ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben daar 1 van. Verkocht voor de vorige ath en daarna vooral bijgekocht in grondstoffen en lager bijgekocht in IWDA. (Zie postgeschiedenis voor er iemand weer roept dat het niet waar zou zijn)

Op dit moment zeker niet van plan om te verkopen. We zijn gewend geraakt aan de shitshow van Trump. TACO is ook een ding, dus ik zie geen reden voor een nieuwe correctie op korte termijn.

Verkopen vlak voor de top lokte hier veel commentaar op, maar was voor mijn portefeuille iig heel positief.
Uiteindelijk en het is altijd makkelijker praten als het goed is uitgedraaid, is het een stukje gokken. Ik heb ook wat bijgekocht in het “dal” maar toch nooit de grote bedragen want het kan zomaar zakken.
zoals jij je strategie beschrijft zou gewoon te risicovol zijn voor mij

Uiteindelijk en het is altijd makkelijker praten als het goed is uitgedraaid, is het een stukje gokken. Ik heb ook wat bijgekocht in het “dal” maar toch nooit de grote bedragen want het kan zomaar zakken.
zoals jij je strategie beschrijft zou gewoon te risicovol zijn voor mij
ik heb 4/5de van mijn spaarboek in het 'dal' gegooid. Want als er 1 iets is wat ik al uit al die crisissen heb geleerd, dan ist toch wel dan de algehele markt er altijd weer bovenop komt.
Tenzij misschien met WO3 waar er lustig met nukes word rondgesmeten, maar dan gaat geld het minste van ons zorgen zijn

Akkoord en ook ergens een risico, maar deze situatie is toch iets anders dan “verkopen op de top” en “terugkopen in het dal”.

In het slechtste geval is bij jouw je geld geïnvesteerd en moet je een tijdje wachten op je rendement als markten terug herstellen. Je spaarbuffer vul je bij of je kiest ervoor te blijven kopen

Als je verkoopt voor “de top” en aandelen blijven stijgen, wat is dan het juiste moment om terug in te kopen?

Voor mij blijft het einddoel om geld in de markt geïnvesteerd te hebben om een hopelijk over time beter rendement te hebben dan sparen.

Ik zou graag beginnen met etf aan te kopen omdat ik met wat kapitaal over zit.
Maar naast mijn job heb ik ook een kleine uitkering van de overheid omwille van mijn handicap.
Hebben eventuele opbrengsten ook invloed op dat deeltje uitkering?
Zou het niet graag verliezen en is een beetje de reden dat mij toch wat afremt om er aan te beginnen.

Zeer specifieke vraag, I know.

Maar naast mijn job heb ik ook een kleine uitkering van de overheid omwille van mijn handicap.
Zou het niet graag verliezen en is een beetje de reden dat mij toch wat afremt om er aan te beginnen.

De meesten zitten hier in ETF voor de long run met een horizon van 15-20-25 jaar. Zolang je niet verkoopt is er geen opbrengst of meerwaarde, het lijkt mij dus sterk dat dit een impact zou hebben op die uitkering maar het is natuurlijk niet omdat het niet logisch zou zijn dat het ook niet zo is :unsure:

De meesten zitten hier in ETF voor de long run met een horizon van 15-20-25 jaar. Zolang je niet verkoopt is er geen opbrengst of meerwaarde, het lijkt mij dus sterk dat dit een impact zou hebben op die uitkering maar het is natuurlijk niet omdat het niet logisch zou zijn dat het ook niet zo is :unsure:
Klopt ook wel inderdaad.

Bedoel je dan een uitkering i.k.v. beroepsziekte uitgekeerd door Fedris?
Want dat speelt geen rol, die uitkering is om uw beroepsziekte te vergoeden, niet omdat je bijvoorbeeld te weinig verdient bijvoorbeeld.

Inkomsten uit meerwaarde en een werkloosheidsuitkering is wel iets anders natuurlijk.
Zo mag je bijvoorbeeld als je werkloos bent en een uitkering krijgt ook geen meerwaarde aan uw huis genereren, enkel onderhoud mag je doen.

Laatst bewerkt:
Bedoel je dan een uitkering i.k.v. beroepsziekte uitgekeerd door Fedris?
Want dat speelt geen rol, die uitkering is om uw beroepsziekte te vergoeden, niet omdat je bijvoorbeeld te weinig verdient bijvoorbeeld.

Inkomsten uit meerwaarde en een werkloosheidsuitkering is wel iets anders natuurlijk.
Zo mag je bijvoorbeeld als je werkloos bent en een uitkering krijgt ook geen meerwaarde aan uw huis genereren, enkel onderhoud mag je doen.
Nee heeft niks met werkloosheid te maken.
Werk voltijds.
Is meer een klein bedrag om de kosten van de handicap wat te dekken.

Ik denk dat ik het best eens navraag aan de bevoegde diensten net omdat het zo specifiek is.

Whut? Is dat echt?

Dat is inderdaad zo.
Ergens misschien ook logisch want dan krijg je betaald om te verbouwen en meerwaarde te creëren

Oefent u een activiteit uit in verband met uw eigen bezit?​

Een activiteit valt onder het gewone beheer van uw eigen bezit en mag worden gecumuleerd met het recht op uitkeringen als ze aan de volgende voorwaarden voldoet:

• de activiteit is niet daadwerkelijk ingeschakeld in het economisch ruilverkeer van goederen en diensten en wordt niet uitgeoefend met het oog op het verkrijgen van een opbrengst;
  • de activiteit maakt het mogelijk de waarde van uw bezit te behouden of matig te doen toenemen;
  • de activiteit is niet te omvangrijk en vormt voor u geen beletsel om een betrekking uit te oefenen of te zoeken.
U mag dus bijvoorbeeld:

• alle huishoudelijke taken verrichten, een moestuin bebouwen en onderhouden, als u de oogst ervan niet verkoopt;
  • onderhouds- en herstelwerken aan een gebouw verrichten met het oog op het behoud of de verbetering van uw comfort (zoals herschilderen of behangen).
Maar als de activiteit die u voor eigen rekening uitoefent verder gaat dan het normale beheer van uw eigen bezit, kan ze niet worden gecumuleerd met werkloosheidsuitkeringen (ongeacht de dag – zelfs in het weekend - en het uur waarop ze wordt uitgeoefend).

U mag bijvoorbeeld geen werken uitvoeren:

• die de waarde van het bezit aanzienlijk verhogen (bv. een garage of een bijgebouw optrekken);
  • met het oog op het verhuren of verkopen van een gebouw.
In dat geval moet u aangifte doen van de niet-cumuleerbare activiteit, zelfs als u de activiteit uitoefent op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag (en ongeacht het uur of de uren waarop u de activiteit uitoefent, de duur van de prestatie en de vergoeding die er uit voortvloeit).

U moet aangifte doen van die niet-cumuleerbare activiteit vóór u de activiteit aanvat, op uw papieren of elektronische controlekaart of gebruik maken van het formulier C99 als u geen controlekaart heeft.

Om te weten of de activiteit die u van plan bent voor eigen rekening uit te oefenen, mag worden gecumuleerd met werkloosheidsuitkeringen, kunt u vooraf aan de directeur van het RVA-kantoor een schriftelijk antwoord vragen via het formulier C45 C (dat kunt u opvragen bij uw uitbetalingsinstelling).

Natuurlijk controle daarop is een andere zaak.

Werk voltijds.

Ik denk dat ik het best eens navraag aan de bevoegde diensten net omdat het zo specifiek is.

Een uitkering van fedris voor uw beroepsziekte dus.
Heb ik ook en heb je gewoon recht op en heeft niks te maken met uw andere inkomsten. Je mag nog de rijkste Belg zijn, maakt niks uit.

Dat is zoals een professional die zelf in zijn huis klust officieel de btw moet betalen. Controle 0,0. En niemand doet dat.

Hoeveel aannemers betalen de BTW op hun werkuren als ze zelf een tuinhuis bouwen of een nieuwe draad met poortje zetten of een stukje oprit herleggen ? Ik zal het zeggen Walter, 0.

De gequote zaken zijn toch zo flou dat dat nooit zal gecheckt worden?

Wat is de grens tussen 'verbeteren comfort' en 'aanzienlijk verhogen' ?
Een vervallen achterbouw opslag kot opknappen door er een chauffage te steken en elektriciteit.
Een inpandige garage opknappen tot hobby kamer.
...

Veel succes bij de rechter met elk geval.

U mag dus bijvoorbeeld:

• alle huishoudelijke taken verrichten, een moestuin bebouwen en onderhouden, als u de oogst ervan niet verkoopt;
  • onderhouds- en herstelwerken aan een gebouw verrichten met het oog op het behoud of de verbetering van uw comfort (zoals herschilderen of behangen).
Maar als de activiteit die u voor eigen rekening uitoefent verder gaat dan het normale beheer van uw eigen bezit, kan ze niet worden gecumuleerd met werkloosheidsuitkeringen (ongeacht de dag – zelfs in het weekend - en het uur waarop ze wordt uitgeoefend).

U mag bijvoorbeeld geen werken uitvoeren:

• die de waarde van het bezit aanzienlijk verhogen (bv. een garage of een bijgebouw optrekken);
  • met het oog op het verhuren of verkopen van een gebouw.

Er komt wat geld vrij binnenkort en had dit graag in een S&P500 tracker gestoken. Doe ik dit het beste via de bank of kan dit tegenwoordig gewoon online? Een bank lijkt mij het veiligste te zijn, maar ja, die rekenen denk ik heel wat kosten aan :)

Of toch gewoon mijn bank hiervoor binnenstappen?

Er komt wat geld vrij binnenkort en had dit graag in een S&P500 tracker gestoken. Doe ik dit het beste via de bank of kan dit tegenwoordig gewoon online? Een bank lijkt mij het veiligste te zijn, maar ja, die rekenen denk ik heel wat kosten aan :)

Werk voltijds.

Als je dat bekijkt wat er gepost is:

• de activiteit is niet daadwerkelijk ingeschakeld in het economisch ruilverkeer van goederen en diensten en wordt niet uitgeoefend met het oog op het verkrijgen van een opbrengst;
  • de activiteit maakt het mogelijk de waarde van uw bezit te behouden of matig te doen toenemen;
  • de activiteit is niet te omvangrijk en vormt voor u geen beletsel om een betrekking uit te oefenen of te zoeken.

Een ETF kopen vormt geen beletser om een betrekking uit te oefenen, dient om je bezit "matig" te doen toenemen" en een ETF kopen is een activiteit in de zin van economisch ruilverkeer. (Hiermee bedoelen ze dat je niet continue zit te verkopen op Vinted of Ebay. :p Daar worden mensen wel opgepakt dat ze gewoon een handeltje te zitten doen op Ebay naast hun uitkering.)

Als je begint dagelijsk twee uur begint te daytraden, dat is iets anders. :p

Saxo of Bolero zou ik nemen

thanks, deze ziet er echt makkelijk uit in gebruik:

Hier klant bij Saxo, wel niet de auto -invest en mag niet klagen, goedkope tarieven, bereikbaar - ook telefonisch. Waar ze wel behoorlijk strikt in zijn: vragen stellen om te voldoen aan de Europese regelgeving - bron van inkomen etc. Overigens geen idee of dat elders ook zo is - je zou zeggen van wel maar dus geen ervaring.

Mocht je dat overwegen, vraag zeker en vast een link voor 100 € transactietegoed - klanten kunnen deze genereren en beiden krijgen dan 100 € transactietegoed. Voor mezelf geen probleem deze te bezorgen - maar feel free om iemand anders te kiezen natuurlijk.

Ik heb momenteel reeds een som geld in een MSCI World ETF steken, over enkele maanden ga ik allicht een smak geld tijdelijk (naar aanleiding van aankoop vastgoed) moeten "bewaren". Ik wil dit graag in ETF's doen, bewust dat als het slecht gaat opeens 10-20% van het geld kan verdwijnen op enkele dagen tijd.

Enige suggesties van welke ETF's aan te kopen om een zo goed mogelijke spreiding te krijgen?

Saxo of Bolero zou ik nemen
Ja, klopt... tenzij je een deel van je opbrengst wil doneren aan die arme bankjes, die toch zo "zoveel werk" hebben daaraan, dat ze niet anders kunnen dan elk jaar een paar procent van je winst afromen.

Saxo it is... en als je klant wordt met een code van iemand die al klant is, dan krijgen beiden nog 100 euro te besteden voor kosten.

Terug
Bovenaan