ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Laat mij maar eens weten waar jij die 30% gegarandeerd rendement gaat vinden.

Het enige slechte aan pensioensparen is dat het zo gelimiteerd is.
Jij hebt je duidelijk onvoldoende ingelezen. Genoeg bronnen te vinden die de berekening maken. Steeds in het nadeel van pensioensparen.

Pensioensparen = cadeau overheid aan banken

EDIT

Disclaimer: ik ben fout (maar ik laat het toch staan omdat er misschien nog rondlopen die zoals ik denken)

😑

Het is letterlijk een belastingsvoordeel van €297 op een bedrag van €990.

Letterlijk als in: ik stort €990 en die kosten mij €693 doordat ik €297 minder belastingen moet betalen. Instant rendement.

Of omgekeerd: zeg mij 1 alternatief dat je jaar na jaar €693 kost en minstens €297 opbrengt per jaar? Want dat is wat het is. Onderaan de streep betaal je €693 en wordt er €990 in de pot gestopt (+ mogelijk rendement)

En begin niet over inflatie want dat geldt evenzeer op die 3.5k die ik nu in ETF’s heb zitten. Niet dat die het nu goed doen trouwens, ik ben gestart begin dit jaar in IWDA/EMIM en sta op -8% oid. Zal wel een paar jaartjes duren tegen dat terug op punt is.

Pensioensparen is een no brainer. Enkel niet geschikt voor no brainers

Laatst bewerkt:
Je vergeet de instapkosten, beheerskosten & uitstapkosten die over het algemeen veel hoger liggen dan bij een ETF, + de anticipatieve heffing van 8% + de ontbrekende garantie dat belastingsvoordelen van het pensioensparen tot aan je pensioen gewaarborgd zullen blijven + het onvermogen tot aan je pensioen nog aan dat geld te kunnen.

Ik zie hier veel mensen een paar 100€/m in een kernselectie bij Degiro steken.
Zijn er argumenten tegen het overpompen van >100k naar hen? Of is een Bolero/... dan toch betrouwbaarder?

😑

Letterlijk als in: ik stort €990 en die kosten mij €693 doordat ik €297 minder belastingen moet betalen. Instant rendement.

Of omgekeerd: zeg mij 1 alternatief dat je jaar na jaar €693 kost en minstens €297 opbrengt per jaar? Want dat is wat het is. Onderaan de streep betaal je €693 en wordt er €990 in de pot gestopt (+ mogelijk rendement)

En begin niet over inflatie want dat geldt evenzeer op die 3.5k die ik nu in ETF’s heb zitten. Niet dat die het nu goed doen trouwens, ik ben gestart begin dit jaar in IWDA/EMIM en sta op -8% oid. Zal wel een paar jaartjes duren tegen dat terug op punt is.

Ge hebt het fout. Uw beheerskost van >1% is de sluipmoordenaar van uw rendement. En dan zijn er nog de instapkosten en eindbelasting.

Ik doe al enkele jaren niet meer aan pensioensparen.

Gewoon in excel smijten en 't is meteen duidelijk. Onlangs ook bij vrolijke vlekken dacht ik. Niet gezien...

😑

Vergeet niet dat je de 30% aftrek ook moet spreiden over +- 30 a 40 jaar. Dat brengt de aftrek maar terug tot iets van een 1% per jaar. Pensioensparen op latere leeftijd maakt de aftrek wel interessanter, omdat de 30% over minder jaren gespreid moet worden.

Verder zijn de kosten ook merkelijk hoger bij pensioensparen dan bij je iwda/emim alternatief. Het zijn de lopende kosten die het verschil maken op lange termijn. Je kan eens een simulatie van dit alles maken in Excel. Conclusie zal wel duidelijk zijn dan.

Waarom wil je 3 etf's? Dat betekent niet per se gewoon meer spreiding.

Elke etf die je bovenop VWCE koopt is een concentratie ipv diversificatie. Daar hoort een reden voor te zijn
Dat is ook waar :)

Eerste babysteps genomen! Vanaf nu maandelijks een bedrag storten op Degiro (100-150) en in de S&P 500 steken. Als ik wat meer tijd heb kan ik mij er wat meer in verdiepen, maar for now it does the job. Tijd om deze topic wat meer te volgen.
Welke tracker heb je gekocht?

