Je kan zo geen stroom meten, enkel de spanning. Maar als ik uw oorspronkelijk bericht lees ga je hier niet te veel aan hebben...Ik heb een gewone multimeter. Kan ik niet gewoon die twee pinnen in een stopcontact op de kring steken om de stroom uit te meten?
Hoe groot is de kans dat een automaat enkele jaren na plaatsing al stuk isHoe groot is de kans dat een automaat enkele jaren na plaatsing al stuk is? Elke keer als we een stroompanne hebben gehad en daarna terug elektriciteit hebben, valt een bepaalde automaat op random momenten uit. Soms krijg ik die onmiddelijk terug aan, andere keren blijft die terug uitspringen (meteen of na enkele seconden) totdat ik enkele random apparaten uit de stopcontacten van die kring haal. Ik heb al proberen te identificeren welk apparaat een probleem zou kunnen hebben, maar kan het niet echt identificeren en daarnaast blijft de automaat ook aan na enkele keren uit te vallen tot de volgende stroompanne wanneer het terug even miserie is. We zijn het stilaan beu (we hebben afgelopen jaren wel enkele stroompannes gehad door Fluvius) en zouden graag een oplossing hebben.
Er kan altijd eens een "slechte" tussenzitten maar die kans is heel klein. Tenzij er nogal gekke dingen gebeuren zoals meerdere keren stroompannen langs fluvius hunne kant....
Soms krijg ik die onmiddelijk terug aan, andere keren blijft die terug uitspringen
In zo'n automaat zit een bimetaal. Bij overbelasting gaat dit bimetaal zorgen dat de automaat uitspringt. Zo een bimetaal reageerd op warmte. De reden waarom een automaat niet direct terug werkt is soms omdat dit bimetaal nog te warm is en dus terug in zijn normale positie moet komen. Dit is wel iets wat enkele minuten (hoogstens) duurt. Bij kortsluiting gaat een elektromagneet de automaat uitschakelen. Dus best als de stroom uitvalt door een overbelasting, even de automaat wat rust geven.
Uw probleem
Trek eens alles uit wat op die kring zit, steek dan alles één voor één in. Zodra je iets insteekt wat kortsluiting veroorzaakt zal de automaat zijn werk doen. Voor een overbelasting zie ik niet direct iets in je lijstje wat dit zou kunnen veroorzaken maar you never know.
Spanning meten op een stopcontact
Die van niko hebben een kinderbescherming, dus je moet de pinnen tegelijk in het stopcontact steken. Je moet hier een beetje kracht opzetten. Bij nieuwe is dit redelijk stug maar bij oudere gaat dat heel vlot... Uw multimeter moet je dan op wisselspanning plaatsen en je zou rond 230V moeten zitten. Ik heb al eens meegemaakt dat er 120V op staat maar toen bleek dat er een stopcontact was waar de L/N niet goed vast zat maar denk niet dat dat bij jou het geval zal zijn.