Tjiftjaf
Member
De laatste tijd word ik via sociale media regelmatig geconfronteerd met berichten over endocriene disruptoren zoals BPA, ftalaten, PFAS en microplastics. Aanvankelijk beschouwde ik deze waarschuwingen met enige scepsis, maar na wat grondiger onderzoek (lees: chatGPT) ben ik geschrokken van hoe alomtegenwoordig deze stoffen zijn in ons dagelijks leven (deoderants, zeep & shampoo, plastiek flessen en opbergpotjes, syntethische kledij,...) en welke potentiële impact ze kunnen hebben op onze gezondheid, met name het verstoren van de hormonale balans en het uitlokken van ontstekingsreacties.
Endocriene disruptoren worden in verband gebracht met zowat alle ziektes van de moderne tijd:
Benieuwd of er hier mensen zijn die hun levensstijl hierom ook hebben aangepast? Alle aanvullende wetenschappelijke info ook meer dan welkom.
Endocriene disruptoren worden in verband gebracht met zowat alle ziektes van de moderne tijd:
- Verminderede vruchtbaarheid
- Verhoogd risico op ADHD en autisme
- Kanker
- Obesitas
- Chronische ziektes
- Hart -en vaatziekten
- Aangeboren afwijkingen
- Enkel natuurlijke zeep, shampoo en deo
- Enkel water uit glazen flessen of een waterfilter
- Zoveel mogelijk kledij van katoen, wol of linnen
- Glazen opbergpotjes in plaats van plastieken
- Gietijzeren pannen in plaats van pannen met anti-aanbaklaag
Benieuwd of er hier mensen zijn die hun levensstijl hierom ook hebben aangepast? Alle aanvullende wetenschappelijke info ook meer dan welkom.

. Ik heb haar met textuur (aka krullen) en standaard shampoo en zeker conditioner geven niet zo'n goed resultaat als producten speciaal gemaakt voor mijn haar type. En zelf onder deze producten is er een enorm groot verschil afhankelijk van het type krullen dat je hebt.
.