Ik had begin 2016 bij Energy People een zeer goedkoop contract voor 3 jaar afgesloten omdat energieprijzen toen megalaag stonden door een olieoverschot dat overduidelijk zou opgelost geraken in de jaren erna want de shale exploratie in de US was in elkaar gestort.
Ik snapte niet hoe zij in staat waren om contracten op zo'n lange termijn aan te bieden die slechts 10% meer kostten dan de variabele contracten op dat moment, terwijl het mij 'vanzelfsprekend' leek dat de prijzen toen gewoon heel tijdelijk artificieel laag stonden.
Lang verhaal kort: Energypeople in zware financiële problemen tegen half 2018.
Een half jaar hebben ze dan nog zitten mailen met bedrieglijke informatie dat "het nu het moment was om over te stappen voor een voordelig contract bij Mega" en "als ik niet op korte termijn mijn contract zou wijzigen, ik zonder electriciteit zou vallen".
Heb ik compleet genegeerd, en pas eind 2018 (na bijna de volle 3 jaar) moeten overstappen naar variabel tarief bij andere leverancier omdat hun vennootschap effectief ophield te bestaan.
Zelfde situatie nu: begin dit jaar contract afgesloten voor 3 jaar omdat het voor mij weer vanzelfsprekend was dat er een olie/gas tekort zat aan te komen.
Dat die energieleveranciers nu weer aan het scramblen zijn voor liquiditeit door voorschotten zomaar te verhogen, is toch wel straf.
Wat zitten die economen/traders/etc. daar eigenlijk te doen?
Ik denk dat het misschien eerder is van: zakken de prijzen -> dikke winst die we uitkeren.
Stijgen de prjizen: vennootschapje failliet, en volgend jaar nieuwe poging met een andere hippe digitale leverancier.