Energieleveranciers

At the risk of sounding stupid, maar hoe werkt die variabele prijs eigenlijk?
Als ze 4x per jaar een nieuwe prijs bepalen en maar 1x per jaar de meterstand opvragen, hoe weten ze dan hoeveel verbruik er per kwartaal was?

Ik denk dat ik het ook aan mijn rekker heb bij Engie

Via aanbieders een contract afgesloten op 30/09
Gas: 3,25c€/kWh
Stroom: Dag 6,02c€/kWh
Nacht: 5,46c€/kWh

Nu staat op de pagina onderaan
Promotie enkel geldig voor aanvragen geplaatst en vervolledigd in de periode van 16-09-2021 tot en met 30-09-2021. Aanvragen die na 30-09-2021 vervolledigd worden, ontvangen automatisch enkel de op dat moment geldende promoties.
Intussen heb ik enkel een mail gekregen van Engie dat ze mijn aanvraag hebben ontvangen, maar dus nog geen bevestiging.
Dus ik hang er aan voor de prijzen van November dan eigenlijk ? Ook wel enorm smerig moest dit zo zijn

Dat is dan voor gas 10.79
Dag 23.19
Nacht 15.81

Als ze 4x per jaar een nieuwe prijs bepalen en maar 1x per jaar de meterstand opvragen, hoe weten ze dan hoeveel verbruik er per kwartaal was?
Als ik bij eneco mijn meterstand ingeef dan vult die meteen voor elke maand in wat ik dag en nacht verbruik. Van elke ean nummer wordt constant bijgehouden wat het verbruik is, anders zou men ook dag en nacht niet kunnen bepalen hé.

Als ik bij eneco mijn meterstand ingeef dan vult die meteen voor elke maand in wat ik dag en nacht verbruik. Van elke ean nummer wordt constant bijgehouden wat het verbruik is, anders zou men ook dag en nacht niet kunnen bepalen hé.
-->
Je verbruik uitgemiddeld over de periodes, volgens het geschatte verbruik van de gemiddelde consument.
mega zei:
We namen gemakshalve een jaarlijkse afrekening voor een enkelvoudige meter. Het totale verbruik is 1411 kWh, maar in een afrekening met een variabele energieprijs moeten we dit verbruik als het ware verdelen over kleinere perioden. We willen te weten komen hoeveel kWh deze klant verbruikte in december 2019 en welke energieprijs er toen van toepassing was. Dit is alleen mogelijk via verbruiksprofielen. Euh, en wat is dat?

Verbruiksprofielen​

Via verbruiksprofielen kunnen we te weten komen hoeveel procent van het totale aantal kWh klanten verbruiken binnen een bepaalde periode. Via deze technologie, ook wel synthetisch lastprofiel (SLP) genoemd, kunnen we het relatieve verbruik per kwartier doorheen het jaar bepalen. We houden zo ook rekening met weekends, feestdagen, het weer, etc.

Berekening variabele energieprijs op afrekening​

We keren even terug naar het voorbeeld met een totale verbruik van 1411 kWh. Via de verbruiksprofielen kunnen we te weten komen hoeveel procent hiervan de klant verbruikte tijdens de maanden oktober, november, december, … Dit verrekenen we dan met de energieprijs van de betreffende maand. Ook dit illustreren we met een voorbeeld.
[...]
Verder is het interessant om te weten dat je op je afrekening deze berekening niet zal terugvinden. We gebruiken namelijk het totale verbruik en het gewogen gemiddelde zoals vermeld in de laatste rij van bovenstaande tabel.

Dat is enkel bij een digitale meter. Bij een analoge meter is er geen enkele mogelijkheid om te weten wat jij per maand, per dag, per week,... verbruikt.

Enigste wat kan is dat eneco een algoritme gebruikt en dat het dan ook een approximatie is dat men invult. Maar dat het correct is, lijkt mij nonsens. Maar bewijs maar eens dat het niet juist is hé :p.

