Elektriciteitstopic

Naar aanloop van een keuring:
- Ik heb een 16A die niets meer doet (afgekoppeld en niet vermeld op de plannen), maar wel nog in de kast zit. Mag die daar zitten voor de keuring?
- tranfo bel staat niet op de plannen, ik veronderstel dat dit niet hoeft?
- Mag je een toevoeging eigenlijk noteren op je plannen of moet ik dat opnieuw uittekenen?

Naar aanloop van een keuring:
- Ik heb een 16A die niets meer doet (afgekoppeld en niet vermeld op de plannen), maar wel nog in de kast zit. Mag die daar zitten voor de keuring?
- tranfo bel staat niet op de plannen, ik veronderstel dat dit niet hoeft?
- Mag je een toevoeging eigenlijk noteren op je plannen of moet ik dat opnieuw uittekenen?

- Je mag reserveautomaten in je kast hebben zitten. Op plan teken je dat dan gewoon als een automaat met markering reserve
-
Zet uw transfo mee op plan dat voorkomt gezever
- In principe mag je schema's geheel met de losse hand tekenen. Dus een handmatige toevoeging bij een bestaand plan is ook oké. Als het kan is het natuurlijk properder om alles digitaal te tekenen.

Als het kan is het natuurlijk properder om alles digitaal te tekenen.
Dit dus, hiervoor 6 jaar geleden speciaal Trikker aangekocht, omdat ik met m'n bedrijf destijds af en toe ook wat elektriciteitswerken deed.
Tegenwoordig niet meer, maar hier en daar kom ik terecht bij klanten waar het soms ook 'getekend' is, dan maak ik die (betalend) opnieuw in Trikker met liefst het PDF plan als achtergrond waarop de symbolen dan staan. Veel properder dan met de hand, en makkelijk te wijzigen.

Net alles van een huis opnieuw gedaan in Trikker en enkele intussen gewijzigde circuits ook toegevoegd/aangepast, bij de volgende periodieke keuring kan de digitale versie dan afgetekend worden. De digitale versie wordt nu simpelweg met de originele bijgehouden.

Het Trikker bestand mail ik dan door naar de klant zodat als ik er ooit niet meer ben, een andere elektricien de draad kan oppikken, als de klant immers nog het Trikker bestand heeft natuurlijk.

In onze nieuwe woning hebben we zonneweringsschakelaars in opbouw staan. We zouden deze willen vervangen door een inbouw model. Als complete leek in de elektriciteit ben ik opzoek naar advies omtrent het volgende:

Momenteel hebben we volgend type staan:
Becker U25 BJ Reflex SI

Volgende rolluikschakelaar zouden we willen gebruiken als vervanging:
Niko Rolluikschakelaar

De huidige variant heeft een 'N' aansluiting waar hoe het momenteel is aangesloten zowel de blauwe draad van de voeding als de (4 aderige) kabel van de motor in toekomen. Is de Niko schakelaar een geschikt alternatief? (De timing functionaliteit en lichtsensor werd sowieso niet gebruikt, we zoeken een eenvoudig alternatief dat gewoon omhoog & omlaag voorziet).

Merci!

Dit dus, hiervoor 6 jaar geleden speciaal Trikker aangekocht, omdat ik met m'n bedrijf destijds af en toe ook wat elektriciteitswerken deed.
Tegenwoordig niet meer, maar hier en daar kom ik terecht bij klanten waar het soms ook 'getekend' is, dan maak ik die (betalend) opnieuw in Trikker met liefst het PDF plan als achtergrond waarop de symbolen dan staan. Veel properder dan met de hand, en makkelijk te wijzigen.

Net alles van een huis opnieuw gedaan in Trikker en enkele intussen gewijzigde circuits ook toegevoegd/aangepast, bij de volgende periodieke keuring kan de digitale versie dan afgetekend worden. De digitale versie wordt nu simpelweg met de originele bijgehouden.

Het Trikker bestand mail ik dan door naar de klant zodat als ik er ooit niet meer ben, een andere elektricien de draad kan oppikken, als de klant immers nog het Trikker bestand heeft natuurlijk.

Recent ontdekt hoe duur Trikker is (voor de particulier). Dat maakt het wel hoogdrempelig voor iemand die juist eens een plan moet tekenen van z'n eigen huis.

In onze nieuwe woning hebben we zonneweringsschakelaars in opbouw staan. We zouden deze willen vervangen door een inbouw model. Als complete leek in de elektriciteit ben ik opzoek naar advies omtrent het volgende:

Momenteel hebben we volgend type staan:
Becker U25 BJ Reflex SI

Volgende rolluikschakelaar zouden we willen gebruiken als vervanging:
Niko Rolluikschakelaar

De huidige variant heeft een 'N' aansluiting waar hoe het momenteel is aangesloten zowel de blauwe draad van de voeding als de (4 aderige) kabel van de motor in toekomen. Is de Niko schakelaar een geschikt alternatief? (De timing functionaliteit en lichtsensor werd sowieso niet gebruikt, we zoeken een eenvoudig alternatief dat gewoon omhoog & omlaag voorziet).

Merci!
Gewoon de blauwe doorlussen met een wago. N op uw huidige schakelaar is wellicht alleen maar voor de print (display) te voeden. Die heb je niet meer nodig met de Niko schakelaar.

Recent ontdekt hoe duur Trikker is (voor de particulier). Dat maakt het wel hoogdrempelig voor iemand die juist eens een plan moet tekenen van z'n eigen huis.
Stijle leercurve, maar gratis software: Skycad.

Ik heb heel mijn installatie daarin uitgetekend. (een- en meerdraadsschema's). Eerder te vergelijken met een gratis E-plan (linken van componenten, verwijzingen, genereren van klemmenlijsten, kabellijsten, ...). Echt veel gratis functionaliteit.
En hun website staat vol video-tutorials zodat je van start geraakt. Maar het is als first-time-user, zonder die tutorials, niet heel evident waar alles zit en hoe het werkt.

Situatieschema's heb ik getekend op de autocad-tekeningen van mijn architect (in Nanocad, ook gratis).

Laatst bewerkt:
Hoe bouwen jullie je 3x400V+N kast op met de nieuwe 30ma diff regels? Vroeger had je ene 3 fase 30ma diff waar dan alles voor 30ma achterkwam. Nu dacht ik gewoon meerdere 1 fase 30ma diffs te nemen. Zetten jullie ze horizontaal onderaan naast de hoofdiff? of verticaal? Ik was van plan het zo verticaal te doen

Hoe bouwen jullie je 3x400V+N kast op met de nieuwe 30ma diff regels? Vroeger had je ene 3 fase 30ma diff waar dan alles voor 30ma achterkwam. Nu dacht ik gewoon meerdere 1 fase 30ma diffs te nemen. Zetten jullie ze horizontaal onderaan naast de hoofdiff? of verticaal? Ik was van plan het zo verticaal te doen

Doe gewoon wat in jouw kast het handigste werkt.

Veel standaard kasten zijn 18 mod breed, dus dat komt daar perfect uit om 1 diff als eerste te zetten en 8 automaten daar achter (en 1 grote kam om alles te verbinden).
En dan 1 fase per rail.

Mijn domoticakast is veel breder (53mod), dus ik heb 3 diffs naast elkaar naast de 4p hoofdautomaat en daarnaast (en boven) groepjes van 8 automaten.

gisteren elektriciteit uitval hier in de buurt, na een uur gefixt, vandaag opnieuw.
gaan vragen bij die mens van Fluvius die het om de hoek aan het fixen was.
Zijnen uitleg was met hoogstaand water en veel regenval dat het hier in Diepenbeek wel vaker voorkomt.
Is daar iets van aan? en kan ik daar op voorbereiden zodat ik geen uitval heb voor dat uur dat het duurt om het te (komen) fixen? een batterij?

Heeft er iemand een idee (ruwe schatting) wat het zou kosten om de elektriciteit hiervan conform te maken?

Volgens de schoonpa 20-25.000 euro ....
Nu zit mijn vrouw met de schrik dat dit minstens 10.000 euro gaat zijn ...
Als het enkel de kast en aarding vernieuwen is gaat dat wel goed meevallen. Zonder de situatie te kennen is dat altijd wel wat moeilijker inschatten maar moest ik gokken +-2500€.

De grote, en mogelijks kostelijke, unknown is die slechte isolatieweerstand. Is dat één beschadigde kring (en kan je traceren waar) dan is dat misschien makkelijk hersteld. Is dat een structureel probleem met alle bedrading, dan sta je eigenlijk voor een grote renovatie.

Als het enkel de kast en aarding vernieuwen is gaat dat wel goed meevallen. Zonder de situatie te kennen is dat altijd wel wat moeilijker inschatten maar moest ik gokken +-2500€.
Kan je het niet afleiden uit het verslag? (ik ken er totaal niets van).

Mijn schoonpa zei dat het makkelijk 20.000 euro zou kosten .. (maar ik vraag me echt af wat die ervan kent, die kent van alles iets denkt hij, dit even terzijde).

Daarom zit mijn vrouw nu met de schrik, dat als we het huis kopen, we minstens 10.000 euro zouden moeten neerleggen om dit terug conform te krijgen.

Kan je het niet afleiden uit het verslag? (ik ken er totaal niets van).

Mijn schoonpa zei dat het makkelijk 20.000 euro zou kosten .. (maar ik vraag me echt af wat die ervan kent, die kent van alles iets denkt hij, dit even terzijde).

Daarom zit mijn vrouw nu met de schrik, dat als we het huis kopen, we minstens 10.000 euro zouden moeten neerleggen om dit terug conform te krijgen.

Uit het verslag is quasi alles opgelost door een nieuwe schakelkast (met schema), nieuwe aarding en verlichting in de badkamer . Zoals @aXl_ al aangeeft is de kostprijs van het oplossen van de isolatieweerstand niet af te leiden vanuit het verslag.

Uw schoonpa gooit daar wrs zonder enige kennis een zotte prijs tegen. Dan ben je altijd safe zeker? Dan ben je alles aan het uitbreken en een complete renovatie aan het doen. Dat is iets anders dan het "conform" krijgen.

20.000 euro, amai. Daar zet je een nieuwbouw domotica installatie voor neer :smile: .
Spijtig dat er maar 1 foto op het verslag staat. Met het verdeelbord zonder deksel zouden we al meer weten (type kabel, welke draad is er gebruikt).

Dit is nog het meest zorgwekkende eigenlijk:
De toegankelijkheid van het schakelbord is te verbeteren.
Waar hangt het bord nu? In een kelder/kruipkelder of zo?
Of staat er gewoon veel bazaar voor? Verdeelbord moet gemakkelijk toegankelijk zijn.
Als dit in kruipkelder hangt kan het zijn dat dit een inbreuk blijft en dan zijn er 2 mogelijkheden:
1. Kabels verlengen in klemmenkast en nieuw verdeelbord plaatsen op andere plaats.
2. Alle kabels vernieuwen en alsnog nieuw verdeelbord plaatsen op andere plaats.
Sowieso moet het volledige bord vervangen worden.

Schakelaar, contactdoos of aftakdoos herschikken en/of opnieuw bevestigen.
Hier en daar mss een schakelaar los uit de muur of zo? Snel opgelost

Aardingskabel mag niet gebruikt worden als een fasedraad
Dit is een lastige. Daarom is het interessant om het bord te zien zonder deksel ;-).
Nieuwe draad trekken

Aarding kloppen is niet veel werk en kost ook niet veel.

Ik denk dat je zeker niet moet panikeren, 10.000 euro zal ook al overdreven zijn.

Terug
Bovenaan