Elektrische rolluiken

Fabke

Active member
Betreffende electrisch rolluiken.
We zouden de ramen willen vervangen en rolluiken plaatsen.
deze hebben electriciteit nodig.
Zoals ik het verstaan zou hebben zouden ze werken met een stekker die in t stopcontact moet voor de stroomvoorzieining van de rolluiken. Het aftappen van t stopcontact zou niet mogen.

Ik vermoed dat hij dit bedoelt:

Mag dit nog of is dit wettelijk verboden?

Zoals ik het verstaan zou hebben zouden ze werken met een stekker die in t stopcontact moet voor de stroomvoorzieining van de rolluiken. Het aftappen van t stopcontact zou niet mogen.

Bij mij hebben ze verleden jaar gewoon een stekker aan de draad gemaakt en stekker in stopcontact. De draad wel weggewerkt in zo een gootje. Rolluiken gaan automatisch omhoog en omlaag met een bridge van Somfy.

Ge hebt er op zonnepanelen ook, dan dit alles niet nodig.

Ge hebt er op zonnepanelen ook, dan dit alles niet nodig.
Ja maar dit kan enkel op nieuwe rolluiken (waardoor je glasraam wat kleiner wordt door die rolluik). We hebben oude rolluiken met een lint die in een kast boven t raam zitten en daar kan het niet met zonnepanelen energie. (Want deze bevinden van de rolluik of je zou , langs de kant van de gevel, al moeten boren

Ja maar dit kan enkel op nieuwe rolluiken (waardoor je glasraam wat kleiner wordt door die rolluik). We hebben oude rolluiken met een lint die in een kast boven t raam zitten en daar kan het niet met zonnepanelen energie. (Want deze bevinden van de rolluik of je zou , langs de kant van de gevel, al moeten boren

Ach, hier waren het ramen zonder rolluik en die zijn erop geplaatst. Geen verlies van ruimte / zicht.

Eerst had ik ook gevraagd naar voorzetrolluiken met batterij maar dat werd mij afgeraden door de verkoper. Batterijen niet zomaar te vervangen en nog een paar zaken. Ben het al vergeten. Nu heeft een paar huizen verder iemand witte voorzetrolluiken met zwarte zonnepanelen geplaatst. Trekt eerlijk gezegd op niks met die witte rolluiken.

Eerst had ik ook gevraagd naar voorzetrolluiken met batterij maar dat werd mij afgeraden door de verkoper. Batterijen niet zomaar te vervangen en nog een paar zaken. Ben het al vergeten. Nu heeft een paar huizen verder iemand witte voorzetrolluiken met zwarte zonnepanelen geplaatst. Trekt eerlijk gezegd op niks met die witte rolluiken.
Hier zijn die geplaatst in de RAL-kleur die we hebben gekozen. Ik weet zelfs niet vanbuiten waar dat zonnepaneel zit.
En de batterij vervangen, dat gaat toch maar 1x om de 10-jaar ofzo moeten gebeuren? Langs de zijkant de kast openmaken en dan vervangen. ‘T is genne Nokia van vroeger, maar ge moet da nu ook ni dagelijks doen hé..

Zal het hier maar posten...
De moter van één van onze elektrische rolluiken zal moeten vervangen worden.
Vermoedelijk werkt de rem niet goed, want als we deze halfweg zijn traject stoppen, valt de rolluik nog deels verder naar beneden.
Nu hebben we 5 jaar garantie op de moter.

We zijn nu in het 3de jaar, dus de wettelijke garantie is verstreken.

Nu zegt de plaatser, dat enkel "het stuk", zijnde de moter, onder de garantie valt van 5 jaar en dat werkuren en verplaatsingsonkosten dienen betaald te worden.

Weet niet echt wat de regelgeving daar rond is.

Iemand een idee of raad?

Zal het hier maar posten...
De moter van één van onze elektrische rolluiken zal moeten vervangen worden.
Vermoedelijk werkt de rem niet goed, want als we deze halfweg zijn traject stoppen, valt de rolluik nog deels verder naar beneden.
Nu hebben we 5 jaar garantie op de moter.

We zijn nu in het 3de jaar, dus de wettelijke garantie is verstreken.

Nu zegt de plaatser, dat enkel "het stuk", zijnde de moter, onder de garantie valt van 5 jaar en dat werkuren en verplaatsingsonkosten dienen betaald te worden.

Weet niet echt wat de regelgeving daar rond is.

Iemand een idee of raad?
Ik weet niet de exact details, maar het lijkt me wel logisch? De plaatser geeft 2 jaar garantie (wettelijk). De fabrikant van de motor (dus niet uw plaatser) geeft 5 jaar op onderdelen. (Wat surplus op het wettelijke is).

Terug
Bovenaan