Energieleveranciers

Nog steeds niet. Simpelweg omdat je als consument momenteel op elk moment kan switchen. Je zit met een asymmetrisch risico: bij een variabel tarief moet je de markt nemen zoals ze is. Bij een vast tarief heb je volledige exposure naar prijsdalingen, want dan switch je naar een andere leverancier, maar beperkte exposure naar prijsstijgingen (beperkt tot de looptijd van je contract).
Voor de vaste prijs en die zekerheid betaal je een premium. Theoretisch zou die premium het voordeel op lange termijn moeten uitvlakken. Echter zijn klanten niet compleet rationeel. Niet iedereen switcht zijn vaste prijs als de markt gedaald is. Moest dat het geval zijn, dan waren er enkel vaste prijzen die vorige zomer een aanvang hadden genomen. De premium voor een vaste prijs hoeft dus niet zo hoog gelegd worden dat alle risico er mee gedekt is.
Maar als jij als eindklant wel rationeel handelt, en altijd switcht naar een zo laag mogelijke vaste prijs, dan kan je voor een beperkte premium profiteren van een relatief hoge mate van zekerheid en zal je met een vaste prijs op lange termijn goedkoper uitkomen dan met een variabele.

Probleem is wel dat een variabele prijs doorgaans een stukje lager staat dan een vaste prijs. Ik doe letterlijk elk jaar de prijsvergelijking op aanbieders, en het scheelt meer wel dan niet een paar honderd euro. Mijn insteek is inderdaad dat als het niet veel scheelt, ik voor de vaste ga en alle opties openhoud, maar meestal scheelt het genoeg.

Komt erbij, en dat is ook belangrijk, dat wanneer je een vaste inklikt er heel vaak kortingen aan gekoppeld zijn waarvan je geniet indien je een vol jaar klant bent. Dus als je tussentijds toch nog zou overschakelen omdat de prijzen gezakt zijn, dan doe je die eerdere overstap naar vast eigenlijk teniet of verslecht je het rendement ervan gigantisch en had je in eerste instantie al beter de variabele gekozen. Dit is vooral de reden waarom ik ook steeds kijk naar de aard van de kortingen en steeds een directe korting op de energieprijs prefereer boven een korting die maar wordt ingerekend na een jaar. Maar ook dat is niet altijd mogelijk.

Beide punten samen maken dat ik meestal gevoelig goedkoper zit met een variabele, en dan ben ik pragmatisch en denk dat ik de voorbije 15 jaar een mooie buffer heb opgebouwd ten opzichte van had ik vast gekozen, en die buffer zal nu eventjes het nadeel van de variabele tov de vaste voor de komende maanden dempen :)

Ik ben even de terugleververgoedingen aan het bekijken van mijn leverancier (de Vlaamse Energieleverancier) en het blijkt dat ze een variabele terugleververgoeding hebben voor de vaste afnamecontracten (staat nu op 7,7 c€/kWh), en vaste terugleververgoeding voor de variabele afnamecontracten (staat nu op 3,5 c€/kWh, de laagste van de markt...).

Nu verwacht ik wel een aardige hoeveelheid te gaan terugleveren gezien een bataljon aan zonnepanelen en geen batterij noch warmtepomp.
Het lijkt erop dat je dan hiermee wat kan gaan speculeren op een stijging van de marktprijzen en de vaste contracten dan nóg voordeliger zouden uitdraaien (als je effectief goed gokt...).

Het verschil is natuurlijk maar 100 euro ofzo op een jaar (nog niet echt, want die variabele prijs was waarschijnlijk lager voorheen...), maar toch de moeite om in rekening te brengen als je echt gaat vergelijken.

Jezus, vorig jaar voor het eerst eens overgeschakeld naar een variabel tarief, Groen Variabel bij de Vlaamse Energieleverancier. Ondertussen is dat sinds augustus 1 jaar en hebben ze mij op het "Groene Stroom" tarief gezet, "een voordelig verlengtarief", whatever that is, want dat staat niet op hun site bij de tarieven...

Net een mailtje: "Uw voorschot wordt aangepast van 135 naar 202€/m" ... Joy...

Als ik op hun site echter een simulatie doe, geven ze mij Groen Variabel 160€/m ... :crazy:
Kan ik niet evengoed vragen om mij dat contract terug te geven? :/

Probleem is wel dat een variabele prijs doorgaans een stukje lager staat dan een vaste prijs. Ik doe letterlijk elk jaar de prijsvergelijking op aanbieders, en het scheelt meer wel dan niet een paar honderd euro. Mijn insteek is inderdaad dat als het niet veel scheelt, ik voor de vaste ga en alle opties openhoud, maar meestal scheelt het genoeg.

Komt erbij, en dat is ook belangrijk, dat wanneer je een vaste inklikt er heel vaak kortingen aan gekoppeld zijn waarvan je geniet indien je een vol jaar klant bent. Dus als je tussentijds toch nog zou overschakelen omdat de prijzen gezakt zijn, dan doe je die eerdere overstap naar vast eigenlijk teniet of verslecht je het rendement ervan gigantisch en had je in eerste instantie al beter de variabele gekozen. Dit is vooral de reden waarom ik ook steeds kijk naar de aard van de kortingen en steeds een directe korting op de energieprijs prefereer boven een korting die maar wordt ingerekend na een jaar. Maar ook dat is niet altijd mogelijk.

Beide punten samen maken dat ik meestal gevoelig goedkoper zit met een variabele, en dan ben ik pragmatisch en denk dat ik de voorbije 15 jaar een mooie buffer heb opgebouwd ten opzichte van had ik vast gekozen, en die buffer zal nu eventjes het nadeel van de variabele tov de vaste voor de komende maanden dempen :)
Ik heb het elk jaar vergeleken en ik heb voor de jaren 2015 tem 2020 elke keer winst gemaakt tov een vast contract. Zoals je zegt kan je met een vast contract niet zomaar, na enkele maanden switchen want dan ben je AL je kortingen kwijt. Dus dat voordeel is er NIET. Toch niet als je net zoals mij klokslag elke 365 dagen switcht van leverancier ... (en ja ik heb dan altijd de kortingen gehad, 1x wel moeten voor zagen en met tegenzin heb ik toen uiteindelijk gelijk gekregen). Plus het feit dat het in mijn geval inderdaad ook gemiddeld 150€ duurder was voor een vast contract elke keer ik keek op mijnenergie of ik effectief ging switchen.

Voor de periode 2020-2021 ben je er wel aan voor de moeite en was het achteraf bezien een vast tarief natuurlijk wel beter hé. Dat jaar maak je wel verlies. (PS. We kunnen de toekomst natuurlijk niet voorspellen, de volgende 5 jaar kan het best zijn dat vast voordeliger zal zijn, maar voor de periode 2015-2020 was dat echt niet het geval)

Ik heb even gekeken op mijn energie
Voor elektriciteit: Het goedkoopste vast is momenteel 364€ duurder dan het goedkoopste variabel
Voor gas: Het goedkoopste vast is momenteel 210€ duurder dan het goedkoopste variabel

Dus in totaal is het verschil 574€ !!! :shutup: Dat verschil is momenteel echt absurd, dus ik zou begot niet weten waarom ik straks vast zou nemen ???

Leveranciers zijn natuurlijk wél niet dom, want een jaar geleden was dit verschil natuurlijk véél kleiner.

Laatst bewerkt:
Wat zou er met de prijzen van elektriciteit gaan gebeuren als de gascentrales gaan komen ipv de kerncentrales, heeft daar al iemand bij stilgestaan.
Dan zullen de elektriciteits prijzen nog verder omhoog gaan dan nu.

Iemand ervaring met energieleverancier voor de gemene delen van een appartementsgebouw? Ik vermoed dat je dan een zakelijk contract moet afsluiten als de klant een vennootschap is? KAn je ook via mijnenergie enz werken of gaat dit dan niet? Of pak je dit beter gewoon rechtstreeks bij leverancier X ( die overwegend goed zit) om niet elk jaar te moeten veranderen...

Iemand ervaring met energieleverancier voor de gemene delen van een appartementsgebouw? Ik vermoed dat je dan een zakelijk contract moet afsluiten als de klant een vennootschap is? KAn je ook via mijnenergie enz werken of gaat dit dan niet? Of pak je dit beter gewoon rechtstreeks bij leverancier X ( die overwegend goed zit) om niet elk jaar te moeten veranderen...
Ik heb een maand geleden een zakelijk contract ondertekend. Daarvoor was het contract van de gemene delen doodleuk een particulieren contract. Dat mag wettelijk niet, maar de overheid is daar nooit over gevallen + dat is de fout van de vorige syndiscussen, ik als nieuwe syndicus kan daar niks aan doen. (en dus ook niet meer gestraft voor worden)

Natuurlijk gaat dit ook via mijnenergie
Ipv particulier klikken op zelfstandige / KMO / ...

