ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Waar ze wel behoorlijk strikt in zijn: vragen stellen om te voldoen aan de Europese regelgeving - bron van inkomen etc. Overigens geen idee of dat elders ook zo is
Raar, Saxo heeft mij nog nooit zo'n vraag gesteld. Toch al eens 50k in 1 keer overgezet. Kwam wel van een rekening op dezelfde naam bij BE bank.

Raar, Saxo heeft mij nog nooit zo'n vraag gesteld. Toch al eens 50k in 1 keer overgezet. Kwam wel van een rekening op dezelfde naam bij BE bank.

Nog nooit de vragenlijsten gekregen m.b.t. beroep/inkomen, totaal vermogen, vastgoed of niet ... dan? Zelfs mijn vader die op pensioen is heeft bewijs ontvangst 3 maand pensioen moeten uploaden.

Nope... maar ik ben bij Saxo door de overname van Binckbank, waar ik al vele jaren voor de overname een account had voor wat kleine spielereien met aandelen. Ik kan mij echt niet herinneren dat ze mij ooit een dergelijke uitgebreide vragenlijst hebben laten invullen... zoiets zou ik mij toch wel herinneren.

Nope... maar ik ben bij Saxo door de overname van Binckbank, waar ik al vele jaren voor de overname een account had voor wat kleine spielereien met aandelen. Ik kan mij echt niet herinneren dat ze mij ooit een dergelijke uitgebreide vragenlijst hebben laten invullen... zoiets zou ik mij toch wel herinneren.
Vreemd, hier eveneens klant sinds overname Binckbank - soit, is ook niet elk jaar ofzo - mss omdat er eens een redelijk bedrag is gestort afkomstig van een schenking.

Ik heb momenteel reeds een som geld in een MSCI World ETF steken, over enkele maanden ga ik allicht een smak geld tijdelijk (naar aanleiding van aankoop vastgoed) moeten "bewaren". Ik wil dit graag in ETF's doen, bewust dat als het slecht gaat opeens 10-20% van het geld kan verdwijnen op enkele dagen tijd.

Enige suggesties van welke ETF's aan te kopen om een zo goed mogelijke spreiding te krijgen?
Kijk je dan niet beter naar een goede zero coupon obligatie die min of meer matcht met jouw timeline?
"Tijdelijk" & ETF's matchen nu niet bepaald zo goed..

Kijk je dan niet beter naar een goede zero coupon obligatie die min of meer matcht met jouw timeline?
"Tijdelijk" & ETF's matchen nu niet bepaald zo goed..
Het probleem met obligaties is dat je toch X aantal maanden/jaar je geld moet vastzetten, dat is het probleem met het aanschaffen van vastgoed. Het kan nog een half jaar duren vooraleer het juiste voorbij komt of het kan morgen al zijn...

En het geld even steken in een geldmarktfonds (eg CSH2) ? Misschien iets minder interessant omwille van de dalende korter termijn rente, maar dan ben je toch iets flexibeler dan bij een nulcouponobligatie (risico op verlies bij vroegtijdig verkopen)?

Het probleem met obligaties is dat je toch X aantal maanden/jaar je geld moet vastzetten, dat is het probleem met het aanschaffen van vastgoed. Het kan nog een half jaar duren vooraleer het juiste voorbij komt of het kan morgen al zijn...
Je sprak over enkele maanden, maar de termijn is dus niet vast begrijp ik?

Zoals ik hier op het forum al zei komt er binnenkort wat geld vrij (85k) - om toch niet te gek te doen wil ik 25k of misschien 30k minstens 10 jaar ergens parkeren. Ik kom uit op Saxo Auto Invest, maar dan moet ik wel kiezen uit deze lijst van ETFs: https://www.home.saxo/nl-be/rates-and-conditions/autoinvest-etf-list

Kan er mij iemand iets aanraden of neem ik gewoon S&P 500 en MSCI World Quality Dividend ESG om me wat veilig te stellen?
Waarom auto invest als het er op lijkt dat je lump sum wil doen?

@Horse Uit de omschrijving "MSCI World Quality Dividend ESG" zou ik vermoeden dat het hier om een distribuerende etf gaat. Maw, je gaat 30% roerende voorheffing op de uitgekeerde dividenden betalen. Beter is om een accumulerende ETF te kiezen, daar worden dividenden weer in de etf gestoken, en die is dan meer waard. Vroeger betaalde je daar niks op (bij verkoop), in de toekomst de 10% boven de 10k winst bij verkoop.

Let bij je ETF keuze ook op het jaarlijks kosten percentage.

Neen, kan dus enkele dagen/weken/maanden zijn.
Als het ook over enkele dagen of weken kan zijn dan kan zelfs een ETF "veel" kosten; je verliest namelijk al gegarandeerd onmiddelijk minimum 0.24% aan TOB voor aan- en verkoop. Idem met de hierboven aangeraden geldmarkt fondsen (als het daar al geen 0.7% is). Typisch ook nog wel een 0.1%-0.2% aan bid/ask spread dus dan kijk je al makkelijk tegen een "achterstand" van pakweg 0.5% aan. In een goed beursjaar doe je gemiddeld gezien alsnog winst op een paar weken maar nobody knows.

TOB kan je ontwijken met staatsobligaties, dan zit je enkel met de broker kosten en bid/ask spread kost (die erg laag kan zijn op bv. een Duitse staatsobligatie op de beurs van Frankfurt) bij een snelle aan- en verkoop. Rente schommelingen hebben ook weinig impact op kortlopende staatsobligaties dus ook weinig risico daar. Staatsobligaties van bv. Duitsland zijn bovendien extreem liquide, verkopen kan elke beursdag voor je twee keer met je ogen geknipperd hebt, tenzij het over miljoenen gaat, maar dan zou je hier geen advies vragen.

Ik zou er niet aan beginnen voor een zeer korte termijn belegging, maar goed, dat was je vraag niet dus ik zal niet uitweiden.

@Horse YTD rendement zegt niet zo veel... een ETF koop je als lange duur investering, en dan is het specifieke rendement op die 7 -8 maanden dit jaar minder relevant.

Kies waarin je wil beleggen. Er van uitgaande dat je niet wil beleggen in een ETF met een heel specifiek doel (bv bepaalde grondstoffen, militaire bedrijven, ...), dan is de grootste keuze die er te maken valt, kiezen tussen SP500, MSCI World of MSCI Emerging Markets.
* SP500 is een selectie van ~500 Amerikaanse large capital multinationals (index gekend als CSPX).
* MSCI world volgt vooral bedrijven uit de geïndustrialiseerde landen (US, EU, Japan, ...). Deze index is bv gekend als IWDA.
* MSCI emerging markets richt zich dan meer op bedrijven in landen in ontwikkeling: India, China, Brazilië, ...).

Let ook op in welke munt je aankoopt. In US$, op de amerikaanse beurs, heb je risico op EUR/dollar koers effecten (die zowel positief als negatief kunnen zijn).

In het verleden deed SP500 het beter (meer rendement) dan MSCI world...maar zal dat ook zo zijn voor de toekomst? Kan ik niet op antwoorden. Wat zullen de ETF van emerging markets doen kwa rendement... ook een vraagteken.

Blijft het feit dat over een lange horizon, beleggen in een (buy and forget) ETF hoogst wss een behoorlijk rendement zal geven. Je mag niet zeggen, ik heb dat geld nodig binnen 2 jaar, want wie weet zitten we dan net in een diep dal. Kan dat gebeuren? Bij een crash, ja... maar de geschiedenis leert ook dat de beurs zich altijd hersteld heeft... kan soms wel jaren duren in het slechtste geval, maar tot nu toe was dat altijd het geval.
EDIT: tikfoutjes en betere formatting

Laatst bewerkt:
@Horse YTD rendement zegt niet zo veel... een ETF koop je als lange duur investering, en dan is het specifieke rendement op die 7 -8 maanden dit jaar minder relevant.

Kies waarin je wil beleggen. Er van uitgaande dat je niet wil beleggen in een ETF met een heel specifiek doel (bv bepaalde grondstoffen, militaire bedrijven, ...), dan is de grootste keuze te maken is tussen SP500, MSCI World of MSCI Emerging Markets. SP500 is een selectie van ~500 Amerikaanse large capital multinationals (index gekend als CSPX). MSCI world volgt vooral bedrijven uit de geïndustrialiseerde landen (US, EU, Japan, ...). Deze index is bv gekend als IWDA. MSCI emerging markets richt zich dan meer op bedrijven in landen in ontwikkeling: India, China, Brazilië, ...).

Let ook op in welke munt je aankoopt. In US$, op de amerikaanse beurs, heb je risico op EUR/dollar koers effecten (die zowel positief als negatief kunnen zijn).

In het verleden deed SP500 het beter (meer rendement) dan MSCI world...maar zal dat ook zo zijn voor de toekomst? Kan ik niet op antwoorden. Wat zullen de ETF van emerging markets doen kwa rendement... ook een vraagteken.

Blijft het feit dat over een lange horizon, beleggen in een (buy and forget) ETF hoogst wss een behoorlijk rendement zal geven. Je mag niet zeggen, ik heb dat geld nodig binnen 2 jaar, want wie weet zitten we dan net in een diep dal. Kan dat gebeuren? Bij een crash, ja... maar de geschiedenis leert ook dat de beurs zich altijd hersteld heeft... kan soms wel jaren duren in het slechtste geval, maar tot nu toe was dat altijd het geval.

In tijden van crisis gaan de historische asset correlaties door het rioolputje. Fancy speak om te zeggen: when shit hit the fan, dan crasht alles.

Lees: Geld dat je misschien wel, misschien nodig hebt, moet je niet in een ETF steken. Stel dat je een huis wil kopen aan bradeerprijzen omdat het crisis is, dolle pret. Maar je aandelen zijn ook door het rioolputje. Stel dat je goud of BTC of grond wil kopen wegens crisis, aandelen ook door het putje. Zelfs obligaties zijn niet risicoloos. Voor vervaldag verkopen, zit je nog altijd met risico dat het serieus onder pari kan noteren.

Als je geld binnen 2y nodig hebt, steek het in een termijn rekening of obligatie op 2y. Of koop aandelen en koop long-term puts of andere hedge. Maar gewoon kopen en hopen/ervan uitgaan dat het positief zal staan is met vuur spelen zonder reden.

artikel van 17 april... net in de dip

Allemaal interessant dat verleden "best ETFs so far". Maar in de achteruitkijkspiegel zie je enkel de dode honden.

Ik heb enkel interesse in de toekomst. Proberen een ETF te kiezen gebasseerd op historische performance - zeker korte termijn - is even zinvol als het auspicien in de Romeinse tijd. TLDR, zinloos.

Overigens. Ongeveer elke brede ETF (S&P, IWDA, DAX, Europa, whatever) heeft zo goed als het zelfde rendement. Quite logical, het is zo goed als dezelfde samenstelling.

Overigens. Ongeveer elke brede ETF (S&P, IWDA, DAX, Europa, whatever) heeft zo goed als het zelfde rendement. Quite logical, het is zo goed als dezelfde samenstelling.
bwa, de SP500 (CSPX) heeft het de laatste 10 jaar toch ietsje beter gedaan dan de IWDA. Je ziet ze gelijkaardige bewegingen maken, maar de CSPX gaat er toch wel geleidelijk aan steeds verder boven.

1756222264994.png

Terug
Bovenaan