ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ongeveer elke Google Search.

Zie ook website van de overheid, puntje 102: https://www.minfin.fgov.be/myminfin...document/f4cddec8-5135-4b91-b054-608fc7580980
Idd, maar ook hier staat het letterlijk vol met juridisch kluwen en onduidelijkheden die ten allen tijde voor interpretatie vatbaar zijn. Dit is wetgeving creëren op maat van en met een duidelijk doel op aangeven van.

Als er daar iemand zegt: ik zet mijn ETF's hier, mijn individuele aandelen daar en mijn fondsen nog ergens anders - en ik kan geen KBC fondsen kopen bij Lynx, enz..

- rekening houdend met de bijzondere omstandigheden eigen aan elk concreet geval
- als fiscaal misbruik kunnen worden gekwalificeerd
- overal de voorwaarde "met het oogmerk om de taks te verminderen of te ontsnappen aan de taks." - dat is net waar heel de discussie over gaat, net daarom dat ze dit constant vermelden

De WisdomTree Strategic Metals and Rare Earths Miners vorige week pas toegevoegd maar 11% op 7 dagen heb met een ETF toch nog niet vaak meegemaakt. Buiten serieuze aanleidingen en overall beursschommelingen natuurlijk.

Idd, maar ook hier staat het letterlijk vol met juridisch kluwen en onduidelijkheden die ten allen tijde voor interpretatie vatbaar zijn. Dit is wetgeving creëren op maat van en met een duidelijk doel op aangeven van.

Als er daar iemand zegt: ik zet mijn ETF's hier, mijn individuele aandelen daar en mijn fondsen nog ergens anders - en ik kan geen KBC fondsen kopen bij Lynx, enz..

- rekening houdend met de bijzondere omstandigheden eigen aan elk concreet geval
- als fiscaal misbruik kunnen worden gekwalificeerd
- overal de voorwaarde "met het oogmerk om de taks te verminderen of te ontsnappen aan de taks." - dat is net waar heel de discussie over gaat, net daarom dat ze dit constant vermelden

Ik zou het risico vermijden. De tax is 0.15% vanaf een miljoen. Dat is 1500 euro/1M. Bij elke rechtzaak zal een advocaat al (veel) meer kosten. Vanaf je paar miljoen hebt, hang je er toch aan want dan krijg je dat niet gesplit. Ik vermoed dat iemand met 20M en een effecten rekening per positie niet zal pakken. Dus de discussie is voor sjarels die vermogen tussen 1M en 5M (?) splitten over verschillende effectenrekeningen.

De geest van de wet is obvious. Boven de 1M betaal je .15%. Waarschijnlijk is het 'per rekening en niet per persoon' een of ander gedrocht compromis om de blauwe niet de zweem van vermogensregister te geven.

Zelfs met 5M is dat "maar" 7500 tax. Ik zou daarvoor geen rechtzaak riskeren waar de mogelijke uitkomsten zijn:
1) je betaalt 10k aan een advocaat die mag discussieren met de fiscus en waar je best case op een of ander compromis uitkomt waar je de helft van de tax mag betalen. We zijn het er allemaal over eens vermoedelijk dat er weinig rationele redenen zijn waarom 3M gesplitst over 4 rekeningen onbelast zou zijn.
2) Je betaalt 10k aan een advocaat en je verliest EN je mag je tax betalen EN je mag 10% boete betalen.

Ik zou weten wat gedaan.

Laatst bewerkt:
Klopt. Ik geloof dat ik weet wat ik koop ja. :smile: Vroeg me gewoon af of ik paranoia ben om dit te doen, gezien ik dat nergens echt lees dat anderen dit ook doen.

Akkoord,ik plan ook wat extra Europees te kopen, en dat te doen via MEUD (i.p.v. IMAE die ik oorspronkelijk gepland had).
Wat je nu zegt geeft aan dat je niet goed weet wat je juist koopt.
Waarom zou je willen splitsen tussen beide aanbieders? Heb je schrik dat één van beide stopt met bestaan? Je weet toch dat beide ETF's fysisch in het onderliggende zitten.
Beetje denigrerende toon MrKend54l... Risico op verlies door problemen met de aanbieder zijn inderdaad quasi onbestaande. Waar een aanbieder wel vrij in is, is bv. in het aanpassen van de TER. Stel dat BlackRock in slechte(re) papieren komt te zitten en zijn TER substantieel verhoogt, en je wil roteren naar een andere aanbieder met lage(re ) TER dan moet je maar de helft van je assets in die all-world ETF verkopen/is maar de helft van je assets geimpacteerd door die hogere TER bv. Als de aanbieder echt in de problemen komt, kan je je inleg terugkrijgen (onderliggende aandelen niet aangezien dat fractional shares zullen zijn), met de meerwaardebelasting kan dat wel eens een zure appel blijken als alles in een keer uitgekeerd wordt terwijl je anders misschien mondjesmaat zou uitcashen. De kans daarop is klein maar niemand heeft een glazen bol natuurlijk. Als je mondjesmaat plant uit te cashen heb je weinig te verliezen met spreiden over aanbieders, het zou moeten zijn dat je wil transferren naar een andere broker en per lijn moet betalen of zo, maar is het toch een hedge tegen bepaalde (minieme) risico's.

Ben op zoek naar een ETF die pharma volgt.
Maar op Bolero kan ik de Vaneck niet kopen (kosten zijn niet bekend ofzo??) & andere zijn niet beschikbaar voor retailbelegger (Ishares)

Iemand alternatief die wél te koop is op Bolero?

Buy high sell low
Snap je dwaze reactie niet. Ik heb een deel verkocht in winst he. Ik zei toch eerst gestegen en deel bij 10% weg (na een week positie 40% verkocht) en nu tov dat punt 3 weken later 25% gedaald dus idd bijkopen komende tijd en ja overall sta ik toch in de - dus op deze positie.

Exact de reden dat ik hier weinig post. Iedereen post enkel zen dikke winsten en nooit zen verliezen. Dan zijn de aasgieren daar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan