Enslaved - Vikingligr Veldi (1994)

Obi-Jan

Well-known member
Een album of the week kiezen, het blijft toch moeilijk :unsure:

Voor deze 4e ronde dacht ik dan toch eens terug te keren naar mijn eerste grote liefde in de muziek, de Noorse black metal uit begin jaren 90. En waarom specifiek dit album? Voor mij was dit album een van de gateway albums into black metal geweest. Ik herinner het me nog goed, in het 5e middelbaar kreeg ik deze cd in mijn handen geduwt door een vriend met de volgende profetische woorden: "Als deze cd een vrouw was, ik zou ze kapotneuken" ( :unsure: )
Het heeft voor mij alleszins wel grote ogen geopend, en er is aldus een hele wereld voor mij opengegaan met die album te beluisteren.
Al is dit album misschien een beetje een buitenbeentje in heel de 90's noorse black metal scene, gezien deze heren het verkozen om over vikings te zingen, ipv over onze goede vriend Satan. De nummers zijn ook aan de langere kant als gewoonlijk voor die tijd, 4 van de 5 nummers zijn langer als 10 minuten.
Ik blijf het een steengoed album vinden dat ik regelmatig nog eens graag opnieuw opleg. Hopelijk vinden jullie er ook wat aan :lol:
Het 2e nummer van dit album ("Vetrarnótt" ("Winternight")) is nog altijd een van mijn favo black metal nummers ooit, de intensiteit van dit nummer blijft buitengewoon imo.

Nog wat fun facts over het album:
- De kern van Enslaved zijn Ivar Bjørnson en Grutle Kjellson, beiden waren nog tieners toen ze dit album schreven en opnamen.
- De lyrics van de nummers zijn in het middeleeuws-ijslands (met uitzondering van Heimdallr dat in het Oud-Noors is)
- Het album is uitgebracht op het label 'Deathlike Silence', het label van Euronymous, het is ook opgedragen aan hem

1099.jpg

Als je je afvraagt hoe het album 30 jaar later klinkt, ze hebben het eerder dit jaar in volledigheid gespeeld op Throne Fest:

Ik vond het persoonlijk een zalig optreden. Enorm nostalgisch om dit album eens in volledigheid live te mogen aanhoren.

Ik geeft het een oprecht eerlijke kans, beloofd!

Hoeveel mensen zijn er gestorven / hoeveel kerken zijn er afgebrand tijdens de making of van dit album? :unsure:

Ik herinner het me nog goed, in het 5e middelbaar kreeg ik deze cd in mijn handen geduwt door een vriend met de volgende profetische woorden: "Als deze cd een vrouw was, ik zou ze kapotneuken" ( :unsure: )
Kapot? Seems unnecessary...

OT: Ik geef het ook een kans, maar de meeste bm vind ik onuitstaanbaar dus ik heb lage verwachtingen. Enige uitzonderingen so far waren die Mordorolo Chants of whatever dat hier ooit eens een AOTW presentatie was, en een optreden van Stygian Bough op Desertfest.

Kapot? Seems unnecessary...

OT: Ik geef het ook een kans, maar de meeste bm vind ik onuitstaanbaar dus ik heb lage verwachtingen. Enige uitzonderingen so far waren die Mordorolo Chants of whatever dat hier ooit eens een AOTW presentatie was, en een optreden van Stygian Bough op Desertfest.
Stygian Bough is geen black metal :unsure:

Ik geeft het een oprecht eerlijke kans, beloofd!

Hoeveel mensen zijn er gestorven / hoeveel kerken zijn er afgebrand tijdens de making of van dit album? :unsure:
Geen eigenlijk, Enslaved is nog redelijk drama-vrij op dat vlak :unsure:

Black metal passeert hier met momenten ook wel eens. De ene periode wat meer dan de andere.
Wel heel raar, maar ik associeer Enslaved niet meteen met BM. Allicht omdat ik nog maar ‘amper’ een decennia lang actief naar metal luister en dan vaak automatisch recentere albums voorgeschoteld krijg, of het moeten de typische gevestigde waarden zijn à la Mayhem en Emperor.
Enslaved ken ik wel uiteraard van naam en van de frontman en ik weet dat ze, net als een Celtic Frost of Bathory bijvoorbeeld, veel andere black metal bands geïnspireerd hebben.
Ik ga het zeker eens een kans geven!

Klassiek album, dat ik eerlijkheidshalve pas veel later heb leren kennen. Ik heb ook wel een tr00 black metalperiode gehad en heb jarenlang in het zwart rondgelopen met bandshirts van Noorse BM-goden. Dit album heeft wel een kultstatus, begreep ik uit hun beslissing om het album integraal te spelen op Thronefest. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn.

Door het nog eens te luisteren vind ik het toch vreemd dat ik er vroeger niet op gekomen ben. Het is zo'n typische epische plaat met langere nummers. Een ander iconisch album dat ik hier toch even in de verf wil zetten is het geweldige Nattestid ser porten vid van Taake.

Best wel een indrukwekkend album als je weet dat het door tieners geschreven is. De nummers klinken "volwassen" en hebben hun complexiteit. Deathcrush van Mayhem heeft natuurlijk ook iets, dat wilde en chaotische, maar hier zit toch al iets experimenteels in dat in hun latere platen wel terugkomt. De band heeft een interessante muzikale evolutie doorgemaakt, hoewel Ulver helemaal een (geslaagde!) omslag heeft gemaakt: van lo-fi black metal naar fantastische synthpop.

Mijn gateway-album is trouwens Enthrone Darkness Triumphant van Dimmu Borgir.

Ik vond het verrassend muzikaal eigenlijk, zeker niet superextreem! Zelfs vrij clean van productie begot.. Verrassend. Midgars Eldar vond ik het beste nummer, goeie opbouw. Maar dit was zeker een nice uurtje ontdekking. Past ook bij het grijze weer vandaag.

Dat BM stemgeluid ben ik echter nog altijd niet voor, dat vind ik altijd zo losstaan van de muziek. Dat zweeft er gelijk zo rond? Geschreeuw in HC of grunting in Death Metal zijn ook te nemen of te laten maar op de één of andere manier vind ik dat dat wel makkelijker integreert in het geheel.

Dat BM stemgeluid ben ik echter nog altijd niet voor, dat vind ik altijd zo losstaan van de muziek. D

Die bedenking deel ik ook wel, ik kan het genre wel appreciëren maar ben niet meer of minder dan een filthy casual maar vaak lijken de vocals een afterthought. Ik ken Enslaved van naam maar volgens mij heb ik ze nooit echt opgezet desalniettemin vond ik dit album wel uitstekend. Misschien zelfs iets te clean naar BM normen?

Er is wel één groot minpunt, JE EINDIGT GEEN ALBUM MET NE FADE OUT VERDOMME :angry:

Ik vond het verrassend muzikaal eigenlijk, zeker niet superextreem! Zelfs vrij clean van productie begot.. Verrassend. Midgars Eldar vond ik het beste nummer, goeie opbouw. Maar dit was zeker een nice uurtje ontdekking. Past ook bij het grijze weer vandaag.

Dat BM stemgeluid ben ik echter nog altijd niet voor, dat vind ik altijd zo losstaan van de muziek. Dat zweeft er gelijk zo rond? Geschreeuw in HC of grunting in Death Metal zijn ook te nemen of te laten maar op de één of andere manier vind ik dat dat wel makkelijker integreert in het geheel.
Ik ben ook altijd heel kritisch wat het stemgeluid wat metal in het algemeen betreft.
Onlangs bijvoorbeeld de Graspop livestream van Emperor en Abbath opgezet.
Qua stemgeluid is imo Abbath top maar het stemgeluid van Ihsahn kan ik amper verdragen…

Bon, ik heb geprobeerd mijn ideeën over black metal terzijde te laten en ben hier met een open geest ingedoken. Ik moet me grotendeels aansluiten bij @clercqie. Muzikaal is dit op veel momenten zeer te pruimen. Zeker het openingsnummer. Goed geproduceerd en ik herken de progressive kant er wel in waar sprake van is op Wikipedia. De vocals zijn nog altijd mijn ding niet. Maar ik moet zeggen dat ze er niet constant zijn. Af en toe lijkt het of er een uitbarsting is met die vocals die maar even duurt en dan laat de band de muziek op veel momenten weer ruim voor zich spreken.

Qua BM vocals vind ik Daniel Rostén van Marduk/Funeral Mist moeilijk te overtreffen. Rauw, rabiaat, wild. Die smijt zich volledig. Past helemaal bij de agressieve, genadeloze muziek die Marduk en Funeral Mist neerpoot.

Straks eens luisteren, ben benieuwd!
Helaas, ik vond dit niet zo goed. Eerste drie nummers werkten enorm op mijn zenuwen, niet enkel door BM-vocals. Gitaar-en drumgeluid zijn hier ook niets voor mij, het klonk alsof de drummer Lars Ulrich als groot voorbeeld heeft genomen... Not smart. Maar als ik de berichten hier lees waren de muzikanten nog erg jong en dan kan ik zulke zonden nog wel vergeven.

Na die drie lange nummers en een paar hits op de pauzeknop was Heimdallr wel een fijne afwisseling. Relatief kort en zeer krachtig. Het laatste nummer Norvegr is nog best wel een degelijke afsluiter. Ik hoor wat clean strumming doorheen het nummer en een paar geinige orgelgeluidjes die voor wat extra dynamiek zorgen. Brute fade-out op het einde, had ik niet verwacht.

Ik ga het niet nog eens beluisteren, maar bedankt voor de presentatie, @Obi-Jan . Dankzij AOTW toch al een stuk of vijf BM-albums beluisterd, en hoewel mijn mening niet veranderd is, heb ik toch al een veel duidelijker beeld van de muziek. Het is dan toch meer dan onleesbare bandnamen.

clean van productie? als dit al clean is, dan wil ik de minder cleane niet horen.
nu goed, dat is een creatieve keuze hier vooral, denk ik.

het is eigenlijk vrij simpele muziek?
drums zijn wat saai, die zijn meestal uitgebreider en complexer in metal, naar mijn gevoel maar zeker de eerste track is 1 beat met wat tempo changes en een paar drum fills.
guitar sound is wel cool en de 'progressie' die er in zit maakt het allemaal wat interessanter.
vocals, ja die zijn er ook. :unsure:

Ik vond dit ook verrassend goed, wetende dat dit helemaal niet mijn genre muziek is.

Vrij muzikaal en de nummers zijn interessant genoeg om ondanks hun langere duur te blijven boeien. Helemaal geen problemen met de productie. Eerste nummer was mijn favoriet. Ga het album waarschijnlijk nog wel eens beluisteren.

Zoals een paar andere leden ben ik niet zo'n fan van dat typische BM keelgeluid dat de zanger doet. Ik kan ook beter om met het gekrijs in hardcore bv. Grunten en hoe dit hier ook noemt lijkt me altijd zo gekunsteld terwijl dat gekrijs klinkt alsof het gewoon spontaan komt tijdens het spelen van de muziek.

Ik vind het toch opmerkelijk hoe het gekrijs in hardcore/metalcore wordt afgezet tegenover het gekrijs of grunten in black/death metal. Dat het bij het ene 'natuurlijker' overkomt dan bij het andere. Misschien omdat dit album melodieuzer is en een cleane zang ook niet zou misstaan? Maar dan stel ik me de vraag hoe naturel dat bij een Electric Callboy overkomt, al is dat sowieso een mixed bag van allerlei genres. Daar kijk ik eerder uit naar de cleane secties en neem ik de screamo-toestanden er maar bij als iets bijkomstig.

Voor een hardcoreleek als ik vind ik het gekrijs van die bands meer op elkaar lijken dan hoe BM-gekrijs zich kan differentiëren. Enslaved - Emperor - Dimmu Borgir Darkthrone - Burzum - Mgla om maar enkele te noemen hebben toch redelijk verschillende stijlen. Maar voor een buitenstaander kan dat dan weer één pot nat zijn.

Terug
Bovenaan