Ge hebt het fout. Uw beheerskost van >1% is de sluipmoordenaar van uw rendement. En dan zijn er nog de instapkosten en eindbelasting.

Ik doe al enkele jaren niet meer aan pensioensparen.

Gewoon in excel smijten en 't is meteen duidelijk. Onlangs ook bij vrolijke vlekken dacht ik. Niet gezien...
DISCLAIMER: ik ben fout

Nee.

Je hebt een rendement, misschien geen 30%, maar een hoog rendement, ZONDER risico.

Die 990 is 990 die anders op de spaarboek verdwijnt, zonder redement, of in een aandeel. Mét risico.

Ook een ETF is niet risicovrij. Het is maar de vraag of de worldwide economie gaat groeien de komende jaren/decennia. Weinig economen voorspelen groei, ondanks de immer toenemende bevolking.

Laatst bewerkt:
Rudimentaire bierviltjes berekening, niet 100% correct, maar toch:

Met 3% instapkosten en 1% beheerskost en 1% uitstapkost en 8% anticipatieve heffing, op 20->60jaar, ben je jouw 30% belastingsvoordeel volledig kwijt, meer nog, mag je portefeuille al zeker 20% stijgen om nog break-even te staan.

Na je 60e verder storten is wel voordelig, wegens belastingsvrij. Maar daar is dan weer geen enkele zekerheid over dat dat zo blijft. Of dat de fictieve rentevoet van 4.75% blijft. Of dat het heffingspercentage op 8% blijft....

En wie weet of ik de 65 wel haal... Ik heb sowieso ook liever ten allen tijde de vrije beschikking over mijn kapitaal...
Dus ik beleg het wel elders...

Laatst bewerkt:
Je hebt een rendement, misschien geen 30%, maar een hoog rendement, ZONDER risico.

Ook een ETF is niet risicovrij. Het is maar de vraag of de worldwide economie gaat groeien de komende jaren/decennia. Weinig economen voorspelen groei, ondanks de immer toenemende bevolking.
Je hebt precies gemist dat de pensioenfondsen in het VK deze week ternauwernood gered zijn? Bovendien is België een financieel doodziek land. In Griekenland dachten ze voor 2010 ook nooit dat ze in zo'n crisis zouden belanden. Als ik mijn geld kan weghouden van de overheid dan is dat sowieso een plus. Welke garantie hebben we dat de anticipatieve heffing in 2050 niet op 10% of meer gaat staan?
Pensioensparen is zeker goed voor de overgrote meerderheid die anders niet zou sparen. Als je al zo ver gekomen bent om je geld in ETF's te steken dan is er geen enkele reden waarom je je geld in pensioensparen zou steken, geen enkele.

In een ander topic werd dit al gepost, resultaat rond 20'40"

Nee.

Die 990 is 990 die anders op de spaarboek verdwijnt, zonder redement, of in een aandeel. Mét risico.

Bekijk eens wat de reële kost is van 1.2% lopende kosten en vraag u dan eens af wat die 290 euro nog waard is.

Heel weinig

Dankjewel heren.

Bijleren Is altijd geestig. Ik moet gewoon stoppen met de zelfvoldane opmerkingen als ik er niet voldoende van ken. Ik beperk mij tot lezen vanaf nu

Dankjewel heren.

Bijleren Is altijd geestig. Ik moet gewoon stoppen met de zelfvoldane opmerkingen als ik er niet voldoende van ken. Ik beperk mij tot lezen vanaf nu
Ja maar zo niet hé.
Je zit hier op BG verdomme!

Tijd voor wat gedragsregels:

Zelfs als je er geen fluit van kent, uw kennis gebaseerd is op 5 minuten googlen of een gesprek met uw tante Sonja, moet je blijven volharden in uw mening!

En als uw mening zwart op wit onderuit gehaald wordt, begin je ad hominem te schelden!
Liefst met een dt-fout, zonder leestekens, of verwijzend naar een artikel dat eigenlijk het omgekeerde zegt dan wat jij beweert.

En als dat niet helpt, stuur je de tegenpartij (die waarschijnlijk in de sector werkt, en al 10 jaar 12 uur per dag bezig is met het desbetreffende discussie-onderwerp) een screenshot met hoe je hem op jouw negeerlijst gezet hebt, met de boodschap "haha, hier manneke, dat doe ik met jouw posts, in de vergeetput!"

Terug
Bovenaan