Elektriciteitstopic

Nee, als de gezamenlijke stroom van alles meer is dan die van de hoofdschakelaar, maar verbruik in iedere kring lager is dan de beveiliging van die stroomkring, dan springt na een tijdje de hoofdautomaat en doet de rest niets.

Zelfs bij een kortsluiting kan het zijn dat de hoofdautomaat eerder reageert dan de stroomafwaartse kring.

Nee, gewoon niet teveel gelijktijdig verbruik en alles blijft ok
Ooooh hartelijk bedankt voor de snelle respons. Dan ben ik er al wat meer gerust in.
Sorry ben nogal een panikeur op dat vlak, maar ken daar ook allemaal de ballen van.

(Als'k ooit eens cursus basisklussen in huis tegenkom voor vrouwen schrijf ik me meteen in)

elektriciteit is hier nu een week goedgekeurd, viel al bij al nog mee om dat gekeurd te krijgen.
elektriciens zijn in 2 keren alles komen fixen, ging allemaal heel vlot.
binnen de 2 weken kon de keurder ze afkomen, na bellen.
meteen goedgekeurd. belangrijkste is dat alle oude brol vernieuwd is.

volgens de akte (van bijna een jaar oud) moest ik binnen de 18 maanden laten keuren.
Heel die 'verplichting' wordt nergens echt gecontroleerd vermoed ik.
Moet ik daar iets voor doen?

Hobby question: Zou graag wat beginnen experimenteren met de nieuwe Arduino Opta PLC.
10A relais als output, bieden imo wel wat mogelijkheden ivm domotica. Er zijn 4 outputs op die module en zou daar lichtpunten willen aan schakelen. Momenteel zijn deze met afzonderlijke impulsschakelaars bekabeld.
Nu, als ik deze zou aansluiten aan PLC & daarvoor een 16A zekering plaats, zou ik niet boven het aantal lichtpunten per zekering komen, maar dan verlies ik wel mijn huidige dubbel onderbroken systeem. Kan geen kwaad vermoed ik, maar wou hierover toch eens jullie mening horen :).

Alternatief is alle impulsschakelaars laten zitten zoals het momenteel is en deze laten schakelen door I/O's van arduino. Maar hiervoor is er nog geen 'PLC' variant en moet ik zelf een arduino opstelling in elkaar steken

Hobby question: Zou graag wat beginnen experimenteren met de nieuwe Arduino Opta PLC.
10A relais als output, bieden imo wel wat mogelijkheden ivm domotica. Er zijn 4 outputs op die module en zou daar lichtpunten willen aan schakelen. Momenteel zijn deze met afzonderlijke impulsschakelaars bekabeld.
Nu, als ik deze zou aansluiten aan PLC & daarvoor een 16A zekering plaats, zou ik niet boven het aantal lichtpunten per zekering komen, maar dan verlies ik wel mijn huidige dubbel onderbroken systeem. Kan geen kwaad vermoed ik, maar wou hierover toch eens jullie mening horen :)
Voor zover ik weet is er geen maximum aantal lichtpunten per kring. Gewoon uitkijken dat je je max stroom niet overschrijdt
In theorie zit je wel voor elke wijziging aan de vaste installatie (dus je PLC) gebonden aan een keuring als je het volgens het boekje wil doen.

Momenteel wel nog geen zicht wanneer er uitbreidingsmodules uitkomen ... Doet me wel twijfelen om deze aan te kopen, want eenmaal je begint met een systeem, zou het zonde zijn te moeten switchen.

Ik wil in onze nieuwe woonst de halogeen inbouwspots ( zijn van die lelijke goudkleurige) vervangen door led exemplaren.
Nu had ik er enkele losgemaakt en vervangen door de nieuwe maar deze werken dus niet op die halogeentransfo.
Ik heb dus 3 nieuwe ledtransfo's (max 40W) besteld om telkens 5 spots van 2W op aan te sluiten.

Nu was ik zonet die in de living al aan het loskoppelen maar daar zit dus per spot een transfo achter.
Ik veronderstel dat ik bij de led's dit toch anders kan oplossen , nee ?
Kan ik er niet meerdere aan elkaar koppelen op 1 transfo ?

Graag advies enne bedankt bij voorbaat.

Ik wil in onze nieuwe woonst de halogeen inbouwspots ( zijn van die lelijke goudkleurige) vervangen door led exemplaren.
Nu had ik er enkele losgemaakt en vervangen door de nieuwe maar deze werken dus niet op die halogeentransfo.
Ik heb dus 3 nieuwe ledtransfo's (max 40W) besteld om telkens 5 spots van 2W op aan te sluiten.

Nu was ik zonet die in de living al aan het loskoppelen maar daar zit dus per spot een transfo achter.
Ik veronderstel dat ik bij de led's dit toch anders kan oplossen , nee ?
Kan ik er niet meerdere aan elkaar koppelen op 1 transfo ?

Graag advies enne bedankt bij voorbaat.
Ik zou er gewoon op 230v zetten en al die transfo gewoon overboord gooien.

Dan is het uitzoeken hoe de kabels lopen en wat wagos steken.

Hoeveel spots heb je nu?
Zijn er in living en keuken samen 32

Die van de keuken hangen per 3 aan 1 transfo.
Die in de living dus 1 transfo per spot.

Zou dat lukken als ik die per 6 aan 1 transfo van 40W max steek ? Normaal wel denk ik.
Zal wel een rotklusje zijn om de juiste kabels te zoeken door die kleine gaatjes in het vals plafond.

