Nog steeds niet. Simpelweg omdat je als consument momenteel op elk moment kan switchen. Je zit met een asymmetrisch risico: bij een variabel tarief moet je de markt nemen zoals ze is. Bij een vast tarief heb je volledige exposure naar prijsdalingen, want dan switch je naar een andere leverancier, maar beperkte exposure naar prijsstijgingen (beperkt tot de looptijd van je contract).
Voor de vaste prijs en die zekerheid betaal je een premium. Theoretisch zou die premium het voordeel op lange termijn moeten uitvlakken. Echter zijn klanten niet compleet rationeel. Niet iedereen switcht zijn vaste prijs als de markt gedaald is. Moest dat het geval zijn, dan waren er enkel vaste prijzen die vorige zomer een aanvang hadden genomen. De premium voor een vaste prijs hoeft dus niet zo hoog gelegd worden dat alle risico er mee gedekt is.
Maar als jij als eindklant wel rationeel handelt, en altijd switcht naar een zo laag mogelijke vaste prijs, dan kan je voor een beperkte premium profiteren van een relatief hoge mate van zekerheid en zal je met een vaste prijs op lange termijn goedkoper uitkomen dan met een variabele.
Probleem is wel dat een variabele prijs doorgaans een stukje lager staat dan een vaste prijs. Ik doe letterlijk elk jaar de prijsvergelijking op aanbieders, en het scheelt meer wel dan niet een paar honderd euro. Mijn insteek is inderdaad dat als het niet veel scheelt, ik voor de vaste ga en alle opties openhoud, maar meestal scheelt het genoeg.
Komt erbij, en dat is ook belangrijk, dat wanneer je een vaste inklikt er heel vaak kortingen aan gekoppeld zijn waarvan je geniet indien je een vol jaar klant bent. Dus als je tussentijds toch nog zou overschakelen omdat de prijzen gezakt zijn, dan doe je die eerdere overstap naar vast eigenlijk teniet of verslecht je het rendement ervan gigantisch en had je in eerste instantie al beter de variabele gekozen. Dit is vooral de reden waarom ik ook steeds kijk naar de aard van de kortingen en steeds een directe korting op de energieprijs prefereer boven een korting die maar wordt ingerekend na een jaar. Maar ook dat is niet altijd mogelijk.
Beide punten samen maken dat ik meestal gevoelig goedkoper zit met een variabele, en dan ben ik pragmatisch en denk dat ik de voorbije 15 jaar een mooie buffer heb opgebouwd ten opzichte van had ik vast gekozen, en die buffer zal nu eventjes het nadeel van de variabele tov de vaste voor de komende maanden dempen

Dat verschil is momenteel echt absurd, dus ik zou begot niet weten waarom ik straks vast zou nemen ???