Elektriciteitstopic

Klopt maar bij Moonstorm begrenst de deur toch duidelijk het volume 2. Triest dat keurders daar hun werk van maken, dat is toch gewoon lastig doen om lastig te doen...
En het is dan ook nog een inloopdouche, dus gemeten van waar de douchekop hangt is de afstand 120cm+. Ik had geen zin in discussie en gezaag, dus gewoon de pikeur gepakt en alles 10cm opgeschoven.

Het is allemaal gekeurd geraakt dus all is well. :-)

Beide kasten zijn nu eindelijk geïnstalleerd en dat heeft tijd gegeven voor me wat meer te verdieping in de combinatie PLC en home assistant.

Nu communicatie tussen die elementen via MQTT in orde is begint het wel leuk te worden qua automatie.

Het is hier toch serieus geëscaleerd in dit topic…

Met die Facebook post volledig op top. Te gek voor woorden.

We zijn hier om te leren van elkaar. Maar daarvoor moet je wel openstaan om uw fouten in te zien en op een normale manier te discussiëren.
De elektricien noch de keurder heeft altijd de waarheid in pacht. Zint een interpretatie van een keurder u niet? Zoek dan een andere, zo simpel is het.

Beide kasten zijn nu eindelijk geïnstalleerd en dat heeft tijd gegeven voor me wat meer te verdieping in de combinatie PLC en home assistant.

Nu communicatie tussen die elementen via MQTT in orde is begint het wel leuk te worden qua automatie.
Ah, die combo wou ik ook maken. Kan ik je binnen enkele maanden lastig vallen met vragen ;)

Ah, die combo wou ik ook maken. Kan ik je binnen enkele maanden lastig vallen met vragen ;)

Absoluut aan te raden.

En dan voor iedereen; ik lees op bouwinfo iemand die bij hoog en laag beweert dat een particulier geen EXVB mag gebruiken omdat dat "installatiekabel" is.

?

Absoluut aan te raden.

En dan voor iedereen; ik lees op bouwinfo iemand die bij hoog en laag beweert dat een particulier geen EXVB mag gebruiken omdat dat "installatiekabel" is.

?
EXVB mag buiten gebruikt worden maar mag in huis niet langer als 3 meter zijn wegens brandklasse Eca. Want in huis moet minimum Cca zijn wat hoger is dan Eca. Als je toch verder in huis moet dan 3 meter heb EXVAB of de gekende XVB en XGB maar die moeten buiten in buis liggen dan en EXVAB moet buiten niet in buis.

EXVB mag buiten gebruikt worden maar mag in huis niet langer als 3 meter zijn wegens brandklasse Eca. Want in huis moet minimum Cca zijn wat hoger is dan Eca. Als je toch verder in huis moet dan 3 meter heb EXVAB of de gekende XVB en XGB maar die moeten buiten in buis liggen dan en EXVAB moet buiten niet in buis.

Ja dat begrijp ik. Maar die persoon beweert dat je als particulier (waarom alleen particulier) in z'n geheel geen EXVB mag gebruiken. Het is iemand die op Bouwinfo heel wat posts heeft en hij post over dat onderwerp met nogal wat zelfvertrouwen.

Ja dat begrijp ik. Maar die persoon beweert dat je als particulier (waarom alleen particulier) in z'n geheel geen EXVB mag gebruiken. Het is iemand die op Bouwinfo heel wat posts heeft en hij post over dat onderwerp met nogal wat zelfvertrouwen.
Ja ik weet wie je bedoelt. Snap ook niet waarom hij dat beweert. Waarschijnlijk zal iemand hem dat vroeger wel verteld hebben en zal hij dat zijn blijven geloven.

EXVAB?
Kan je daar eens een datasheet van linken?

Waarom zou überhaupt iemand EXVB in zijn huis gebruiken?
Die 3m is ook zo een regel die op weinig slaat. Stel ik leg EXVB van vooraan mijn huis (verdeelkast) tot achteraan mijn woning en voor daar onder de dorpel de kabel naar buiten. Ligt veel verder dan 3m in mijn woning, kan niemand ooit zien.

