Europa Universalis V

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
europa.png

release: 4 november 2025
genre: grand strategy
dev: Paradox Tinto

Europa Universalis V.

Almost five hundred years of history unfold before you in Europa Universalis V, the latest version of one of the greatest strategy games of all time. Guide the destiny of any of hundreds of nations and societies in a simulated living world of unparalleled depth and complexity.

Europa Universalis V builds on the franchise’s core concept of developing and advancing nations from around a deeply researched historical world, adding more detailed diplomacy, a more sophisticated economic model, a revised military system and greater logistical depth that will challenge even the most experienced strategy gamers.

Laatst bewerkt:
Geen groot nieuws maar wel eens het vermelden waard

1754668257427.png

Afgelopen week werd vermeld door de devs dat België een formable wordt in EU5. (-> de AI kan het wel pas vormen op het einde van de game)

Voor Vlaanderen zelf zit dat er bij de start van het spel er al in, maar dan wel als Franse vassal wat zo een dertig jaar na de Guldensporenslag zal zijn en vlak voor de start van de honderdjarige oorlog tussen Engeland en Frankrijk. de regio Vlaanderen is wel nog steeds het economische centrum in de lage landen.

Voor wie geinteresseerd is, nog enkele maps voor onze contreien met zoals je ziet veel oog voor detail (al is het mogelijk alweer gedateerd aangezien deze een jaar geleden al werden gedeeld).

Countries.png

Locations.png

Reworked%20Provinces.jpg

Reworked%20Vegetation.jpg

Reworked%20Cultures.jpg

Reworked%20Goods.jpg

Dit soort maps hebben ze ondertussen voor bijna de hele wereld al gedeeld in tussentijd omdat men open staat voor de feedback van anderen op die maps om ze te verbeteren.

Awel se, ik ga daar heel ver van weg blijven voor mijn eigen gezondheid :laugh:

Ik heb bijna 10.000 uur aan EU3 en EU4 gewijd, maar 't is genoeg geweest. Het ziet er wel heel interessant uit, maar neen, toch maar niet.

Awel se, ik ga daar heel ver van weg blijven voor mijn eigen gezondheid :laugh:

Ik heb bijna 10.000 uur aan EU3 en EU4 gewijd, maar 't is genoeg geweest. Het ziet er wel heel interessant uit, maar neen, toch maar niet.

Zware specs ook, ik weet niet of mijn huidige set up het gaat aankunnen. Bij dat soort spellen nooit echt in het verleden het nieuwste van het nieuwste nodig gehad hebben maar voor dit heb je een nasa computer nodig. Ook maar eventjes de release afwachten want enkele recente releases waren niet goed (denk maar aan cities skylines 2), en bij Victoria 3 heb je ook problemen in de late game. Enkele van de testers gaven al aan dat performance het grote probleem zou kunnen worden.

Paar uurtjes gespeeld gisteren avond. Weet nog niet echt wat er van te maken. Beetje moeilijk om door het bos de bomen te zien. Zoveel menus maar niets steekt er precies echt bovenuit. Bij EU IV wist je perfect wat te doen en was je na 10 jaar al sterker dan bij de start. Nu heb wat gebouwen gebouwt maar of dat echt veel hielp weet ik niet. 1 oorlogje gehad ben (Portugal) ally van Castille en die vallen Granada aan maar ik heb al het werk moeten doen half Castille was veroverd door Granada voor ik mijn leger dan maar mobiliseerde. Castille de ganse oorlog niks gedaan.

Misschien maar eens de tutorial spelen. Dat houdt je wat meer bij het handje misschien leer ik wat.

In EUV 4 kon je gewoon de map mode selecteren rechtsonderaan boven de minimap. Hier verdwijnt de map mode selectie telkens weer. Moet je eerst een andere knop klikken om dat te openen om dan je map te selecteren. Niet echt vooruit gang.

ik ben een spel begonnen met Brabant. 2 kleine provincies in Nederland overgenomen, en dan was er al een coallitie tegen mij, geleid door Luik (met oa Holland, Metz, ea).

En nu is Luik Brabant, en is er geen coallitie meer.

41u gespeeld tot nu toe. Nog altijd niet zeker wat er van te maken. Dat het verslavend is dat is wel duidelijk. Maar de UI kan toch wel beter. Hoe ze sommige dingen weg steken achter een klein icoontje is echt absurd.

Maar de pop/economics van Victoria 3 in EU steken is echt wel zalig. Grote fan ook van Victorias systeem. Daardoor blijf je ook spelen, nog een gebouwtje erbij en dan stop ik. 50 gebouwen later ben je nog bezig en is het 2u nachts :D

Brengt de "pops" een grote verandering in gameplay voor EUV?

Dat leek me nu de meest interessante wijziging.
Eerste filmpjes dat ik zag, lieten me wel nog redelijk lauw. (En ik ben ook niet zeker dat ik nog wil instappen in zo'n zware tijdsbesteding :p.)

Brengt de "pops" een grote verandering in gameplay voor EUV?

Dat leek me nu de meest interessante wijziging.
Eerste filmpjes dat ik zag, lieten me wel nog redelijk lauw. (En ik ben ook niet zeker dat ik nog wil instappen in zo'n zware tijdsbesteding :p.)

ow ja je hebt pops voor alles nodig. Pops moeten werken in je nieuwe industrie/boerderij/plantatie dus geen pops staat je infrastructuur leeg

Je komt aan in de nieuwe wereld je hoest een keer alle lokale bewoners dood wie gaat er dan werken? :eek:

Je wil een kolonie bouwen dat doe je door pops te sturen. Mijn eerste game was met portugal. Had amper een miljoen bewoners tegen 1500. Maar wel 1,8 miljoen portugezen wereldwijd had bijna de helft van mijn pop naar de kolonies gestuurd :s misschien een beetje te wild gedaan. Je levys (boerenleger) komt van je bevolking dus met amper 1 miljoen inwoners had ik ook maar een heel klein legertje.

