Elektriciteitstopic

Het is vrij duidelijk waar er verbindingen zitten. Ze zijn alleen iets moeilijker bereikbaar. Maar hoeveel keer heb jij al een slecht contact in een stopcontact gehad?

Het schakelmateriaal van rond is gewoon perfect in orde. Maar je moet dit wel goed plaatsen en deftig uitplannen. Maar indien wel dan is er gewoon geen probleem.

Toch wel sterk dat afkeuren de reactie bij menig keurde is als ze het niet kennen. Toch echt wel tekenend in feite. Ik heb het al afgekeurd en ik kende het niet, net nagevraagd en blijkbaar mag het wel. Oké dan….
Ze zijn niet moeilijker bereikbaar he, ze zijn NIET bereikbaar, toch niet zonder de plakkerij open te kappen. Dat het duidelijk is waar ze zitten doet er eigenlijk zelfs niet toe. Ik kan boites inpleisteren zoals 50j geleden wel nog de norm was maar 't is niet alsof het wel mag omdat ik ze in fluo op de muur markeer.

En @C43 zegt toch gewoon dat hij het zelf, persoonlijk, ook negatief beoordeelde maar na overleg het wel aanvaard behalve een geval dat foutief geplaatst was.

Nu, dit zijn de vragen waar hun vertegenwoordiger zou op moeten kunnen antwoorden imo.
Of "onze" keurder natuurlijk maar de baas wou geen slapende honden wakker maken.

Ze zijn niet moeilijker bereikbaar he, ze zijn NIET bereikbaar, toch niet zonder de plakkerij open te kappen. Dat het duidelijk is waar ze zitten doet er eigenlijk zelfs niet toe. Ik kan boites inpleisteren zoals 50j geleden wel nog de norm was maar 't is niet alsof het wel mag omdat ik ze in fluo op de muur markeer.

En @C43 zegt toch gewoon dat hij het zelf, persoonlijk, ook negatief beoordeelde maar na overleg het wel aanvaard behalve een geval dat foutief geplaatst was.

Nu, dit zijn de vragen waar hun vertegenwoordiger zou op moeten kunnen antwoorden imo.
Of "onze" keurder natuurlijk maar de baas wou geen slapende honden wakker maken.
Die dingen zijn op een minuut volledig vrij gemaakt hoor. Daar hangt een minimaal laagje plakkerij op.
Het gaat in principe om de localisatie van aftakdozen waarom je deze niet mag inpleisteren, wat zeer lastig is als er geen aanduiding of referentie is. Bij dit type stopcontact is het gewoon zeer duidelijk waar er aansluitingen zijn.

Het probleem is dat een keurder niks persoonlijk moet interpreteren, zij moeten toepassen wat de wet voorschrijft, niks meer en minder.
Dit is schakelmateriaal van Belgische makelij, met de nodige keurmerken. Het lijkt me logisch dat indien geplaatst zoals de richtlijnen voorschrijven dit ook geen probleem is. Voor die vertegenwoordiger is het antwoord trouwens simpel, geen enkel artikel van het grote broek schrijft voor dat dergelijke plaatsing niet zou mogen, dus is het besluit duidelijk dat het wel mag.

Het probleem is dat het een klotejob is om deze initieel in te pleisteren. Net omdat er maar een minimaal laagje plaksel op mag en dus vereist dat tijdens het pleisteren de bezetter goed oplet en opmeet dat ze niet te diep of te hoog zitten. Anders heb je miserie natuurlijk.

Verdraai eens mijn woorden niet jij. Ik zeg toch net dat het conform is en dan haal ik een situatie aan waarin zoiets geinstalleerd was waarvan de binnenmanet/voorplaatje mee in mortex gecementeerd was 5mm dik waardoor de stekker er niet deftig inkon.

Je zegt “Het probleem is dat een keurder niks persoonlijk moet interpreteren, zij moeten wat de wet voorschrijft, niks meer en minder.”

Ik zeg :t “Het probleem is dat een installateur niks persoonlijk moet interpreteren, zij moeten wat de wet voorschrijft, niks meer en minder.”

Laatst bewerkt:
Suggesties voor een kabel met volgende spec;

- UV bestendig
- 2 aders 1.5mm2 soepel
- dubbel geïsoleerd

Prijs van die Titanex steekt precies wel wat tegen.

use-case; twee-aderige, liefste soepele, kabel nodig voor de laatte meters vanaf verdeeldozen in de tuin naar 12V spotjes tussen de beplanting.
Ik overweeg momenteel om gewoon speaker kabel te gebruiken eigenlijk. UV is redelijk beperkt gezien hij ingegraven kan worden. Maar hoe dat de vrieskoude zal doorstaan heb ik geen idee van.