Nee, enkel bij een slimme meter is dat zo.

Dat is enkel bij een digitale meter. Bij een analoge meter is er geen enkele mogelijkheid om te weten wat jij per maand, per dag, per week,... verbruikt.

Enigste wat kan is dat eneco een algoritme gebruikt en dat het dan ook een approximatie is dat men invult. Maar dat het correct is, lijkt mij nonsens. Maar bewijs maar eens dat het niet juist is hé :p.
Opgelegd door de VREG, dus onafhankelijk van de leverancier.

Nee, enkel bij een slimme meter is dat zo.
Hoeft geen slimme meter te zijn. Een domme digitale meter, wat onze digitale meter is, is voldoende.

Had men een mogelijkheid om die analoge meter uit te lezen en dan de gegevens door te geven naar een database, dan kon dat ook met een analoge meter.

Inderdaad, was iets te snel met typen. Maar we bedoelen inderdaad hetzelfde, da's niet standaard met de oude analoge meters. Daar weet de leverancier enkel de meterstanden die hij doorkrijgt van de netbeheerder, dus 1x per jaar of bij een wissel van contract.

Stel dat je een contract hebt bij leverancier 1 en die gaat in vanaf 01/07/2021.

In juni 2022 ga je een contract aan bij leverancier 2 met ingangsdatum 01/09/2022.
Vervallen uw kortingen bij leverancier 1 dan of niet aangezien je minstens 1 jaar lang klant moet zijn om van bepaalde kortingen te genieten. Ik neem aan dat ze kijken dat je klant was van 01/07/2021 tem 31/08/2032?

Laatst bewerkt:
(Voor gas) Dat doen ze blijkbaar aan de hand van een schatting van verbruiken tijdens bepaalde periodes. Ik ben het artikel kwijt waar ik dit gelezen maar even een voorbeeld:

Zo kan het dus zijn dat de periode januari - maart voor 40% meetelt
En zo kan het zijn dat de periode juli - sept maar voor 10% meetelt

Ik weet niet zeker of die percentages berekend worden per jaar of over een langere periode, maar ik weet wél dat ze dit doen op basis van schattingen van verbruik en het is dus NIET 4x25% (!) voor de 4 kwartalen. Het totaal is 100% maar dit is niet netjes verdeeld.

Ik heb zowel voor gas als elektriciteit een digitale meter.
En blijkbaar zien ze bij luminus mijn gasverbruik, althans ik kan een grafiek zien per verbruikskwartaal. Dus dat lijkt allemaal te kloppen met wat jullie zeggen.
Maar bij elektriciteit staat er helemaal niets. En ik kan ook niets ingeven. Info vragen via hun chatfunctie gaat precies ook niet, al een paar weken kijk ik om de paar dagen eens of ik iemand kan bereiken, maar nog steeds onbereikbaar :confused2:

Ja oeps een foutje! Met digitale meters gaan ze uw verbruik inderdaad niet meer schatten maar gaan ze dit effectief correct kunnen berekenen sorry.

Mijn uitleg is alleen van toepassing op NIET digitale meters :)

Ik denk dat ik het ook aan mijn rekker heb bij Engie

Via aanbieders een contract afgesloten op 30/09
Gas: 3,25c€/kWh
Stroom: Dag 6,02c€/kWh
Nacht: 5,46c€/kWh

Intussen heb ik enkel een mail gekregen van Engie dat ze mijn aanvraag hebben ontvangen, maar dus nog geen bevestiging.
Dus ik hang er aan voor de prijzen van November dan eigenlijk ? Ook wel enorm smerig moest dit zo zijn

Dat is dan voor gas 10.79
Dag 23.19
Nacht 15.81
Ik heb wel bij mijnenergie (niet aanbieders) de aanvraag ingediend op 30/09 en ik heb vandaag 04/10 bevestiging gekregen van Engie. Mijn aanvraag is voor mij alvast nog goedgekeurd met de prijzen van september. Ik zou denken dat dit bij aanbieders dan ook moet lukken hé.

