Europese AI Act

808 State

Well-known member
Volgend jaar gaat de Europese AI Act in voege. Alweer een sterk staaltje regulitis dat vooral de ontwikkeling van AI in Europa zal fnuiken of afremmen ten opzicht van de Verenigde Staten of China. Kijk vooral naar de boetes die opgelegd zullen kunnen worden aan bedrijven die deze regels overtreden.

Blog%20(2).png

De AI Act is een Europese verordening die regels stelt voor autonoom handelende computersystemen en algoritmes die beslissingen nemen, content genereren of mensen assisteren. Het doel is dat mensen en organisaties in de EU kunnen rekenen op veilige, transparante, traceerbare, niet-discriminerende en milieuvriendelijke AI-systemen onder menselijk toezicht.

De verordening volgt een risicogebaseerde benadering en stelt verplichtingen voor aanbieders en gebruikers afhankelijk van het risiconiveau van een AI-systeem. De AI Act is van toepassing op alle sectoren, zoals gezondheidszorg, overheid, financiën, onderwijs en entertainment, met aangepaste regels voor opsporings- en veiligheidsdiensten.

De regels gelden voor iedereen die AI ontwikkelt, op de markt brengt of inzet: producenten, integrators, importeurs en gebruikers. Iedereen moet kunnen aantonen dat de AI-systemen aan de regels voldoen en helderheid opvragen bij leveranciers. De AI Act sluit aan bij bestaande Europese wet- en regelgeving in specifieke sectoren en vult deze aan, zoals in de gezondheidszorg met de Medical Device Regulation (MDR). De AVG blijft van toepassing naast de AI Act.

Boetes
De AI Act stelt hoge boetes in voor overtreders: tot 35 miljoen euro per overtreding of 7% van de wereldwijde omzet van het concern. Voor kleinere administratieve overtredingen is dit tot 7,5 miljoen euro of 1,5%.

Een AI act, maar er is hier geen AI.

Google's AI overview quasi overal beschikbaar behalve in Europa. (vond dat best wel handig in Azie onlangs).
Apple's AI features overal beschikbaar, behalve in Europa.

Goed bezig.. :)

Totdat iemand een hogere premie moet betalen bij een verzekering omdat het AI systeem van de verzekeraar hem/haar in een duurdere schuif heeft gestoken omdat hij/zij zwart/vrouw/jong/oud/te-vaak-naar-de-hoeren-gaat of iets anders is.

Ik ben in't algemeen wel tegen regelitis, maar net bij AI mag er wel regelgeving komen. Momenteel is het precies het wilde westen waar ieder bedrijf nu een rechtszaak moet aanspannen tegen de grote spelers. Waar veel mensen denken bij AI aan een emoji op je Iphone of een chatgpt search, zal AI wel in alle toepassingen gestoken worden. Lijkt me logisch dat de black box soms moet opengaan.

Ik vraag me wel af waarom er zo een grote angst is voor discriminerende AI. Me dunkt dat een persoon die over bepaalde zaken moet beslissen veel meer biased kan zijn dan een AI systeem.

Er moet inderdaad zekere regelgeving rond komen maar die van Europa is veel te vaag en daardoor alles omvattend wat ervoor zorgt dat mensen schrik hebben hier iets met AI te beginnen. Bij ons was al nergens een Google, Amazon, Meta, Microsoft of Apple te bespeuren en met deze regelgeving zal er bij ons ook geen OpenAI of Anthropic opstaan. Net zoals we de web 2.0 boot gemist hebben en ook geen biotech giganten hebben omdat we als luddieten alles van GMOs hebben verboden zijn we nu ook betreffende AI wederom in onze eigen voeten aan het schieten. We werpen de handdoek in de ring terwijl de wereld rond ons in deze misschien wel belangrijkste technologie die de mensheid tot nu heeft weten te ontwikkelen, die enorme invloed gaat hebben op toekomstige macht en capabilities, aan rotvaart vooruit gaat.

Weet trouwens dat alles rond statistieken en datascience zoals eenvoudige regressiemodellen ook onder de AI noemer zal komen volgens de EU. Waar je nu voor het kleinste project langs de DPO moet om de compliance met GDPR en andere privacy rules af te kloppen zal je dat ook in de toekomst moeten doen voor alles wat nog maar naar AI ruikt.

Ik vraag me wel af waarom er zo een grote angst is voor discriminerende AI. Me dunkt dat een persoon die over bepaalde zaken moet beslissen veel meer biased kan zijn dan een AI systeem.
Omdat AI de power heeft om biased beslissingen te versterken door de snelle proceskracht. Daarom heeft AI gewoon veel meer impact dan enkele biased a holes.

Terug
Bovenaan