Elektriciteitstopic

Philips Hue met een Bridge, maar die kan je ook binnen plaatsen.

Dat is de gemakkelijkste optie, maar wel een van de duurste. Anderzijds hebben die wel veel kant en klare producten voor buiten. Je kan er ook stapsgewijs mee starten om het te testen zonder zware investering.
Dat is wireless wellicht? Daar wil ik eigenlijk liever niet mee werken, anders zou ik verlichting zoeken die met zigbee en home Assistant kan werken.
Maar in de carport een schakelkast zetten met daarin domotica gaat wellicht zo net mijn petje te boven. En dat moet vermoedelijk ook weer gekeurd worden?
Vandaar dat ik hoop dat er wat makkelijkere oplossingen bestaan zonder direct wireless te moeten gaan.

Dat is wireless wellicht? Daar wil ik eigenlijk liever niet mee werken, anders zou ik verlichting zoeken die met zigbee en home Assistant kan werken.
Ja Hue is wireless, maar dat is echt super stabiel, Hue gebruikt zigbee als protocol en is compatibel met home Assistant. Je moet zelf de bridge niet gebruiken als je home Assistant met zigbee stick hebt (maar dan heb je ook geen hue app). Zeker voor zaken als de tuin zou ik het toch een kans geven. Alleen al voor het gemak om hier en daar een beweging sensor draadloos bij te plaaten.

Ja Hue is wireless, maar dat is echt super stabiel, Hue gebruikt zigbee als protocol en is compatibel met home Assistant. Je moet zelf de bridge niet gebruiken als je home Assistant met zigbee stick hebt (maar dan heb je ook geen hue app). Zeker voor zaken als de tuin zou ik het toch een kans geven. Alleen al voor het gemak om hier en daar een beweging sensor draadloos bij te plaaten.
En valt dat mee qua sluiterverbruik? Want dat is eigenlijk mijn grootste (mentale) probleem daarmee. Dat 'uit', niet echt 'uit' is, maar een sluimerstand.

En valt dat mee qua sluiterverbruik? Want dat is eigenlijk mijn grootste (mentale) probleem daarmee. Dat 'uit', niet echt 'uit' is, maar een sluimerstand.
Ik heb dat in het begin eens bekeken en weet nog dat het met zigbee lampen in ieder geval lager is als wifi lampen. Slimme verlichting zal altijd een idle verbruik hebben, of in de lamp, of in de sturing in de kast of schakelaar. Ik ga ervan uit dat het slim zijn dat grotendeels covert door niet onnodig aan te staan. Ik ben van een klein klassiek appartement naar een nieuwbouw gegaan met 2 hue bridges en +- 60 lampen en mijn gewoon elektriciteitsverbruik is bijna 10% gedaald, dat komt niet door die Hue lampen, maar door een nieuwe frigo, maar ik wil maar zeggen dat die lampen het verschil niet zullen maken.

Edit: internet zegt 0.4w per lamp. Dus voor mij 0.4*60*24= 0,6 kwh per dag of 0,2 € per dag.

Slimme lampen hun verbruik is bijna verwaarloosbaar zou ik zeggen...

Nog een leuke aan zigbee... als je bijvoorbeeld een lamp in de tuin wil plaatsen maar die is niet bereikbaar door de zigbee brug kan je een lamp er tussen plaatsen. Dus je kan zo een heel groot netwerk aanleggen (is wel beperkt tot x aantal nodes...). In tegenstelling tot wifi als uw wifi maar tot x bereik heeft zal je een ander oplossing moeten vinden.

Iemand die genoeg van elektriciteit kent die me kan zeggen of ik hier 4 pwm fans (bv noctoa's) mee kan bedienen?

Use case is als volgt:
De verluchting bovenaan de ijskast en diepvries gaat niet rechtstreeks boven de ijskast en diepvries door een rooster.
De lucht moet eerst achter de plint aan het plafond 3meter naar opzij en dan kan het daar via een rooster in de plint weg.
Ik was aan het denken om 2 fans achter de plint te plaatsen die de lucht opzij blazen en 2 fans achter het rooster om de lucht achter de plint weg te zuigen en door het rooster te plaatsen.

Om geen geluidshinder te hebben dacht ik aan kwalitatieve noctoa fan's en deze op een laag toerental te laten draaien

Ben geen expert hierin maar die fans, afhankelijk welke, hebben een spanning van 5V, 12V of 24V nodig. Die zigbee module kan maar 10V geven. Kwa pwm signaal hebben de 4 pins fans van noctoa een 5V pwm nodig. Die module kan 0 - 10V pwm geven wat te veel is.

Dus ik denk niet dat je die module kan gebruiken met de noctua fans. Die fans hebben 5V, 12V of 24V spanning nodig afhankelijk van welke noctua fan je kiest. EN het pwm signaal is een 5V pwm signaal. Die module geeft een pwm 10V pwm signaal

Noctua specs
Zigbee module handleiding
Again ben geen expert!
btw noctua heeft zelf een controller voor de fans: https://noctua.at/en/na-fc1, wel geen zigbee of dergelijke

Laatst bewerkt:
Iemand die genoeg van elektriciteit kent die me kan zeggen of ik hier 4 pwm fans (bv noctoa's) mee kan bedienen?

Use case is als volgt:
De verluchting bovenaan de ijskast en diepvries gaat niet rechtstreeks boven de ijskast en diepvries door een rooster.
De lucht moet eerst achter de plint aan het plafond 3meter naar opzij en dan kan het daar via een rooster in de plint weg.
Ik was aan het denken om 2 fans achter de plint te plaatsen die de lucht opzij blazen en 2 fans achter het rooster om de lucht achter de plint weg te zuigen en door het rooster te plaatsen.

Om geen geluidshinder te hebben dacht ik aan kwalitatieve noctoa fan's en deze op een laag toerental te laten draaien
Dat toestel dient eigenlijk om een stuursignaal te maken voor een downstream apparaat (0-10V, PWM-signaal op 5V en PWM-signaal op 15V).
Daarom dat die aan de secundaire kant ook max 20mA kan geven (wat zelfs niet voldoende is voor uw fans).
Die fans draaien inderdaad op 12V. Als je daar 5VDC op zet gaan die trager dan hun nominaal toerental draaien. Met 15V overbelast je ze een beetje.

Om 12VDC voor uw noctua fans te maken kies je eerder zoiets (constant voltage 12V power supply, 15 à 20W):
(mag laag vermogen zijn, 15W is meer dan voldoende voor uw fans, die verbruiken maar 0,5W ofzo).

of, als het dimbaar moet zijn eentje met een 0-10V of pwm ingang:

en voor het 0-10V signaal kan je dat zigbee toestel hierboven dan gebruiken.

Je kan ook een cheape thermostaat (https://www.conrad.be/nl/p/finder-t...-x-h-88-8-x-17-5-x-47-8-mm-1-stuk-183023.html) er tussen monteren. Dan gaan uw fans alleen aan bij overschrijden van een bepaalde temperatuur, en dat is goedkoper dan het dim-verhaal.

Laatst bewerkt:
Wat je zou kunnen doen... zijn radiatorventilatoren gebruiken. Die dienen exact om warmte lucht te transporteren. En via dit:

Kan je ze sturen met mqtt. De vraag blijft wel wat met de temperatuursensors, als je die zou kunnen overrulen of gewoon niet verbinden dan heb je eig wat je nodig hebt.

Dat toestel dient eigenlijk om een stuursignaal te maken voor een downstream apparaat (0-10V, PWM-signaal op 5V en PWM-signaal op 15V).
Daarom dat die aan de secundaire kant ook max 20mA kan geven (wat zelfs niet voldoende is voor uw fans).
Die fans draaien inderdaad op 12V. Als je daar 5VDC op zet gaan die trager dan hun nominaal toerental draaien. Met 15V overbelast je ze een beetje.

Om 12VDC voor uw noctua fans te maken kies je eerder zoiets (constant voltage 12V power supply, 15 à 20W):
(mag laag vermogen zijn, 15W is meer dan voldoende voor uw fans, die verbruiken maar 0,5W ofzo).

of, als het dimbaar moet zijn eentje met een 0-10V of pwm ingang:

en voor het 0-10V signaal kan je dat zigbee toestel hierboven dan gebruiken.

Je kan ook een cheape thermostaat (https://www.conrad.be/nl/p/finder-t...-x-h-88-8-x-17-5-x-47-8-mm-1-stuk-183023.html) er tussen monteren. Dan gaan uw fans alleen aan bij overschrijden van een bepaalde temperatuur, en dat is goedkoper dan het dim-verhaal.
Dus als ik u uitleg juist begrijp:
Van het stopcontact naar die apv-16-12(amazon link) van daar naar de thermostaat die je linkt en daarachter dan de 4 noctua fans?

En die radiator ventilator wat tula aanraad?
Bv https://www.coolblue.be/nl/product/936313/bluebuilt-radiatorventilator-duo-pack.html
Die gaan automatisch aan boven de 30 graden en terug uit onder de 25 graden.

Hoe warm zou het achter die plint aan het plafond worden door die ijskast en diepvries?
Zou dat continu boven de 25graden zijn?

Zou een 2e kleine kast in garage willen hangen. Hier komen wasmachine op (nat circuit?) & 1 stopcontact circuit & 1 lichtkring.

Welke sectie gebruik ik best naar de hoofdkast? (15meter afstand) en moet deze achter een aparte zekering in hoofdkast? En in de 2e kast dan wss op een differentieel?

Hierop even terug komen , deze kabel ligt er nog & zou ik kunnen gebruiken om naar 2e zekeringskast te trekken
Maar ziet er mij een ouder type uit, dus weet niet of deze AREI gekeurd geraakt?
Daarnaast moet ik wss een aardingkabel leggen van zelfde sectie?

Dit is de kabel die gebruikt werd voor de oven vroeger, dus ik vermoed 6mm² sectie

Hierop even terug komen , deze kabel ligt er nog & zou ik kunnen gebruiken om naar 2e zekeringskast te trekken
Maar ziet er mij een ouder type uit, dus weet niet of deze AREI gekeurd geraakt?

Dit is de kabel die gebruikt werd voor de oven vroeger, dus ik vermoed 6mm² sectie

Denk niet dat er iets mis mee is...

wel lichte beschadiging in de grijze ader zie ik. maar dat zo op zich geen probleem mogen zijn.
qua dikte, moeilijk in te schatten op foto.

Terug
Bovenaan