ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Enige "addertje" bij die autoinvest lijkt me dat je maandelijkse inleg best hoog genoeg is om de aankoop van 1 aandelen te dekken (want er is geen fractionele aankoop)? Correct?

Iemand referral link?

Hoe werkt dat juist? Want ik denk ook zoiets op te zetten. Dan belegt hij tot aan dat bedrag? Laat ons zeggen dat ik 300 euro beleg per maand en ik kom te kort om 3 stuks van IWDA te kopen, belegt hij de overschot dan de volgende maand?

Hoe werkt dat juist? Want ik denk ook zoiets op te zetten. Dan belegt hij tot aan dat bedrag? Laat ons zeggen dat ik 300 euro beleg per maand en ik kom te kort om 3 stuks van IWDA te kopen, belegt hij de overschot dan de volgende maand?
Je kan aanvinken dat die steeds alle cash op de auto-invest rekening mag investeren, dan komt de overschot altijd in het potje voor de aankoop van de volgende maand terecht.

Heeft er iemand ervaring of wat meer achtergrond in de factor ETFs van Dimensional? Worden aangeraden door Ben Felix.

Wat mij er vooral in aanspreekt, behalve dat ze in alle aspecten nog steeds low cost, diversified, accumulating etc zijn:
- Factor investing met tilts naar size, profitability en value is wetenschappelijk onderbouwd
- Actief management waarbij beleggers in zo'n etf's niet gebruikt zullenn worden als exit liquidity voor de mega IPO's van SpaceX, openai, anthropic... het stoort me meer en meer dat de passieve indexbelegger hierdoor gekloot gaat worden en dit zal mijn insziens enkel maar erger worden

Laatst bewerkt:
Bestaan er hier soms digitale samenkomsten waarbij men onderling van gedachten kan wisselen? Mij lijkt dit eigenlijk wel interessant en leerrijk.
Mogelijke topics:
- Hoe ziet jouw assetallocatie eruit?
- Actieve of passieve belegginsstijl?
- Welke spaarbuffer hanteer je?
- Welke ETF's heb je in portefeuille?
- Welke belangrijke beleggingslessen heb je al geleerd?
- ....

Zijn er hier nog leden die hier interesse in zouden hebben?

Bestaan er hier soms digitale samenkomsten waarbij men onderling van gedachten kan wisselen? Mij lijkt dit eigenlijk wel interessant en leerrijk.
Mogelijke topics:
- ....

Eigenlijk is het vrij saai hoor. IWDA/EMIM en chill...

Mogelijke topics:
- ....

Ik denk dat de antwoorden sterk uiteen lopen tussen de verschillende forumgebruikers die in de beurstopics actief zijn. Sowieso verwacht ik al een verschil tussen wie vooral in het ETF topic zit tegenover wie in "kleine beursfeiten" post.

FWIW:
- Asset allocatie (zonder mijn huis mee te rekenen, dat zie ik niet als investeringsvastgoed, dat kost alleen maar geld :p ): ongeveer 25% cash, 25% aandelen, 30% ETF's. De resterende 20% zijn groepsverzekeringen waar ik zelf niet over kan beslissen. De laatste jaren wel consequent minder in cash en de balans meer opgeschoven van aandelen richting ETF's. Mijn beleggingshorizon is nog lang genoeg om meer risico te lopen op korte of middellange termijn.
- Steeds passievere beleggingsstijl: op het vlak van aandelen meer buy & hold, en zoals hierboven gezegd vooral ETF's buy & hold
- Spaarbuffer: ligt nog relatief hoog als je daarmee % cash bedoelt. Puur rationeel is die 25% hoger dan nodig, maar met een huis kan je altijd eens serieuze onverwachte kosten hebben en dan voel ik me toch comfortabeler als niet "al" mijn geld op de beurs staat. Ook al zit er daar een opportuniteitskost aan vast. En de bedoeling is om de komende jaren mijn maandelijkse spaarbuffer volledig te beleggen zodat dat % cash elk jaar daalt.
- ETFs: vooral S&P500 en BRK.B (ik reken dat onder ETFs omwille van de spreiding, ook al is het eigenlijk een aandeel). Vroeger wel nog deftige resultaten behaald met emerging markets, maar de laatste 10-15 jaar zijn veel van die markten politiek weinig stabiel en qua beurskoersen vooral high risk, low reward. Europa is voor mij nog teveel gericht op Kafka-regelgeving en zijn eigen economie bewust of onbewust om zeep helpen + ik verwacht dat op termijn de grote winst uit AI meer van bedrijven op de Amerikaanse beurs zal komen dan de Europese (op wat uitzonderingen na, die ik dan afdek door bv. specifiek wat ASML in portefeuille te houden). Misschien dat ik binnen 5-10-... jaar switch naar een all world ETF maar voorlopig zie ik daar geen reden toe.
- Belangrijkste lessen:
1) Ik doe het duidelijk slechter dan de algemene markt op langere termijn. Vandaar de shift richting meer ETF's.
2) Actief beheerde fondsen die door de meeste banken aangeraden worden, doen het op langere termijn ook stukken slechter dan de algemene markt en vragen ook extra jaarlijkse kosten. Veel zijn ook gerommel in de marge waarbij hun resultaat sterk correleert met de algemene beursresultaten (alleen lager)
3) Actief kopen en verkopen van aandelen heeft me meer geld gekost dan opgeleverd, vandaar dat ik steeds meer probeer vast te houden aan buy & hold.

De beurs, thans toch de all-world ETF's hebben plots de wind in de zeilen. Een groot verschil met het begin van de oorlog in Iran.
Is dat puur om het staakt het vuren, of zijn er technologisch baanbrekende dingen aan de hand?

Is dat puur om het staakt het vuren, of zijn er technologisch baanbrekende dingen aan de hand?
De beurs kijkt altijd vooruit. De gesprekken lopen dus men gaat er van uit dat het weer goed komt. De olie futures voor december staan rond de 75 dollar, hoger als 2 maand geleden maar wel beduidend lager als de dag van vandaag.

Verdienen Google, Amazon of Meta minder geld omdat er bommen vallen in het Midden-Oosten? Niet echt he.

De beurs wordt meer gedreven door psychologie en emotie dan economische cijfers.

Exact. Als je naar YTD grafieken kijkt, zie je trouwens dat we nu iets boven het niveau van januari staan, in maart/april heb je een tijdelijke V-daling.

Ik vraag me trouwens af in welke mate ETF koersen vandaag ook meer gedreven worden door emotie van retail beleggers, net zoals dat bij aandelen het geval is. De prijs van het kleine schijfje dat gekocht/verkocht wordt, bepaalt de algemene koers.

Ik zit momenteel in EIMI, IMEU en EMIE, manueel aan gekocht op Saxo als eerste stappen in ETF's.
Maar ben eigenlijk op zoek naar een goeie longterm ETF om maandelijks via Saxo Autoinvest of 2 maandelijks manueel te storen. Welk ETF of spreiding over meerdere ETF's raden jullie aan? Gewoon IWDA en SPYL?

Exact. Als je naar YTD grafieken kijkt, zie je trouwens dat we nu iets boven het niveau van januari staan, in maart/april heb je een tijdelijke V-daling.

Ik vraag me trouwens af in welke mate ETF koersen vandaag ook meer gedreven worden door emotie van retail beleggers, net zoals dat bij aandelen het geval is. De prijs van het kleine schijfje dat gekocht/verkocht wordt, bepaalt de algemene koers.
Wordt de prijs van een ETF niet bepaald door de waarde van de onderliggende aandelen? :unsure:
Ik dacht dat het aantal ETF shares niet gelimiteerd was en dat er gewoon ETF shares werden "bijgemaakt" (door meer onderliggende aandelen in te kopen) of eventueel vernietigd (door onderliggende te verkopen).

ETF koersen worden sowieso gestuwd door emotie, op onderliggende koersen dan, dat wel. Maar bv SWRD gaat toch niet plots stijgen van €40 naar €42 zonder dat de onderliggende aandelen hiervoor zorgen?

Voor alle duidelijkheid, verbeter mij als wat ik zeg niet klopt want misschien heb ik dit totaal verkeerd op.

Wordt de prijs van een ETF niet bepaald door de waarde van de onderliggende aandelen? :unsure:
Ik dacht dat het aantal ETF shares niet gelimiteerd was en dat er gewoon ETF shares werden "bijgemaakt" (door meer onderliggende aandelen in te kopen) of eventueel vernietigd (door onderliggende te verkopen).

ETF koersen worden sowieso gestuwd door emotie, op onderliggende koersen dan, dat wel. Maar bv SWRD gaat toch niet plots stijgen van €40 naar €42 zonder dat de onderliggende aandelen hiervoor zorgen?

Voor alle duidelijkheid, verbeter mij als wat ik zeg niet klopt want misschien heb ik dit totaal verkeerd op.

Terecht punt, moet ik ook eens goed over nadenken.

De prijs van een ETF wordt denk ik nog altijd bepaald door de prijs van de laatste koper/verkoper maar zal in normale omstandigheden heel dicht liggen bij de waarde van de onderliggende aandelen. Hoe dat correctiemechanisme werkt, gaat mijn kennis te boven...
Op langere termijn spelen volgens mij ook de jaarlijkse kosten een rol: stel dat je als ETF uitgever elk jaar 0,2% kosten aanrekent, zal de waarde van je ETF na 10 jaar toch ongeveer 2% lager moeten liggen dan de waarde van de onderliggende aandelen samen, want die 0,2% wordt niet elk jaar van je bankrekening gehaald maar ergens door de ETF uitgever uit het fonds zelf gehaald?

Terug
Bovenaan