ik ben ook geen Vlaams nationalist, en voel me helemaal niet geroepen om Ben Weyts te verdedigen, - wat mij betreft ondanks een goed coronabeleid, geen goede ministerkeuze door de N-VA - maar ik ben toch geneigd in dit debat zijn kant te kiezen en niet het Grondwettelijk Hof.

De vrijheid van onderwijs klinkt mooi natuurlijk, maar wat levert ons die vrijheid voorlopig nog qua meerwaarde op? Ik zie het vooral als een historisch beladen erfenis in een van oorsprong katholiek land, waar men een schoolstrijd meermaals heeft afgekocht à la Belgique, i.e. met een grote zak geld voor iedereen (nu ja, de staattschuld is later pas een probleem geworden).

• De kwaliteit is in vrije val, ook het katholieke net is daarin meegegaan.

• We verspillen immens veel middelen aan deze parallelle netten en alle bijbehorende tussenstructuren, en vooral: het feit dat scholen inefficient omspringen met de richtingen die ze organiseren en de leerkrachten die ze daarvoor inzetten. Met als gevolg dat we wél véél investeren in ons onderwijs (zeker in verhouding tot BNP) maar weinig werkingsmiddelen overhouden.

• Wat levert die vrijheid in leerplannen versus beperkte eindtermen uiteindelijk op?
    Ik kan inderdaad een klein lijstje maken van subtiele verschillen tussen de lessen biologie en chemie die ik vroeger gegeven heb in het katholieke net versus het gemeenschapsonderwijs. Soms kan ik oprecht zeggen dat bepaalde aspecten beter uitgewerkt waren in het ene net dan in het andere, maar dat ging in beide richtingen, dus ik zie niet in waarom één globaal groter leerplan, niet nog beter zou kunnen zijn als we alle knappe koppen* die die leerplannen uitwerkten gaan samenzitten voor één leerplan!
    Die knappe koppen is gedeeltelijk ironisch, sommige leerplannen zijn een droom voor mee te werken, anderen een pak minder. Wat ik bij collega's van andere vakken zag, leek me zelfs eerder een nachtmerrie.

• Intussen hebben véél scholen en leerkrachten hun vrijheid van onderwijs ook uitverkocht aan uitgeverijen waarbij sommige leerkrachten gewoon het handboek volgen en niet eens kijken naar het leerplan. De meest bevlogen leerkrachten maken dan weer hun eigen cursus (en daar zit soms écht prachtig materiaal bij, ik heb al eens een zelfgemaakte cursus Fysica gezien/gekregen waar geen enkel handboek op de markt tegenop kon).

• Over de "vrijheid" waarmee scholen hun personeelsbeleid voeren valt ook iets te zeggen. Men huurt personeel in met overheidsgeld maar met een nepotisme dat vergelijkbaar is met dat van kleine KMO's en incompetente gemeentebestuurtjes. Zonder verantwoording naar hogere niveaus (schoolinspecties kunnen bijvoorbeeld geen slechte leerkrachten komen beoordelen noch zijn er instanties waar leerkrachten die duidelijk "misbruikt" worden zoals mijn zus destijds terecht kunnen met klachten)

• Last but certainly not least: we verspillen 2 van de ongeveer 32 wekelijkse lesuren aan godsdienst, cue godsdienstleerkracht-excuus: wij zien meer dan enkel onze eigen religie! Doen ook aan maatschappijbeeld, bespreken andere religies, zingeving, etc. en ik wil gerust toegeven dat die excuusjes kloppen: maar dan nog vind ik dat té veel tijd, de inhoud te povertjes, zit je met leerkrachten die wél gevaarlijke visies prediken zonder al te veel controle (genre leerkrachten die met creationisme uw lessen evolutieleer in de biologieles trachtten te ondermijnen, een leerkracht RKG die doodleuk stelt dat atheïsten immorele mensen zijn tijdens een wandeling zingeving, tot leerkrachten die de aanslagen in Parijs goedpraatten) en andermaal: géén deftige controle want voor katholieke godsdienst is de inspectie in handen van het bisdom.

Wat mij betreft mag de overheid wél meer eisen van een onderwijs dat het in die mate financiert, ook qua kwaliteit, dan de oude eindtermen.
Dat er misschien ruimte moet zijn voor een beter evenwicht? Tja, dat kan... al vraag ik me dan ook weer af welke expertise het Grondwettelijk Hof op dit vlak heeft of heeft geraadpleegd, dat zijn immers oude rechters en erger nog ex-politici, ook niet bepaald pedagogen.