Prijs van die Titanex steekt precies wel wat tegen.

use-case; twee-aderige, liefste soepele, kabel nodig voor de laatte meters vanaf verdeeldozen in de tuin naar 12V spotjes tussen de beplanting.
Ik overweeg momenteel om gewoon speaker kabel te gebruiken eigenlijk. UV is redelijk beperkt gezien hij ingegraven kan worden. Maar hoe dat de vrieskoude zal doorstaan heb ik geen idee van.
Speakerkabel in flex gaat zeker wel.
Afhankelijk vd lengte kunt ge zelfs gewoon een rubber verlengsnoer kopen en de koppen afknippen.
Alle H07RN-F kabel is eigenlijk geschikt.

Speakerkabel is een breed begrip, dus welke juist?
Die 2 aderige klassieke zwart-rode kabel is maar enkel geïsoleerd en zou ik zodoende nooit gebruiken voor buiten toepassingen.

Speakerkabel is een breed begrip, dus welke juist?
Die 2 aderige klassieke zwart-rode kabel is maar enkel geïsoleerd en zou ik zodoende nooit gebruiken voor buiten toepassingen.

Die klassieke dubbele kabel inderdaad.

Niet de beste oplossing inderdaad. Maar die Titanex bijvoorbeeld vind ik niet voor minder als twee euro de meter. Afstanden in een tuin tellen snel op. Met een 12V systeem neem ik wel het risico dat ik over enkele jaren hier en daar eens een nieuwe kabel door de flex moet trekken. Nu bon, misschien is alles na 1 winter al kapot natuurlijk. EXVB 1,5 vind ik dan weer zonde voor te betalen voor een aardgeleider die ik nooit ga gebruiken.

Daarmee dat ik hier eens kwam horen wat jullie doen.

1,5 is ook niet bijster dik voor een lange afstands 12V belevering. Je verlies zal aardig oplopen. Ik heb in huis 24V verlichting op 15 meter van de transfo hangen en daar zit de spanningsval (en het verlies!) al boven de 5%...

1,5 is ook niet bijster dik voor een lange afstands 12V belevering. Je verlies zal aardig oplopen. Ik heb in huis 24V verlichting op 15 meter van de transfo hangen en daar zit de spanningsval (en het verlies!) al boven de 5%...

Daarop ben ik voorzien. In de tuin ligt een vrij groot netwerk 230V dat termineert in verdeeldozen. Van daaruit zal het hoogstens 5 tot 8 meter zijn naar de spot. Die paar percent verlies compenseer ik wel door de transfo iets hoger te drijven.

Die klassieke dubbele kabel inderdaad.

Niet de beste oplossing inderdaad. Maar die Titanex bijvoorbeeld vind ik niet voor minder als twee euro de meter. Afstanden in een tuin tellen snel op. Met een 12V systeem neem ik wel het risico dat ik over enkele jaren hier en daar eens een nieuwe kabel door de flex moet trekken. Nu bon, misschien is alles na 1 winter al kapot natuurlijk. EXVB 1,5 vind ik dan weer zonde voor te betalen voor een aardgeleider die ik nooit ga gebruiken.

Daarmee dat ik hier eens kwam horen wat jullie doen.
Dan zou ik eerder kiezen voor het 'klassieke verlengsnoer'. Soepele 3G1,5.
Zit je toch nog met dubbele isolatie en is niet zo duur als Titanex.

ik ga een aanvraag doen bij Fluvius voor elektriciteit op de werf van mijn nieuwbouw, maar op de site moet ik al een lijst invullen met vragen, zo gaan ze al meteen mijn definitieve meter plaatsen... volgende vraag is, of ik een dubbele meter wil (dag & nacht tarief)... heeft dat nog zijn voordelen eigenlijk?

ik ga een aanvraag doen bij Fluvius voor elektriciteit op de werf van mijn nieuwbouw, maar op de site moet ik al een lijst invullen met vragen, zo gaan ze al meteen mijn definitieve meter plaatsen... volgende vraag is, of ik een dubbele meter wil (dag & nacht tarief)... heeft dat nog zijn voordelen eigenlijk?
Hier ook net de aanvraag gedaan.
Bereid u al maar voor op een zeer vage offerte :p

Alle vragen ingevuld, gewenst vermogen aangeduid etc.
Krijg je een offerte met als vermelding "nieuwe aansluiting elektriciteit".
Vermogen enzovoort staat nergens meer vermeld.

Gebeld naar Fluvius "oh ja, soms zetten we die info niet op de offerte, had u soms liever van wel?" Euh ja..

Bestaan er al mogelijkheden om een elektrische wagen ook te gebruiken als huisbatterij?

Er is ook maar 1 laadpunt dat dit kan, maar het heeft enkel een ChaDeMo kabelaansluiting, degene die eigenlijk in Europa niet voorkomt.

V2G is nog toekomstmuziek really...

Er is ook maar 1 laadpunt dat dit kan, maar het heeft enkel een ChaDeMo kabelaansluiting, degene die eigenlijk in Europa niet voorkomt.

V2G is nog toekomstmuziek really...

Chademo kan je nochtans op heel wat EV’s terugvinden die hier rondrijden.
Peugeots, Nissan leafs, Toyota prijs en zelfs de Porsche Taycan (wel enkel in Japan).

Terug
Bovenaan