Nog zo een klassieker, geen aftakdozen die onbereikbaar zijn. Veel geluk als ik morgen een aftakdoos mee in pleister. Domme werkwijze, wel immens veel toegepast.

Laatst bewerkt:

Kan je mij zeggen waar dat juist staat? Want de link duidt enkel het verschil t.o.v. het oude AREI m.b.t voorbedrade buizen waarbij er vroeger enkel van kabels gesproken werd.

Eca kabels mogen toch gewoon geplaatst worden zolang het niet in bundel is? Of wat zie ik over het hoofd?

Staat er niet in dat Eca niet mag gebruikt worden. Enkel niet in bundel.

Ook is er in uw link geen EXVAB kabel te vinden. Maar je bedoelde waarschijnlijk EXAVB natuurlijk, maar u frank viel niet direct precies :P

EXVB moet buiten ondergronds ook extra mechanisch beschermd worden. Ik heb zo een hele hoop "dakjes" gestoken. Achteraf gezien was het veel slimmer om gewoon XVB in een buis te leggen. Achja, al doende leert men. 5G6 is duur dus ik ging hem niet gewoon vervangen 🙃.

EXVB moet buiten ondergronds ook extra mechanisch beschermd worden. Ik heb zo een hele hoop "dakjes" gestoken. Achteraf gezien was het veel slimmer om gewoon XVB in een buis te leggen. Achja, al doende leert men. 5G6 is duur dus ik ging hem niet gewoon vervangen 🙃.

Het grappigste van al is dat Fluvius, van wie je de gouden standaard zou verwachten, op mijn perceel voor zeker twee meter onze EXVB4x10 gewoon los door de grond heeft getrokken komende van de wachtleiding onder de weg en dan naar mijn PVC buis richting energiebocht.

Niet mijn probleem dacht ik initieel. Maar als daar later iets aan scheelt mag ik wel proper mijn oprit openbreken op mijn kosten. Nu goed wat is de kans natuurlijk.

Het grappigste van al is dat Fluvius, van wie je de gouden standaard zou verwachten, op mijn perceel voor zeker twee meter onze EXVB4x10 gewoon los door de grond heeft getrokken komende van de wachtleiding onder de weg en dan naar mijn PVC buis richting energiebocht.

Niet mijn probleem dacht ik initieel. Maar als daar later iets aan scheelt mag ik wel proper mijn oprit openbreken op mijn kosten. Nu goed wat is de kans natuurlijk.
Ja inderdaad. Ik heb mijn dakjes daar toch ook bijgelegd. We zitten hier met een gracht ook waar water, gas, Telenet en elektriciteit ligt. De Telenet kabel heeft een stukje overschot flex buis gekregen van mij (anders was die 100% zeker ook naakt in de gracht terechtgekomen), en de elektriciteitskabel, tja. Op mijn grond zit die in een buis :). Als iemand anders hem daarbuiten kapotmaakt moet die iemand anders dat maar bekostigen.

Hier de tekst uit het Arei.

...

In plaats van zo een wall of text uit het AREI te plakken, duid eens gewoon de essentie aan waaruit volgt dat het niet zou mogen.

Ik ga het nu niet opnieuw lezen, ik ken het AREI vrij goed en ben redelijk zeker dat daar niet in staat dat het niet mag.

In de folder van ATK staat dit:

◦ de uiteinden in open lucht of in opbouw van deze leidingen zijn max. 3 meter lang.

Maar dat heeft toch niets met de plaatsingswijze van Eca kabel te maken. Dat is hetzelfde als wat in het AREI staat. Dat zijn de uitzonderingen voor niet Eca of Cca kabels, het staat er letterlijk vlak boven...

In mensentaal : flex met vob word aanzien als een bundel eca geleiders. Met als gevolgd dat flex enkel ingecementeerd mag worden. (mag wel 3m samenkomen voor kast).
Flex met vob mag dus niet meer voor :
Houtskeletbouw
Hyproc/hollewand
Opbouw

Is die drie meter alleen bij de kast of overal? Bijvoorbeeld iemand heeft een flex die uitkomt aan een meubel en verwerkt vervolgens die flex voor een meter of twee in dat meubel tot aan een stopcontact. Of dient daarvoor een XVB gebruikt te worden?

Terug
Bovenaan