Energieleveranciers

Heb een tijd onder een rots geleefd - net eens mijn tarieven bij Mega nagegaan (in maart overgeschakeld naar Super - Variabel). Ik dacht steeds dat de stijging niet 'zo erg' was; tot ik het even nakeek :oink:

Prijzen toen:
WdH7Xla.png

Prijzen nu:
Elek piek: 29.02
Elek dal: 21.82
Gas: 12.64
Gsc onveranderd

Zijn ze bij Mega nu volledig zot geworden of zijn dat echt de huidige prijzen? Vanavond toch maar eens leveranciers vergelijken...

Heb een tijd onder een rots geleefd - net eens mijn tarieven bij Mega nagegaan (in maart overgeschakeld naar Super - Variabel). Ik dacht steeds dat de stijging niet 'zo erg' was; tot ik het even nakeek :oink:

Prijzen toen:
WdH7Xla.png

Prijzen nu:
Elek piek: 29.02
Elek dal: 21.82
Gas: 12.64
Gsc onveranderd

Zijn ze bij Mega nu volledig zot geworden of zijn dat echt de huidige prijzen? Vanavond toch maar eens leveranciers vergelijken...
Er kan wel wat af van die prijs, maar het zal wel ongeveer in die richting gaan ja. (23 - 28 cent)

Hopen dat het tegen mei terug zakt :p.

Nope dat zijn echt de prijzen. Mega is nu wel géén prijsbreker meer (eerder op het randje van bankroet), maar ook bij de andere leveranciers zijn de prijzen momenteel absurd hoog.

De covidcrisis moet betaald worden, maar ze zijn nu echt wel (met alles eigenlijk) aan het overdrijven. Men is winst aan het scheppen dat het niet meer mooi is.

Nope dat zijn echt de prijzen. Mega is nu wel géén prijsbreker meer (eerder op het randje van bankroet), maar ook bij de andere leveranciers zijn de prijzen momenteel absurd hoog.

De covidcrisis moet betaald worden, maar ze zijn nu echt wel (met alles eigenlijk) aan het overdrijven. Men is winst aan het scheppen dat het niet meer mooi is.
En nog is energie eigenlijk spotgoedkoop voor wat je ervoor krijgt.

Ik weet ook niet ofdat we mogen spreken over winst scheppen dat het niet normaal is, wanneer je in dezelfde lijn spreekt over randje van bankroet.

Daarnaast moet je eerlijk zijn hé. Als wij zelf de OPEC landen waren, dan zouden wij exact hetzelfde doen. Is nu eenmaal de wet van vraag en aanbod. Waarom zou je het aanbod verhogen als je meer geld kunt verdienen aan het aanbod laag te houden.

En nog is energie eigenlijk spotgoedkoop voor wat je ervoor krijgt.
Leg dat Jan Modaal uit hé.

Ik zie ne wereldvreemde (Vlaamse) minister al verkondigen voor de media -als mensen massaal erover klagen- dat de prijzen eigenlijk nog héél laag staan en dat de burger niet moet zagen. :tongue:

wanneer je in dezelfde lijn spreekt over randje van bankroet.
Wanbeheer hé, plus het is niet de energieleverancier die de meeste winst maakt hé, dat is ook in feite maar een tussenpartij.

Daarnaast moet je eerlijk zijn hé. Als wij zelf de OPEC landen waren, dan zouden wij exact hetzelfde doen. Is nu eenmaal de wet van vraag en aanbod. Waarom zou je het aanbod verhogen als je meer geld kunt verdienen aan het aanbod laag te houden.
True. En wat zit nu ne rijke sjeik in met de gewone burger hier? Niks hé, die kijkt naar zijn eigen centjes.

Er mag zeker wel meer gezegd worden dat er niet vergeleken moet worden met 2020 maar met 2019. Dan staat het nog altijd hoog natuurlijk, maar de lage prijzen in 2020 kan je ook zien als een buffer die nu opgenomen wordt.

Maar dan moet het wel terug zakken in de lente :p.

Leg dat Jan Modaal uit hé.

Ik zie ne wereldvreemde (Vlaamse) minister al verkondigen voor de media -als mensen massaal erover klagen- dat de prijzen eigenlijk nog héél laag staan en dat de burger niet moet zagen. :tongue:
Dat heeft er al 1ne gedaan. Daarom dat we hem naar de europese investeringsbank hebben gestuurd :p

True. En wat zit nu ne rijke sjeik in met de gewone burger hier? Niks hé, die kijkt naar zijn eigen centjes.
Dat doet iedereen nu eenmaal.

Er mag zeker wel meer gezegd worden dat er niet vergeleken moet worden met 2020 maar met 2019. Dan staat het nog altijd hoog natuurlijk, maar de lage prijzen in 2020 kan je ook zien als een buffer die nu opgenomen wordt.

Maar dan moet het wel terug zakken in de lente :p.
De contracten die ik snel snel, nog op het nippertje heb getekend eind sept (gas) / begin okt (elec) kwamen ongeveer overeen met de prijzen van 2019, misschien iets duurder maar véél scheelt het niet.

Maar de prijzen nadien -voor gas in oktober en voor elektriciteit in november- (die maand is de voorspelde inhaalbeweging gebeurd tov gas) zijn toch héél wat duurder. Deze zijn ondertussen nog (bijna) verdubbeld tov eind sept/begin okt. (voor het gedeelte van de leverancier)

Dus eigenlijk ben ik het er wél mee eens met je post en zeker je laatste zinnetje ;)

Het valt me op hoeveel er hier op dit forum bij mega zitten (zaten). Ze zouden hier beter hun Klantenforum integreren.

Straks nog eens een nieuwe simulatie doen bij mijn energie.

Wanneer weetje of je overdracht naar een andere leverancier helemaal OK is?
Op 18/10 ingeschreven bij ENGIE
Op 20/10 bericht van ENGIE dat alles in orde werd gebracht voor het contract
Als je dan inlogt bij Engie is de status:

"
Je contractaanvraag wordt verwerkt.
We hebben je aanvraag naar de distributienetbeheerder gestuurd en wachten op zijn antwoord om je contract te finaliseren."

Startdatum zou 1/12 moeten zijn, dus heb wel ruim op tijd het aangevraagd?

Het valt me op hoeveel er hier op dit forum bij mega zitten (zaten). Ze zouden hier beter hun Klantenforum integreren.

Straks nog eens een nieuwe simulatie doen bij mijn energie.

Tja, met hun agressieve kortingen voor nieuwe klanten de afgelopen jaren hebben ze veel volk gelokt. In het begin nog gecompenseerd door de tarieven vanaf het 2e jaar met 30% te laten stijgen (toen de energieprijzen nog stabiel waren :p) tot dat niet meer mocht.

Hebben hier ook wat voor met die bende gangsters zeg:

Concreet:

Zijn verhuisd naar onze nieuwe woning op 31/08/21, daar hadden we al sinds 08/2020 Lampiris voor elektriciteit en sinds 12/2020 De Vlaamse Energieleverancier voor aardgas.

Bij de overdracht van ons vorig huis, een huurwoning, werd uiteraard het overnamedocument ingevuld met de nieuwe huurders samen met de makelaar.

In de loop van september krijgen we melding van Eneco, onze leverancier op het vorige adres voor zowel elektriciteit als aardgas, dat ze nog enkele gegevens nodig hebben van ons voor onze nieuwe woning, vnl EAN codes en meterstanden. We hebben meteen, de dag zelf, geantwoord dat dit niet nodig was gezien we reeds langere tijd 2 leveranciers hebben op ons nieuw adres. Toch krijgen we plots een voorschotfactuur in de mailbox van Eneco voor de maand september, opnieuw aan hen gemeld dat dit niet klopt en dat we geen Eneco wensen op ons nieuw adres.

Opnieuw krijgen we voor oktober een voorschotfactuur van Eneco. Wat blijkt: ze hebben dus toch Eneco gestart op ons nieuw adres en ons contract met zowel Lampiris als DVE opgezegd, daarvan kregen we dus plots ook een slotfactuur tem 31/08.

Telefonisch contact met Eneco, de eerste medewerker maakt zich kwaad, zegt dat wij duidelijk onze EAN nummers hebben doorgegeven met het overnamedocument en dus contract hebben aangevraagd. Daarop geef ik aan dat op dat overnamedocument geen enkele melding van de nieuwe EAN nummers van ons nieuw adres staat, sterker nog, de makelaar heeft het huisnummer van het adres zelfs verkeerd opgeschreven. "Ja mijnheer, wij kunnen die EAN nummers niet zelf opvragen, dus die komen niet uit de lucht gevallen, u heeft die doorgegeven...". Goed, ik vraag hem daar het bewijs van, hoe wij die hebben doorgegeven. "Ja, het overnamedocument mijnheer". Dat heeft hij een keer of 3 vermeld, "het overnamedocument", telkens heb ik hem gezegd dat daar geen sprake op is van nieuwe EAN nummers en ik nogmaals bewijs vraag van hoe wij die hebben doorgegeven. Mijnheer smijt dan gewoon de telefoon dicht, stel u voor, wat een klantendienst.

Opnieuw gebeld, nieuwe medewerker, wat rustiger in elk geval, het hele verhaal opnieuw gedaan, ook die begint over "het overnamedocument..." :wallbash:. Die had dan wel plots door "tiens, hier klopt iets niet, het staat er idd niet op, we gaan dit moeten onderzoeken." Daar zijn ze dus nu, hopelijk, mee bezig.

Bij Lampiris kunnen ze uiteraard alleen bevestigen dat het contract werd stopgezet én dat ik daardoor mijn promotie en voordelig tarief kwijt ben. Idem bij DVE, daar had ik een voordelig vast tarief van 1.8eurocent per kWh, wel maar tot eind november dus dat zou wel komen te vervallen. Nu krijg ik echter van hen een afrekening van 12/2020 (het moment dat we aardgas hebben binnengetrokken) tot 31/08 voor 31.750kWh, wat gewoon onmogelijk is gezien we pas verhuisd zijn op 31/08/21 en voordien de verwarming, behalve de eerste weken na het plaatsen van de chape op de vloerverwarming, de ganse tijd heeft uitgestaan.

Klantendiensten rampzalig slecht ter bereiken, sturen je de hele tijd door naar zogezegd de juiste dienst, die dan ook geen bevoegdheid blijken te hebben en niet weten waarom die andere je naar hen heeft doorverwezen, wachtmuziekjes waar je zot van wordt.

Maar het ergste van al dus Eneco die zonder ook maar enig akkoord je huidige contracten zomaar kan opzeggen?

Er is een nieuwe knop bijgekomen op mijn mymega:
i3QKS9n.png

'Verhoging weigeren'. Heb er nog niet durven op klikken want had mijn voorschot wat naar beneden gedaan (toen dat nog ging op de website). Hun kennende gaat die knop ervoor zorgen dat ik terug volle pot betaal.

De "voorschotfactuur' aanpassen knop werkt NOG ALTIJD niet... Als zoiets simpel bij mij opt werk zo lang zou duren, mai...

Wanneer weetje of je overdracht naar een andere leverancier helemaal OK is?
Op 18/10 ingeschreven bij ENGIE
Op 20/10 bericht van ENGIE dat alles in orde werd gebracht voor het contract
Als je dan inlogt bij Engie is de status:

"
Je contractaanvraag wordt verwerkt.
We hebben je aanvraag naar de distributienetbeheerder gestuurd en wachten op zijn antwoord om je contract te finaliseren."

Startdatum zou 1/12 moeten zijn, dus heb wel ruim op tijd het aangevraagd?
Dat duurt gewoon een tijd vooraleer je verder er iets van zal horen.

Geen zorgen, binnenkort zal je je woning verplicht moeten renoveren, en dan zal je wat minder moeten betalen op je energie factuur hopelijk :shutup:
Onze woning is nog maar van 2008 :(

Geen zorgen - we zullen in de toekomst wel voordeliger uitkomen eenmaal we onze verplichte elektrische wagen moeten opladen thuis...
Hebben ze er al eens aan gedacht dat er eens nog geen echte elektrische gezinswagens bestaan?

Nu lijkt de keuze voornamelijk: dure tesla, dure SUV of kleine koekendoos

I.v.m. de Mega voorschotten: toen ik mijn contract aanging wilden ze ook al de voorschotfactuur dubbel zo hoog zetten - snel aangepast toen

Er is een nieuwe knop bijgekomen op mijn mymega:
i3QKS9n.png

'Verhoging weigeren'. Heb er nog niet durven op klikken want had mijn voorschot wat naar beneden gedaan (toen dat nog ging op de website). Hun kennende gaat die knop ervoor zorgen dat ik terug volle pot betaal.

De "voorschotfactuur' aanpassen knop werkt NOG ALTIJD niet... Als zoiets simpel bij mij opt werk zo lang zou duren, mai...
Ik heb mijn voorschot lichtjes verhoogd toen dat nog mogelijk was. (Dat is OK want anders moet ik straks bijbetalen en als ze failliet gaan heb ik nog altijd mijn verkregen promotie van 180€ achter de hand)

Ik heb die knop 'verhoging weigeren' dus niet.
Conclusie: Die knop wel zeggen 'verlaging weigeren'. :unsure:

Terug
Bovenaan