Elektriciteitstopic

Jama iets meer tekst en uitleg zou interessant zijn buiten “het mag nie” 😂😅
Als de vraag is: mag dit van het AREI, wat verwacht gij dan nog meer dan het antwoord “het mag nie”?

Nee, die kabel gaat niet spontaan in de fik vliegen als ge die toch gebruikt. Maar het mag nie, en een installatie kan afgekeurd worden als die kabel toch gebruikt wordt.

Zou aparte aardigkabel ernaast moeten trekken idd. Maar zal voor de zekerheid een 5g4 pakken dan. Met aarding& cca.
Jammer van de meerkost :)

Jaa als er toch nen nieuwe in moet pak dan direct maar 6 of zelfs 10mm2. Reden waarom ik dat zeg is uit eigen ervaring….

Ik moest een nieuwe zekeringkast plaatsen bij iemand anders. Er stond toen enkel een sauna. Iets erna kwam er een jacuzzi bij.

Als je zeker wil zijn voor de toekomst leg je een 5G4 en afzekeren op 25A.
Dat is nu de meerkost niet maar 2,5 zal wel voldoende zijn;
5G4 gelegd,
Dan heb ik een 4P 25A automaat nodig voor hoofdkast vermoedelijk.
Nu is mij nog niet 100% duidelijk, hang ik die in de hoofdkast achter de 30ma & kan ik die dan in de 2e kast gewoon aan 2 x16A automaat hangen voor de circuits.
Of moet er volgens AREI een ander manier van beveiligen, zijnde nog een aparte diff in de 2e kast oid.
En iet apart doen qua aarding? Of gewoon rail hoofdkast met rail 2e kast verbinden met de aarding van de 5G4

5G4 gelegd,
Dan heb ik een 4P 25A automaat nodig voor hoofdkast vermoedelijk.
Nu is mij nog niet 100% duidelijk, hang ik die in de hoofdkast achter de 30ma & kan ik die dan in de 2e kast gewoon aan 2 x16A automaat hangen voor de circuits.
Of moet er volgens AREI een ander manier van beveiligen, zijnde nog een aparte diff in de 2e kast oid.
En iet apart doen qua aarding? Of gewoon rail hoofdkast met rail 2e kast verbinden met de aarding van de 5G4
Aarding: rail van tweede kast verbinden met de PE-geleider van de 5G4 kabel. (en in de eerste kast de PE-geleider van de 5G4 kabel ook verbinden op de aardingsrail).

Kringen met stopcontacten en verlichting dienen inderdaad achter een 30mA diff te komen. Die diff kan ook stroomopwaarts in uw 1ste hoofdkast zitten. Zolang die kringen maar, in groepjes van max 8 per diff, met een 30mA diff beveiligd zijn.
Ik zou het wel logischer vinden om in kast 1 te vertrekken met een vertrek (achter uw hoofddiff van 300mA) en dan verdere beveiligingen met 30mA diffs uit te voeren in kast 2.

Ik heb in ons bijgebouw een aparte zekeringkast, een rij Niko modules die begint met een railkoppeling en ernaast een zesvoudige schakelmodule. Op de railkoppeling is een bewegingssensor aangesloten en die wordt herkend in NHC.
Maar de schakelmodule wordt niet herkend. Het schuifje om de railkoppeling met de module staat naar rechts, maar hoe kan ik verder controleren waarom NHC deze module niet kan vinden?

Iemand tips voor gratis software om op ons plan de symbolen van stopcontacten, schakelaars, data, spots etc toe te voegen?

Ik heb een versie in potlood, maar er zal nog wel het één en ander wijzigen dus zou dat graag digitaal hebben om zo te kunnen doorsturen naar o.a. elektricien.

Iemand tips voor gratis software om op ons plan de symbolen van stopcontacten, schakelaars, data, spots etc toe te voegen?

Ik heb een versie in potlood, maar er zal nog wel het één en ander wijzigen dus zou dat graag digitaal hebben om zo te kunnen doorsturen naar o.a. elektricien.
Niet laagdrempelig, maar voor situatieschema's heb ik een gratis versie van autocad gebruikt (nanocad) en aan mijn architect zijn dwg files van het plotplan gevraagd. Daar heb ik AREI symbolen in geïmporteerd, geschaald, en ingetekend.

Mijn een- en meerdraadsschema's heb ik gemaakt in (gratis) skycad (eveneens vrij stijle leercurve, je zal wat tijd in de tutorialvideo's op hun website moeten investeren om goed van start te raken + je gaat de AREI symbolen ook eerst manueel moeten aanmaken voor je kan starten met het eendraadsschema).

Laatst bewerkt:
Aarding: rail van tweede kast verbinden met de PE-geleider van de 5G4 kabel. (en in de eerste kast de PE-geleider van de 5G4 kabel ook verbinden op de aardingsrail).

Kringen met stopcontacten en verlichting dienen inderdaad achter een 30mA diff te komen. Die diff kan ook stroomopwaarts in uw 1ste hoofdkast zitten. Zolang die kringen maar, in groepjes van max 8 per diff, met een 30mA diff beveiligd zijn.
Ik zou het wel logischer vinden om in kast 1 te vertrekken met een vertrek (achter uw hoofddiff van 300mA) en dan verdere beveiligingen met 30mA diffs uit te voeren in kast 2.

Bedoel je met 'vertrek' een aparte automaat 4P ? en dan starten met 30ma diff in kast 2?
Want in de hoofdkast zou ik kunnen vertrekken vanop de rail van 30mA... maar een aparte diff blijft noodzakelijk?
Da's het enige wat me nog niet 100% duidelijk is

Hoe krijg je dat iconen pack er juist in?

Ik zie ergens ‘bibliotheek van’ , maar krijg dan een foutmelding als ik de SVG map open in drawio
Je kan de SVG bestanden in je workspace slepen. Als je dan een icoon hebt dat je wil (her)gebruiken, kan je het in je scratchpad stoppen door op "+" te klikken of je kan een nieuwe iconen library maken en ze er inslepen.

Bedoel je met 'vertrek' een aparte automaat 4P ? en dan starten met 30ma diff in kast 2?
Want in de hoofdkast zou ik kunnen vertrekken vanop de rail van 30mA... maar een aparte diff blijft noodzakelijk?
Da's het enige wat me nog niet 100% duidelijk is
Een vertrek is een aftakking, een kring dus. Elke aftakking in een lagere sectie dan de verdeling waarvan die aftakt moet opnieuw beveiligd worden met een automaat om de kabel te beschermen.

Elke stopcontact- en verlichtingskring dient beschermd te worden door een 30mA differentieel, met de bijkomende beperking dat je max 8 kringen mag groeperen per diff.
Of die diff nu stroomopwaarts zit of in kast 2 maakt niet zoveel uit. Belangrijk is dat hij ergens zit. Ik vind het persoonlijk logischer dat die in kast 2 zou zitten omdat je daar opnieuw een verdeelkast hebt waar je kringen creëert, maar als dat er in die kast effectief maar 2 zijn, en de 30mA diff zit stroomopwaarts in uw 1ste kast is dat niet fout. Als de kring maar beveiligd is.

Ze beginnen volgende week aan onze oprit langs het huis (van straatkant tot helemaal achteraan) en paadjes aan de voorkant van het huis. We hadden nog graag elektriciteitswerken laten uitvoeren aan ons huis zelf en onze losstaande garage achteraan de tuin: extra stopcontacten installeren en in de garage de schakelaars/lampen vernieuwen. We willen in de toekomst ook graag een poort en een laadpaal voorzien en denken eraan om een drietal wachtbuizen te geven aan die mannen die de oprit komen heraanleggen. Onder het huis is er een kruipkelder van waaruit er nog wel vertakkingen kunnen worden doorgetrokken, mocht dat nodig zijn.

Ik denk dat we met die wachtbuizen vermijden dat die nieuwe oprit en die paadjes niet moet worden opgebroken?

Laatst bewerkt:
Ze beginnen volgende week aan onze oprit langs het huis (van straatkant tot helemaal achteraan) en paadjes aan de voorkant van het huis. We hadden nog graag elektriciteitswerken laten uitvoeren aan ons huis zelf en onze losstaande garage achteraan de tuin: extra stopcontacten installeren en in de garage de schakelaars/lampen vernieuwen. We willen in de toekomst ook graag een poort en een laadpaal voorzien en denken eraan om een drietal wachtbuizen te geven aan die mannen die de oprit komen heraanleggen. Onder het huis is er een kruipkelder van waaruit er nog wel vertakkingen kunnen worden doorgetrokken, mocht dat nodig zijn.

Ik denk dat we met die wachtbuizen vermijden dat die nieuwe oprit en die paadjes niet moet worden opgebroken?
klopt. Als het rood geribbelde buis is, voorzie hem dan groot in diameter want afhankelijk van de afstand valt het nog vies tegen om daar een dikke kabel door te trekken.
Harde (grote diameter) pvc is wat dat betreft nog gemakkelijker.

En nog beter is dat je de kabel al meteen in buis ingraaft om hem later aan te sluiten.

Kabel trekken door wachtbuis is moeilijker dan het lijkt, zeker als het bv 5G4 of 5G6 is.

klopt. Als het rood geribbelde buis is, voorzie hem dan groot in diameter want afhankelijk van de afstand valt het nog vies tegen om daar een dikke kabel door te trekken.
Harde (grote diameter) pvc is wat dat betreft nog gemakkelijker.

En nog beter is dat je de kabel al meteen in buis ingraaft om hem later aan te sluiten.

Kabel trekken door wachtbuis is moeilijker dan het lijkt, zeker als het bv 5G4 of 5G6 is.
Nog wel een stomme vraag, want ik ken daar geen knijt van:

Je hebt wachtbuizen van 25 meter mét trekkoord.
Je hebt wachtbuizen van 25 meter zonder trekkoord.

Ik ga ervan uit dat het makkelijker is om mét trekkoord te kopen om achteraf de kabels te trekken, maar onze oprit zal iets van een 3 meter breed zijn en we willen op meerdere plaatsen een wachtbuis voorzien.

Is het dan beter om eentje te nemen zonder trekkoord die ik in stukken kan snijden omdat ik niet per sé zo'n lengte van 25 meter in één stuk nodig heb? Of kan je die trekkoorden apart kopen? Ik haal liever teveel wachtbuis in huis dan te weinig.

Nog wel een stomme vraag, want ik ken daar geen knijt van:

Je hebt wachtbuizen van 25 meter mét trekkoord.
Je hebt wachtbuizen van 25 meter zonder trekkoord.

Ik ga ervan uit dat het makkelijker is om mét trekkoord te kopen om achteraf de kabels te trekken, maar onze oprit zal iets van een 3 meter breed zijn en we willen op meerdere plaatsen een wachtbuis voorzien.

Is het dan beter om eentje te nemen zonder trekkoord die ik in stukken kan snijden omdat ik niet per sé zo'n lengte van 25 meter in één stuk nodig heb? Of kan je die trekkoorden apart kopen? Ik haal liever teveel wachtbuis in huis dan te weinig.
Ge kunt 25m met trekdraad kopen en gewoon de trekdraad oversnijden na elke lengte.
Als ge begint uw trekdraad,die met opgerolde overschot aan 1 kop vd buis zit, volledig open leggen. Kop vastmaken ad buis zelf (met wat overlengte) dat ge die niet per ongeluk door trekt. Buis leggen/afrollen, oversnijden op lengte maar voorzichtig zijn dat ge niet de trekdraad zit. Trekdraad bijtrekken, knippen op gewenste lengte, koppen weer vastmaken aan buiseinde, herhalen tot klaar.

Domme vraag:

In welke gevallen zou je een 3G2.5 gebruiken ipv 5G2.5?
Hoop spots en rest standaard opbouwverlichting + twee rails.

+ ik heb zelf hier en daar eens een gat teveel geboord (van pakweg 22) of een half gat dat op ijzer uit kwam. Kan ik dat best dichtsmeren met cement of beetje pur in of …?

Domme vraag:

In welke gevallen zou je een 3G2.5 gebruiken ipv 5G2.5?
Hoop spots en rest standaard opbouwverlichting + twee rails.

+ ik heb zelf hier en daar eens een gat teveel geboord (van pakweg 22) of een half gat dat op ijzer uit kwam. Kan ik dat best dichtsmeren met cement of beetje pur in of …?
- voor verlichting voorzie je 1.5, geen 2.5
- voor eenfasige verlichting die via schakelaar, of door dimmers in de elektrische kast zelf geschakeld wordt, volstaat 3G1.5
- voor 3 fasige rail voorzie je 5G1.5 (enkel als je spots op eenzelfde rail apart wil kunnen schakelen, ik zie er in huis eerlijk gezecht weinig toepassingen voor)
- speciale armaturen, zoals DALI, hebben naast de power (L/N/PE) ook een busaansluiting. Daarvoor kan je de overige 2 draden in een 5G1.5 gebruiken.
- dimbare led drivers die je ter plaatse positioneert (dus niet in je elektrisch bord) hebben ook, naast de power, een dimsignaal nodig (pwm, 0-10V, ...). Daarvoor kan je de 2 overige draden in een 5G1.5 gebruiken

persoonlijk: Alle lichtpunten vertrekken ieder met apart vertrek uit mijn elektrisch bord en zijn daar aangesloten op dimmers. De sturing van de dimmers blijft dus lokaal in het bord en alle vertrekken hebben 3G1.5.

Ik neem aan dat, eens gepleisterd, je van dat gat niets meer ziet? Verbergen met filler he.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan