Elektriciteitstopic

Voor een elektrische wagen zou ik mijn installatie willen verzwaren naar 3Fase.
Als ik het goed heb begrepen moet hier een hele nieuwe zekeringskast komen?
Heeft iemand een overzicht van de nodige veranderingen? En eventueel een +/- kostprijs?

Google laat me in de steek
Gewoon 1 4p diff van minimaal 40A 300mA en 1 van 30mA 40A. Kableerdraden aanpassen en verdeelrails.

Gewoon 1 4p diff van minimaal 40A 300mA en 1 van 30mA 40A. Kableerdraden aanpassen en verdeelrails.
Dat is een begin, maar vergeet je niet een paar (niet onbelangrijke) details?
Fluvius, herkeuring aangezien je heel het verdeelbord aanpast...

Een hele nieuwe zekeringkast is normaal niet nodig. Tenzij die propvol zit en er geen plaats meer is voor 4 polige differentieels.
Als dit het geval is zou je dat gemakkelijk kunnen oplossen met een paar monofasige automaten te vervangen door Unibis automaten.

Al u verlichting achter 30mA is niet slim hoor.
In NL zitten alle stopcontacten achter 30mA. In Italië steken ze all natte ruimtes achter een 10mA diff.
Ik lees heel vaak dat mensen zelfs alles achter een 30mA diff steken.
't Is niet dat allemaal oude frigo's, ovens en digiboxen zijn, mijn LED lampjes.

Ik vond het persoonlijk goed voor de veiligheid dat lampen (die je toch wel eens durft te vervangen in de loop der jaren) iets beter beveiligd zijn tegen aanraking, moest ik met m'n lompe kloten de plomb vergeten afzetten. Alsook andere diff-gerelateerde veiligheid.
Heb je daar in moderne woningen al grote problemen mee gehad, met verlichting achter de 30mA diff?

In NL zitten alle stopcontacten achter 30mA. In Italië steken ze all natte ruimtes achter een 10mA diff.
Ik lees heel vaak dat mensen zelfs alles achter een 30mA diff steken.
't Is niet dat allemaal oude frigo's, ovens en digiboxen zijn, mijn LED lampjes.

Ik vond het persoonlijk goed voor de veiligheid dat lampen (die je toch wel eens durft te vervangen in de loop der jaren) iets beter beveiligd zijn tegen aanraking, moest ik met m'n lompe kloten de plomb vergeten afzetten. Alsook andere diff-gerelateerde veiligheid.
Heb je daar in moderne woningen al grote problemen mee gehad, met verlichting achter de 30mA diff?

Hoofddiff in Duitsland is 30mA.

Ons gehele huis, inclusief kantoor-aan-huis ruimten, zitten met uitzondering van de warmtepomp en het kookvuur achter een reeks 30mA's. Geen enkel probleem mee.

En in oudere woningen die keuringsklaar gemaakt moeten worden wordt er regelmatig de 30mA vlak na de 300mA gezet. Zodoende dat de hele installatie achter 30mA staat.

In principe is dit relatief eenvoudig ja, maar elke verdeelkast is anders.
Met een foto van je kast (zonder deksel) kunnen we al meer informatie geven.
Zegt deze foto iets meer?
H504aVc.jpg

Laatst bewerkt:
Zegt deze foto iets meer?
Ja, perfect.
Er is dus voldoende plaats voor 2 vierpolige differentieels.
Ik veronderstel dat de 4 automaten rechts op de 3de rij de enige zijn achter de 30mA.
In principe moet je de verdeelrails onderaan de automaten gewoon vervangen door exemplaren van L1-N-L2-N-L3-N en zo nieuwe bruggen leggen in VOBsT naar de nieuwe differentieels.

Ik kan al wel zeggen dat het stopcontact naast het bord niet comform is. Mag niet rechtsreeks op een brandbaar (hout) onderdeel staan. Best vervangen door een nieuwe met bodemplaat.

Voor onze nieuwbouw wordt er gevraagd welke laadpaal we willen (zou moeten voorzien worden in de crepi, dus het gaat niet om een vrijstaande laadpaal)
De eerste jaren staat er nog geen elektrische wagen op de lijst, maar toch zou de keuze van paal nu gemaakt moeten worden.
Blijkbaar zijn er verschillende soorten. En is dat dus belangrijk welke "plaat" (of zoiets) in de crepi wordt voorzien.

Hoe beslis ik dit?
Wat als ik pas over 5 à 10 jaar elektrisch ga rijden, is dat dan niet alweer veranderd?

Voor onze nieuwbouw wordt er gevraagd welke laadpaal we willen (zou moeten voorzien worden in de crepi, dus het gaat niet om een vrijstaande laadpaal)
De eerste jaren staat er nog geen elektrische wagen op de lijst, maar toch zou de keuze van paal nu gemaakt moeten worden.
Blijkbaar zijn er verschillende soorten. En is dat dus belangrijk welke "plaat" (of zoiets) in de crepi wordt voorzien.

Hoe beslis ik dit?
Wat als ik pas over 5 à 10 jaar elektrisch ga rijden, is dat dan niet alweer veranderd?
Lijkt me gevaarlijk om hier nu al een keuze rond te maken.
Kans is groot dat geen enkel van de modellen van vandaag binnen 10 jaar nog verkocht worden.
Kunnen ze niet gewoon een grote plaat voorzien waar je vanalles op kan vijzen?
Of gewoon bij installatie binnen X aantal jaar een stukje crepi wegdoen en terug aanvullen rondom het ingebouwde deel?

Lijkt me gevaarlijk om hier nu al een keuze rond te maken.
Kans is groot dat geen enkel van de modellen van vandaag binnen 10 jaar nog verkocht worden.
Kunnen ze niet gewoon een grote plaat voorzien waar je vanalles op kan vijzen?
Of gewoon bij installatie binnen X aantal jaar een stukje crepi wegdoen en terug aanvullen rondom het ingebouwde deel?
Ik vind het ook gevaarlijk.
Ik ken er echt niets van en het lijkt me gek om nu iets te beslissen wat blijkbaar al vrij specifiek is en wat ook heel snel verandert.
De man van de crepi gaf aan dat dit nu wel beslist moet worden, want dat hij die plaat nu moet voorzien.
Hij zei ook dat je zo'n plaat niet zomaar even wisselt/aanpast.
Ja, tof allemaal...

Lijkt me vreemd...
Gewoon een versteviging laten plaatsen die groot genoeg is waar je dan later gewoon eender welke wallbox op kan monteren.

Lijkt me vreemd...
Gewoon een versteviging laten plaatsen die groot genoeg is waar je dan later gewoon eender welke wallbox op kan monteren.

Ja maar zo kan die installateur nu geen paal factureren hé. Bende zeveraars die verkopers

By the way @XA4 zaken monteren op uw crepi is sowieso af te raden. Afhankelijk van oriëntatie krijg je op je crepi boven en rondom die box na verloop van tijd vervuiling/algenvorming.

Ja maar zo kan die installateur nu geen paal factureren hé. Bende zeveraars die verkopers

By the way @XA4 zaken monteren op uw crepi is sowieso af te raden. Afhankelijk van oriëntatie krijg je op je crepi boven en rondom die box na verloop van tijd vervuiling/algenvorming.
De paal zou er nu sowieso niet komen.
Het betreft enkel de voorziening om die paal ooit te zetten.

Een losstaande paal zou handiger zijn nu, want dan hang je nergens aan vast en kan je nog eender welk systeem plaatsen ooit.
Maar we willen er 1 tegen de gevel en dat moet nu al beslist worden.

Ja, ik weet dat het niet goed is om iets op de crepi te zetten.
Daarom ook dat er iets wordt voorzien (plaat achter de crepi of zoiets) om dit te doen in de toekomst.
De man van de crepi heeft ons dat uitgelegd (maar ben alweer de helft vergeten)
En ja, vervuiling rondom zei hij ook, maar zou makkelijk te reinigen zijn.

De paal zou er nu sowieso niet komen.
Het betreft enkel de voorziening om die paal ooit te zetten.

Een losstaande paal zou handiger zijn nu, want dan hang je nergens aan vast en kan je nog eender welk systeem plaatsen ooit.
Maar we willen er 1 tegen de gevel en dat moet nu al beslist worden.

Ja, ik weet dat het niet goed is om iets op de crepi te zetten.
Daarom ook dat er iets wordt voorzien (plaat achter de crepi of zoiets) om dit te doen in de toekomst.
De man van de crepi heeft ons dat uitgelegd (maar ben alweer de helft vergeten)
En ja, vervuiling rondom zei hij ook, maar zou makkelijk te reinigen zijn.

Het is ook niet echt de schuld van de crepi. Je krijgt dezelfde vervuiling op een bakstenen muur. Maar de mooie egale kleur van crepi zorgt er natuurlijk voor dat dat veel zichtbaarder is.

Terug
Bovenaan