Elektriciteitstopic

van Shelly, kun je ook los van de cloud bedienen, je hoef die in principe niet te koppelen met hun cloud.
- kun je ook via HomeAssistant koppelen. (zo doe ik dat toch, dit is allemaal lokaal verkeer)
- gewoon koppelen in uw wifi-netwerk en dan via browser rechtstreeks op het toestel bedienen.

Ik heb hier een buitenspot aan een boom staan, te bedienen via een schakelaar in de garage.

Bestaat er eventueel een tijdschakelklok die ik kan inbouwen in plaats van die schakelaar?
Kan ik met iets als Philips Hue daar iets mee doen eventueel?

Iedere avond die schakelaar gaan afleggen vind ik nogal ambetant worden, ik vergeet het soms,… dus ik zo dat wat gemakkelijker willen automatiseren ofzo.

Ik heb overal gewone standaard elektriciteit, geen domotica-dingen.
Je hebt ook gewoon Eltako timers natuurlijk, zoals de MFZ12NP-230V+UC.

Dan heb je helemaal geen schakelaar meer nodig, en geen dure "smart" oplossingen.

Laatst bewerkt:
van Shelly, kun je ook los van de cloud bedienen, je hoef die in principe niet te koppelen met hun cloud.
- kun je ook via HomeAssistant koppelen. (zo doe ik dat toch, dit is allemaal lokaal verkeer)
- gewoon koppelen in uw wifi-netwerk en dan via browser rechtstreeks op het toestel bedienen.
Ik zie dat die dan te benaderen is via 192.168.33.1, bij mij zit alles in range 192.168.1. Geeft dat geen problemen of kun je dat gemakkelijk aanpassen?

Die Shelly ziet er wel handiger uit dan die Eltako. Die functionaliteiten met inschakeling bij schemerlicht enzo vind ik wel handig voor mijn doel.
Qua verlichting heb ik maar 2 kringen, zo’n Eltako zal dan direct gans die kring meepakken denk ik?

De bewuste schakelaar zit quasi naast mijn kast en model, sowieso is de WiFi daar dus top.

Ik zie dat die dan te benaderen is via 192.168.33.1, bij mij zit alles in range 192.168.1. Geeft dat geen problemen?

Die Shelly ziet er wel handiger uit dan die Eltako. Die functionaliteiten met inschakeling bij schemerlicht enzo vind ik wel handig voor mijn doel.
dat is in z'n eigen wifi netwerk. Dus wanneer je deze de eerste keer aanschakelt, dan stuurt hij z'n eigen wifi uit. Als je dan verbindt met die wifi, kun je inloggen op 192.168.33.1. En dan kun je in de instellingen gaan om het te laten verbinden met uw wifi en kun je ofwel via DHCP een adres geven, ofwel een statisch adres. (ik geef ze een DHCP adres, maar dan een statisch adres via m'n router, dat lijkt iets beter te werken)

In mijn berging komen twee draden toe, eentje is een 5g4 afgezekerd op 20A en de andere een 3g1,5 afgezekerd op 16A. Mag ik deze termijneren in eenzelfde aftakdoos? De dikke zit momenteel op zo'n 5 koperen draaistoppen ding (zonder vervolg, dus die is ongebruikt voorlopig), ik zou de 1,5 daar gewoon bijsteken en met wagoklemmen afsluiten.
Anders steek ik een extra aftakdoos, maar heb er eigenlijk geen op overschot...

En een vraagje in dezelfde trend (nog niet geplaatste toestellen/verlichting): voor lichtpunten waar ik nog geen armaturen heb, is het voldoende om daar wagoklemmen op te steken? Of beter allemaal van die werflamp lusterklemmen? Ik kan me niet inbeelden dat daar allemaal aftakdozen op moeten (het zijn er nogal wat...).

Ik wil gewoon vermijden dat eens de keurder komt die mij gewoon kwaad aankijkt en terug wegstormt...

In mijn berging komen twee draden toe, eentje is een 5g4 afgezekerd op 20A en de andere een 3g1,5 afgezekerd op 16A. Mag ik deze termijneren in eenzelfde aftakdoos? De dikke zit momenteel op zo'n 5 koperen draaistoppen ding (zonder vervolg, dus die is ongebruikt voorlopig), ik zou de 1,5 daar gewoon bijsteken en met wagoklemmen afsluiten.
Nee, moeten 2 apparte aftakdozen zijn, en vergeet deze niet op plan en eendraadschema te tekenen.

Bedoel je met koperen draaistoppen zoiets?
Vynckier-600766-aansluitdoos-mono-2,5mm-500x500.png

Dat is voor het aansluiten van een kookplaat of oven. Dus nee dat is geen gewone aftakdoos en daar zou ik dus ook geen extra aftakkingen inmaken.
Als het gewoon een aftakdoos is met 2 aankomende en 2 vertrekkende kabels dan kan dit in 1 aftakdoos.
En een vraagje in dezelfde trend (nog niet geplaatste toestellen/verlichting): voor lichtpunten waar ik nog geen armaturen heb, is het voldoende om daar wagoklemmen op te steken? Of beter allemaal van die werflamp lusterklemmen? Ik kan me niet inbeelden dat daar allemaal aftakdozen op moeten (het zijn er nogal wat...).

Ik wil gewoon vermijden dat eens de keurder komt die mij gewoon kwaad aankijkt en terug wegstormt...
Best per kring 1 lamp voorzien. Al de rest gewoon voorzien van wago klemmen.
Nee, moeten 2 apparte aftakdozen zijn, en vergeet deze niet op plan en eendraadschema te tekenen.
Waarom zou je voor doorverbindingen aparte aftakdozen moeten gebruiken?

2 apparte circuirs mogen WEL in dezelfde aftakdoos. Zolang deze 2 circuits galvanisch gescheiden blijven geen probleem. Zo een fornuisneus is wel normaal voor 1 kabel dus heb je mss een invoerprobleem.

Wij hebben een saunaruimte waar de installateur zélf verlichting zal aanbrengen, maar waarbij de schakelaar redelijk ver van de sauna zit en waarbij we liever de schakelaar draadloos zouden maken (anders moet er weer een sleuf van 5 meter gemaakt worden.

Ik zie door de bomen het bos niet wat mogelijk is. Geen Hue, gezien dit gamma geen lampen heeft die tegen de hitte kunnen (tenzij ledstrips) en op zich heb ik zelfs geen lampen nodig, want dat wordt allemaal voorzien.

Dus gewoon een draadloze schakelaar die 1 electriciteitsdraad kan aan/uitschakelen op afstand.

Eltako heeft zelfs batterijloze knoppen.

Heb alleen geen idee wat je dan kan gebruiken als eigenlijke schakelaar (dus wat het ding is dat de ontvanger is en effectief de stroomkring sluit), ik vermoed iets in de trend van dit maar kan dus niets vinden dat deze twee koppelbaar zouden zijn:

Niko heeft een draadloze schakelaar en zender.
Zender plaats je bij de lamp (waar de voeding toekomt) en draadloze schakelaar kleef je ergens op een gewenste plaats.
Is ook wel niet goedkoop.
Zender heeft vaste voeding nodig, dus je kan de huidige schakelaar overbruggen door de draden door te verbinden.

Heb dat al eens moeten installeren bij mensen die het licht van hun tuinhuis van binnen moesten bedienen.

Laatst bewerkt:
Hoe krijg ik heel deze spot uit het plafond?
Als ik het goed begrijp wordt die spot vast geklemd met veren.

Nieuw huis gekocht en er zitten overal halogeen lampen in. Dus ben aan het kijken om naar LED te wisselen.
Volgens mij zijn deze spots gefreesd in de betonnen gewelven en mag ik nu opzoek naar waar de transfo zit.

P0DAaon.jpg

Het is ook geen 'huis-aansluiting he, het gaat om een cohousing van 4 wooneenheden. Als dat meer dan 5000 euro gaat kosten is dat een hapbare kost als die door 4 gedeeld kan worden.
Helaas gaat het uiteindelijk voor ons project niet zo simpel zijn als wat cash neer te leggen voor een duurdere aansluiting.
Het gaat erop neer komen dat we quasi verplicht worden een hoogspanningscabine op ons eigen domein in te bouwen, omdat we anders op 3x230v aangewezen zijn.

Voor iedereen die denkt eens volledig future-proof te gaan bouwen (gemeenschapswonen, warmtepomp, laadpalen, etc), zou ik zeggen, check als eerste zaak wat Fluvius kan doen op die locatie.

Hoe krijg ik heel deze spot uit het plafond?
Als ik het goed begrijp wordt die spot vast geklemd met veren.

Nieuw huis gekocht en er zitten overal halogeen lampen in. Dus ben aan het kijken om naar LED te wisselen.
Volgens mij zijn deze spots gefreesd in de betonnen gewelven en mag ik nu opzoek naar waar de transfo zit.

P0DAaon.jpg
Plamuurmes of platte schroevendraaier langs 2 kanten onder steken en rustig naar beneden trekken. Weet niet dat de makkelijkste manier is maar doet de trick hier.

Als die er deels uit is misschien de veren vasthouden zodat ze niet dichtslaan.

Je ziet de veren trouwens zitten op de foto. Die gekrulde stalendraad. Misschien kan je die ook losklikken maar dat doe ik althans niet.

Zaten er 12/24V lampen in of 230?

@rubenvb het is misschien al te laat maar WAGO maakt specifiek voor dat probleem van die lampen klemmetjes. Doorvoer langs boven en draad van de lamp langs onder.

Wat heb je uiteindelijk gedaan met die twee buitendraden?
Ik heb er dikke grijze aftakdozen aan gehangen.
Ik moet nog wat opkuis doen in mijn kast (en een vijftal SVV verbindingen leggen om de zolder operatief te maken, en de schema's updaten met de 100% werkelijke situatie) en dan bel ik de keurder. Of ik bel de keurder deze week al op om een afspraak te maken. Moet nog zien of ik tijd heb.

Plamuurmes of platte schroevendraaier langs 2 kanten onder steken en rustig naar beneden trekken. Weet niet dat de makkelijkste manier is maar doet de trick hier.

Als die er deels uit is misschien de veren vasthouden zodat ze niet dichtslaan.

Je ziet de veren trouwens zitten op de foto. Die gekrulde stalendraad. Misschien kan je die ook losklikken maar dat doe ik althans niet.

Zaten er 12/24V lampen in of 230?
Zal het eens proberen met een plamuurmes. Alles is geschilderd buiten het plafond dus ik hoop dat ik de verf er niet af trek.

Lampen zijn 12v GU4 MR11.
Maar 4 spotjes voor heel de keuken en dat is absurd weinig licht.
Daar let je natuurlijk niet op bij een huisbezoek (of in ieder geval niet voor je eerste woning zonder kennis).

Zo'n transfo zou toch op een toegankelijke plaats moeten zitten he?

Terug
Bovenaan