Energieleveranciers

Nieuwe maand, nieuwe tarieven. De prijsstijgingen zijn er wel maar zijn alleszins voor elektriciteit vrij beperkt ten opzichte van de prijzen van september. Weer een knap staaltje sensatie van de traditionele media.

Zelfs bij variabele contracten sijpelen de verhoogde marktprijzen maar mondjesmaat door naar de contractprijs. De grote schok komt er nog aan, wees gerust.

Zelfs bij variabele contracten sijpelen de verhoogde marktprijzen maar mondjesmaat door naar de contractprijs. De grote schok komt er nog aan, wees gerust.
Ik zie staan voor bijvoorbeeld mijn contract bij Mega sinds vandaag -->
9,59 c€/kWh (staat zo op mijnenergie, op mega zelf vind ik de tariefkaart nog niet terug)

Toen ik intekende stond dit cijfer op 1,41 c€/kWh

Hoezo de grote schok moet nog komen? Dit is op een jaar tijd een meerprijs van 6,8x en een verdubbeling tov gisteren ...
Ik vind een bijna verzevenvoudiging van de prijs op een jaar tijd toch voldoende sé .. (dit is wél alleen het deel van de energieleverancier)

----

Elektriciteit is niet véél beter ..

Laatst bewerkt:
Ik zie staan voor bijvoorbeeld mijn contract bij Mega sinds vandaag -->
9,59 c€/kWh (staat zo op mijnenergie, op mega zelf vind ik de tariefkaart nog niet terug)

Toen ik intekende stond dit cijfer op 1,41 c€/kWh

Hoezo de grote schok moet nog komen? Dit is op een jaar tijd een meerprijs van 6,8x en een verdubbeling tov gisteren ...
Ik vind een bijna verzevenvoudiging van de prijs op een jaar tijd toch voldoende sé .. (dit is wél alleen het deel van de energieleverancier)

----

Elektriciteit is niet véél beter ..

Afhankelijk van welke indexatieparameter zal dit sneller of trager doorsijpelen.
Vergelijken met die 1,41 is trouwens ook geen eerlijke vergelijking want dat was evenzeer een anomalie, maar dan aan de andere kant van het spectrum: een abnormaal lage prijs door het overaanbod tijdens de eerste corona-lockdown in Europa.

Ik reageerde trouwens enkel specifiek op Slayerbe en niet in het algemeen. Ik ben diegene die mensen er al weken op wijst dat de variabele prijzen die in september gebruikt werden op de vergelijkingssites al lang niet meer representatief waren...

Octa+ Activ

GAS -->
Afrekening juni 2020 --> €c 1,2581/kWh (dit is wellicht de gemiddelde waarde van een jaar)
Tariefkaart mei 2021 --> €c 2.63/kWh
Tariefkaart september 2021 --> €c 5.64/kWh
Tariefkaart oktober 2021 --> €c 8,13/kWh

Het lijkt me de moeite om eens een ander contract op te zoeken.
Engie 3 jaar vast staat op 5,195 €c/kWh voor oktober 2021, ik moet enkel maken dat ik snel genoeg terug verander als de prijzen beginnen te zakken.

Gaan jullie veranderen, met heel die heisa van de gasprijzen? Wij hebben een Luminus Optimal (variabel dus) met wel nog mooie welkomstvoorwaarden (gratis 1500 kwh en korting van -1.39 c€/kwh) voor het aardgas). Op zich is ons verbruik niet zo hoog. Woning met E-peil 7 en vloerverwarming, dus een verbruik van ongeveer 5.500-6.000 kWh voor een jaar.
toevallig, ik heb deze ook aangegaan in juni.

tja idd variabel, maar ik ga er toch een jaartje bij blijven, ik wil mijn voordelen niet kwijt spelen.

Gisteren prijsvergelijking gedaan (gas+elek), met mijn cijfers:

- goedkoopste vaste: €2400
- goedkoopste variabele: €2000

Vandaag prijsvergelijking:

- goedkoopste vaste: €2762
- goedkoopste variabele: €2267

Toch significant.

Aardgas van 2.89 c/kwh bij het aangaan van contract naar 7.02 c/kwh voor komend kwartaal. Tja. We zweten het even uit zeker.

toevallig, ik heb deze ook aangegaan in juni.

tja idd variabel, maar ik ga er toch een jaartje bij blijven, ik wil mijn voordelen niet kwijt spelen.
Ik ben toch overstag gegaan voor aardgas, elektriciteit ga ik voorlopig zo laten. We hebben zonnepanelen met een digitale meter, maar onze afname op jaarbasis zal rond de 1.500 kWh, wat dus overeenkomt met die gratis 1.500 kWh. Tevens zijn ook de injectietarieven geindexeerd, en gezien dat we een veelvoud op het net steken, hebben we dus nog een buffer :-).
Heb er toch wel een nacht van wakkergelegen, maar mijn vriendin zei dat ze niet wil verschieten volgend jaar, en dan toch maar een vast contract genomen :D.

Ik ben toch overstag gegaan voor aardgas, elektriciteit ga ik voorlopig zo laten. We hebben zonnepanelen met een digitale meter, maar onze afname op jaarbasis zal rond de 1.500 kWh, wat dus overeenkomt met die gratis 1.500 kWh. Tevens zijn ook de injectietarieven geindexeerd, en gezien dat we een veelvoud op het net steken, hebben we dus nog een buffer :).
Heb er toch wel een nacht van wakkergelegen, maar mijn vriendin zei dat ze niet wil verschieten volgend jaar, en dan toch maar een vast contract genomen :D.
Je had ook gewoon aan uw vriendin kunnen zeggen :

Ik neem geen vast contract. Wij leggen gezamenlijk in voor het variabel contract. Jij betaalt het extra voor het vaste contract.
En indien het minder is vloeit dat terug naar mij. Indien er moet bijbetaald worden leg ik het bij.