Poging tot bondige samenvatting: louter omdat iets "vrijheid" in de naam heeft, is het niet noodzakelijk positief. En voor sommige vrijheden mag betaald worden denk ik dan, dan denk ik idd opnieuw aan de zinloosheid van anno 2022 1/16 van je lessenpakket aan godsdienst te besteden, en dit met evenveel middelen te ondersteunen per uur als je vakken wiskunde of talen.

Je kan de lat hoger leggen, maar als er niemand is die aan leerlingen kan uitleggen hoe je over de lat springt, dan maakt het niet uit.

Je kan de lat hoger leggen, maar als er niemand is die aan leerlingen kan uitleggen hoe je over de lat springt, dan maakt het niet uit.

Maar het lerarentekort hangt op zijn beurt ook weer samen met die "vrijheid" van onderwijs (zie mijn spoiler-tag).
Bovendien: de leerkracht/leerlingen ratio is in België nu ook weer niet zo slecht. Bron

Maar:
  • Te veel verlies aan personeel omwille van kleine scholen en klassen omdat een atheneum/college parallel een kleine richting in stand houdt ten opzichte van een groter college/atheneum in de buurt, terwijl je praktisch die klassen perfect zou kunnen samenvoegen (voor alles behalve godsdienst).
  • Leerkrachten godsdienst (of LO) die evenveel verdienen als de leerkrachten in vakken waar er een tekort in is zoals Wiskunde of Frans, voor véél minder werk cru gesteld.
  • Te veel "leerkrachten" die helemaal niet meer voor de klas staan. Ik wil de ondersteuning waarvoor sommige leerkrachten worden ingezet, niet per se bestempelen als allemaal nutteloos, maar de nutteloze fractie is toch in mijn ervaring zéér significant.
    Ben niet de enige die al die niet-lesgevende leerkrachten graag terug voor de klas zou zien overigens: opiniestuk

Als de overheid het niet kan om terug hoogstaand onderwijs aan te bieden, dan gok ik dat er op de lange termijn privéscholen komen. En je kan het ze zelfs niet kwalijk nemen.

Paywall, helaas, maar ik veronderstel dat dit iets weg heeft van het Britse systeem (met public vs. private schools).
Ouders met veel geld --> kind kan naar een privéschool met topleerkrachten en topinfrastructuur.

Het zou erg jammer zijn als we in die richting evolueren, vooral o.w.v. de segregatie (die zichzelf versterkt, want degenen met betere opleiding komen later terecht in posities met meer macht).

Wouter Duyck (die cognitief pyscholoog van de N-VA) pleit voor privé initiatieven. Wat natuurlijk past in zijn denkpiste om scholen te rangschikken volgens gestandardiseerde testen en zo een elitair systeem op te zetten naar Britse normen.

Wouter Duyck (die cognitief pyscholoog van de N-VA) pleit voor privé initiatieven. Wat natuurlijk past in zijn denkpiste om scholen te rangschikken volgens gestandardiseerde testen en zo een elitair systeem op te zetten naar Britse normen.

Maar nu hebben ouders natuurlijk nauwelijks informatie om de kwaliteit van scholen te boordelen, en krijgen scholen ook onvoldoende incentive om meer naar kwaliteit te streven. Privé-initatief klinkt slecht als je uit gaat van ongesubsidieerd onderwijs, want dan verwordt het al snel tot een elitair gebeuren met facturen van € 30 000 per schooljaar per kind, wat voor de gewone man/vrouw natuurlijk onbetaalbaar is.

Als je je echter bedenkt dat ons grootste schoolnet: namelijk het katholieke, niet in handen van de overheid is, en dus ook "privé"/"vrij" is, intussen ook wél ruim gesubsidieerd wordt, dan zitten we nu reeds met een privé-initiatief, waarvan de kwaliteit helaas niet meer die is van weleer en waarbij eerlijk gezegd de middelen ook deels verkwanseld worden.

Niets mis met meer privé-initiatieven zoals bijvoorbeeld: https://www.labonderwijs.be/lab-sint-niklaas
en maak dat mee: een prachtig leerplan "cultuurbeschouwing" in plaats van religie of zedenleer.

Het kan toch niet de bedoeling zijn om subsidies te gebruiken om een grondrecht te ondergraven. Het argument dat daar 'iets tegenover moet staan' houdt weinig steek me dunkt.

Terug
Bovenaan