Ik lijk een probleem te hebben met de regenwaterpomp in de put. Merk en type onbekend…

Ik heb nu al 2x gehad dat de aardlekwachter (300mA) eruit knalt. Dit stopt op het moment dat ik de zekering van de regenwaterpomp af zet. Deze zit volgens eendraadsschema ook helemaal alleen op de zekering.

Vorige keer bleef de aardlekschakelaar na inschakelen zekering na een paar uur weer gewoon aan. Nu 2 dagen later klapt hij er weer uit. De automaat zelf klapt niet eruit.

Hoe begin ik hier aan?

Ik heb 2 weken geleden wel gegraven waar de kabel loopt (deze steekt zo in de grond, niet in een buis), maar niet geraakt. Ik zal dat als eerste controleren, maar ben eigenlijk zeker dat het dat niet is. Wat zijn de volgende stappen?

Als je zeker bent dat uw kabel niet geraakt is; Uw pomp uit de put halen, en het type nummer opschrijven. Kans is groot dat deze binnenkort toch de geest gaat geven.

Als je zeker bent dat uw kabel niet geraakt is; Uw pomp uit de put halen, en het type nummer opschrijven. Kans is groot dat deze binnenkort toch de geest gaat geven.

Bon. Heb net de pomp gedisconnect van de kabel, dis enkel de kabel hangt aan de automaat (met de geleiders voldoende van elkaar aan het uiteinden + wago klemmen).
En de verliesstroomschakelaar springt nog uit. Dus het is 100% zeker de kabel dan volgens mij (of 100% zeker niet de waterpomp).

Kan ik de beschadiging zoeken en dat in zo een waterdichte doos steken (met schroefverbinding), of moet dat met hars/gel?

Laatst bewerkt:
Bon. Heb net de pomp gedisconnect van de kabel, dis enkel de kabel hangt aan de automaat (met de geleiders voldoende van elkaar aan het uiteinden + wago klemmen).
En de verliesstroomschakelaar springt nog uit. Dus het is 100% zeker de kabel dan volgens mij (of 100% zeker niet de waterpomp).

Kan ik de beschadiging zoeken en dat in zo een waterdichte doos steken (met schroefverbinding), of moet dat met hars/gel?
Als je dat doosje wenst in te graven zou ik dat wel met hars doen.

Ter info: het is 100% zeker de kabel, maar kan ook nog altijd de waterpomp zijn. Die zijn isolatie kan ook falen.

Laatst bewerkt:
Nu, als ik deze zou aansluiten aan PLC & daarvoor een 16A zekering plaats, zou ik niet boven het aantal lichtpunten per zekering komen, maar dan verlies ik wel mijn huidige dubbel onderbroken systeem. Kan geen kwaad vermoed ik, maar wou hierover toch eens jullie mening horen :).

Alternatief is alle impulsschakelaars laten zitten zoals het momenteel is en deze laten schakelen door I/O's van arduino. Maar hiervoor is er nog geen 'PLC' variant en moet ik zelf een arduino opstelling in elkaar steken

Ik mis misschien iets maar waarom zou je je impulsschakelaars niet kunnen aansturen via die Opta PLC? Ziet er mij wel een leuk ding uit eigenlijk. Gewoon DO's van je PLC aansluiten op de schakelcontacten van je teleruptors dan? Dat is voor mij altijd de methode die de voorkeur heeft trouwens.

Helemaal ideaal zou zijn als die Opta PLC nog Codesys compatibel wordt.

Laatst bewerkt:
Ik mis misschien iets maar waarom zou je je impulsschakelaars niet kunnen aansturen via die Opta PLC? Ziet er mij wel een leuk ding uit eigenlijk. Gewoon DO's van je PLC aansluiten op de schakelcontacten van je teleruptors dan?

Dat is voor mij altijd de methode die de voorkeur heeft trouwens.

Als je die OPTA PLC, de huidige teleruptoren (waarschijnlijk Eltako's?) wil laten schakelen, dan zet je ze best in relais mode. Op die 4-voudige eltako's is er daarvoor een keuzeschakelaar, in teleruptormode ben je namelijk niet zeker van de outputstatus.

Als je dat doosje wenst in te graven zou ik dat wel met hars doen.

Ter info: het is 100% zeker de kabel, maar kan ook nog altijd de waterpomp zijn. Die zijn isolatie kan ook falen.

Het is 100% zeker de kabel. De fasedraad is beschadigd op meerdere plaatsen en er zijn al duidelijke brandsporen van vonken waarneembaar op 3 plaatsen.

Heb een nieuwe EXVB kabel besteld en zal hem zelf wat dieper leggen. En volgende keer zelf afgraven blijkbaar…

Dat doosje komt terug in de waterput, boven het wateroppervlak waar het in principe droog is, maar heb al eentje gehaald met hars. Voor de zekerheid… er is toch zat kabel om dat nog tig keer te doen.

Het is 100% zeker de kabel. De fasedraad is beschadigd op meerdere plaatsen en er zijn al duidelijke brandsporen van vonken waarneembaar op 3 plaatsen.

Heb een nieuwe EXVB kabel besteld en zal hem zelf wat dieper leggen. En volgende keer zelf afgraven blijkbaar…

Dat doosje komt terug in de waterput, boven het wateroppervlak waar het in principe droog is, maar heb al eentje gehaald met hars. Voor de zekerheid… er is toch zat kabel om dat nog tig keer te doen.
Als je dan toch bezig bent zou ik deze eventueel in een rode geribde wachtbuis of PVC buis trekken. Losse kabel in de grond, ook al mag het an sich is een slecht idee.

Terug
Bovenaan