Dan moest je er niet van wakker liggen dat je een vast contract hebt genomen. Dan was het enkel uw schuld als je te veel betaalde.

Laatst bewerkt:
1000

Je had ook gewoon aan uw vriendin kunnen zeggen :

Ik neem geen vast contract. Wij leggen gezamenlijk in voor het variabel contract. Jij betaalt het extra voor het vaste contract.
En indien het minder is vloeit dat terug naar mij. Indien er moet bijbetaald worden leg ik het bij.

Dan moest je er niet van wakker liggen dat je een vast contract hebt genomen. Dan was het enkel uw schuld als je te veel betaalde.
Haha ik lag wakker van het variabel contract, vandaar. Maar ben in zo zaken een eeuwige twijfelaar.

Wel een mooie oplossing, moet ik onthouden :D.

Bij Eneco is het 7,57 op tariefkaart nu voor vast. Was gisteren 4,.. dus toch wel wat bijgekomen. De variabele voelen het minder heb ik de indruk.

Wij hebben een vast contract voor 1 jaar afgesloten in april, dus zitten nog even goed (4,95 c€ elektr en 1,85 c€ gas + extra korting)
Maar welke tarieven worden gehanteerd vanaf 1 jaar na opstart?
Contact wordt stilzwijgend verlengd, maar aan welke voorwaarden?
Is dit het tarief zonder promotie? (9,34 c€ en 3,37 c€)
Of het tarief op dat moment van toepassing is?

Sowieso ga ik dan opnieuw vergelijken.
Maar vraag het me wel af...

Wij hebben een vast contract voor 1 jaar afgesloten in april, dus zitten nog even goed (4,95 c€ elektr en 1,85 c€ gas + extra korting)
Maar welke tarieven worden gehanteerd vanaf 1 jaar na opstart?
Contact wordt stilzwijgend verlengd, maar aan welke voorwaarden?
Is dit het tarief zonder promotie? (9,34 c€ en 3,37 c€)
Of het tarief op dat moment van toepassing is?

Sowieso ga ik dan opnieuw vergelijken.
Maar vraag het me wel af...
Tarief dat op dat moment van toepassing is lijkt mij voor die formule.

Bestaat die formule niet meer dan is het aan het tarief zonder promotie of ze moeten u hebben ingelicht dat ze u transfereren naar een andere formule naar hun keuze.

vorige week telefoon gekregen van Luminus, "we hebben gezien dat u ons gaan verlaten, wat is de reden hiervoor?" Wel einde contract & goedkoper alternatief via mijnenergie. "We gaan u een nieuw voorstel doen dat lager zal zijn, we sturen het u volgende dag door" tot op heden niets gezien of gehoord. :scream:

Ik ben toch overstag gegaan voor aardgas, elektriciteit ga ik voorlopig zo laten.
Same gisteren nog snel geswitched van Mega naar Engie (variabel -45% korting ), met als ingangsdatum 1 januari (aan het tarief van gisteren hé, al ga ik wel prijs hebben moest het in april nog héél hoog staan)
Met electriciteit zat ik al bij Engie (variabel -55% korting ), dat contract vervalt 31 dec. Ik zal wel zien wat de prijzen zijn in november of zo.

Worst case blijf ik bij Engie zodat daar alles zit, en ga ik voor 3 jaar vast. (Daar zit toch 0€ korting op en dan kan je terug zonder problemen switchen als de markt beter wordt)

Als ik Engie was, ik bood een promo actie aan voor een 3 jarig contract - alleen te verkrijgen als je er 3 jaar effectief blijft. Normaal doen ze dat nooit, maar het zijn dan ook uitzonderlijke omstandigheden.

vorige week telefoon gekregen van Luminus, "we hebben gezien dat u ons gaan verlaten, wat is de reden hiervoor?" Wel einde contract & goedkoper alternatief via mijnenergie. "We gaan u een nieuw voorstel doen dat lager zal zijn, we sturen het u volgende dag door" tot op heden niets gezien of gehoord. :scream:
Ik had dat voor, bij het syndicuscontract. Luminus: Waarom switch je naar Octa+? Ah een promo voor zakelijke klanten? Ok ik geef het door aan de collega en we zullen u een beter offerte aanbieden. 1 maand later wacht ik nog .. ;-

Laatst bewerkt:
nog tot 1 april 2022 bij de groepsaankoop van West-Vlaanderen voor Gas.

6 euro jaarlijkse kost en een vast tarief van 1.62

Ik wrijf voor deze winter toch redelijk in mijn handjes, wat erna komt zien we wel maar dan zijn we alweer mei en dan is het gas-verbruik hoedanook al minimaal tov van nov-maart.

Hier sinds Sep 2020 een vast contract bij Luminus aan 1.65 en 16 jaarlijke kost. Ik heb deze week al 3x telefoon gehad van Luminus om mij naar een ander contract te duwen ... :-D

Ik heb nu een variabel tarief genomen in het huis dat we net gekocht hebben maar nog niet wonen. Kan ik dat nieuwe begin 2022 opzeggen en het contract van hier meenemen naar het nieuwe huis eens we verhuizen. Dat goedkope vaste contract loopt nog tot eind volgend jaar...

Hier Luminus Optifix, van mei 2020.
Loopt nog tot mei 2022 dus ik zit nog even goed.
Voor mijn broer had ik dat toen ook geregeld dus hij zit ook nog even goed.

Mijn ouders hebben bij Engie onderhandeld en hebben dezelfde prijs als wij, maar dan een contract van 1 jaar.
Zij zitten ook nog tot februari 2022 goed.

Terug
Bovenaan