ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Toch wel wat verschillen ook in euro voor tig brede ETFs, en over quasi gelijk welke periode (5-10-20y).

bwa, de SP500 (CSPX) heeft het de laatste 10 jaar toch ietsje beter gedaan dan de IWDA. Je ziet ze gelijkaardige bewegingen maken, maar de CSPX gaat er toch wel geleidelijk aan steeds verder boven.

...

Toch geen verrassing, als 60-70% (afhankelijk van wanneer je kijkt) overlapt tussen beide en de grootste performance drivers in die afgelopen 10 jaar zowel in CSPX als IWDA zitten?

Medirect is nu permanent 0 euro voor ETF's. Misschien wel interessant om over te schakelen van Degiro.
Ze betalen ook de transferkosten.
Enkel voor aandelen zijn ze vrij duur.

(hopelijk volgen andere banken zoals Keytrade nu ook)

Was eens aan het kijken naar die zero coupon obligaties. Vraag me enkel af hoe jullie dit rendabel houden op korte termijn? De brokerkosten lopen toch al snel vrij hoog op?

Historisch gezien, is het in het verleden ook al vaker gebeurd dat de top 3/5/10 bedrijven van de SP500 zo'n significant aandeel hadden in de totale SP500 tegenover de overige +400 bedrijven?
Bijvoorbeeld Nvidia is goed voor een whopping 7% van de SP500.

Historisch gezien, is het in het verleden ook al vaker gebeurd dat de top 3/5/10 bedrijven van de SP500 zo'n significant aandeel hadden in de totale SP500 tegenover de overige +400 bedrijven?
Bijvoorbeeld Nvidia is goed voor een whopping 7% van de SP500.
Dubbel snijdend zwaard. Tech weegt zwaar door momenteel, maar de goede performance van de voorbije jaren is ook voor een groot stuk toe te schrijven aan tech, anders had tech momenteel niet zo een groot gewicht gehad. Tech beheerst ook een groot deel van ons leven dus is het niet abnormaal dat het zwaar door weegt in de index. Als AI toch niet zo wauw blijkt zal het weer wat zakken en kan je beter wat minder tech hebben. Nobody knows. In the long run zal het allemaal zo veel niet uit maken als tech eens -40% gaat en de index -20%. Of niet en dan blijft het aandeel tech in de index misschien wel zo groot de komende 20 jaar.

Er is hier een mooie som vrijgekomen om passief te beleggen. Zou vanaf deze maand starten met maandelijkse DCA van 2,5k
Plan is ook om bij negatieve correctie tov de maand voordien, kleine extra bij de DCA te steken. (correctie x 10 procentueel)
Fictief voorbeeld, IWDA ETF
September 2.5k
Oktober 2.75k (koers -1% tov september)= 2.5k + (2.5k * (1% x 10))= 2750k
November 2.5k (koers gelijk of positief)
....

70% ETF IWDA
30% goud, uranium, niet cyclische aandelen
streefdoel verdeling portefeuille

opmerkingen?
Heb 100k om te beleggen , DCA voldoende of zou je nog wat meer nemen?

Lijkt mij wat zonde om dat te dca’en over +3 jaar.
Hangt natuurlijk ook af van u verdere spaarcapaciteit per maand die er bovenop de nu beschikbare 100k komt, want dan bouw je die gewoon verder uit.
Ik zou dat bedrag eerder/zeker verdubbelen.

Er is hier een mooie som vrijgekomen om passief te beleggen. Zou vanaf deze maand starten met maandelijkse DCA van 2,5k
Plan is ook om bij negatieve correctie tov de maand voordien, kleine extra bij de DCA te steken. (correctie x 10 procentueel)
Fictief voorbeeld, IWDA ETF
September 2.5k
Oktober 2.75k (koers -1% tov september)= 2.5k + (2.5k * (1% x 10))= 2750k
November 2.5k (koers gelijk of positief)
....

70% ETF IWDA
30% goud, uranium, niet cyclische aandelen
streefdoel verdeling portefeuille

opmerkingen?
Heb 100k om te beleggen , DCA voldoende of zou je nog wat meer nemen?

Dat correctie gedrag is gerommel in de marge (en ook praktisch niet haalbaar). Wat ga je doen als het verdubbelt ? 2500 blijven doen? En wat als het dan -30% nadat het verdubbeld is ? Gewoon automatisch order invoeren van 2500/mo en gaan met de banaan. Je cash ondertussen in wat termijn rekening steken van 3 en 2 en 1 jaar zodat het altijd vrijkomt als je het nodig hebt.

Lijkt mij wat zonde om dat te dca’en over +3 jaar.
Hangt natuurlijk ook af van u verdere spaarcapaciteit per maand die er bovenop de nu beschikbare 100k komt, want dan bouw je die gewoon verder uit.
Ik zou dat bedrag eerder/zeker verdubbelen.

Wat is je advies ? Als de indexen op ATH staan en de AI bubble lonkt ? Single shot alles in een tech heavy index knallen ?

Wat is je advies ? Als de indexen op ATH staan en de AI bubble lonkt ? Single shot alles in een tech heavy index knallen ?
Neen, denk dat post verkeerd over komt.
Dca iwda of sp500 is goed maar gewoon de 2,5k maandelijks optrekken naar 5k zodat die sneller belegd is.
Zoals ik zeg als je maandelijks nog 500/1000 aan kant zet blijf je maar opsparen waar je ook niets met doet, als elke maand alles op is kan je de dca inderdaad langer uitrekken.

Neen, denk dat post verkeerd over komt.
Dca iwda of sp500 is goed maar gewoon de 2,5k maandelijks optrekken naar 5k zodat die sneller belegd is.

Ik heb na verkoop huis ook de cash op 4y DCA gedaan. 4 jaar klinkt goed. Ik moet nog schijfjes doen in oktober en november dit jaar en we zijn fully invested.

Hoe breder je instappunt is, hoe dichter je komt bij de statistische gemiddeldes. Als je single shot, 1y, 2y doet. Meer kans op chanceke, meer kans op pech. brede instap = "gegarandeerd" de historische returns.

Zoals ik zeg als je maandelijks nog 500/1000 aan kant zet blijf je maar opsparen waar je ook niets met doet, als elke maand alles op is kan je de dca inderdaad langer uitrekken.

In mijn geval was 'de cash raakt op' geen argument. Enkel 'breed instappen om de top te vermijden'.

Er is uiteraard geen perfecte strategie, iedereen moet uitmaken waar hijzelf comfortabel mee is. Of het 2 of 3 of 4y is, zal in the grand scheme of things niet te veel uitmaken.

Wel zorgen dat de cash voor ze in de index gaat ergens anders wat fixed income draait, anders is de opportuniteitskost pijnlijk.

Dat correctie gedrag is gerommel in de marge (en ook praktisch niet haalbaar). Wat ga je doen als het verdubbelt ? 2500 blijven doen? En wat als het dan -30% nadat het verdubbeld is ? Gewoon automatisch order invoeren van 2500/mo en gaan met de banaan. Je cash ondertussen in wat termijn rekening steken van 3 en 2 en 1 jaar zodat het altijd vrijkomt als je het nodig hebt.

2.5 is fix (ook na verdubbeling), enkel bij correcties wat meer in steken (dat was mijn idee).
Over maandinkomen: normaal hou ik maandelijks genoeg over en zal spaarboek over tijd aandikken.
En wat is een waardig alternatief ondertussen om geen geld te verliezen aan de inflatie? Staatsbons aan 1.7% netto? :crazy:

Er is uiteraard geen perfecte strategie, iedereen moet uitmaken waar hijzelf comfortabel mee is. Of het 2 of 3 of 4y is, zal in the grand scheme of things niet te veel uitmaken.
Denk dat dit toch wel key is. Is een beetje de hele DCA vs single-shot discussie van een aantal maand geleden waar iemand (ik denk @Arkaine ) de opmerking maakte: wat is het verschil tussen 100k cash en 100k IWDA erven? Als je 100k IWDA erft ga je dat dan verkopen om terug DCA in te stappen over x aantal jaar? En als je dat NIET doet, waarom zou je die 100k cash dan niet single-shotten? Wat puur rationeel gezien iets is waar ik geen enkel deftig argument tegenover kan zetten :tongue:

Ik heb eerder dit jaar ook weer een leuk bedrag binnen gekregen maar helaas pas nadat de dip van april al terug grotendeels hersteld was. Ik heb dat er ook niet single shot ingesmeten.

Laatst bewerkt:
Denk dat dit toch wel key is. Is een beetje de hele DCA vs single-shot discussie van een aantal maand geleden waar iemand (ik denk @Arkaine ) de opmerking maakte: wat is het verschil tussen 100k cash en 100k IWDA erven? Als je 100k IWDA erft ga je dat dan verkopen om terug DCA in te stappen over x aantal jaar? En als je dat NIET doet, waarom zou je die 100k cash dan niet single-shotten?

Er is maar 1 levensdoel. Mentaal gezond blijven....

Den helft bleit al als ze 1000 euro S&P kopen en 2d later staat het 3% lager. 🤷‍♂️

Gaan we plots doen alsof de mensen rationeel zijn, of wa ? Het gaat er toch niet om wat de beslissing is, wel wie ze genomen heeft. Hence, in IWDA of niet maakt niet uit, wel wie ze gemaakt heeft. Puur emotioneel is er uiteraard een groot verschil tussen 100k cash erven en het in IWDA ploffen en 100k IWDA erven.

Net zoals bij een fusillering het een verschil maakt of je zelf je kogel in je geweer steekt of een geweer pakt vs je een geweer met kogel (al dan niet blank bullet) wordt toegewezen en je gewoon de trekker moet overhalen...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan