Elektrische voertuigen: verhoogd risico op ongevallen met zwakke weggebruikers?

anders.

Well-known member
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240522_91457098

Mooie journalistiek:
"
Eén reden voor het hogere risico zou kunnen zijn dat elektrische voertuigen stiller zijn. Vooral in steden zijn ze minder goed te horen vanwege het omgevingsgeluid, legt het onderzoeksteam uit in het Journal of Epidemiology & Community Health.

Bestuurders van elektrische of hybride wagens moeten meer aandacht besteden aan voetgangers, omdat die hen mogelijk niet horen en de weg opstappen, aldus de wetenschappers."
Dus letterlijk "de fietsers en voetgangers letten niet op, maar de automobilisten moeten beter opletten... Ge zou ook heel het artikel kunnen schrijven met de conclusie "fietsers en voetgangers moeten eens kijken voor ze iets doen"...

Bestuurders van elektrische of hybride wagens moeten meer aandacht besteden aan voetgangers, omdat die hen mogelijk niet horen en de weg opstappen, aldus de wetenschappers."
Dus letterlijk "de fietsers en voetgangers letten niet op, maar de automobilisten moeten beter opletten... Ge zou ook heel het artikel kunnen schrijven met de conclusie "fietsers en voetgangers moeten eens kijken voor ze iets doen"...
Je zou eens moeten weten hoe vaak ik al in het ziekenhuis zou gelegen hebben moest ik als fietser overal mijn voorrang nemen. Automobilisten merken mij enorm vaak niet op als ze afslaan over een fietspad of voorrang moeten verlenen. Volgens mij houden die statistieken stand zelfs als je alle verkeerssituaties uitfiltert waar de fietser in fout is.

Ik dacht alleen wel dat quasi alle elektrische voertuigen al artificieel geluid maakten aan lage snelheden.

En ik wil ook het gevaar van blinde fietsers en voetgangers niet minimaliseren. Ik rij zelf met een speedpedelec in de stad en het aantal mensen dat gewoon de straat oversteekt zonder te kijken is schrijnend.

Je zou eens moeten weten hoe vaak ik al in het ziekenhuis zou gelegen hebben moest ik als fietser overal mijn voorrang nemen. Automobilisten merken mij enorm vaak niet op als ze afslaan over een fietspad of voorrang moeten verlenen. Volgens mij houden die statistieken stand zelfs als je alle verkeerssituaties uitfiltert waar de fietser in fout is.

Ik dacht alleen wel dat quasi alle elektrische voertuigen al artificieel geluid maakten aan lage snelheden.

En ik wil ook het gevaar van blinde fietsers en voetgangers niet minimaliseren. Ik rij zelf met een speedpedelec in de stad en het aantal mensen dat gewoon de straat oversteekt zonder te kijken is schrijnend.
Er staat letterlijk meer ongevallen door EV's omdat fietsers en voetgangers ze niet horen en niet uitkijken. Dat niks te maken met het aantal ongevallen met fietsers in het algemeen?

Er staat letterlijk meer ongevallen door EV's omdat fietsers en voetgangers ze niet horen en niet uitkijken. Dat niks te maken met het aantal ongevallen met fietsers in het algemeen?
Mja maar wat wil dat zeggen, telt de voetganger die gewoon het zebrapad opstapt omdat hij de EV die (foutief!) niet stopte daar in mee ?

Want dat kan ik hier zonder problemen doen, maar ik ga het niet proberen in België. Heb mijn kinderen al meer dan eens moeten zeggen dat ze een zebrapad in belgie niet als eentje een noorwegen kunnen gebruiken.

Mooie journalistiek:
"
Eén reden voor het hogere risico zou kunnen zijn dat elektrische voertuigen stiller zijn. Vooral in steden zijn ze minder goed te horen vanwege het omgevingsgeluid, legt het onderzoeksteam uit in het Journal of Epidemiology & Community Health.

"Een reden zou kunnen zijn"

Lijkt me een hypothese, als de cijfers dan zeggen dat het risico hoger is bij elektrische voertuigen is het toch niet zo vreemd om chauffeurs daarvan aan te raden voorzichtig te zijn?

Sowieso lijkt het me niet slecht om je als chauffeur van een voertuig dat sterker accelereert en zwaarder is dan gemiddeld bewust te zijn van het feit dat al die andere weggebruikers je niet kunnen horen? Het is tegenwoordig misschien de verkeerde reflex, maar lijkt me dat fietsers en voetgangers wel al jaren deels op hun gehoor konden vertrouwen.

Ja, en ik zeg dat dat 'niet horen' niet per se de hoofdoorzaak hoeft te zijn. Het kan perfect zijn dat de automobilist in het grootste geval in fout is maar dat het ongeval toch vermeden had kunnen worden moest de fietser de auto op tijd gehoord hebben. Dat is in mijn ervaring toch bijna dagelijke kost. Als ik op een fietspad rij waar ik in principe voorrang heb op afslaande auto's zal ik toch voorzichtiger zijn als ik achter me een auto hoor afkomen. Als fietser ongevallen vermijden waar je niet in fout zou zijn is gewoon een dagdagelijkse ervaring en iets wat de meeste automobilisten schromelijk onderschatten.

"Een reden zou kunnen zijn"

Lijkt me een hypothese, als de cijfers dan zeggen dat het risico hoger is bij elektrische voertuigen is het toch niet zo vreemd om chauffeurs daarvan aan te raden voorzichtig te zijn?

Sowieso lijkt het me niet slecht om je als chauffeur van een voertuig dat sterker accelereert en zwaarder is dan gemiddeld bewust te zijn van het feit dat al die andere weggebruikers je niet kunnen horen? Het is tegenwoordig misschien de verkeerde reflex, maar lijkt me dat fietsers en voetgangers wel al jaren deels op hun gehoor konden vertrouwen.
Het is nooit een goeie reflex geweest om op uw gehoor te vertrouwen in het verkeer. De 1.2l naftjes die ze jarenlang overal hebben ingelegd, kon je evengoed niet horen draaien...
Dit is exact hetzelfde als zeggen "met nieuwe rijhulpsystemen zijn mensen wel vaker bezig op hun GSM. Fietsers moeten extra opletten voor autobestuurders die op hun GSM bezig zijn".
Ja, en ik zeg dat dat 'niet horen' niet per se de hoofdoorzaak hoeft te zijn. Het kan perfect zijn dat de automobilist in het grootste geval in fout is maar dat het ongeval toch vermeden had kunnen worden moest de fietser de auto op tijd gehoord hebben. Dat is in mijn ervaring toch bijna dagelijke kost. Als ik op een fietspad rij waar ik in principe voorrang heb op afslaande auto's zal ik toch voorzichtiger zijn als ik achter me een auto hoor afkomen. Als fietser ongevallen vermijden waar je niet in fout zou zijn is gewoon een dagdagelijkse ervaring.
En zelfs al is de automobilist in fout, dan is er toch geen enkele reden om de "automobilist in de EV" aan te raden om extra op te letten? Dan moeten ze allemaal extra opletten...
Daarnaast moet ik als auto dagelijks meerdere ongevallen met fietsers vermijden omdat ze de regels niet kennen hoor (voorrang van rechts, ronde punten, ...) Veel minder vaak dan met auto's, zelfs al rij ik zelf met de fiets. Als ik overal mijn voorrang van rechts als auto zou nemen, liggen er elke dag 4 fietsers onder de auto.
Ik vraag me af of het niet ook vooral te maken heeft met het instant koppel van een EV.
Eerlijk, ik zie zélden EV's echt uit de startblokken vliegen. Ze kunnen dat allemaal, maar ik vermoed dat het tot nu toe weinig effect heeft op de ongevalcijfers. Maar... de +500PK EV's zijn nu waarschijnlijk nog niet beschikbaar voor jonge 20'ers, en dat zit er de komende jaren wel aan te komen.

Het is nooit een goeie reflex geweest om op uw gehoor te vertrouwen in het verkeer. De 1.2l naftjes die ze jarenlang overal hebben ingelegd, kon je evengoed niet horen draaien...
Dit is exact hetzelfde als zeggen "met nieuwe rijhulpsystemen zijn mensen wel vaker bezig op hun GSM. Fietsers moeten extra opletten voor autobestuurders die op hun GSM bezig zijn".
Ik heb nog lang met een 1000cc rondgetuft en die hoorde je nu wel, maar goed.

Het punt was dat men ziet dat de cijfers slechter zijn, en een mogelijke hypothese geeft. Maar vermits de cijfers zijn wat ze zijn geven ze de raad aan chauffeurs om ook op te letten. Iedereen moet opletten op de baan, dus ik zie het probleem niet echt om dat te zeggen als cijfers uitwijzen dat met jouw vtype voertuig het risico groter is. Dat wil niet zeggen dat fietsers en voetgangers maar mogen doen wat ze willen.

Jouw vergelijking gaat niet op, vermits men nergens aangeeft dat die fietsers en voetgangers minder opletten dan vroeger.

Elektrische auto’s maken tegenwoordig verplicht geluid onder de 30 km/h (of was het nu 50?). Mijn vorige auto had zo nog geen geluid, en in een schoolomgeving of op een parking moest ik altijd opletten of er liep een voetganger voor mijn auto die gewoon niet goed keek en niks hoorde. Mijn huidige auto heeft wel een brom bij lage snelheden, en nu heb ik dat eigenlijk nooit meer voor.

Grootste probleem is volgens mij gewoon dat de verkeersregels te weinig gekend zijn. Nog minder dan vroeger.

Als ik op de fiets zit moet ik voortdurend mijn voorrang opgeven, omdat ik anders gewoon een accident heb. Zo simpel is het.

Voetgangers die zomaar het fietspad oversteken zonder omkijken

Auto’s die een rond punt afslaan zonder eens over hun schouder te kijken

Fietsers die aan een rondpunt oversteken alsof ze voorrang hebben, terwijl er haaientanden staan

….

Het type auto is echt het minste van mijn zorgen op de fiets. Het type chauffeur is dat des te meer.

Ik merk dat des te meer in steden zoals Genk, immigranten die uit een ander land komen met een heel andere verkeerscultuur.

Of gewoon nooit geen verkeersles gekregen hebben.

En nee het zijn niet alleen allochtonen, maar in Genk is de verkeerssituatie echt wel schrijnend op dat vlak.

Zeker ook het patsergedrag met straightpiped BMW’s met gepersonaliseerde nummerplaten en consoorten… dat is een hatelijk probleem.

In Genk is het geweten dat er veel Turken zitten. Turkije heeft een zeer kwalijke reputatie qua verkeersveiligheid.
In Turkije daar worden de verkeersregels niet zo nauw opgevolgd. Ze rijden daar regelmatig gewoon door het rood als ze niets zien afkomen.
Niets tegen die mensen op zich, maar misschien zou men toch immigranten van buiten de EU eerst beter verplicht een (theoretisch) rijexamen laten afleggen.

Grootste probleem is volgens mij gewoon dat de verkeersregels te weinig gekend zijn. Nog minder dan vroeger.

Als ik op de fiets zit moet ik voortdurend mijn voorrang opgeven, omdat ik anders gewoon een accident heb. Zo simpel is het.

Voetgangers die zomaar het fietspad oversteken zonder omkijken

Auto’s die een rond punt afslaan zonder eens over hun schouder te kijken

Fietsers die aan een rondpunt oversteken alsof ze voorrang hebben, terwijl er haaientanden staan
Bij een deel is dat ongetwijfeld ook wel de mentaliteit. We zagen allemaal wel eens in de andere richting 'fietsers dit...' of 'auto's... dat', maar het is toch vooral het soort bestuurder. Zet een asociale, arrogante autobestuurder op een fiets en dat wordt gewoon ook een asociale, arrogante fietser.

Maar de kennis moet ongetwijfeld ook beter. Ik ben wel al blij dat bij mijn kinderen in de lagere school er best veel aandacht naar toe gaat. Doorheen hun 'loopbaan' in de lagere school moeten ze toch meerdere keren een praktijktest afleggen, zowel als voetganger en als fietser. Dat kan ik me van vroeger toch niet herinneren. Ik weet niet hoe het ondertussen in het middelbaar zit... in mijn tijd kwam verkeer daar niet meer aan bod en dat heb ik toch altijd een serieuze gemiste kans gevonden.

Het type auto is echt het minste van mijn zorgen op de fiets. Het type chauffeur is dat des te meer.

Ik merk dat des te meer in steden zoals Genk, immigranten die uit een ander land komen met een heel andere verkeerscultuur.

Of gewoon nooit geen verkeersles gekregen hebben.

En nee het zijn niet alleen allochtonen, maar in Genk is de verkeerssituatie echt wel schrijnend op dat vlak.

Zeker ook het patsergedrag met straightpiped BMW’s met gepersonaliseerde nummerplaten en consoorten… dat is een hatelijk probleem.
Valt des te meer op sinds de vele trajectcontroles die ze overal geinstalleerd hebben. Hoeveel BLO's daar nu gewoon 46 rijden ipv 50 echt ongezien. Kennen de regels nie, kennen het principe van de gemiddelde snelheid niet, manmanman.

In Genk is het geweten dat er veel Turken zitten. Turkije heeft een zeer kwalijke reputatie qua verkeersveiligheid.
In Turkije daar worden de verkeersregels niet zo nauw opgevolgd. Ze rijden daar regelmatig gewoon door het rood als ze niets zien afkomen.
Niets tegen die mensen op zich, maar misschien zou men toch immigranten van buiten de EU eerst beter verplicht een (theoretisch) rijexamen laten afleggen.
Het "probleem" is dat Turkse rijbewijzen erkend worden hier en dus kunnen omgewisseld worden voor een Belgisch:

Ik weet de voorwaarden niet, ik dacht dat er een voldoende theoretisch en praktisch rijexamen moest worden afgenomen voor je het rijbewijs kon bemachtigen. Maar het resultaat is dat mensen met een rijbewijs van een ander land wel gewoon hun rijbewijs helemaal opnieuw moeten halen in België (of in een ander EU of erkend land).

We moeten als Belgen nu echt wel niet met de vinger wijzen naar andere nationaliteiten hoor. Het is elders misschien nog een paar gradaties erger, maar de lak aan verkeersregels en de straffeloosheid van het overtreden ervan zijn voor ons ook een nationale sport.

Mooie journalistiek:
"

Sinds ik elektrisch rijd let ik toch ook meer op. Al iets te vaak voorgevallen dat ze me niet horen. Ik passeer voor de dagelijkse commute langs een station smorgens, dus er passeren daar wel wat voetgangers en daar ist geregeld toch bijna prijs.

We moeten als Belgen nu echt wel niet met de vinger wijzen naar andere nationaliteiten hoor. Het is elders misschien nog een paar gradaties erger, maar de lak aan verkeersregels en de straffeloosheid van het overtreden ervan zijn voor ons ook een nationale sport.
Ik vind die lijst van erkende rijbewijzen niet erg logisch, dat is alles.

Verder compleet akkoord hoor: Belgen zijn varkens op de weg. Ik rij tegenwoordig vaak tijdens de spits op de R0. Op dat moment zie je hopen "brave huisvaders en -moeders" om weg naar het werk of naar huis soms de gekste zaken uithalen of mensen in gevaar brengen.

Sommige boeren kunnen er ook wat van. Dan denken ze dat ge u als fietser voor hen in de kant moet gooien wanneer ze met hun tractor afkomen. Zo zijn er ook automobilisten trouwens, op een smalle weg moet je dan maar stoppen als automobilist vind ik, wanneer uw auto breder is dan de helft van de rijbaan en opzij gaan geen optie is. Je kan met een groep fietsers ook onmogelijk direct achter elkaar gaan rijden op het moment dat er een auto afkomt, die chauffeur moet ook geduld hebben zodat de fietsers zich achter elkaar kunnen zetten.
En al die wegversmallingen dragen niet bij tot de veiligheid van de fietser. In groep is het continu opletten, en dan zijn er automobilisten die zullen wachten aan wegversmallingen en andere die er een race van maken om hun eerste te zijn.

Laatst bewerkt:
Het is niet omdat er veel Belgische kutchauffeurs zijn (dat is zéker zo) dat ik na 35 jaar in Genk te vertoeven mijn vinger niet eens mag wijzen naar andere nationaliteiten.

En maak er nu zeker geen links/rechts of weet ik veel welk betoog van, want ik ben de meest centum-minded persoon die je ooit zal tegenkomen.

Kom hier eens een weekje rondkarren en je ziet het probleem zelf ook hoor. Schrijnend is het.

Terug
Bovenaan