Dat is de kostprijs voor bepaalde Internationale scholen in België ongeveer, en dat is gegeven Beryl's opmerking redelijk correct. Dat zijn immers goede scholen, maar die volgen bijvoorbeeld internationale programma's (Baccalaureate) gericht op internationale (elite) universiteiten, op maat voor kinderen van expats en de elite.
Hier is slechts één voorbeeld. Nu ik wil de Antwerp International School niet per se wegzetten als "elite-school" hé, die hebben ook een scholarship programma, en de voorwaarde om gesubsidieerd te worden is nu éénmaal de Vlaamse eindtermen volgen. Zet je je daar bewust buiten? Dan is een prijs variërend van € 10 000 tot € 30 000 per jaar. Kan me ook gerust inbeelden dat voor de écht superwaardevolle hoge profielen zoals CEO's e.d. dat die gewoon onderhandelen voor die prijs door hun bedrijf te laten betalen, of dat hun loon van die aard is dat dat inschrijvingsgeld peanuts zijn (kinderen van diamantairs e.d.).
Ik heb die school nu als voorbeeld genomen omdat ik die toevallig "kende" door omstandigheden. Als je naar een ander voorbeeld zoekt, dan zie je wel dat de Europese school o.a. in Mol, wél toekomt met € 10k per lln ongeacht het jaar. Voor ouders die voor Europese instellingen werken wordt dat bedrag echter gefinancierd door de EU, dus die betalen dat dan weer niet echt, kan niet meteen info vinden hoeveel ouders daar hun kinderen inschrijven en wél zélf de volle pot betalen.
Allemaal voorbeelden eigenlijk die vooral ook aantonen dat wat de Vlaamse overheid standaard financiert, ook ongeveer € 10k per leerling, niet niets is, en dat het dan triest is wanneer die kwaliteit tanende is. We zouden écht wel veeleisender mogen zijn voor wat we daarvoor als samenleving terugkrijgen. Hoe ik dat zie heb ik hier al eens eerder gepost.
Kosten die zo veel? Daarvoor kan je toch al naar een vrij zotte universiteit gaan in Amerika (disclaimer: mijn info kan zwaar outdated zijn, de prijzen zijn mss zot gestegen)?
Uw info lijkt me een beetje outdated als je de bedragen van studentenschulden in de V.S. hoort. Met dat bedrag ga je één jaar (10k) naar een lokale staatsuniversiteit, niet naar een universiteit buiten je staat of al helemaal niet naar de duurdere privé universiteiten.
Dan spreken we bijvoorbeeld ook enkel en alleen nog over tuition fees hé, je moet ook nog leven daarnaast, plus boeken (die daar ook een pak duurder zijn, etc.).
Maar goed, ik heb het ook even moeten opzoeken, hou me daar ook niet mee bezig. Volg wel de Amerikaanse politiek nu en dan via podcasts, en aangezien vele progressieven Biden's student debt relief van 5k al een druppel op een hete plaat vonden, leek het mij inderdaad wel waarschijnlijk dat je tegenwoordig met 10k voor een jaar er vaak al niet komt.