Ja pops is echt alles.

Schermafbeelding-2025-11-14-210614.png

Denk niet dat ik ooit zo vlug aan 100u in een spel ben geraakt. Ben in verlof dat helpt natuurlijk :D

Na met Portugal tot in 1492 te zijn geraakt nu met Castille in 1507. Spel gaat tot 1837. Een dikke game dus.

UI blijft een ramp maar de pop/economy van dit spel is echt een enorm verbetering tegenover EU 4. Eigenlijk geen aandacht geschonken aan dit spel vooraf. De Tinto Talks grotendeels genegeerd. De vele videos die op mijn feed kwamen genegeerd. Dus ben een beetje bij verrassing genomen dat dit zo'n game is.

Voor mij was het de keuze maken tussen dit en FM omdat ik geen tijd heb voor beide spellen. Er is maar één keer een EU game om de tien jaar en normaal gezien elk jaar een FM. De slechte reviews voor FM26 maken de keuze uiteindelijk vrij gemakkelijk.

Heel leuk spel natuurlijk, erg grote timesink zoals door anderen hierboven ook al gezegd. UI kan inderdaad misschien een beetje beter maar is acceptabel. Leercurve ligt ook wel vrij hoog uiteraard, bepaalde concepten die ik pas door had na enkele tientallen uren te spelen en het spel is inderdaad vrij overweldigend in het begin, en dat is dan voor iemand met ervaring in zowel Victoria 3 als Europa Universalis V. Het grootste probleem is natuurlijk de tijd die je er in moet steken en dat de pacing van één campagne zelfs nog trager is dan welk ander spel van Paradox Interactive dan ook waardoor je gemakkelijk 100+ uur in een campagne moet steken van begin tot eind en het niet vaak zal voorvallen dat je een spel tot het einde speelt. Ik vind de verbeteringen tegenover EU4 wel allemaal goed: pops, Vicky3s economie systeem enzovoort. Het voelt allemaal minder abstract aan en echt meer een historische simulatie. Er is ook minder railroading dan in voorbije games, de game geeft je nog minder een doel dan in andere games, dus het is nog meer echt wel sandbox. Grootste werkpunt wat mij betreft is vooral AI maar dat zal wel gefixt worden met patches en toekomstige updates.

Al enkele games gedaan, maar nooit meer dan 150 jaar ver geraakt. Vlaanderen heb ik ook even geprobeerd, maar dat is toch wel één van de moeilijkere games om mee te starten als je onafhankelijk wilt worden vooral omdat Frankrijk zo sterk is (de nieuwe Ottomans van EU4). Brabant is meer dan waarschijnlijk de makkelijkste tag om mee te starten als je in de lage landen een game wilt spelen.

Onder meer met Ottomanen, Frankrijk, Mali en Marokko 100 jaar ver gespeeld, enkele screenshots. Met Marokko wel wat fouten gemaakt, dus die game heb ik daardoor stopgezet. Mali en Marokko vond ik wel het leukst, zeker als je weet wat je moet doen.

3z3syJt.jpeg

m2AC3xP.jpeg

nB2VWBf.jpeg

Ik wil het wel kopen maar is er een deftige ingame tutorial die u het spel leert of moet ge u plan trekken?
Ik ben nooit deftig in EU IV geraakt..
Het lijkt mij als volledige noob misschien te moeilijk ofzo??

Ik wil het wel kopen maar is er een deftige ingame tutorial die u het spel leert of moet ge u plan trekken?
Ik ben nooit deftig in EU IV geraakt..
Het lijkt mij als volledige noob misschien te moeilijk ofzo??
Ik heb zelf nooit de tutorial gespeeld, er is een tutorial maar ik kan dus niet zeggen of hij goed is of niet. Video's kijken op YouTube hielp wel voor mij om het spel beter te leren.

Er zijn enkele playlists met tutorials op het officiële EU5 YouTube kanaal en veel van die influencers hebben ook hun eigen kanaal en afhankelijk van die stijl zullen er wel zijn die je kunnen liggen. Dat zal je ook wel helpen met te weten of het iets voor jou of niet. Er zullen ook wel "free weekends" in de toekomst zijn eventueel als je het spel eens wilt uitproberen maar niet weet of het iets voor jou is (al zal dat wellicht eerder iets voor volgend jaar zijn).

Al enkele games gedaan, maar nooit meer dan 150 jaar ver geraakt. Vlaanderen heb ik ook even geprobeerd, maar dat is toch wel één van de moeilijkere games om mee te starten als je onafhankelijk wilt worden vooral omdat Frankrijk zo sterk is (de nieuwe Ottomans van EU4). Brabant is meer dan waarschijnlijk de makkelijkste tag om mee te starten als je in de lage landen een game wilt spelen.
ik speel met Brabant: kort na mijn initiele oorlog waarbij ik Luik en 2 kleine Hollandse provincies heb veroverd, werd ik ingelijfd door het HRE. ik ben volledig omringd door aan de éne kant Frankrijk, en aan de andere kant andere HRE-leden. ik màg er zelf geen oorlog tegen voeren, zonder casus belli, maar geen enkele casus belli voldoet al 100 jaar aan de voorwaarden om ze in te roepen.

qua expansie is dat dus vrij beperkt. komt er nog bij dat als ik al een oorlog zou kunnen starten, Bohemia sowieso verdedigende ally is, en die zijn ook vrij powerful.

Terug
Bovenaan