Ervaringen instant pot?

June

Active member
Aangezien er nog geen topic over is gestart, start ik ‘m hierbij.

Wie heeft er rvaring met de Instant Pot? In mijn kleine keuken zou het een uitkomst zijn.
Wij hebben nu een airfryer, waar wij heel blij mee zijn alleen staat mij de binnenbekleding tegen
(teflon) omdat die toch slijt (en kankerverwekkend is).

Het lijkt bijna te goed om waar te zijn, zoveel functies in één airfryer, slowcooker, rijstkoker, pressure cooker.. wie is er blij mee, wie niet? Heeft de pot wel nadelen?

Ik heb geen instant pot, wel deze:

Beste keukenaankoop die ik ooit heb gedaan, gebruik hem meerdere keren per week. 5 jaar geleden gekocht. Als je zoals ik veel met bonen en peulvruchten kookt, is dit een gigantische timesaver, maar dat geldt dus ook voor stukken vlees die je snel mals wil krijgen. Het heeft ook een slowcooker functie. Daarnaast kan je er nog veel mee doen, maar de pressure cooker en slowcooker gebruik ik het meest. Er zit wel geen airfryer functie bij.

Nadelen, niet echt. Misschien dat het een beetje meer prullen kan zijn om de rand van het toestel (waar de pot in gaat) te poetsen omdat het een wat dunnere gleuf is, maar al bij al is er niet veel onderhoud aan.

@Loser maakt ook deel uit van de club. :D

Klopt helemaal! Ik ben overtuigd door clubvoorzitter n0ukie op Discord.
Ik merk wel dat ik er een heel stuk weinig van gebruik: ik kook voornamelijk vegetarisch en volgens mij zou het prachtig werken om vlees in te slowcooken. Daar hoor ik alleen maar goeie dingen over.

Maar ik gebruik 'm voornamelijk als rijstkoker (echt een e-norm verschil met in de pan), en om mijn sauzen te slowcooken. Ik merk daar toch echt wel een verschil in. Mijn bolognesesaus zet ik er dan 4u in, en die is totaal anders dan wanneer ik 'm gewoon in de pan een uurtje laat doen. Dat is dan als slowcooker. En als je het ventieltje dicht zet, heb je een pressure cooker, een snelkookpan. Het enige is: het is niet altijd mogelijk om er een echt kleine portie in te maken. Rijst voor één persoon kan bijvoorbeeld niet, want er moet een minimumhoeveelheid vocht in zitten. Kan best dat er een kleiner model bestaat waarbij dat wel kan, maar dan kom je misschien weer in de rats voor grotere hoeveelheden.

Onlangs heb ik 'm ook voor het eerst gebruikt als stomer voor dimsum. Ging ook perfect: gewoon rekje erin met ovenpapier erop. Dan kook je het velletje niet kapot. Je kunt er uiteraard ook groenten in stomen, of vis, maar dat moet ik dus nog uittesten.

Nadelen... ik ben er nog niet echt eentje tegengekomen! Hij weegt wel iets, ja. Dat is het. En je gaat er niet meer zonder kunnen :D Het is wel geen oventje, dus daar kun je hem niet voor gebruiken.

Hier ook al enkele jaren in de keuken. Wordt vooral gebruikt om patatten te koken, eventueel direct met iets van wortel oid erbij en dat vooral als snel en makkelijke maaltijd voor de kleine. Hierbij vind ik het grootste voordeel dat je er niet op hoeft te letten qua tijden, of water dat overkookt.
Ook een 6-tal eieren met ne keer koken, altijd perfect met de 5-5-5 methode: 5 minuten pressure cook, 5 minuten de pot nog dicht laten en dan 5 minuten in ijskoud water. Perfect gekookt en super makkelijk te pellen.

Heb er ook nog wel andere gerechten in gemaakt, maar toch al effe geleden: butter chicken, risotto (zonder actief mee bezig te moeten zijn),...

Wat ik nog altijd wil doen, maar nog niet aan toegekomen ben, is allerlei mealprep diepvries maaltijden voorbereiden voor erin. Dan is het kwestie van porties uit de diepvries halen, instant pot ingooien, start duwen en klaar.

Ik heb geen instant pot, wel deze:

Daarnaast kan je er nog veel mee doen, maar de pressure cooker en slowcooker gebruik ik het meest. Er zit wel geen airfryer functie bij.

Welk apparaat heeft het bij jou het meeste vervangen?

Klopt helemaal! Ik ben overtuigd door clubvoorzitter n0ukie op Discord.
Ik merk wel dat ik er een heel stuk weinig van gebruik: ik kook voornamelijk vegetarisch en volgens mij zou het prachtig werken om vlees in te slowcooken. Daar hoor ik alleen maar goeie dingen over.

Maar ik gebruik 'm voornamelijk als rijstkoker (echt een e-norm verschil met in de pan), en om mijn sauzen te slowcooken. Ik merk daar toch echt wel een verschil in. Mijn bolognesesaus zet ik er dan 4u in, en die is totaal anders dan wanneer ik 'm gewoon in de pan een uurtje laat doen. Dat is dan als slowcooker. En als je het ventieltje dicht zet, heb je een pressure cooker, een snelkookpan. Het enige is: het is niet altijd mogelijk om er een echt kleine portie in te maken. Rijst voor één persoon kan bijvoorbeeld niet, want er moet een minimumhoeveelheid vocht in zitten. Kan best dat er een kleiner model bestaat waarbij dat wel kan, maar dan kom je misschien weer in de rats voor grotere hoeveelheden.

Onlangs heb ik 'm ook voor het eerst gebruikt als stomer voor dimsum. Ging ook perfect: gewoon rekje erin met ovenpapier erop. Dan kook je het velletje niet kapot. Je kunt er uiteraard ook groenten in stomen, of vis, maar dat moet ik dus nog uittesten.

Nadelen... ik ben er nog niet echt eentje tegengekomen! Hij weegt wel iets, ja. Dat is het. En je gaat er niet meer zonder kunnen :D Het is wel geen oventje, dus daar kun je hem niet voor gebruiken.

Ik ben dus ook benieuwd om er rijst in te koken en vlees (suddervlees). Daarvoor lijkt het mij ideaal.
Welk apparaat heeft het bij deels vervangen of overbodig gemaakt?
Heb jij wel de airfryerfuctie of heb je een aparte airfryer? Of misschien geen. Ik zou ‘m in eerste instantie
namelijk willen kopen vanwege de airfryerfunctie. En als er ook rijst mee kan: ik was al een tijdje opzoek naar een
rijstkoker zonder tefal ed.. dan zouden twee binnenpotten handig zijn, misschien?
Wij hebben een airfryer die aan vervanging toe is. Wij gebruiken ‘m nl veel, bijna elke dag wel. Ideaal.
Alles wordt er lekkerder in, ckae, brood, friet, vlees ed ..op gebakken aardappeltjes na, vind ik.

Wat ik nog altijd wil doen, maar nog niet aan toegekomen ben, is allerlei mealprep diepvries maaltijden voorbereiden voor erin. Dan is het kwestie van porties uit de diepvries halen, instant pot ingooien, start duwen en klaar.
Ideaal als je een kleine hebt.. (weet niet hoe oud jouw kleine is?) .. Maar heb jij dus wel die met airfryer-functie?
Ben nl zo benieuwd waarmee die bekleed is.

Hoe doen jullie dat met schoonmaken? Binnenpot gaat de afwasmachine in, rest met een doek?
Welke accessoires hebben jullie erbij?

Laatst bewerkt:
Ideaal als je een kleine hebt.. (weet niet hoe oud jouw kleine is?) .. Maar heb jij dus wel die met airfryer-functie?
Ben nl zo benieuwd waarmee die bekleed is.

Hoe doen jullie dat met schoonmaken? Binnenpot gaat de afwasmachine in, rest met een doek?
Bijna 2 jaar, en wordt hier zo goed als elke dag gebruikt dat hij niet naar de opvang is. Maar, zeker ook als we voor iedereen puree maken bijvoorbeeld is het steevast met de instantpot.
Geen airfryer-functie.

Schoonmaken doen we altijd met de hand (die pot neemt nogal veel plek in, maar kan wel perfect in vaatwas natuurlijk). En de rest af en toe keer met een doekje inderdaad. Heb niet het idee dat erg vuil wordt buiten de pot zelf.

Als accessoire enkel een mandje gelijk zoiets. En paar rubberen ringen als reserve, mocht die kapot gaan.
Tot nu toe 1x een onderdeeltje moeten vervangen en dat hebben ze gewoon vanuit de US opgestuurd na het probleem uit te leggen en alles zelf te proberen fixen...

Heb jij er een zonder airfryerfuctie want die versie is er wel, namelijk.
Welk apparaat heeft het bij jou het meeste vervangen?

Ik ben dus ook benieuwd om er rijst in te koken en vlees (suddervlees). Daarvoor lijkt het mij ideaal.
Welk apparaat heeft het bij deels vervangen of overbodig gemaakt?
Heb jij wel de airfryerfuctie of heb je een aparte airfryer? Of misschien geen. Ik zou ‘m in eerste instantie
namelijk willen kopen vanwege de airfryerfunctie. En als er ook rijst mee kan: ik was al een tijdje opzoek naar een
rijstkoker zonder tefal ed.. dan zouden twee binnenpotten handig zijn, misschien?
Wij hebben een airfryer die aan vervanging toe is. Wij gebruiken ‘m nl veel, bijna elke dag wel. Ideaal.
Alles wordt er lekkerder in, ckae, brood, friet, vlees ed ..op gebakken aardappeltjes na, vind ik.

Bij mij is de binnenpot wel tefal volgens mij, en die gaat nooit de vaatwasser in. Dat is uitspoelen met de hand en afdrogen. De rest met een doekje inderdaad.

Hij vervangt bij mij geen toestel, het is een andere manier om te bereiden. Het was kiezen tussen een airfryer om toch eens te beginnen ‘frituren’, of deze, om eens te slowcooken, pressure cooken, een rijstkoker te proberen en te stomen. En toen bedacht ik me dat een airfryer toch ‘gewoon’ een klein oventje is.

Bij mij is de binnenpot wel tefal volgens mij, en die gaat nooit de vaatwasser in. Dat is uitspoelen met de hand en afdrogen. De rest met een doekje inderdaad.

Hij vervangt bij mij geen toestel, het is een andere manier om te bereiden. Het was kiezen tussen een airfryer om toch eens te beginnen ‘frituren’, of deze, om eens te slowcooken, pressure cooken, een rijstkoker te proberen en te stomen. En toen bedacht ik me dat een airfryer toch ‘gewoon’ een klein oventje is.

Toch nog even naar de site instantpot.nl gegaan. De site is wat onduidelijk, vind ik, je moet al weten wat je wilt, eigenlijk.. maar daar is te vinden dat de Instant Pot duo crisp 5,7L multicooker (of is dat dus geen instant pot?) keramische binnenkant heeft (“De airyer mand is voorzien van een keramische coating en is dus vrij van BPA / PFOA / PTFE (Teflon) en volledig voedselveilig.”). prijs is wel 🤯😱 maar darentegen kan het ding ook wel erg veel.

Heb er ook ooit naar gekeken maar ik snapte toen niet goed wat dit beter zou doen dan wat ik momenteel kon met een gewone casserol, een pressepot en de timer op mijn stoof.

Maar wrs is het iets dat ik moet proberen voor ik er over kan oordelen. (het lijkt wel iets enorm handigs voor op een studentenkot)

Laatst bewerkt:
0
Heb er ook ooit naar gekeken maar ik snap niet wat dit zoveel beter zou doen dan wat ik momenteel doe met een gewone casserol, een pressepot en de timer op mijn stoof.

Maar wrs is het iets dat ik moet proberen voor ik er over kan oordelen.
Nee, ik ook niet behalve dan dat wij al die losse dingen die jij opnoemt, niet hebben en ook met een kleine kleine keuken. Dus, als je dan kiest voor, in ons geval, een airfryer, is het wel handig om voor een apparaat te kiezen dat multifunctioneel is. En het schijnt een goed ding te zijn… dat is best apart bij iets .et allerlei verschillende functies.. Betekent alleen wel dat je moet kiezen want er het ding kan maar 1 ding tegelijkertijd, natuurlijk.

Maar als je een kookvuur hebt en ik veronderstel een oven (right?) en plaatsgebrek is dé cruciale factor, dan los je dat niet op door een air fryer en instant pot te kopen maar door te leren werken met je kookvuur en oven. Want daar kan je wel degelijk 99% van de dingen mee doen die die andere toestellen kunnen.

Misschien een tip, nu dat je toch een air fryer hebt kan je uw oven gebruiken om potten en pannen te stockeren. Heb je wat kastruimte extra.

Met een airfryer en een oven kan je misschien wel hetzelfde resultaat bekomen, maar een airfryer is een pak sneller en energiezuiniger. De oven gebruik ik enkel nog om grote hoeveelheden te maken. Het gaat hier helemaal niet om de oven en het kookvuur correct leren gebruiken.

Hetzelfde met een pot op het vuur zetten.

Met een airfryer en een oven kan je misschien wel hetzelfde resultaat bekomen, maar een airfryer is een pak sneller en energiezuiniger. De oven gebruik ik enkel nog om grote hoeveelheden te maken. Het gaat hier helemaal niet om de oven en het kookvuur correct leren gebruiken.

Hetzelfde met een pot op het vuur zetten.
De oven is niet zo groot, het is eerder een magnetron met ovenfunctie (en toenertijd wel gekozen voor een hele goede). Oven staat op een plank aan de muur, kon niet anders, maar lastige plek. Een paar jaar terug een aifryer gekocht en die staat op het aanrecht (in de hoek, een dode hoek zeg maar). De enige handige optie voor het ding. Alles wat uit de aifryer komt, is lekkerder. Echt alles. Naja, op aardappeltjes na dan. Brood, cake, kip, frietjes.. alles is er lekkerder uit. Verder heb ik een vier pits gasding, op de vaatwasser.. en dat is gewoon behelpen als je voor een 4 persoonsgezin kookt. En dan ook nog een heel klein aanrecht.. gelukkig staat de tafel in de keuken, dus daar kan ook eten worden gesneden (maar dan sta je te laat en zittend ook niet prettig)..

Maar als je een kookvuur hebt en ik veronderstel een oven (right?) en plaatsgebrek is dé cruciale factor, dan los je dat niet op door een air fryer en instant pot te kopen maar door te leren werken met je kookvuur en oven. Want daar kan je wel degelijk 99% van de dingen mee doen die die andere toestellen kunnen.

Misschien een tip, nu dat je toch een air fryer hebt kan je uw oven gebruiken om potten en pannen te stockeren. Heb je wat kastruimte extra.
Wat ik nog vergeet is dat de hot pot in beeld kwam als vervanging van de airfryer.

Als je niet genoeg hebt aan je kookplaat dan lijkt de instant pot mij wel een interessante oplossing. Het ziet er wel als een cool ding uit, mss moet ik het toch ook eens overwegen...

Ben wel een beetje benieuwd hoe het komt dat je niet genoeg aan je vierdelige kookplaat hebt om voor vier te koken? Ik kook quasi nooit iets met meer dan drie potten op het vuur.

Als je niet genoeg hebt aan je kookplaat dan lijkt de instant pot mij wel een interessante oplossing. Het ziet er wel als een cool ding uit, mss moet ik het toch ook eens overwegen...

Ben wel een beetje benieuwd hoe het komt dat je niet genoeg aan je vierdelige kookplaat hebt om voor vier te koken? Ik kook quasi nooit iets met meer dan drie potten op het vuur.
Grote eters, moeilijke eters.. als ze éénpansgerechten zouden lusten, was het idd stukke makkelijker geweest.. maar met grote pannen op een klein 4 pits ding… ik kan niet altijd iets kwijt

Hoeveel heb je al gekookt met zo’n instant pot/crockpot? Want je stelt vragen en doet aannames die volgens mij echt niet kloppen.

Ik zou niet meer kunnen zonder mijn Instant Pot, ik gebruik die voornamelijk voor stoofvlees, goulash, stoofpotjes à la coq-au-vin en spareribs.
Gekocht ter vervanging van mijn klassieke snelkookpan, de IP werkt veel sneller/beter.

Dit slaat nergens op. Een airfryer/instant pot gebruik je voor het gemak en de snelheid. Een airfryer gebruikt trouwens een andere technologie dan een gewone oven, gooi maar eens wat diepvriesfrieten in de oven en de airfryer en je zal het verschil wel merken.

Terug
Bovenaan