Elektriciteitstopic

Het wil niet zeggen dat er nog geen keuken geïnstalleerd is, dat er geen punten voor elektriciteit aanwezig zijn?
Hetzelfde voor de badkamer.
Elektriciteit kan perfect geïnstalleerd worden zonder keuken of badkamermeubel e.d.

Even kijken of je elektriciteit kan vinden in bovenstaande ruimtes.
Akkoord, maar waarop zou een keurder dat dan zo specifiek erop zetten?

Akkoord, maar waarop zou een keurder dat dan zo specifiek erop zetten?
Goed punt. Dat weet ik ook niet.

Maar je hebt het huis bezocht, is er dus effectief geen keuken en badkamer? Heb je aansluitingen gezien?

Goed punt. Dat weet ik ook niet.

Maar je hebt het huis bezocht, is er dus effectief geen keuken en badkamer? Heb je aansluitingen gezien?
keuken en badkamer was idd geïnstalleerd, maar het was me totaal niet duidelijk (ook niet door de makelaar) of de elektriciteit er al stond of niet. Bij de badkamer ben ik vrij zekre van niet (nieuwe tegels enzo). dus ik gok dat het compleet lege ruimtes waren toen de keurder er was

keuken en badkamer was idd geïnstalleerd, maar het was me totaal niet duidelijk (ook niet door de makelaar) of de elektriciteit er al stond of niet. Bij de badkamer ben ik vrij zekre van niet (nieuwe tegels enzo). dus ik gok dat het compleet lege ruimtes waren toen de keurder er was

Als uw badkamer en keuken geïnstalleerd is zal uw elektriciteit er wel inzitten. Omgekeerd kan toch niet?

Als uw badkamer en keuken geïnstalleerd is zal uw elektriciteit er wel inzitten. Omgekeerd kan toch niet?
Wat ik ervan begreep is er eerst een keuring gedaan, en nadien is de keuken en badkamer geïnstalleerd. En dus daar nog geen keuring gebeurd is.

Ik vond het een onsamenhangend verhaal van de makelaar, zeker omdat hij dan stelde dat de hele elektriciteit conform was. Maar hij vertelde ook bovenstaand, dat de badkamer en keuken pas later kwamen, dus dat klikte niet in mijn hoofd 😃

Wat ik ervan begreep is er eerst een keuring gedaan, en nadien is de keuken en badkamer geïnstalleerd. En dus daar nog geen keuring gebeurd is.

Ik vond het een onsamenhangend verhaal van de makelaar, zeker omdat hij dan stelde dat de hele elektriciteit conform was. Maar hij vertelde ook bovenstaand, dat de badkamer en keuken pas later kwamen, dus dat klikte niet in mijn hoofd 😃

Oké maar ik denk dat dit een ander verhaal is nu. Ik ging er van uit dat die ruimten nog ruwbouw waren en pas daarna werden onder handen genomen.

Het kan inderdaad perfect dat die keuken en badkamer (elektrisch) geheel in orde waren op het moment van de keuring. Dat wil dus zeggen stopcontacten, lichtpunten, schakelaars (in een klassiek systeem). Als daarna er gewoon een keuken werd ingezet met meubels en keukenapparatuur dan is er geen probleem.

Maar stel nu dat er bij het plaatsen van een keukeneiland nog extra stopcontacten zijn geplaatst dan moet je wel herkeuren. Met het nieuwe AREI is het wat complexer maar als dit huis nog onder het oude AREI valt kan je door de band zeggen dat wanneer er na het moment van de keuring geen wijzigingen zijn aangebracht in het 230VAC systeem dan is er geen herkeuring meer nodig. Da's nu wel breed genomen.

Het is 2m25 vanaf de vloer, zonder rekening te houden met de hoogte/dikte van douche of badkuip.

Als het stopcontact niet permanent gebruikt wordt, kan je er ook altijd een dekseltje op hebben éh zodat het spatwaterdicht is.
Als het voor die verwarming is, nooit boven, achter of te dicht bij het verwarmingstoestel zelf plaatsen, maar +/- 10cm 'bereikbaar' links of rechtsonder van het verwarmingstoestel plaatsen rekening houdende met de rest van het AREI.

Dat uw stopcontact een klepje heeft of niet doet er totaal niet toe he.... Stopcontact in volume 2 mag op dsi van 10 mA maar niet voor de voeding toestel klasse 1. Uw elektrische boiler mag er ook voor de productie sww,maar niet als deze ook dient voor verwaming.

Dat er op een verslag staat dat keuken en badkamer nog niet geplaatst zijn is paraplu systeem / wat op het situatie en eendraadschema staat is meegekeurd, rest niet dus. Als het er nog niet was op het moment vd keuring kan het ook niet meegekeurd worden he.

Verlichting in badkamer zit meestal hoger dan 2,25m dus vallen die uit de volumes en doet het er niet toe...

Dat uw stopcontact een klepje heeft of niet doet er totaal niet toe he.... Stopcontact in volume 2 mag op dsi van 10 mA maar niet voor de voeding toestel klasse 1. Uw elektrische boiler mag er ook voor de productie sww,maar niet als deze ook dient voor verwaming.

Verlichting in badkamer zit meestal hoger dan 2,25m dus vallen die uit de volumes en doet het er niet toe...
Van wat ik begrepen heb uit het AREI mag dit dan weer we in volume 2: "Vast opgestelde verwarming, ventilator (klasse II) IP X4", dit mag dan niet met een stopcontact zijn vermoed ik?

Nu zijn ondertussen de plannen definitief en zou de verwarming op +-2m van de sproeikop van de douche komen (volume 3 dus), dan zitten we safe :)

Heeft er iemand een goeie calculator om te berekenen welke draadsectie ik nodig heb?
Normaal is dat allemaal geen probleem, maar ik wil in de bergruimte aan onze carport een extra bord voorzien waarvan ik kan vertrekken voor verlichting/stopcontacten en later misschien een laadpaal/...

Aangezien ik geen sleuf wil graven moet ik met de bekabeling de volledige tuin rond, dus dat zijn serieus wat meters en ik vermoed dat het dan niet gewoon 40A = 6mm² is.

Heeft er iemand een goeie calculator om te berekenen welke draadsectie ik nodig heb?
Normaal is dat allemaal geen probleem, maar ik wil in de bergruimte aan onze carport een extra bord voorzien waarvan ik kan vertrekken voor verlichting/stopcontacten en later misschien een laadpaal/...

Aangezien ik geen sleuf wil graven moet ik met de bekabeling de volledige tuin rond, dus dat zijn serieus wat meters en ik vermoed dat het dan niet gewoon 40A = 6mm² is.

Dit komt uit een boek van Eandis. Het geeft u wel een idee denk ik? De tuin volledig rond zullen wel wat meters zijn. In opbouw dan?

Dit komt uit een boek van Eandis. Het geeft u wel een idee denk ik? De tuin volledig rond zullen wel wat meters zijn. In opbouw dan?
Inderdaad in opbouw, we hebben ondertussen onze haag geplant en de tuin aangelegd, dus een gleuf graven is nogal moeilijk/niet te doen.
Ik verschiet wel van die waardes, de tuin rond is toch makkelijk 70 meter, dan zou ik al naar EAXVB 95mm² moeten gaan? :eek:

EDIT: volgens de calculator op de NEXANS website mag ik 16mm² gebruiken. Volgens de website van luxalight dan weer 10mm². :help:

Inderdaad in opbouw, we hebben ondertussen onze haag geplant en de tuin aangelegd, dus een gleuf graven is nogal moeilijk/niet te doen.
Ik verschiet wel van die waardes, de tuin rond is toch makkelijk 70 meter, dan zou ik al naar EAXVB 95mm² moeten gaan? :eek:

EDIT: volgens de calculator op de NEXANS website mag ik 16mm² gebruiken. Volgens de website van luxalight dan weer 10mm². :help:

Zeker dat je die tabellen correct hebt gebruikt? Als ik kijk voor een 230V monofase en dan 40A continu dan kom ik bij 74 meter uit voor een EXVB 50m2 Ik ga ervan uit dat die tabellen bij EANDIS gebruikt worden om zowel spanningval als warmteontwikkeling te verhelpen. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik ook wat verschiet van die waarden. 70 meter aan 50m2 trekken zal ook al geen plezier zijn...

Zeker dat je die tabellen correct hebt gebruikt? Als ik kijk voor een 230V monofase en dan 40A continu dan kom ik bij 74 meter uit voor een EXVB 50m2 Ik ga ervan uit dat die tabellen bij EANDIS gebruikt worden om zowel spanningval als warmteontwikkeling te verhelpen. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik ook wat verschiet van die waarden. 70 meter aan 50m2 trekken zal ook al geen plezier zijn...
Niet alleen geen plezier, je moet de prijzen van EXVB in die dikte eens bekijken.

Niet alleen geen plezier, je moet de prijzen van EXVB in die dikte eens bekijken.

En het moet de volle 40A zijn? Want als je bijvoorbeeld zakt in die tabel naar 25A dan worden de cijfers al wat beter te behappen. 88 meter voor 35mm2. Dat geeft zonder rekening te houden met spanningsval nog 5.7kW...

edit: Ik heb eens gekeken naar de calculator van Luxalight maar die gaat al uit van een aanvaardbare spanningsval van 10%. Is dat niet bijzonder inefficiënt? Zeker als je toch serieus wat kWh's gaat verbruiken met het laden van je auto doorheen de jaren.

ik denk dat je beter een sleuf gaat graven en je haag herplanten, gaat goedkoper zijn dan die kabel te bestellen :p

:biglaugh:

Vreemde is dat elke calculator die ik opentrek mij vertelt dat 16mm² sowieso OK is.

@MrKend54l Kan jij hier eens komen kijken?

Ondertussen eens naar prijzen gekeken. Ja... Toch straf dat die tabellen van Eandis zo verschillen met die calculators.

k5mn2wP.png

:biglaugh:

Vreemde is dat elke calculator die ik opentrek mij vertelt dat 16mm² sowieso OK is.

snelle google, das is 10e per meter :p (weet zelfs nog niet of deze kabel in de grond mag). Dus voor 70m is dat al 700e aan kabel alleen al.

Nog afgezien van het feit dat dat echt wel een dikke kabel is. Ik heb een paar meter 10mm2 gestoken en dat was al pittig om die overal door te krijgen.

snelle google, das is 10e per meter :p (weet zelfs nog niet of deze kabel in de grond mag). Dus voor 70m is dat al 700e aan kabel alleen al.

Nog afgezien van het feit dat dat echt wel een dikke kabel is. Ik heb een paar meter 10mm2 gestoken en dat was al pittig om die overal door te krijgen.

Goh, goeie is dat die eigenlijk nergens door moet he, die moet gewoon rond de tuin en dan naar binnen in een kleine bergruimte. Maar is idd 700 a 800 euro kabel.

@MrKend54l Kan jij hier eens komen kijken?

Ondertussen eens naar prijzen gekeken. Ja... Toch straf dat die tabellen van Eandis zo verschillen met die calculators.

k5mn2wP.png
Eerste vraag is welk net heb je? Monofasig of driefasig? 3x230 of 4N400?
Tweede vraag is hoeveel is uw hoofdautomaat? 32A of 40A of meer?
Allez je gaat geen 40A voeding geven naar een bijkomende kast als uw hoofdvoeding maar 40A is. Meestal neem je daar 25A voor.
Zeker voor wat stopcontacten, verlichting en een laadpaal. Die laadpaal lijkt mij de grootste verbruiker te zijn, en die lijkt mij 11kW max te zijn in huishoudelijk gebruik. Meer kan maar is echt niet zo interessant. Maar neem nu dat je toch 22kW wilt en dus 32A voorziet (hiervoor moet je wel een driefasige 400V aansluiting hebben)

neem nu 100m kabel 6mm2 en worst case een monofasig net van 230V. Dan is de totale lengte dus 200m, 100m heen en dan 100m terug. Wat een totale weerstand van uw kabel maakt van ongeveer 0,583ohm. Als daar dus een stroom van 32A over vloeit heb je dus een verlies van 18V ofwel net geen 8%. Dat maakt dat je dus nog 212V over hebt, dat is aanvaardbaar voor een stopcontact en een lamp hoor. Ook rekening mee houden dat je dus 32A aan het trekken bent op dat moment, dat is echt veel hoor. Ik zou hier wel altijd een 10mm2 leggen gezien de afstand, maar in principe zou dat niet hoeven.

De reden dat fluvius zulke hoge secties hanteert is simpel. Men is verplicht om iedereen een bepaalde spanning te voorzien op de teller, dat kan niet als je toleranties van 5% spanningsval hanteert daarom dat men 1% maar maximaal toelaat.

Ik denk dat sommige hier nog nooit een 25 of een 35mm2 massieve draad hebben gezien :P dat plooi je niet zomaar, laat staan in een combinatie 5G25 die 3cm diameter heeft en voor 100m 180kg weegt :P

Terug
Bovenaan