Elektriciteitstopic

Ik heb hier zonet 20A monofase door een stopcontact getrokken en de hele boel is uitgevallen.
Die kring is uiteraard afgezekerd op 20A, mijn hoofdzekering is 3N400 20A.
Rare is dat noch de automaat van die kring, de hoofdautomaat of zelfs de differentieel zijn uitgevallen, de Fluvius teller is gewoon uitgevallen en heb ik moeten resetten. Is dat normaal? :unsure:
Bedoel je dat de automaat in de teller is uitgevallen? Uw differentieel zal normaal niet eerst uitvallen want deze zal meer zijn dan 20A. De automaat van de teller, hoofdautomaat en die van de kring zijn dan alle 3 20A, als ze dezelfde curve hebben is het gokken welke eerste zal uitvallen want er is geen selectiviteit. Misschien dat de automaat in de teller nieuwer is en iets (ms) sneller uitvalt.

Hij zegt idd dat de automaat aan zijn teller een 4p20 is, niet?

Dat is helemaal niet gegarandeerd selectief tov elkaar dus kan best dat de stroomopwaartse eerst aanspreekt.
Bij kortsluiting ben je bij opeenvolgende kalibers (20A en 25A bv) zelfs niet zeker van selectiviteit.

Bedoel je dat de automaat in de teller is uitgevallen? Uw differentieel zal normaal niet eerst uitvallen want deze zal meer zijn dan 20A. De automaat van de teller, hoofdautomaat en die van de kring zijn dan alle 3 20A, als ze dezelfde curve hebben is het gokken welke eerste zal uitvallen want er is geen selectiviteit. Misschien dat de automaat in de teller nieuwer is en iets (ms) sneller uitvalt.
Ik heb de digitale meter en daarvoor de verzegelde nog orginele (niet vervangen bij installatie digitale meter dit jaar) 3fasige 20A hoofdzekering. Die laatste was niet uitgevallen, die stond dus gewoon nog aan. Net als alle andere automaten.
Het was gewoon letterlijk de teller zelf die was uitgevallen: de lichtjes waren uit, het display reageerde niet meer en er kwam ook geen stroom meer binnen. Pas toen ik de hoofdzekering manueel eens uit- en aanschakelde kwam er weer leven in de teller en had ik weer stroom.
Dat laatste vond ik bizar. Ik zou verwachten dat in dit geval gewoon de hoofdzekering uitvalt maar blijkbaar niet.

Dus de automaat die in de kast van uw teller zit was niet uitgevallen? het was echt puur uw meter zelf? Dat lijkt mij wel straf, want die stroom passeert daar toch gewoon door?

blijkbaar zit er daar ook een schakelaar in de digitale meter, maar normaal zou je dan een open schakelaar teken moeten zien op uw meter.

zie onder 'Stappenplan: Hoe schakel ik mijn digitale meter terug in?'

Laatst bewerkt:
Hier even wat verwarring over hoe we de Telenet distributiekabel moeten trekken.

Website/brochure zelf zegt recht naar het straat en dan met een zachte bocht naar de hoek van het perceel (grijs bakje). Dit zou (buiten) op ruwweg 25m komen.

Via de helpdesk zelf, zei de dame om recht naar het bakje naar de hoek te gaan. Want een hoek maken is nooit goed…

Wat is het nu :unsure:

Hier even wat verwarring over hoe we de Telenet distributiekabel moeten trekken.

Website/brochure zelf zegt recht naar het straat en dan met een zachte bocht naar de hoek van het perceel (grijs bakje). Dit zou (buiten) op ruwweg 25m komen.

Via de helpdesk zelf, zei de dame om recht naar het bakje naar de hoek te gaan. Want een hoek maken is nooit goed…

Wat is het nu :unsure:

Denk dat het allemaal niet veel uitmaakt, als nummer 2 kan, nummer 2, anders nummer 1.

Je moet gewoon tegen het straat uitkomen met genoeg kabel over.

Denk dat het allemaal niet veel uitmaakt, als nummer 2 kan, nummer 2, anders nummer 1.

Je moet gewoon tegen het straat uitkomen met genoeg kabel over.
Ik volg. Voor Telenet moet je zelf de kabel trekken dus wat maakt het hen uit, het moment dat zij toekomen ligt alles toch al klaar, die hebben geen flauw benul van hoe de kabel loopt.
Maak jezelf het leven makkelijk en ga zo recht mogelijk. Werk indien toch nodig met flauwe bochten, zeker niet de 90gr bocht volgens 1. op de schets.

Bijkomend, als je ooit Proximus wil trekken zij de kabel voor jou naar binnen. Vermijd dus gezever en ga voor het makkelijkst te trekken tracé.

Erm, nee, optie 1 is de correcte manier. ge vertrekt vanuit uw muurdoorvoer (energiebocht) recht op recht haaks op de buitengevel tot de rooilijn en laat daar voldoende overlengte. Al de rest, op openbaar domein, is voor de nutsmaatschappij.
Ik zou zeker niet kriskras of diagonaal invoerleidingen op uw terrein gaan ingraven. Dat wordt ene spaghetti. Want telenet moet daar, fluvius hier, gas op nog een andere plek en water weer aan een ander punt.
Vraag dan meteen aan uw grondwerker om er een schup door te knallen, bespaart u de tijd tot dat toch onvermijdelijk gebeurt.

Erm, nee, optie 1 is de correcte manier. ge vertrekt vanuit uw muurdoorvoer (energiebocht) recht op recht haaks op de buitengevel tot de rooilijn en laat daar voldoende overlengte. Al de rest, op openbaar domein, is voor de nutsmaatschappij.
Ik zou zeker niet kriskras of diagonaal invoerleidingen op uw terrein gaan ingraven. Dat wordt ene spaghetti. Want telenet moet daar, fluvius hier, gas op nog een andere plek en water weer aan een ander punt.
Vraag dan meteen aan uw grondwerker om er een schup door te knallen, bespaart u de tijd tot dat toch onvermijdelijk gebeurt.
Het hangt af van de situatie. Bij mij bv staat dat aansluitpunt (‘grijs bakje’) op mijn perceel, links vooraan in de hoek exact zoals op die schets.
Telenet gaat just niks graven van de rooilijn tot dat aansluitpunt, ik moet zelf zorgen dat de kabel tot daar gelegd wordt want alles is op privéterrein.

Leg uw buizen op minstens 60 diep en dan zie ik het probleem niet. Iedereen weet dat je op zo’n locaties voorzichtig moet zijn.
En als de kabel toch door is trekt ge een nieuwe he. Bij tracé nr 2 gaat dat lukken, bij 1 hoogstwaarschijnlijk niet.

Diagonaal eender welke leiding trekken als dat niet absoluut noodzakelijk is valt best te vermijden. Vroeg of laat ga jij, of de persoon na je, dat beklagen.

Gewoon loodrecht op de straat trekken en klaar.

Diagonaal eender welke leiding trekken als dat niet absoluut noodzakelijk is valt best te vermijden. Vroeg of laat ga jij, of de persoon na je, dat beklagen.

Gewoon loodrecht op de straat trekken en klaar.
En als je dan ooit een haag of afsluiting wil zetten, of de bestaande verwijderen, zit je over de hele lengte langs de perceelsgrens met die kabel van Telenet :tongue:

Ik blijf er bij, er is geen juist antwoord en kiezen is verliezen, dus blijf minstens 60cm onder de grond, denk logisch na en wees altijd voorzichtig bij graafwerken.

En als je dan ooit een haag of afsluiting wil zetten, of de bestaande verwijderen, zit je over de hele lengte langs de perceelsgrens met die kabel van Telenet :tongue:

Ik blijf er bij, er is geen juist antwoord en kiezen is verliezen, dus blijf minstens 60cm onder de grond, denk logisch na en wees altijd voorzichtig bij graafwerken.
Maar er is wel een juist antwoord.
Alle nutsvoorzieningen (water, gas, telecom, elektriciteit,....) schrijven voor : Rechte lijn, loodrecht, uit de gevel naar straatkant, dan pas afslaan (eventueel op eigen terrein).

+1 voor optie 1. Loodrecht tot aan de rooilijn is het meest logische traject en ook het traject dat latere aannemers aan uw oprit zullen verwachten voor nutsleidingen.

Telenet wil wel dat je op de hoek van het perceel uitkomt dichtst bij hun paddestoel, dus het traject parallel aan je rooilijn (op eigen terrein) zul je helaas ook zelf moeten graven.
Steek de kabel in rood geribbelde buis (of harde pvc als je wat veiliger wil zijn voor toekomstige graafwerken). De 90° bocht... het is een kabel van een cm dik ofzo, als de radius van uw bocht 15 à 20cm is gaat er niets mis gebeuren met de kabel.

Als je geen graafmachine hebt wens ik je nu al goede moed met een geul van 60cm. Trek er maar een halve dag voor uit als het met de schop is.

Als ex telenet tech:
Het boeit Telenet geen fluit hoe die kabel op u prive ligt.
Ik heb genoeg fout detectie gedaan op prive en ge wilt niet weten hoe die kabels soms liggen in de grond.

Puur technisch:
<40m pe6
40-60m pe14
60-100m pe20
>100m moet er een werftoezichter komen, want dan moet er een versterker tussen vanwege verlies op het traject.
Voor de rest moogt ge daar 100 bochten in leggen, dat gaat even goed werken.

Enige wat telenet boeit is dat hij op u prive zo dicht mogelijk bij het telenet bakje uitkomt.
Dus niet zoals iemand hier aan haalde gewoon recht vooruit en daar laten liggen.
Ge gaat altijd tot de dichtste rand (bij het verdeelpunt) op u eigendom moeten gaan.

Als ex telenet tech:
Het boeit Telenet geen fluit hoe die kabel op u prive ligt.
Ik heb genoeg fout detectie gedaan op prive en ge wilt niet weten hoe die kabels soms liggen in de grond.

Puur technisch:
<40m pe6
40-60m pe14
60-100m pe20
>100m moet er een werftoezichter komen, want dan moet er een versterker tussen vanwege verlies op het traject.
Voor de rest moogt ge daar 100 bochten in leggen, dat gaat even goed werken.

Enige wat telenet boeit is dat hij op u prive zo dicht mogelijk bij het telenet bakje uitkomt.
Dus niet zoals iemand hier aan haalde gewoon recht vooruit en daar laten liggen.
Ge gaat altijd tot de dichtste rand (bij het verdeelpunt) op u eigendom moeten gaan.
Dan ben je er lang uit want in de folder van wyre staan andere gegevens en wordt er naar binnen en buitenkabel lengte gekeken voor kabel keuze. En heb je PE6, PE11 en PE14 en van PE20 is nergens sprake.

Terug
Bovenaan