Zie ook mijn PM's. Ik zou eerst even informeren bij Engie of nog even wachten wat er op het contract zal staan. Ik denk toch dat jij de tarieven en promo van 30/09 gaat krijgen. En anders zou ik toch serieus wat zagen en klagen ..

PS. Keep in mind, dat je binnen de 14 dagen wel moet weten of je de tarieven gaat krijgen, want tot dan kan je je contract nog kosteloos opzeggen.

Laatst bewerkt:
Ja oeps een foutje! Met digitale meters gaan ze uw verbruik inderdaad niet meer schatten maar gaan ze dit effectief correct kunnen berekenen sorry.

Mijn uitleg is alleen van toepassing op NIET digitale meters :)

Ik heb wel bij mijnenergie (niet aanbieders) de aanvraag ingediend op 30/09 en ik heb vandaag 04/10 bevestiging gekregen van Engie. Mijn aanvraag is voor mij alvast nog goedgekeurd met de prijzen van september. Ik zou denken dat dit bij aanbieders dan ook moet lukken hé.

Zie ook mijn PM's. Ik zou eerst even informeren bij Engie of nog even wachten wat er op het contract zal staan. Ik denk toch dat jij de tarieven en promo van 30/09 gaat krijgen. En anders zou ik toch serieus wat zagen en klagen ..

PS. Keep in mind, dat je binnen de 14 dagen wel moet weten of je de tarieven gaat krijgen, want tot dan kan je je contract nog kosteloos opzeggen.
Jij had een vast tarief afgesloten ?

Bovenstaande prijzen waren natuurlijk enkel energieprijzen - korting
Ik kan momenteel al op het klantenprofiel van Engie, maar ik kan de contracten nog niet zien

Vorige 2x gewisseld via mijnenergie en dat ging ook zonder probleem, benieuwd wat het nu gaat geven :)

Jij had een vast tarief afgesloten ?
Neen een variabel tarief gas, maar wel met 40% korting. Ik heb het risico genomen dat het niet oneindig blijft stijgen.
Ik heb voor electriciteit, wel zonet easy3 genomen, vast voor 3 jaar vanaf januari 2022
(Ik moest hiervoor bellen want ik ben al klant en dan kan je de begindatum van je contract blijkbaar niet ingeven)

De prijs van electriciteit tov september voor vast was bij Engie, nog niet zoveel hoger als vorige maand, en ik wil het risico niet meer nemen.
(Variabele prijzen zijn wel honderden euro's duurder geworden en nu dus zelfs duurder dan vast, dus daarvoor ben ik te laat)

Heb men domiciliëring bij Mega stop gezet en ga gwn het oorspronkelijke voorschot storten, niet hun verdubbeling. Aangezien een voorschot van hun toch maar een 'voorstel' is en dat geen verplicht bedrag is. Is zien hoe snel ze me contacteren.

Net mail gehad van Luminus, mijn contract (wel onbepaalde duur) loopt af op 15/11 en ze geven hun nieuwe prijzen mee:
Ter informatie
Je nieuwe prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,1198 €/kWh, vaste vergoeding 72,6 €/jaar. (Tweevoudig komt op 0,1335€/kWh (dag) en 0,1023€/kWh (nacht))
Gas: energieprijs 0,0537 €/kWh, vaste vergoeding 48,4 €/jaar.

Je huidige prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,0672 €/kWh, vaste vergoeding 72.6 €/jaar. (Tweevoudig was 0,0773€/kWh (dag) en 0,0524€/kWh (nacht))
Gas: energieprijs 0,0259 €/kWh, vaste vergoeding 48,4 €/jaar.

Voorlopig ga ik bij hen blijven, via mijnergie.be krijg ik er geen goedkopere tarieven uit, begin november nog eens kijken wat te prijzen dan gedaan hebben.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan