Elektriciteitstopic

Enkele vraagjes over conformiteit ivm keuring.

We hebben een woning overgekocht van een vrouw die samen was met een electricien. Die doen vaak goeie dingen, maar niet altijd conform. Ivm de originele keuring (volledige renovatie in 2014) zijn er enkele zaken die aangepast zijn die me wat zorgen baren.

Situatie 1: er zijn 4 extra stopcontacten (tweede foto) getrokken vanuit 1 stopcontact (eerste foto). Dit lijkt me niet conform. Kan iemand dit bevestigen/ontkennen? Denk dat het op zich wel "proper" is aangelegd, maar de stekker eigenlijk inwendig verbonden moet zijn? Ofwel een gewone verdeelstekker los leggen?

2022-02-17 14.39.02.jpg
2022-02-17 14.39.17.jpg

Situatie 2: Ze hebben een "buiten"stopcontact aangesloten op een stopcontact. Waarschijnlijk mag ook dit niet? (op foto: die zwarte kabel die los hangt, is normaal op stopcontact aangeslote en loopt verder via hetplafond naar een railtje die horizontaal langs de trap loopt.

2022-02-17 14.39.36.jpg
2022-02-17 14.39.55-1.jpg

Situatie 3: Voor zover ik zie idem zoals situatie 1: ook hier een opbouw die gewoon via stopcontact geregeld is. Dit kan ook niet?
2022-02-17 14.44.45.jpg
2022-02-17 14.45.25.jpg

Ben ik correct dat ik dit zo kan oplossen:
- situatie 1 & 3: héél klein sleufje maken in de muur, daarin een kabel leggen die verbonden is met waar nu het stopcontact zit (die ik dan de-activeer?) en aan de andere kant met de opbouw zoals nu is gedaan.
- situatie 2: gewoon een kabel leggen met een verdeelstekker ipv wat er nu ligt ?

Noot: het gaat hier over een woning die we verhuren, dus we willen zéker zijn dat hij in orde is. Sowieso komt er nog een electricien én zal er een herkeuring zijn, maar wil dat de juiste werken gebeuren en ook niet veel meer :).

Hetgeen je hier ziet is vreemd gedaan maar meer ook niet.
Die DLP-goot in situatie 1 en 2 kan je aanzien als een stekkerblok die je gewoon tegen de muur vijst.
Situatie 2 is gewoon een verlengkabel met op het einde een IP55 stopcontact dat tegen een muur hangt.
Niet conform is zeer veel gezegd, niet alledaags is een betere term. Alles wat je in een stopcontact steekt valt buiten de keuring.
Kan gewoon perfect zo blijven als het u niet stoort.

Wat voorzie je tegenwoordig van kast voor een domotica systeem nikohome control in een stevige woning met 4 slpkamers. Werken jullie met aparte kasten voor de automaten of sturing of alles in 1 kast? Welke kabels gebruiken jullie tegenwoordig voor de bus?

(Ik kom nog uit de Eltako-tijd ;) )

@JPV als je gaat verhuren aan mensen met (jonge) kinderen vind ik wel dat je verplicht bent om dat knutselwerk met het suikerklontje te vervangen. @MrKend54l zo'n suikerklontje wat heeft dat eigenlijk van nominale stroom? Kan dat 20A aan?

@Chauffagist Wij hebben drie kasten van Eaton hangen. Twee van 245 modules, eentje van 96. Hier werkt alles wel met PLC's en teleruptoren/dimmers. Dus meer bekabeling als bij een geïntegreerde setup zoals HomeControl

Ik vind die situatie met stopcontacten die ingeplugd zijn via een stekker toch niet ideaal. Hoeveel carré zijn de aders van die kabel?
Situatie is inderdaad een beetje analoog aan een ingeplugde verdeelstekker, doch daar weet je dat het een verdeelstekker is en dat je daar niet eender wat inplugt. Hier zou je daar in principe nog eens vier verdeelstekkers kunnen insteken met elk x aantal apparaten. Dat gaat dan allemaal over dat ene kabeltje. Als dat 2,5 mm2 is, zwijg ik uiteraard.

Laat het AREI dergelijke situatie eigenlijk toe? Stopt inderdaad aan uw stopcontact, maar welk in dit geval? Hetgeen met de stekker in of de vier aan de andere kant ervan?

Die lusterklem kan uiteraard niet.

Hier thuis hebben we ook zo'n DLP-goot in de garage hangen, die is ook aangesloten met een stekker (wel 2,5 mm²).
Daar steekt wel enkel de telenetmodem en een diepvries in.

Ik zou ook die lusterklem vervangen!

Wat voorzie je tegenwoordig van kast voor een domotica systeem nikohome control in een stevige woning met 4 slpkamers. Werken jullie met aparte kasten voor de automaten of sturing of alles in 1 kast? Welke kabels gebruiken jullie tegenwoordig voor de bus?

Ik kan het je binnenkort laten weten, de elektrieker begint volgende week in mijn nieuwbouw. Halfopen woning met 3 slaapkamers en goed uitgerust. Kabel die hij gebruikt is EIB kabel met 4 aders. Je hebt er maar 2 nodig dus heb je nog aders reserve.

Die kusterklem los ik idd zeker op, voor een kind is dat not done. Merci al voor het commentaar, behalve die kusterklem is dat dus geen probleem voor AREI?

Situatie 1 & 2 : niet conform. Wat vast in de muur zit moet vast aangesloten zijn. Het is idd gelijkaardig aan een stekkerblok maar toch niet he.
Situatie 3 : zou ik eventueel nog durven aanzien als stekkerblok. Maar het is er ook geen he. De minimum hoogte die in opbouw (niet inbouw) verplicht is in niet vochtige lokalen is 15cm.

@Avi lusterklemmen heben kwasi nooit de ce markering dus mogen niet gebruikt worden volgens het AREI.

@JPV als je gaat verhuren aan mensen met (jonge) kinderen vind ik wel dat je verplicht bent om dat knutselwerk met het suikerklontje te vervangen. @MrKend54l zo'n suikerklontje wat heeft dat eigenlijk van nominale stroom? Kan dat 20A aan?

@Chauffagist Wij hebben drie kasten van Eaton hangen. Twee van 245 modules, eentje van 96. Hier werkt alles wel met PLC's en teleruptoren/dimmers. Dus meer bekabeling als bij een geïntegreerde setup zoals HomeControl

Ik hoop dat mensen hier vandaag toch WAGO's gebruiken ipv suikerklontjes :p

Situatie 1 & 2 : niet conform. Wat vast in de muur zit moet vast aangesloten zijn. Het is idd gelijkaardig aan een stekkerblok maar toch niet he.
Situatie 3 : zou ik eventueel nog durven aanzien als stekkerblok. Maar het is er ook geen he. De minimum hoogte die in opbouw (niet inbouw) verplicht is in niet vochtige lokalen is 15cm.

@Avi lusterklemmen heben kwasi nooit de ce markering dus mogen niet gebruikt worden volgens het AREI.
In se is er geen verschil tussen situatie 1, 2 en 3 natuurlijk.
Dat kan je allemaal aanzien als iets wat je in een stopcontact steekt en valt dus ook buiten de grenzen van wat gekeurd moet zijn. Het is lullig dat het met materiaal gedaan wordt dat bedoeld is om een deftige installatie te maken die wel binnen de keuring valt, maar daarom is het nog niet zo in deze installatie.

Het AREI schrijft inderdaad een minimale hoogte voor. Maar dat is voor het stuk dat binnen het vast gedeelte hoort.
In elke huis ligt er wel een stekkerblokje op de grond.

Ik denk dat de conclusie vrij duidelijk is dat al deze situaties aanzien worden als iets wat in het stopcontact gaat en dat er geen enkel artikel is waarom kan afgekeurd worden.
Ik heb persoonlijk liever zo een opstelling met een 2,5mm2 of 1,5mm2 snoer dan het doorsnee stekkerblokje met snoer van 0,75mm2.

Die lusterklem die daar hangt is is geen goed vakmanschap en ook gevaarlijk voor directe aanraking.
Maar het is niet zo dat een lusterklem geen correcte aansluitmethode zou zijn, laat staan geen CE-markering zou hebben. Er zijn betere verbindingsmethoden op de markt verkrijgbaar, maar dat is geen argument.

Wat misschien ook wel handig is om te weten is dat stopcontacten maximaal 16A zijn.
Die DLP mosaic zijn zelfs 10/16A. Persoonlijk zou ik daar echt niet boven de 10A gaan, dat is echt geen flutmateriaal tegenover een niko.
Maar ook dat valt buiten de keuring. Hangt daar een friteuse aan van 4kW dan kan er op gronde daarvan niet afgekeurd worden.

Laatst bewerkt:
In se is er geen verschil tussen situatie 1, 2 en 3 natuurlijk.
Dat kan je allemaal aanzien als iets wat je in een stopcontact steekt en valt dus ook buiten de grenzen van wat gekeurd moet zijn. Het is lullig dat het met materiaal gedaan wordt dat bedoeld is om een deftige installatie te maken die wel binnen de keuring valt, maar daarom is het nog niet zo in deze installatie.

Het AREI schrijft inderdaad een minimale hoogte voor. Maar dat is voor het stuk dat binnen het vast gedeelte hoort.
In elke huis ligt er wel een stekkerblokje op de grond.

Ik denk dat de conclusie vrij duidelijk is dat al deze situaties aanzien worden als iets wat in het stopcontact gaat en dat er geen enkel artikel is waarom kan afgekeurd worden.
Ik heb persoonlijk liever zo een opstelling met een 2,5mm2 of 1,5mm2 snoer dan het doorsnee stekkerblokje met snoer van 0,75mm2.

Die lusterklem die daar hangt is is geen goed vakmanschap en ook gevaarlijk voor directe aanraking.
Maar het is niet zo dat een lusterklem geen correcte aansluitmethode zou zijn, laat staan geen CE-markering zou hebben. Er zijn betere verbindingsmethoden op de markt verkrijgbaar, maar dat is geen argument.

Wat misschien ook wel handig is om te weten is dat stopcontacten maximaal 16A zijn.
Die DLP mosaic zijn zelfs 10/16A. Persoonlijk zou ik daar echt niet boven de 10A gaan, dat is echt geen flutmateriaal tegenover een niko.
Maar ook dat valt buiten de keuring. Hangt daar een friteuse aan van 4kW dan kan er op gronde daarvan niet afgekeurd worden.
Als jij geen verschil ziet tussen de 3 situaties dan zijn we uitgepraat he. Plaats dan na elke automaat in uw bord een cee stopc met koppelstekker en voila;niets is nog vast installatie en ik mag nu alles.

Situatie 2 & 3 zou ik mss nog goedkeuren. Situatie 1 nooit. De keuring stopt inderdaad aan de stekker;maar die inboustopcontacten zijn geen verbruiker he.Wat ben je er mee als je conform gekeurd bent maar een "deel" van je installatie niet.
Lusterklem : aanzien wij als keuringsorganisme niet als eenduurzame verbinding. Drukt de ader samen (of schroeft er zelfs in) wat zorgt voor sectievermindering, je kunt er uw vob uittrekken (wat bij een wago niet kan) , een schroefverbinding komt altijd een beetje terug 'los'.

Wat zit ik hier feitelijk in het weekend op zo een zaken te reageren. Was gewoon @JPV info verstrekken die wel correct is.

Als jij geen verschil ziet tussen de 3 situaties dan zijn we uitgepraat he. Plaats dan na elke automaat in uw bord een cee stopc met koppelstekker en voila;niets is nog vast installatie en ik mag nu alles.

Situatie 2 & 3 zou ik mss nog goedkeuren. Situatie 1 nooit. De keuring stopt inderdaad aan de stekker;maar die inboustopcontacten zijn geen verbruiker he.Wat ben je er mee als je conform gekeurd bent maar een "deel" van je installatie niet.
Lusterklem : aanzien wij als keuringsorganisme niet als eenduurzame verbinding. Drukt de ader samen (of schroeft er zelfs in) wat zorgt voor sectievermindering, je kunt er uw vob uittrekken (wat bij een wago niet kan) , een schroefverbinding komt altijd een beetje terug 'los'.

Wat zit ik hier feitelijk in het weekend op zo een zaken te reageren. Was gewoon @JPV info verstrekken die wel correct is.
Buiten de lusterklem is er echt geen verschil tussen de 3 situaties.
En die DLP kan je ook gewoon niet aanzien als deel van uw installatie net omdat deze niet vast is omdat ze via een losse verbinding, zijnde een stekker, is.
Als ik morgen een werktafel maak met daarin 5 inbouw WCD’s die ik via een stekker in een bestaand bestaand stopcontact plug dan is dat een deel van mijn installatie, maar niet van het vaste gedeelte onderworpen aan de keuring.
Dat stekkerblokje onder mijn TV is ook onderdeel van mijn installatie maar valt wel gewoon buiten de keuring.

Je doet nu lacherig over die CEE-stekkers maar uiteindelijk is dat wel de realiteit die men op veel plaatsen gewoon toepast. Alles van incomer tot CEE-stekker is gekeurd en gewoon conform en veilig. Wat of hoe jij daarin plugt dat bepaal je zelf. Het liefst plug je wel iets in wat op zijn beurt ook conform is aan bepaalde regels en normen, maar dat is op eigen risico. Als ik morgen een microgolf inplug waar de aarding van defect is dan mag mijn installatie nog gekeurd en volledig conform zijn, dat zal weinig baten.
Net daarom dat in bedrijven ook de toestellen die worden ingeplugd onderworpen worden aan periodieke elektrische conformiteitscontroles.

Een lusterklem genaakbaar laten hangen is op vlak van veiligheid een issue, maar dek je deze af dan is dit issue volledig weg. En afdekken kan met een aftakdoos of een omhulsel dat isolerend is.

Een lusterklem is inderdaad niet de beste optie. Maar het systeem van een schroef die rechtstreeks op de ader duwt is zo breed toegepast dat ik zelfs zou durven stellen dat het heel veel wordt toegepast.
Onderstaande verdeelrail is juist hetzelfde systeem.
20121008_35357_1.jpg

En daarmee verdeelt men gewoon de krachtstroom. Ook een schroef die gewoon rechtstreeks op de ader duwt in een ronde behuizing.
Aardingsrail in een standaard verdeelkast, juist hetzelfde systeem. Dat een schroefverbinding een beetje terug kan lossen dat klopt, maar alhoewel veel al push-in is zal er toch een aanzienlijk deel van uw installatie met een geschroefde verbinding zijn.
Als ik heel hard wring krijg ik mijn ader uit elke geschroefde verbinding, bij sommige met heel veel trekkracht maar toch.
Je zou dan dus afkeuren op basis hiervan? Op basis van een geschroefde verbinding?

Afkeuren kan je enkel maar doen op gronde van een bepaald artikel of op gronde van een groot veiligheidsrisico. Er is geen artikel die verbied om lusterklemmen te gebruiken, noch bestaat er één die u verbied om stekkerblokken tegen uw muur te vijzen.

Ik zeg het heel goed vakmanschap is een DLP op deze manier verbinden niet. Maar matig vakmanschap is daarom nog niet gevaarlijk, laat staan in strijd met enig artikel van het AREI.
Wat nog altijd de basis is waarop afgekeurd wordt.

Laatst bewerkt:

Hier 2 Fix-o-Rail kasten 72 modules, 1 voor de 'gewone ellentriek', andere voor NHC en alles wat daarbij hoort (wago etageklemmen zijn een aanrader) en een aantal teleruptoren en overspanningsbeveiliging. Zou het nu niet meer zo doen, liever 1 metalen kast, moet je wel plaats hebben natuurlijk.

Hier 2 Fix-o-Rail kasten 72 modules, 1 voor de 'gewone ellentriek', andere voor NHC en alles wat daarbij hoort (wago etageklemmen zijn een aanrader)
Die etageklemmen/rijgklemmen zijn inderdaad handig. Doe je dat enkel voor de nhc kast of ook voor de gewone zekeringkast? Kableer je in vobst in de kast naar de etageklemmen.
en een aantal teleruptoren
Voor minder gebruikte plaatsen dan? Zoals zolder garage? Of steek j

en overspanningsbeveiliging. Zou het nu niet meer zo doen, liever 1 metalen kast,
Wel heb ervaring met rittal kasten dat is top kwaliteit, maar huishoudelijk misschien overkill.

moet je wel plaats hebben natuurlijk.
Het is bij een oud collega, we willen het samen leggen.

Die etageklemmen/rijgklemmen zijn inderdaad handig. Doe je dat enkel voor de nhc kast of ook voor de gewone zekeringkast? Kableer je in vobst in de kast naar de etageklemmen.

Enkel voor alles wat op NHC komt of zou kunnen, lichtpunten, geschakelde stopcontacten etc. Ik heb VOB gebruikt omdat ik dat nog liggen had.

Ik heb deze klemmen: https://www.wago.com/be-nl/rijgklemmen/etage-installatieklem/p/2003-7646 . Die passen in een Fix-rail-kast, groter gaat mogelijk een probleem zijn.

Ik gebruik teleruptoren voor de geschakelde stopcontacten zodat er niet per ongeluk een zware belasting op de NHC komt, NHC module stuurt dan de teleruptor.

Ik heb ook nog niet veel metalen kasten gezien bij mensen thuis, ook duurder natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Enkel voor alles wat op NHC komt of zou kunnen, lichtpunten, geschakelde stopcontacten etc. Ik heb VOB gebruikt omdat ik dat nog liggen had.

Ik heb deze klemmen: https://www.wago.com/be-nl/rijgklemmen/etage-installatieklem/p/2003-7646 . Die passen in een Fix-rail-kast, groter gaat mogelijk een probleem zijn.
Klopt, die gaten zijn nogal klein. Op school werken we in "open" kasten met goten in de kast. Daar is dat een ander verhaal.
Ik gebruik teleruptoren voor de geschakelde stopcontacten zodat er niet per ongeluk een zware belasting op de NHC komt, NHC module stuurt dan de teleruptor.
Die bekabeling valt tegenwoordig toch mee met dat bus-systeem of droom ik dat?
Ik heb ook nog niet veel metalen kasten gezien bij mensen thuis, ook duurder natuurlijk.
Het is natuurlijk wel degelijker.

Ik heb een metalen Rittal kast gehangen in huis maar ik weet niet of ik het opnieuw zou doen. Ik vond het heel handig werken met de kabelgoten maar nadeel is dat je nog zelf een afdekplaat moet maken en de hoofdifferentieel buiten de kast moet plaatsen. Volgende keer zoek ik een gewone kast waar ik de etageklemmen in kwijt kan.

Ik heb een metalen Rittal kast gehangen in huis maar ik weet niet of ik het opnieuw zou doen. Ik vond het heel handig werken met de kabelgoten maar nadeel is dat je nog zelf een afdekplaat moet maken en de hoofdifferentieel buiten de kast moet plaatsen. Volgende keer zoek ik een gewone kast waar ik de etageklemmen in kwijt kan.
Dan kan ik alvast de hager vega D aanraden. Daar kan je de DIN-rail dieper plaatsen om zo meer hoogte voor klemmen te verkrijgen. Alsook kan je klemmen kopen voor draden te begeleiden en deze is deels van metaal.
Heeft ook veel diepte waardoor je proper en aangenaam kan werken. Je kan ook DIN-rails tussen de DIN-rails monteren.
Echt een super kastje, kan ik iedereen aanraden!

Terug
Bovenaan