Ik heb het elk jaar vergeleken en ik heb voor de jaren 2015 tem 2020 elke keer winst gemaakt tov een vast contract. Zoals je zegt kan je met een vast contract niet zomaar, na enkele maanden switchen want dan ben je AL je kortingen kwijt. Dus dat voordeel is er NIET. Toch niet als je net zoals mij klokslag elke 365 dagen switcht van leverancier ... (en ja ik heb dan altijd de kortingen gehad, 1x wel moeten voor zagen en met tegenzin heb ik toen uiteindelijk gelijk gekregen). Plus het feit dat het in mijn geval inderdaad ook gemiddeld 150€ duurder was voor een vast contract elke keer ik keek op mijnenergie of ik effectief ging switchen.

Voor de periode 2020-2021 ben je er wel aan voor de moeite en was het achteraf bezien een vast tarief natuurlijk wel beter hé. Dat jaar maak je wel verlies. (PS. We kunnen de toekomst natuurlijk niet voorspellen, de volgende 5 jaar kan het best zijn dat vast voordeliger zal zijn, maar voor de periode 2015-2020 was dat echt niet het geval)

Ik heb even gekeken op mijn energie
Voor elektriciteit: Het goedkoopste vast is momenteel 364€ duurder dan het goedkoopste variabel
Voor gas: Het goedkoopste vast is momenteel 210€ duurder dan het goedkoopste variabel

Dus in totaal is het verschil 574€ !!! :shutup: Dat verschil is momenteel echt absurd, dus ik zou begot niet weten waarom ik straks vast zou nemen ???

Leveranciers zijn natuurlijk wél niet dom, want een jaar geleden was dit verschil natuurlijk véél kleiner.

Je prijsvergelijking gaat niet helemaal op aangezien je enkel de vast/variabel vergelijkt op het moment dat jij wil switchen. Eigenlijk moet je je variabel vergelijken met het beste vaste tarief dat er op een periode van 1/2/3 jaar is geweest.

Nu goed, af en toe zie je wel absurde kortingen van leveranciers passeren, de strijd om marktaandeel is hard en er zijn gewoon contracten waar ze verlies op maken in de hoop dat je ook een tweede jaar blijft.

Waarom je straks toch vast zou moeten overwegen: de prijsfiches worden enkel in het begin van de maand aangepast. Die totale kostprijs op de vergelijkingssites voor de variabele tarieven is dus hopeloos achterhaald. Die 574 euro waar je over spreekt zal in realiteit nu al een pak minder zijn.

Nu goed, je bent er actief mee bezig, misschien een van de 10% burgers ofzo die elk jaar switchen en de hoogste kortingen meeritsen. En nuchter genoeg om te beseffen dat je je dure rekening dit jaar niet kan los zien van je lage rekeningen de voorbije jaren.
Als ik echter hoor hoeveel mensen niet eens weten of ze vast of variabel zijn...zijn er vrees ik veel mensen op een variabel tarief die nu én de exploderende factuur gaan hebben én de laatste jaren niet zo’n kortingen hebben gehad.

Zelfs met korting incasseer ik dit jaar zware verliezen met variabel, dus ja, zonder korting denk ik dat je mag beginnen blijten.

Waarom je straks toch vast zou moeten overwegen: de prijsfiches worden enkel in het begin van de maand aangepast. Die totale kostprijs op de vergelijkingssites voor de variabele tarieven is dus hopeloos achterhaald. Die 574 euro waar je over spreekt zal in realiteit nu al een pak minder zijn.
Ja het gaat snel .. ik ben toch aan het twijfelen of ik ditmaal géén vast ga nemen. Ik moet het nog even bekijken.

En nu lees ik dat de netbeheerders een tekort hebben. Teveel aan hun vastgeroeste uitgerangeerde politiekers gegeven?

Geinvesteerd in het netwerk is het niet he

Miljoenentekort bij netbeheerders: zullen we dat voelen op onze energiefactuur?

Faillissement Britse energieleveranciers treft 1,5 miljoen huishoudens
Ok het gaat nu over de UK, maar toch ..
Door de stijgende prijzen krijg je natuurlijk véél artikels over elektriciteit en gas ...

UK kan je niet vergelijken met ons. Daar werken ze met een door de overheid opgelegde ‘price cap’. Dus de prijs mag niet boven een bepaald niveau stijgen, ook niet voor de variabele contracten. De price cap wordt maar tweemaal per jaar geupdate en de stijging op 1 oktober werd reeds vastgelegd toen de markt nog veel lager stond.
Kort gezegd: leveranciers betalen veel meer voor hun gas en elektriciteit en kunnen dit niet doorrekenen naar de klant, ook niet voor de variabele tarieven.
Vele kleine leveranciers zullen de winter daar niet overleven, ook omdat er een vicieuze cirkel is ingebouwd in het systeem. Wanneer een leverancier bankroet gaat worden zijn klanten toegewezen door de regulator aan andere leveranciers. En elke klant die een leverancier nu (moet) aannemen, is een verlies van honderden ponden. Hoe meer leveranciers overkop gaan, hoe zwaarder de druk op de overgebleven leveranciers, en hoe meer risico dat gezonde bedrijven ook in de problemen komen.
De angst bestaat dat uiteindelijk quasi iedereen overkop gaat, behalve de paar die ‘too big to fail’ zijn en ofwel door de overheid overeind zullen worden gehouden, ofwel cash genoeg hebben om dit uit te zitten. Die dan de komende jaren, wanneer er bijna geen concurrentie zou zijn op de markt, het verlies dubbel en dik zouden kunnen compenseren ook.

1 november vervalt ons electriciteitscontract en 1 december gas....

volgens mijnenergie en aanbieders.be is engi variabel de goedkoopste dus daar voor gegaan. ben benieuwd.... die vaste 40% korting op de energieprijs staat mij wel aan.

hiervoor had ik gelukkig ook een variabele. aangegaan in de winter en dat klein beetje verbruik nu van toen de prijzen omhoog gegaan zijn deze zomer weegt echt niet op tegen de 3-4 maand dat ik aan lage tarieven heb kunnen genieten van dat contract toen het echt uitmaakte. die 6 maand dat de prijzen omhoog zijn nu is niet eens 10% van mijn verbruik ...

hopelijk zakken ze terug tegen de winter :)

volgens mijnenergie en aanbieders.be is engi variabel de goedkoopste dus daar voor gegaan. ben benieuwd.... die vaste 40% korting op de energieprijs staat mij wel aan.

hiervoor had ik gelukkig ook een variabele. aangegaan in de winter en dat klein beetje verbruik nu van toen de prijzen omhoog gegaan zijn deze zomer weegt echt niet op tegen de 3-4 maand dat ik aan lage tarieven heb kunnen genieten van dat contract toen het echt uitmaakte. die 6 maand dat de prijzen omhoog zijn nu is niet eens 10% van mijn verbruik ...

ik ook geswitcht naar Engie via Mijnenergie. Zal EUR 15 minder betalen per maand in vergelijking met luminus volgens de schatting.

Eigenlijk zou de wetgever gewoon die kortingen/promoties maar enkel als ge er een jaar bij zit, volledig moeten afschaffen. Gewoon recht toe recht aan, elektriciteits en gasleveranciers verplichten om enkel prijzen zonder kortingen aan te bieden. Dan kunt ge op eender welk moment switchen van leverancier, nu zit ge gewoon telkens een jaar vast omwille van die korting die verrekend zit in alle prijzen.

Engie goedkoper bij u dan eneco ?
Zal dan waarschijnlijk afhankelijk zijn van het verbruik ?

Die 40% is inderdaad mooi, enkele maanden geleden was dit nog 55% dacht ik

Bij ons verviel de gas 1/11 en elec. 1/12 en ook overgegaan van Eneco naar Engie.
Bij verlenging vast contract bij Eneco rap ne meerprijs van 600€ bij zelfde verbruik.
Door te switchen nog kunnen "beperken" tot 300€ opleg. 🙄

Engie goedkoper bij u dan eneco ?
Zal dan waarschijnlijk afhankelijk zijn van het verbruik ?

Die 40% is inderdaad mooi, enkele maanden geleden was dit nog 55% dacht ik
ja wij verbruiken wel wat. tussen de 4 en 5k kwh per jaar. heb aquarium en een heel server rack in de garage staan..

Terug
Bovenaan